• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brödrecept?

F

F.d. 2436

Guest
Hej!

Är det någon som har ett snabbt och enkelt recept på frukostbröd som kan bakas i gasolugnen?

Hälsningar
Eva
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Brödrecept?

Hej vi har gjort vanlig scones-deg kvällen före, förvarat i kylen, sen bara rullat lite bullar på morgonen, och så in i ugnen! Snabbt fixat, jättegott och enkelt! Enda nackdelen, dom e inte så goda om man får några över å ska äta dom en dag senare...men å andra sidan, så brukar det inte bli några över, för det finns väl inget goare än nybakt...!
Nu blev jag så sugen, kanske man skulle sno ihop några ikväll...!
Hälsn Annette
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Brödrecept?

Vanlig scones-deg? Det vet ju alla människor vad det är för något, men inte jag, som länge har letat efter ett bra recept för brödbak i husbilen.

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Brödrecept?

Hej Jappe!

Googlar du Scones får du masvis med varianter på olika degar man kan göra scones på.
Här är ett:

Scones

scones.jpg

Nyttiga och goda scones serverade med ost.

Recept på goda scones som passar utmärkt när du snabbt vill ha färskt bröd
clock.jpg
Tid: 30 minuter varav 15 min i ugnen
muffin.jpg
2 st
Du behöver:
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 ½ dl grahamsmjöl (eller vetemjöl)
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 50 g smör eller margarin
  • 2 dl mjölk, naturell yoghurt eller filmjölk
Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär matfettet i mindre bitar och lägg i mjölblandningen. Finfördela matfettet snabbt med en sked eller fingertopparna. Tillsätt mjölken/yoghurten/filmjölken och rör snabbt ihop till en jämn deg.

Dela degen i 2 delar och tryck med mjölad hand ut på ett bakplåtspapper till runda kakor, ca 15 cm i diameter.

Skåra med kniv i ett kors och nagga med en gaffel.

Grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 12 - 15 minuter.
scones_1.jpg

Scones deg: Finfördela matfettet i mjölblandningen.
scones_2.jpg
Platta ut degen med mjölad hand. Skär ett kryss i sconesen och nagga dem med en gaffel.

fork.jpg
Serveringstips:


Servera med te, smör, ost och/eller marmelad.

pin.jpg
Planeringstips:


Eftersom scones är gjorda på bakpulver är de inte goda i mer än en dag. Orkar du inte äta upp allt, frys in.

Vi har precis proppat i oss tre stora bullar var nu!
Smaskens!
MVH Annette
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Brödrecept?

Hej!

Jag har ett recept på kalljäst deg,som är bara så gott.
3dl grynblandning eller rågflingor
3 dl fil eller mjölk
50 gr. jäst
1 tsk.salt
25 gr rumsvarmt marg.
ca. 4 dl vetemjöl

rör ihop allt låt jäsa 30 min.
forma degen till en längd,skär längden i 12-15 bitar lägg på smord eller bakpappersklädd plåt.
Ställ plåten kallt helst i kylskåp över natten.På morgonen låter du plåten stå i rumstemp.i 15 min.
Pensla med mjölk strö på lite gryn.
sätt in plåten i ugnen ca 200 gr.30 min.

De är bara så goda mmmmmmmmmmmmm
Lycka till Ingela
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2436

Guest
Sv: Brödrecept?

Tack Annette och Ingela!

Recepten verkar vara smaskiga! Jag ser fram emot att baka bröden. Sedan finns det en till som ser fram emot att äta dem!

Hälsningar :dog:
Eva
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Brödrecept?

Hej Ludde,tackar för Scones receptet,,,,,,,,,men jag skulle vilja fråga,,,,,,,,,är det i gasugnen i husbilen du bakar dessa scones? Vår ugn heter "SMEV" och vi fick inte med någon bruksanvisning när vi köpte bilen. I vår ugn visas endast två symboler av gaslåga på vredet, en liten och en större. På höger sida på ungsluckan, visas fyra olika grader med olika sorters maträtter,200gr,170gr.150gr och 125 gr, tror jag det står, men eftersom det bara finns två gaslåge symboler, så kan man undra hur man skall klura ut, vad som passar till, just scones:
Det finns kanske fler av medlemmarna i vår husbilsklubb som kan hjälpa mig,som har eller haft samma problem.
Vänligen Ingrid
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Brödrecept?

Hej Ingrid!

Jag har oxå en Smew-ugn,kanonbra.Har haft den i 7 år.Använt den till bak och all slags matlagning.
Det där med grader,har jag aldrig tagit någon notis om.Min ugn är graderad med siffror 1-6.så jag brukar ta brukar ta lite på en höft.Bröd övre gräns 5. Pajer och klyftpot, 4.
Bara för att värma ngt. tar jag 3.

Vet inte om detta är till någon hjälp,men lycka till!

M.v.h. Ingela
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Brödrecept?

Hej samma här, jag gissar ungefär hur varmt det ska vara, min ugn står det bara siffror från 1-9 på.
Tror inte att det är så noga, bara man kollar så bröden inte blir brända...
MVH Annette
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Brödrecept?

Hej någon som vågar pröva detta:confused: i så fall kul med synpunkter.
Kanske lite besvärligt i husbilen:D

Gurra
 

Bilagor

  • Mormos bröd.txt
    471 bytes · Visningar: 153
F

F.d. 25028

Guest
Sv: Brödrecept?

Hej. Har gradering 1-6 på ugnen, men för att veta lite mer exakt har jag köpt en liten billig ugnstermometer (på Coop tror jag). Den kan stå i ugnen eller hängas på gallret. Funkar utmärkt!
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Brödrecept?

Hej, vi har just kommit hem från en Italien tripp, och vi hittar inte alltid färskt bröd på morgnarna. Vi har med oss hemifrån flera fp med bake off bröd, (finns på ex Konsum) i vacum förpackningar, finns olika sorter; vete, råg baguetter osv. De har lång hållbarhet.
Dessa gräddar vi i vår burkugn (Omnia) ca tio min, och då fär man gott och nybakat bröd. Vi har också bakat sockerkaka i burken,(mix) och det går också jättefint.
Men jag skall prova att baka riktigt bröd i burkugnen någon gång, har ett recept på detta från en bok som heter Båtmat.
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Brödrecept?

Hej!
Vill gärna höra hur det gick med brödbaket i "burkugnen", om det blev bra får Du gärna dela med Dig av receptet!
Siv
 
Toppen