• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mikkis

Guest
Nu har det hänt igen

Lilla Edet, inbrott i husbilar
Vid Rasta, Skansenvägen, har två tyska husbilar haft inbrott under natten.

Mikkis
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Så ovanligt....
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Dom har nog bra försäkringar i Tyskland verkar det!!!

Anders :):):):):):):)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Vad tror de Tyska försäkringsbolagen om Sverige, kan man undra.
Ett fullständigt laglöst land eller tror de, att den svenska husbilsflottan består av gamla modifierade Stridsvagn - S, eftersom dessa inte blir drabbade.

ds
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Hej, det har även hänt på rastplatsen Susegården mellan Halmstad och Falkenberg, en tysk och jag tänkte blixtsnabbt, ett nytt fejkat inbrott, men det hade varit en som sett det hela och larmat polisen som grep gärningsmännen i höjd med Kungsbacka.
Det är uppenbart vägpirater ute på våra stora rastplatser och det hjälper inte med polisen och vägverkets skyltar från att avskräcka tyskar att ställa sig där. Så jag tycker att vi husbilskamrater som möter tyska husbilsvänner att vi hjälper till att varna dem...

Kjelle
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Om dom åker till bilskroten och hämtar svenska skyltar och hänger dom över dom tyska skyltarna på natten eller när dom lämnar bilen .......händer då ingenting?
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Varför gör tidningarna en sån stor sak av att det har varit inbrott i en parkerad husbil.
Detta sker dagligen i alla parkeringshus i vanliga bilar, inte en rad läser man om detta.
Är det kanske för att det är så ovanligt så att det blir ett nyhet värd att gå i press.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Varför kan inte dom som övernattar vara så kreativa så dom kör in i en stad och ställer sig i ett villakvarter ?

Det är ju slutna kärl och man gör ju ingen åverkan på stället man har parkerat på .
 
F

F.d. 4755

Guest
Ransforsøk på E14

Med tillatelse fra medlem 2830 i Norsk Bobilforening gjengis følgende:

Hei bobilvenner.
Dette er min første tråd på forumet, har vært innom her og lest noen ganger, og begynner å føle meg hjemme nok til å poste en historie.
Det blir en dramatisk historie min samboer og jeg opplevde som bobilturister i nabolandet Sverige.
Vi hadde vært i Østersund og kjørte hjemover i bobilen vår, da vi stoppet ca halveis på en parkeringsplass ved en bensinstasjon. Min samboer gikk bort til bensinstasjonen.

Jeg stod i trappa på bobilen og tok på meg mine sko, og så (og hørte) samtidig en bil med fem mørkhudede ungdommer, stoppet bak oss. De hadde et voldsomt høyttaleranlegg på bilen, bilen var svart, den var svensk registrert. (Vi har ingen fordommer mot mørkhudede for å ha sagt det)
En av dem gikk bort til bensinstasjonen, men min samboer ((E) kom raskt tilbake, da han så det samme som meg, nemlig at disse guttene var veldig interessert i bobilen vår og kretset omkring den bak, men vi fulgte godt med, uten at det var merkbart. Jeg gikk ut og møtte E og vi snakket om hva dette var for noe, jeg tok noen bilder av fjellene og naturen, men passet meg vel for å ikke ta noen bilder i retning av ungdommene. Det kunne skapt store vanskeligheter.

Vi gikk inn i bilen og var enige om å vente en stund til de var kjørt videre. Vi følte oss ikke trygge, men måtte kjøre hjemover i samme retning.

På veien over Storlien, like etter en sving, oppdaget vi bilen med ungdommene, de prøvde å sperre veien for oss og stod på tvers over veien i vår kjørebane. E rakk ikke å se om det kom noen biler bakfra, men da det ikke kom biler imot, fikk han vrengt bobilen forbi den svarte bilen i motgående kjørefelt. Vi torde ikke stoppe og følte situasjonen som veldig skremmende og truende.
Vi kjørte et langt stykke før vi kunne føle oss trygge, og torde ikke å stoppe før vi kom til et sted som var tett befolket.
Denne hendelsen sitter i ennå og vil nok gjøre det i lang tid framover.
Vi trodde vi kunne kjøre relativt fritt i Sverige, men denne episoden tyder på det motsatte.
Jeg trenger vel ikke si hva vi som bobilturister kan lære av denne historien, og de fleste av dere vet vel det meste om sikkerhet.
Vi vet ikke om vi handlet riktig, men E sier han torde ikke stoppe.
Vi har kjørt bobil siden 99, og har kjørt mye i Italia, Frankrike og Europa, har hatt ett innbrudd i Frankrike, men ellers ikke opplevd noe tilsvarende.
Må vi bevæpne oss for å besøke Sverige, hva ville dere ha gjort i en slik situasjon?
Mvh. 2830 Unni
 
F

F.d. 9754

Guest
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Precis vad jag själv tänkt...Är husbilsfolk ovanligt fantasilösa. Varför alltid dessa campingar...Så här skulle jag göra: Man kommer till ett nytt ställe...tar ut sin scooter ur husbilens garage och tillbringar dagen med att rekognosera och njuta av omgivningarna. Ganska snart har du sett ut en plats att parkera för natten...kanske på gångavstånd från en trevlig liten restaurang...Framemot kvällen parkerar du enkelt din husbil på den lugna lilla villagatan du tidigare har upptäckt.
Har ännu ingen husbil...men snart...

MVH Johan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Det låter ju bra i teorin, men vem säger att man kommer på morgonen så att man kan ägna dagen åt att leta ställplats? mycket vanligare är väl att man kommer på kvällskvisten eller ännu senare? :wideeyed:
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Samma värld som din.
Ditt inlägg var nytt men inte de tidigare.
Kanske då bättre att göra en ny tråd.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i tyska husbilar igen !!!

Hej Eva o Sven-Uno11
Om vad skall jag göra en ny tråd?
Om att det är livsfarligt att natt parkera "vid" Hallansåsens Motell!?
Ni måste hålla med på att det var Bättre förr!
Nu gällde detta, 53-Ã¥ring hittades mördad i lastbil - hd.se
Mvh.
"Ps"jo du skulle bara visst när jag mot förmodan för några år sedan tankade på macken där & vad fans vid pumparna (jag har gjort "Lumpen" ) jo endel tomhylsor efter något vapen, när jag upplyste personalen på macken då jag köpte en tidn. så blev svaret????!"Ds"
Mvh.




Samma värld som din.
Ditt inlägg var nytt men inte de tidigare.
Kanske då bättre att göra en ny tråd.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen