• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

F

F.d. 2069

Guest
Den är en 2004 som gått 4300mil.
Jag fick tag på den genom försäljning vid Niesmann + Bishoff's eget försäljningsställe vid deras fabrik i Polch (Cloustrasse 1).
Den har all utrustning som går att välja till och den har det kraftigare 18JTD chassiet.
Jag flyger ner på Onsdag morgon och hämtar den.
Jag känner inte till detta fabrikat så bra men det är väl skaplig kvalitet på tysktillverkade husbilar, det verkar dessutom som det ägs av Hymer AG.
Nypriset var på 74700 Euro i maj 2004 och dom begärde 36500.

Hoppas att Vent/Gasolkontrollen på M-Stationen i Uppsala nästa vecka inte bjuder på några trista nyheter, jag har skaffat installations/bruksanvisningar på Panna, Spis & Kylskåp och eftersom de bokat mig för en e.m så måste det vara frågan om en jämförande kontroll.

Är det någon här på forumet som har kunskaper om denna eller liknande.

niesmann2004-ARTO59.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Grattis till denna kvalitets bil
 

Erik HBK 40

HBK styrelse ledamot
Inlägg
41
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
40
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Hej kolla noga under instrumenbrädan i motorutrymmet har en bekant som har en likadan fast äldre en -99a. Plasten mellan instrument och ruta har bara lite skumgummi på undersidan så att allt motorljud kommer in där. Så dom får sitta med hörselkåpor på sig när dom är ute och åker.
Mvh. Erik Lindholm HBK40
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Hej kolla noga under instrumenbrädan i motorutrymmet har en bekant som har en likadan fast äldre en -99a. Plasten mellan instrument och ruta har bara lite skumgummi på undersidan så att allt motorljud kommer in där. Så dom får sitta med hörselkåpor på sig när dom är ute och åker.
Mvh. Erik Lindholm HBK40

Det blir ingen affär av om man måste ha hörselkåpor, har deras verkligen varit så sedan den var ny och i orginalskick? jag ska absolut kolla detta noga på plats.
Har svår att tro att det går att sälja en husbil som har sådana uppenbara brister, då borde företaget ifråga gått konkurs för länge sedan.
De borde ju ha uppdaterat en modell när det gäller detta 5 år senare dessutom.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Vi är inne på våran andra Den förra var en 01 tyckte inte att motor ljudet var så störande, Våran nya är nästan ljudlös. Klart det är skillnad på en -99 husbil mot en nyare, Utveklingen har gått framåt.
 

Erik HBK 40

HBK styrelse ledamot
Inlägg
41
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
40
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Det blir ingen affär av om man måste ha hörselkåpor, har deras verkligen varit så sedan den var ny och i orginalskick? jag ska absolut kolla detta noga på plats.
Har svår att tro att det går att sälja en husbil som har sådana uppenbara brister, då borde företaget ifråga gått konkurs för länge sedan.
De borde ju ha uppdaterat en modell när det gäller detta 5 år senare dessutom.

Du kan ringa mej på telnr. 0705551021 så kan du få telnummret till den som äger bilen.
Den är i orginalskick också köpt i Tyskland.
 
F

F.d. 13007

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

den bil du köpt, tillverkas av hymer gruppen, Niesmann+bischoff är top bland bilarna från hymer. så kan knappast va en dålig bil.:mcride:
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Grattis till ett bra köp. Är själv ägare till en Niesman Flair 7001 från 2004. Toppenbil, tyst och elegant.
'
/Örjan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Det er her snakk om 3. generasjon Arto, den første (98-99) var det endel problemmer med. De fleste basisproblemer ble rettet i generasjon 2.
2004 modellen ble av de fleste plassert mellom Hymer sine modeller, rett under S-klassen men over E og B. 4. generasjon kom med overgangen til AL-KO understell og har i dag tatt over for Flair på Fiat.

Gratulerer med en meget bra bil!!
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Här kommer en liten rapport!

