• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljefilter Fiat ducato 08

Rasim o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Skövde
HBK-Nr
790
Medlemskap
2024
Skall byta olja och oljefilter på vår husbil Fiat ducato 2,3 multijet 2008

Har varit och köpt oljefilter på mekonomen men detta är betydligt större än det som sitter på fabriksmonterat. Är det någon som vet om de sätter ett mindre filter från fabrik
eller vet om det har någon betydelse med ett större filter.
De säger på mekonomen att det skall vara detta "stora" filter till denna bil.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Hej!
Hade samma problem,satt ett mindre filter på vid leverans, men enligt fiat skall det vara ett större.
Ett lite råd köp ett orginal filter, kann annars bli problem med garantin.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Dom filter som Mekonomen säljer håller OEM kraven. Det vill säga att alla garantier gäller för motorfel och reservdelarna från Mekonomen har två års garanti.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Tänkar oxå byta olja och filter själv (fiat 2008 2,3) men hur går det med garantien? för att få ett stämpel i servishäftet måste man väl inn på en märkesverkstad.Någon som vet vad som görs vid förste servisen ut över olja och filterbyte?
Jag har öppnat både ett FIAT orignalfilter och ett filter (MAN) från mekonomen.Det finns lika mycket filtermaterial i båda.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Det är säkrare för en egens skull att använda Fiat "orginal" filter ,vid en eventuell skada skall kunden påvisa att filtret inte orsakat skadan och har man Fiat filter så är ryggen
fri så att säga.Mann oljefilter är jättebra filter men under garanti tiden kör jag med Fiats orginal.Första oljebytet blir då bilen är ett år eller 3000 mil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Om du själv har bytt olja och filter i bilen på ett fackmannamässigt sätt och inom biltillverkarens tid och mils begränsning samt använt orginal eller OEM delar så kan du själv fylla i serviceboken. Det är Svenska konsumentlagen som gäller i Sverige, inte importörens godtyckande..
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Det stämmer Kölis som du säger om Oem filter men det är ofta att Filter kataloger hos Biltema, Mekoneomen etc inte har dom nyaste uppgifterna då nya modeller och ändringar skett hos en biltillverkare dom kommer oftast 6- 12 mån efter.Om man byter själv på
Fiat med stora filtret kom ihåg att dra fast filtret ordentligt helst med ett bra verktyg
för det är så tungt att vintertid kan det vibrera loss.Sett ett par onödiga motorhaverier
pga lossnat oljefilter.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Man behöver ju inte ens byta olja under garanti tiden på en Fiat ..
Sällan man hinner 45000 km under 2 år med en husbil som är fiats service intervall .
betyder att man ska hinna 62 km dagligen året om för att komma upp till fiats service intervall . Hur sjukt är det med moderna longlife servicar .
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Jag skiter i hur ni gör, jag vet hur jag gör. Kan upplysa om att Mekonomen har inga kataloger sen bra länge tillbaka utan reserdelarna ligger online för de som är butiker och verkstäder som vår. Reservdelarna uppdateras kontirnuerligt så fort någon ändring har gjorts och det sker varje natt. På morgonen när man slår på datorn eller börjar arbeta med den så sker även nya uppdateringar för programmet i datorn. Priserna är alltid dagsfärska och inte ett år gamla katalogpriser. Jag kan garantera att Fiat inte tillverkar några filter själva utan köper det från underleverantörer efter sina spec, de filtren säljs även till Mekonomen och har då OEM standard. Ett oljefilter lossnar aldrig om det är rätt filter, däremot har jag sett filter som har lossnat på grund av fel gängor eller gängstigning. Ett oljefilter ska aldrig dras med ett verktyg utan bara endast för hand. Packningen på filtret ska smörjas in med olja av två anledningar: 1 den ska inte kunna vecka sig och hoppa ur när man drar åt det 2 Oljan på gummipackningen gör att den sväller och tätar bättre. Om man drar ett filter med verktyg så slutar det med att man drar packningen helt platt och sedan tar plåten i filtret emot istället varvid det blir deformerat och kan börja läcka. Det är en annan väsentlig sak som ofta billiga oljefilter saknar som "den kunnige" aldrig ser såsom avsaknaden av backventil i filtret tex vilket gör att varje gång man startar motorn så går den ett tag utan oljtryck tills det har byggts upp. Det dyraste man kan köpa är billig olja och billiga filter.
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Bra sagt Kölis...

