• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Digiman, grattis du är i den svenska ankdammen...

ds

USCH JA, den har man varit i alldeles för länge i känns det som, funderar starkt på att söka mig utomlands, dels p.g.a skattetrycket och dels p.g.a det stundtals trista klimatet.
Tur att man har en universell proffesion, och att man inte har någon familj som man måste beakta i emigrationsfrågor.
 
Senast redigerad av en moderator:

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Tja vad ska man säga, ventilations/gasol kontrollen gick ju inte så bra :-(.
Jag fick några nerslag på ganska enkla saker som en klamring av ett gasolrör, och borra upp evakueringshål i botten av gasolskåpet, även en tätning på baksidan av kylskåpet i nederkant ska göras eftersom aluminiumfolietejpen där har spruckit, dessa är ganska enkla saker att fixa.
Vad som är värre är att besiktnigsmännen tycker att ventilationen är undermålig, den främre tak/ventilationsluckan är på min husbil är uppgraderad till en Heki 1 som inte har ventilation i stängt läge.
Dessutom är den bakre tak/ventilationsluckan ovanför köksutrymmet uppgraderat till en Omni-vent med termostartstyrd 12V fläkt som teknikerna inte kan konstatera om den har säkerhetsventilation.

Anmärknigarna är enligt följande:
3.3 Kylskåp inte monterat enligt tillverkaren anvisningar (avser dränering för ev. läckande gasol och avtätning inåt bodelen)

4.8 Utrymme för gasflaskor otillräckligt ventilerat (ventilationsöppningar i golv saknas).

6.3 Gasolrör otillräckligt fastsatta kyl + ej skyddade mot nötning.

10.1.4 Säkerhetsventilationssystemet överenstämmer inte med provrapport.

/

Har någon här information om en Taklucka Omni-Vent med 12V fläkt med termostatstyrning och regnsensor (typ tekniska data mm), samt tips för ett bra företag som kan hjälpa mig få ordning på ventprylarna, resten klarar jag lätt själv.

PS
Såg att VV nu jobbar på Urprungskontroller som inkom 9 juni.

En liten fråga bara!
Var hittar Du det vilken dag som VV jobbar med ursprungskontroller??

Barbro o Ingemar!
Ps Grattis till bilen!!Ds
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Nu står det på VV's sida

Ursprungskontroll - tekniska problem

För närvarande kan vi inte genomföra kontroller mot andra europeiska register. Detta medför i sin tur att vi inte kan utföra några ursprungskontroller.
Felsökning pågår.


Om ni vill kolla se länk Fordonsimport - import och införsel av fordon / Vägverket
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Här kommer ett första foto på vår bil, taget precis när vi kört ut från försäljningen vid tillverkaren i Polch.

Arto S.jpg
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Sedan igår är husbilen oförsäkrad, jag har idag kontaktat försäkringsbolag, vv för att reda ut varför jag tvingas ha bilen oförsäkrad ingen kan dock svara på detta, så jag har nu tagit en inledande kontakt med kommerskollegium som kanske kan bistå med råd och eventuellt se till att det momenttjugotvåaktiga regelverket ändras (jag fick reda på av handlaren att vår bil blev kontrollerad mot EUCARIS av tyska myndigheter innnan exportskyltarna utfärdades.

Jag kan inte åka på en andra gasol/ventilationskontroll för att jag inte har någon försäkring, när ursprungskontrollen är gjord kan man sedan endast teckna trafikförsäkring om man har beställt en tillfällig registrering.

Detta börjar likna en roman av Franz Kafka, jag är så satans trött på all byråkrati som omgärdar något så simpelt som en husbilsimport, det borde väl egentligen vara busenkelt, men icke....... Det märks att politikerna har för lite VIKTIGA saker att göra.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Du er desverre ikke første som har fått ekstra jobb med import av husbil, men trøst deg litt med at det er værre i Norge. Her er det separat kontroll på alle biler med ekstra vektkontroll uten vann for avgiftberegning og kontrollmålning av senger, seter beltemontering og allt mulig - og dette kan ikke gjøres på dn lokale besiktingen, men på spesiellt utvalgte steder med opp til 3 mnd forhåndsbestilling av tid! De store har normalt bestillt tid for biler de tror kommer inn og stokker så godt de kan, men en privatpeson har ikke denne mulighet. Etter dette kommer så alle dine plageånder.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