Hämtade bilen i onsdags och den var lika pedantskött som säljaren lovade, den stod inne i hallen nyvaxad och grann.
Det fanns inte en enda endaste skråma på bilen efter 4 år, helt otroligt välskött, Den var Nybesiktad, Nyservad, Och Rekondad vid leverans till oss, flera har frågat om den är ny så den ser verkligen fin ut.

Så det här med ljudnivån, den är faktiskt väldigt tyst, motorn hörs knappt alls, dessutom drar den förvånansvärt lite diesel (under litern på tysk diesel, och strax över litern på svensk) den är väldigt komfortabel och lagom för 2 pers.

Resan hem var på 210 mil och i norra Tyskland har det inhandlats våta varor som kommer att räcka en bra tid frammåt, vi sov natten mellan Lördag/Sön i närheten av Kabes mecka Tenhult där vi på Söndagen handlade adaptrar för gasolen på KAMA fritids butik inne på Kabecentrum.

Väl hemma konstaterade jag att gosolflaskorna i plast som jag hade sedan tidigare inte passade i gasolskåpet så jag åkte och bytte till mig P11'or i stål.

Direkt på Måndagsmorgonen skickades papper till VV med REK-brev och pengarna är också inbeltalda för ursprungskontroll, jag såg då till min besvikelse att de i morse behandlade ärenden inkommna så tidigt som 4/6 vilket innebär att min urprungskontroll kanske inte blir klar föränn i början av Juli, i morgon bär det av till M-testcentret i Uppsala för Gasol/Vent kontroll, man får hoppas att denna blir utan otrevliga överaskningar.

Återkommer med mer info om hur det hela fortskrider när nya erfarenheter inskaffats.

/DigiMannen
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Velkommen i gjengen av Niesmann+Bischoff brukere, vår gamle 1999 Flair var det og mange som spurte om det var en ny bil - dette er ganske normalt når en er litt snill mot sin N+B, vasker den regelmessig og gir den litt voks en gang i året.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Tja vad ska man säga, ventilations/gasol kontrollen gick ju inte så bra :-(.
Jag fick några nerslag på ganska enkla saker som en klamring av ett gasolrör, och borra upp evakueringshål i botten av gasolskåpet, även en tätning på baksidan av kylskåpet i nederkant ska göras eftersom aluminiumfolietejpen där har spruckit, dessa är ganska enkla saker att fixa.
Vad som är värre är att besiktnigsmännen tycker att ventilationen är undermålig, den främre tak/ventilationsluckan är på min husbil är uppgraderad till en Heki 1 som inte har ventilation i stängt läge.
Dessutom är den bakre tak/ventilationsluckan ovanför köksutrymmet uppgraderat till en Omni-vent med termostartstyrd 12V fläkt som teknikerna inte kan konstatera om den har säkerhetsventilation.

Anmärknigarna är enligt följande:
3.3 Kylskåp inte monterat enligt tillverkaren anvisningar (avser dränering för ev. läckande gasol och avtätning inåt bodelen)

4.8 Utrymme för gasflaskor otillräckligt ventilerat (ventilationsöppningar i golv saknas).

6.3 Gasolrör otillräckligt fastsatta kyl + ej skyddade mot nötning.

10.1.4 Säkerhetsventilationssystemet överenstämmer inte med provrapport.

/

Har någon här information om en Taklucka Omni-Vent med 12V fläkt med termostatstyrning och regnsensor (typ tekniska data mm), samt tips för ett bra företag som kan hjälpa mig få ordning på ventprylarna, resten klarar jag lätt själv.

PS
Såg att VV nu jobbar på Urprungskontroller som inkom 9 juni.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Det er en ventil som ikke kan stenges i kleskapet, denne holder de mål som skal til. Det finnes og en liten ventil i gulvet i garasjen, selv om denne ikke er med i den dokumenterte tvansventilasjon.

Er det ikke også en Mini-Heiki på badet, er det ikke montert ekstra pakning på en slik så er den også tvangsventilasjon.