Min granne som har verkstad och som jag anlitar varnade för billiga oljor och filter. Problemet uppstår när man eventuellt får ett motorhaveri. Då går analysgruppen in och säger "ajabaja ... fel oljekvalitet" och så är den garantirepen borta.

En verkstad som skriver under på ett oljebyte använder för sin egen skull rätt olja och rätt filter eftersom de annars blir skadeståndsskyldiga vid ett ev haveri. Man kanske ryggar för att ett oljebyte kostar ca 1500 på en Fiat 2.3 (6,5 liter olja). Då ska man komma ihåg att materialet kostar ca 1200 spänn (olja + filter) och arbetet 300. Oljan kostar samma även om man byter själv och slasket med kolsvart spillolja från dieseln kan i alla fall jag jag vara utan.
 
H

hianders

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Hej oljegubbar!!

Det finns utrymme för 6,5 liter olja i våra motorer (MJT 100/130) men kolla när ni hällt i 5,5 liter för säkerhets skull! I vår och i grannens gick det bara i 5,5 liter inkl. fiats originalfilter. Fr. o. m. i höst finns filter som ersätter fiats originalfilter.

Hsse A
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Man behöver ju inte ens byta olja under garanti tiden på en Fiat ..
Sällan man hinner 45000 km under 2 år med en husbil som är fiats service intervall .
betyder att man ska hinna 62 km dagligen året om för att komma upp till fiats service intervall . Hur sjukt är det med moderna longlife servicar .
Undrar om annat än filter och oljebyte ska göras vid första servisen.Byter alltid oljan efter 1000mil.Tycker att bytesintervallerna är för långa.Har körd 90 mil men behöver fylla på 1 halv liter olja.Vilken olja finns från fabriken.Brukar använda delsyntetiskt.

Fråga till LISA RAMIC: Hur många mil har eran 2008 gått eftersom ni byter oljan nu?
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Ska annat än filter och oljebyte göras vid första servisen? Brukar byta för varje 1000 mil.:mh4:Har körd 90 mil med nya husbilen ,men behöver fylla på en halv liter olja.Vilken olja finns i motorn från fabriken?:confused:
 
F

F.d. 11411

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

varför "snåla "på riktig olja och billigare filter.Skäm bort husbilen som ger oss så mycket glädje och lämna in den på service.Vad betyder 2000 kr. om jag är hungrig så äter jag bra mat och dricker gärna en god kall öl,inte en avslagen varm öl. Hoppas ingen tar illa vid sig,bara tankar som flög i mig när jag läser inlägget om rätt eller fel oljefilter.

ha en bra sommar

Eklöf
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Asså...
Det finns mycket hokus pokus om olja..

dock så är inte skillnaderna så stora som många tror.
de flesta tillsatser är till för att skydda elektroniska kontakter och givare
mot korrosion hålla dem rena. Dock så är det ingen större skillnad mellan billgare eller dyare olja. den skall täta, hålla rent, kyla och smörja..
Självklart skall man hålla ryggen fri under garanti tiden och använda vad som föreskrivs.

Problemet med olja i små motorer är ju att man inte renar den så effektivt
som man gör på fartyg till exempel.. detta gör att man får sot, partiklar och bränsle utspädningar i oljan vilket inte är så nyttigt i längden (sämre smörjning, vevhus explosioner mm). Dock så är ju belastningen i en normal husbils motor ganska liten om man jänför med en sportbil, där man kanske skall fundera på helsyntetisk special olja....

därför så kör jag på olja som kostar 220:- för 20liter och billiga filter som jag
byter efter 1000 mil. detta har nu fungerat på min Cheva diesel (6,2l v8) de 85 000 mil den rullat.

så använd sunt förnuft... det är ju inte direkt några racing bilar vi kör... :)


Ha det gött...

