• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på registreringsbevis

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Vi hämtade ut vår nya husbil för en dryg månad sedan och fick efter några dagar reg-beviset. Tog för givet att det var i sin ordning men upptäckte att det inte stod något om miljöklass trots att bilen är utrustad med partikelfilter. Vid telefonkontakt med generalagenten fick vi besked att det på reg-beviset skulle stå 2005PM under miljöfakta. Det visade sig också att på tilläggsbladet angavs en för hög siffra för partikelutsläpp. Generalagenten kontaktade Vägverket och efter några dagar fick vi ett nytt reg-bevis med korrekta uppgifter.
Vi är inte de enda som fått felaktigt reg-bevis. En bekant med ny husbil har fått höjden angiven till 2,24 för en bil som är 2,65.

Premiärresan gick till Dalarna och så här långt är vi helnöjda med den nya bilen!

Hälsningar
HBK-medlem 2152
 
F

F.d. 13284

Guest
Sv: Fel på registreringsbevis

Hej, på vår nya Adria står de bara 2500 under rubriken miljöklass, är de ok?
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Fel på registreringsbevis

Vi fick också felaktiga uppgifter i vårt svenska reg.bevis.Fanns inte med att det skulle vara miljö-
klass 2005PM, dvs med partikelfilter. Dock berodde det på att husbilsfirman fyllt i fel uppgifter.
De svenska husbilssäljarna är väldigt okunniga. Sedan upptäckte vi att de också var angivet fel
årsmodell. Återigen ändra hos VV.
Som sagt, tror inte att Vägverket ändrar några uppgifter, utan det beror på fel från leverantören/
säljaren.
Mvh
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Fel på registreringsbevis

Har kollat mitt reg bevis och det var miljöklass 2005 fast jag köpte grönt miljömärke i Tyskland och det innebär partikelfilter. Ringde Vägverket och de hade alla uppgifterna så de rättade till miljöklass 2005PM och ändrade även
D3 Handelsbeteckning från Rapido Af5 till Fiat RapidoAf5.
Jag har en Rapido 9096Df 2008 med 3.0 och att den motorn hade partikelfilter visste inte leverantören om.
Ps även att den har kamkedja ds
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Fel på registreringsbevis

Jag har en Renault hymer husbil med j5r bensinmotor i regpapret står 88 kw
men det ska vara 59 kw antar jag ,är den högre kw talet nån nackdel ,påverkar det bilskatten mm .

enda renaultmotor jag läst om som har 88 kw är 1,9 DCl och en sån sitter det inte i min bil :twitcy:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Fel på registreringsbevis

Då kan du ju trimma den lite extra om du vill. :)
Tvivlar på att skatten är beräknad på hästkrafter/kilo på bilen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fel på registreringsbevis

På min Winnebago ändrade de årsmodellen från 1985 till 1986. Lite dumt då skattefriheten skjuts upp ett år. Berodde på vilken tid av året jag lämnade in registeringsansökan enl. "damen". Inget att göra åt, de är enväldiga. Jag skulle vara noga med vikter och miljöaspekter då dessa saker kan leda till böter..
 
Toppen