Det skal være en åpning i bunnen på gasolskapet på ca 10x10 cm med netting og skydd mot innsprut, er i hvert fall standard fra samlebåndet i Polch.

Gasol lekasje på kylskapet dreneres ut via nedre ventilasjonsgitter bak skapet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Dom kollade bara på takluckornas utformning vid min ventilationskontroll, inget i golvet eller i garderober, de påstod att ventilationen/takluckan på toaletten inte räknas alls...

De menade att två runda hål med 50mm diameter skulle vara korrekt gasolevakuering för gasolskåpet (detta har jag åtgärdat).

När det gäller kylskåpet så finns inget dragavbrott och därför måste hela kylskåpets baksida vara helt tätad mot bodelen, det har det också varit men tätningen har falerat genom att aluminumfolietejpen har spruckit i nederkant och orsakat en glipa där på 3-4mm (detta har jag också åtgärdat).
 
Senast redigerad av en moderator:

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Det är godkänt om kylskåpets nedre ventilationsgallers underkant inte sitter högre än 40mm över golvet i utrymmet.Om inte borra ett 50mm hål med underkant 40mm över golvet.
Sätt en spärr (provisorisk) så att takluckan inte går att stänga helt.Påpeka också att luckans storlek inte har ändrats.Betr. omni vent kontakta Husvagns-Svensson eller Forsbergs i Hyssna dom bör kunna ge dej svar.
Du kan också ringa till MTC och be dom titta i sina papper om du överhuvudtaget behöver omniventluckan för att klara ventilationskravet.I mitt fall sparade det tusentals kronor med ett enda telefonsamtal till MTC.Bilprovningen har tel.nr.dit.(Om jag inte minns fel så hette han som hjälpte mej Gustav).Lycka till.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Enligt Motormännen i Uppsala så ska det finnas två takluckor med tvångsventilation på min 100 kvadracentimeter/lucka, alternativtet är en taklucka med tvångsventialtion och en Elektroluxventil för att klara kravet.

Om omniventluckan jag har klarar 100 kvadratcentimeter så räcker det med att borra hål och montera en Elektroluxventil för att klara kravet.

Kylskåpets tätning i bakkant och evakuringen i gasolskåpet är redan fixat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Hej, jag antar att du har den äldre omniventluckan (den nyare har bara funnits i år). I uppgifterna om den står det att tvångsventilationen i den ligger på 150 cm². Skulle det ev. vara den nyare så har den 100 cm² tvångsventilation.

Se sidan 9/23 http://www.kamafritid.se/pdf/13001.pdf

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Det var inte en omni-vent lucka utan en annan typ av lucka med fläkt som jag vet inte vad det är för fabrikat på ännu.

Jag beställde en ventilerad ytterlucka till Heki 1 och jag blir tvingad att borra upp ett hål i taket för montering av en electroluxventil.

Det känns inte kul att göra ytterligare hål i taket då det bevisligen fungerar att bo i husbilen som den är, sådana är nu reglerna och jag orkar inte bråka.

Någon som har monterat en elctroluxventil och har ett bra modus operandi för att montera en sådan, behövs det specialverktyg mm.

Kostnaderna för importen (exkl resa).
Importförsäkring 3000:-
Gasol & Ventilationskontroll 6250:-
Ventilerad lucka Heki 1 7240:-
Electroluxventil 255:-

Tillkommer senare
Återbesök Gasol & Ventilationskontroll 550:-
Registreringsbesiktning 2200:-
Kontrollbesiktning
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2069

Guest
Vägverket ett under av ineffektivitet

Den 17/6 jobbade VV på ursprungskontroller som inkomm 9/6
Den 24/6 jobbar dom på de som kom in 10/6 j**ligt snabbt jobbat, grrrrr.
Hur f*n kan dom vara så sega när man är tvingad till och dessutom betalar för denna urlöjliga kontroll.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Digiman, grattis du är i den svenska ankdammen...

ds
 
Toppen