/Fredrik
 

Rasim o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Skövde
HBK-Nr
790
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Vår husbil har gått 150 mil. Är på väg ut i Europa hela sommaren och tycker att det är tryggt att byta bort första oljan som är ifylld från fabriken. Det brukar alltid finnas lite partiklar kvar i motorn efter montering och dessa är bra att få bort anser jag. Därför byter vi olja nu.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

... Det är en annan väsentlig sak som ofta billiga oljefilter saknar som "den kunnige" aldrig ser såsom avsaknaden av backventil i filtret tex vilket gör att varje gång man startar motorn så går den ett tag utan oljtryck tills det har byggts upp...
Hur kollar jag att det finns backventil i filtret?
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Backventil behöver man inte då oljan endast flödar åt ett håll. (förutsatt att du inte har en motor du kan rull igång baklänges..)

Dock kan man kolla att det finns en bypass ventil om filtret sätter sig eller om oljan är för tjock, som kan hända vid kall väderlek eller missskött filterbyte.
(bytte filter i förrgår på en 7,5L ford motor.. o jag fick gräva ut filter insatsen då hela koppen var fyld med slam. (filtermodell där man bara byter inehållet) då är det bra med em bypass.. men inte så nyttigt för motorn i längden.)

kolla med leverantören.. vet att vissa filterhållare har detta inbyggt så det ej behövs i filtret, dock vet jag ej hur det är på husbils modellerna..

och som sagt.. dra aldrig filtret med verktyg... aldrig!

o när vi ändå pratar olja..
är det någon som flyttat på sitt filter för att göra det mer lättåtkomligt eller för att
använda ett större filter?

MvH

Fredrik
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Att dra fast oljefiltret med verktyg betyder inte att man tar i för kung o fosterland utan här gäller även sunt bondförnuft.Vi har jobbat med Fiat i 15 år och har aldrig sett att ett filter lossnat på någon annan modell än Ducato med STORA filtret.Det heter att aldrig dra filter med verktyg men med oljiga händer är det svårt att dra tillräckligt hårt.Då vi har kallt väder vintertid (-20 ) samt filter som lutar snett neråt och väger nästan 1 kg så har vi använt oss av en rem vid monteringen för att vara på den säkra sidan.Alla filter som lossnat eller varit lösa var monterade av andra.Det finns ingen regel utan undantag.:)
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Det varnas alltid för "billig olja" . Men låt mig bara påpeka att priset är en rätt dåligt mått på en oljas kvalitet. Jag menar att man ska läsa i instruktionsboken vad där står om viskositet (trögflutenhet) och kvalitet enligt ACEA (europeiskt)eller möjligen API (amerikanskt) normer. Vilket fabrikat du sen väljer har ingen betydelse. Givetvis rekommenderar bilfabrikanter och verkstäder något visst fabrikat. Jag förmodar att de har bra avtal med de oljebolag som levererar den oljan.
Sen kan det ju hända att det inte går att få tag på så "dålig" olja som det står i instruktionsboken om bilen är några år gammal, men det är ju aldrig fel att hälla på en bättre kvalitet än rekommenderat.
Vill man vara extra snäll mot motorn kan man ju byta lite oftare än föreskrifterna. En av oljans uppgifter är ju att lösa föroreningar och hålla dom flytande till nästa oljebyte.
Jo, det där med priset. Jag her köpt Mobil 1 olja på GeKå:s flera gånger till ett pris som var halva mot vad Volvo ville ha för samma olja. Samma viskositet samma klassning. Inte blev oljekvaliten lägre av det !
Biltema-olja talar man ibland föraktfullt om . Men jag tror mig veta att den oljan kommer från en stor svensk oljetillverkare som också levererar till ett flertal andra försäljningsställen, ingen nämnd ingen glömd. Och för länge sen låg det Fram filter i en del av deras förpackningar, en av de stora filtertillverkarna. Var de får filtren från idag vet jag inte.
// Göte J
 
Toppen