:swoon:Hej :swoon:Känner verkligen med dig , jag skulle bli galen om jag sett i samma sits som du !
Vad är det för skillnad på dom Neisman bilar som säljs av svenska generalagenten och den du köpt eftersom den inte godkänns i Sverige .
Kan du inte få hjälp av generalagenten att rätta till bilen så du kan få den godkänd , själv kan jag inte tänka mig att en svensksåld aviker från din i nån större utsträckning .
Kan inte tänka mig att Neisman bygger bilar som aviker särskilt mycket från Eu standard för den lilla exportvolymen som det ändå är på dom modeller som går på export till Sverige.
Du köpte ju bilen av Neisman i Tyskland besiktigad och klar där , man kan ju tycka att dom skulle ha känt till att en bil bygd helt enligt deras konsept inte skulle godkännas i Sverige .
Till sist nog är det väl ändå konstigt att i ett enat Europa är bilen godkänd för att åka och bo i men i det präktiga Sverige med alla sina byråkrater kan man inte godta något som övriga Europa har helt eniga regler om .
Gäller ju inte bara importen , se bara på den röra man kokat ihop kring Pb2 reglerna , där ingen riktigt vet vad som gäller .
Hoppas du snart får nån ordning på det hela , önskar dig en trevlig sommar trots allt strul du fått utstå.
Rulla lungt , spar bränsle :wideeyed:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

DigiMan,

Du nämde något om utlandet pga skattetrycket !!! Jag hade tänkt mig på gamla dag att flytta tillbaks till Sverige efter 42 år utomlands även jag har ett fritt yrke så jag har kunnat jobba i båda Kina - Indonesia - Australia - Singapore för att nämna några det känns jätte skönt att inte ha med skattetrycket att göra.

Nu till topic. När vi flyttar tillbaks till Svedala ska husbilen och personbilen importeras som flyttgods. Det är en stor skillnad på importera en bil som du har gjort eller har en husbil som flyttgods regelerna är helt annorlunda, fråga mig inte varför det är bara så. Enda nackdelen är att du inte kan sälja husbilen det första året utan du måste stå som ägare i minst 12 månader sen är det fritt fram att sälja. Jag personligen ser inte det som ett nackdel men andra gör det.

En god vän till mig har löst problemet med husbil genom att köpa husbilen i Belgien och är reggad i mitt namn, jag sköter om besiktningen ifall han inte kan komma ner osv.. Han åker ner till Belgien med sin Svenskreggada bil, sätter den i garage hoss mig och åker vidare med husbilen på semester. Den enda nackdelen är att han inte kan åka vistas i Sverige pga att husbilen är Belgisk reggad och han är mantalskriven i Sverige detta tillåts inte utav tull myndigheterna vill man trots allt åka till Sverige då åker han på import avgiften. Jag personligen har inte dessa problem för jag är mantalskriven i Belgien och inte i Sverige utan är helt uteskriven. När jag anländer till Sverige behövs endast att jag visar upp ett giltigt Belgisk ID kort som bevisar att jag är fast bosatt i Belgien ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Jeg kjenner fabrikken til Niesmann+Bischoff i Polch ganske bra, og det er nesten ingen forskjell på biler for det tyske og de nordiske markeder. Eneste prinsipielle forskjell er at i sørligere land solgte de tidligere Arto med luftvarme i Norden har opsjonen Alde vært det normale.

De ting som det har vært problemer med i denne sak er grunnen til at jeg ikke importerte selv, hadde alle underlagsdokumentene fulgt med så hadde det vært dokumentert hvor mye tvangsventilasjon som er i bilen og at gassinstallasjonen er i følge riktig EU norm. Problemet for oss som privatpersoner er å vite hvilke dokumenter som skal være med og hvolke av de mange nasjonale institusjonen som de enkelte dokumentene skal legges frem for.

En bil jeg vurderte for import fant vi ut at det manglet dokumenter fra ferdigstillelsen av bilen, som tildels ikke kunne lages på nytt. Vi valgte da å ikke ta inn den bilen en 2007 modell Flair som ikke hadde vært på veien, heldig for meg så hadde fabrikken i Polch en 2008 i utstillingen som jeg fikk bra avslag i prisen på via min importør her i Norge så han klarte seg med litt over en dag i besiktigelse før registrering, og jeg ikke behøvde å betale mye mer enn for den ett år eldre.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Hej igen, och tack för det moraliska stödet ni ger.
När det gäller ventialtions och Gasolkontrollen så har det inte varit några problem alls om min husbil varit standardutrustad när det gäller takluckor, nu åker jag på att byta en av dessa och sedan borra ett hål i taket och montera Electroluxventil.
Vad som irriterar mig mest just nu är den långa handläggningstiden som
VV har när det gäller ursprungskontroll, en ytterligare sak som kommer att irritera mig är troligen de långa väntetiderna för att registreringsbesikta husbilen (här i GÄVLE fins ingen tid förrän 16 Juli).
Jag kan ju som sagt inte försäkra bilen helt och hållet förrän den har fått ett godkännande i en Svensk registreingsbesiktning.

