• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem Truma C-6002

F

F.d. 7569

Guest
I vår LMC liberty 560 alkov har vi en Truma C-6002 (alltså utan elpatron, bara gasol), till den finns en 12 liters boiler. Värmaren och boilern är placerade under garderoben och termostaten tillsammans med övriga manöverpanelen återfinns på garderobsväggen. Vid sidan om manöverpanelen har vi placerat en termometer som visar inom- och utomhustemperatur.

När vi stannar för kvällen startar vi i "vinterläge", värmare 20 gr på termostaten och vatten 40 gr. Den gula lampan visar att vattnet värms och efter ca 30 minuter slocknar den. Allt frid och fröjd. Men trots det upplever vi 2 problem som vi påtalat vid service för en dryg månad sedan men som fortfarande kvarstår.

1. När temperaturen för första gången på kvällen sjunker under den temperatur som vi ställt in termostaten på (20 gr) så startar värmaren och blåser varmluft i bodelen. Under natten sjunker temperaturen ute och inomhustermomentern sjunker en bra bit under den inställda termostattemperaturen - omkring kl 04.00 natten till söndag visade termomentern 14 gr -men värmaren startar inte. Så här har det varit sedan vi köpte bilen för drygt ett år sedan.

2. När vi fyller vatten så ser vi till att fylla boilerna genom att öppna våra 2 vattenkranar ställda på varmvatten, på så sätt hoppas vi att boilern fylls och att luften försvinner ur systemet. När det rinner en jämn stråle ur kranarna så stänger vi dem. Boilern fylld och systemet urluftat!?
Men!! Varje gång vi spolar i kranarna så kommer det ändå luft och det dröjer ca 15-25 sekunder innan det kommer en jämn, luftfri stråle med den varmvattenvärme som vi tror att vi ställt in på kran.

Är det någon som kan tänkas ha någon idé om vad som eventuellt är fel och någon tanke om hur de ska kunna åtgärdas?

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Problem Truma C-6002

Kolla kranarna, så dom inte står och läcker lite.
Kan även vara dåligt iskruvade slangar, det hade jag.
Skickar med en bild hur det ser ut i mitt fall.
 

Bilagor

  • KranenHymer.jpg
    KranenHymer.jpg
    167,2 KB · Visningar: 34
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Problem Truma C-6002

Tack för tipset. Problem 2 antyder ju att det kan vara läckage någonstans, men kranarna droppar inte och jag har kollat slanganslutningarna under tvättstället (bytte kran i våras), i köket och i skåpet där värmaren står. Alla anslutningar är gjorda med klammer och de verkar vara täta eftersom jag inte kan känna fukt vid någon av ställena.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3821

Guest
Sv: Problem Truma C-6002

Hej

Har haft samma fel i min bil.Det var en backventil som sitter på själva värmaren som
var trasig.

Ingvar
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Problem Truma C-6002

Tack för tipset.
Syftar du på problem 1 eller 2, eller kan backventilen gälla för båda?

//Roger
 
F

F.d. 3821

Guest
Sv: Problem Truma C-6002

Jag syftar på problem 2

Ingvar
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Problem Truma C-6002

Problem 1 kan vara att termostaten sitter så den får strålningsvärme direkt från pannan. Hade lite av samma problem i Byrstnern. Om man hade garderobsdörren öppen, på natten, så fungerade det bättre.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem Truma C-6002

Hej Kristina & Roger
Kontrollera och rengör vattenfiltret som, i varje fall på vår bil sitter på vattenpumpen!
Det löste vårt liknande problem med luft i vattenledningarna!

Om du har en utvändigt duschuttag med strömbrytare, så kan även denna ställa till problem, om strömbrytaren står i fel läge.
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Problem Truma C-6002

Tack för ditt tips Bengt.

Strax efter 13 idag åkte jag till bilen, fyllde vattentanken, luftade, fyllde boilern och kollade återigen läckor. Inga någonstans. Därefter gick jag till Östgöta Camping (har bilen på deras uppställningsplats) och bad dem att från Alde beställa

1. en fjärrgivare, art.nr: 3010 238 och en sladd: art.nr: 3010 253 (2m, kanske för kort, borde kanske ha tagit 8 m istället) som borde lösa problem 1.

2. en slang med backventil art.nr. 3000 429 för att lösa problem 2.

När jag kom tillbaka till bilen igen spolade jag lite mer med varmt respektive kallt vatten. Lite luft hade kommit in. Tittade intensivt på backventilen och tyckte nog att gängorna syntes lite väl mycket, vilket jag inte noterat tidigare. Med hjälp av tummen och pekfingret drog jag åt ”muttern” (om det nu heter så J) nästan ett helt varv. Spolade, fortfarande luft. Väntade i ca 25 min. Spolade igen, ingen luft.

Slutsats! Man kanske ska kolla att den service som man beställt faktiskt är gjord. (Den gjordes inte på Östgöta Camping eftersom de inte hade tid).

Men nu får jag en slang med backventil att ha i reserv och tänker också rengöra vattenfiltret eftersom pumpen kändes lite "kladdig" när jag stack ner handen i tanken och kände på den.

Tack igen för alla tips.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Problem Truma C-6002

När det gäller problem 1 så "klantade" jag mig vid beställningen. Till Truma C 6002 ska det vara fjärrtemperaturgivare 34201-01 med 4 m kabel. Den jag har angett ovan är till Alde 3010-värmare.

//Roger
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Problem Truma C-6002

:twitcy:Ujujuj! Roger vad fövånad jag blir inte är väl Du nån som klantar sig.Hahaha.:twitcy:
Varma hälsningar till Dej och Berit Christina från SivoLasse.
Ps

Som vi sa när vi mötte Christina i Mantorp det skulle vara jättekul att träffas.Ds.:twitcy:
Upptäckte att jag stavat Kristinas namn fel. Sorry. Intenog med att jag försökte döpa om henne jag kan inte stava hennes namn rätt ens. Mvh Lasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Problem Truma C-6002

Hej på er!

När vi pratades vid i Mantorp berättade du om ett trevligt ställe i norra Östergötland där ni hade stått, vart var det?

Berit Christina, nja men det var nära :yes:

I em hämtar Roger mig vid jobbet här i Nyköping och så åker vi hemåt och hämtar husbilen i Mantorp och drar iväg. Vi har fortfarande inte bestämt vart vi ska åka men det blir nog bra till slut.

Ha en jättefin helg och hälsa Sivan

/Kristina:msn_flower:
 
Toppen