• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är mitt kylskåp trasigt

F

F.d. 52990

Guest
Hejsan, är nybliven husbilsägare och funderar på om mitt kylskåp är trasigt eller om jah gör fel som glad amatör, får det inte att starta på gas, det blir inte kallt på 12V, 220 har jag ingen sladd till så det vet jag inte, brukar det krongla eller vad ska man göra, tacksam för svar. Bilen är en fiat från 1988 och skåpet är Dethleffs Globetrotter:wideeyed:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Är mitt kylskåt trasigt

Gammalt eller nytt skåp?
Har det varit oanvänt flera år?
Hör/ser du om lågan tänder och slocknar?
Du får ju hålla in tändsäkringen ett bra tag så att gas verkligen kommer fram om det är länge sedan skåpet senast användes.
Ganska vanligt på gamla skåp är att rostflagor och annan skit lägger sig nere i brännaren.
Blås rent med tryckluft om du har någon.
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Är mitt kylskåp trasigt

Okej tack för tipsen, får man ta bort gasledningen för att blåsa rent eller finns det ett ställe för det, mvh Tommy
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Är mitt kylskåp trasigt

Ta bort nedre ventilationsgaller (utifrån) och du borde se en liten plåtlåda under en plåtcylinder som har en skorsten överst.
Bakom denna plåtlåda sitter brännaren. Brukar sitta på högersida.
Plåtlådan sitter med några skruv och när du demonterat denna ser du brännaren. Blås rent och försök att tända igen. Du kan då se lågan.

Beskrivning gäller mitt skåp från 1998 men är troligen giltig för dig med.

Annars ta ett kort och posta här. Inne i kylskåpet finns en skylt med typbeteckning. Skriv av och posta här så blir det lättare att leta fel.
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Är mitt kylskåp trasigt

Nu har jag provat att hålla in knappen i 2min på max inställningen utan resultat, endagången man får en puff är när man har släpt och vrider till 0 och trycker på gnistknappen
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Är mitt kylskåp trasigt

Det funkade lite bättre, nu när jag håller inne ca 5sek och trycker på knappen så kommer det en låga och en (liten smäll) från baksidan, men den fortsätter inte att brinna
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Är mitt kylskåp trasigt

Tjena för å köra mitt skåp på 12 volt i min "gamla "och nya måste i båda fallen motorn
vara igång
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Är mitt kylskåp trasigt

okej, tack för tipset, måste man slå över manuellet på en från 1988 eller hur funkar det, det kan vara lätt att glömma det i såfall
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Är mitt kylskåp trasigt

Puffar det har du fortfarande för fet blandning. Gör ett nytt tändförsök direkt efter puffen.Utan att hålla in gasknappen. När du ser lågan i fönstret, så snabbt in med gasknappen igen en liten stund.När jag lärt mej vårat missade det aldrig.I början trodde jag det var kass.
Bosse B
 
Toppen