Så det är alltså ETT statligt verk och ETT monopolskyddat statligt bolag som gör att det tar för låååååååååååååååååång tid att få fordonet klart att brukas.

Det som det statliga verket håller på med är ju redan gjort i Tyskland i och med att de utfärdade en exportskylt till fordonet.
När det gäller registreringsbesiktningen kan jag berätta om en bekant som importerade en Corvette från USA till Tyskland fick den godkänd i registreringsbesiktning 2 dagar efter bilen kom till hamn i Tyskland.
I Tyskland finns inget monopol på besiktning, man har därför inte jättelånga köer heller, i varje kreis finns sedan minst ett bilregistreringskontor där du kan gå in med alla papprena och som regel redan dagen efter hämta ut registreringsbevis och nummerplåtar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

:wideeyed:Hej igen DigiMan !
Kan inte låta bli att fundera över den svenska byråkratin efter dom problem du råkat ut för .
Du köpte ju bilen besiktad och godkänd i Tyskland då hade den rullat 4300 mil sedan år 2004 , under dessa mil måste väl ett antal mäniskor ha åkt och bott i bilen , förmodligen lever dom fortfarande kan väl inte tro att bilen var till salu för att föregående ägare dött av syrebrist .Om så är fallet har ju både Neismann fabriken och besiktningsmännen i Tyskland undanhållit dig en ytterst viktig information . ( Är helt säker på att alla lever i högsta välmåga) .:twitcy:
Kan heller inte tro att en mäniska i Sverige behöver dubbelt så mycket syre som en tysk eller spanjor per/min.
Därför tillbaks till min undran , varför måste vi vara såna bror duktiga med allt här i Sverige och krångla till allting . Det som fungerar i övriga europa borde väl fungera här också .
Än en gång hoppas du snart får fara ut och åka i din nyinköpta husbil .
Rulla lungt , spar bränsle .:yes:
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

I går kom min ventilerade Heki lucka och en electroluxventil, nu måste jag söka upp en lokal med riktigt högt i tak eller vänta på mer högtrycksbetonat väder innan jag kan byta luckan och borra ett nytt hål i taket och montera Elecroluxventilen.
Jag kollade just på VV hemsida för ursprungskontroll.......
Dom har hållt på med ärenden som inkom till VV på onsdagen den 11/6 i TRE dagar nu, det bådar inte gott.
Med nuvarande snigelfart så blir min ursprungskontroll kanske inte klar förrän 17/7.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Vilken lättnad, idag genomförs ursprungskontrollen av vår bil.....
 

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Hej - jag har en Flair 6700 Tycker att det är knepigt att komma åt att fylla på spolarvätska / vindrutan. Hur gör man (trångt) ? Nått knep ?
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Av någon outgrundlig anledning ringde någon från VV och meddelade detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Hej - jag har en Flair 6700 Tycker att det är knepigt att komma åt att fylla på spolarvätska / vindrutan. Hur gör man (trångt) ? Nått knep ?

Jeg hadde en 1999 Flair 6700, muligens den trangeste varianten. Tok et trakt og en slangestump og laget meg et påfyllingsverktøy. Slangen ned i ta nken og trakten i den ene hånden og kannen i den andre, intet søl og raskt og enkelt. Problemet var felles for alle Flair på Fiat frem til ??(husker ikke årgangen) - de fikk da påfylling fast montert i kanten på panseråpningen.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Jag köpte en Niesmann+Bischoff Arto 59SL idag

Hej - jag har en Flair 6700 Tycker att det är knepigt att komma åt att fylla på spolarvätska / vindrutan. Hur gör man (trångt) ? Nått knep ?

Hej!

Ett bra knep är att beställa eller uppsöka närmsta Clas Olsson och köpa en hävert för 25:- och pumpa från dunken in i tanken, det gjorde jag när jag åkte Niesmann.

/Gunnar
 
Toppen