• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elecktrolux kylskåp

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Jag har ett AES Elecktrolux kyl - frys i husbilen och retar mig på att det inte finns en indikering som visar vilken sort energi källa man använder. Det finns en grön indikering som visar att kyl - frys är på men inget mer.

AES skåpet kan användas med 3 olika energi käller nämligen 220VAC - GAS - 12VDC. Jag vet att omvandlingen sker automatisk men skulle vara bra att veta vilket källa man använder vid en viss tidpunkt.

Är den någon annan som känner igen situationen kan det ändras (bygga om) så man vet vilken källa man använder ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Elecktrolux kylskåp

Vi har samma skåp och problem.
När skåpet var nytt (1999) försökte jag bygga in indikeringslampor, men det var så komplicerat att ordna till så jag avstod.

Electrolux hade inga förslag att komma med då, men insåg att det var en brist att inte kunna se vad som för tillfället drev skåpet.

På nyare skåp finns denna indikering.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Elecktrolux kylskåp

Jag har också ett AES med separat kyl och frys med inbygd indikering från fabrik där du kan se om det går på 220 volt , 12 volt , gas eller auto allt efter vilken driftfom du själv valt .
Allt det här är ju redan intrigerat i kylskåpet så det finns nog ingen sats att köpa för eftermontering ( skulle jag tro ) .
Rulla Lungt Spar Bränsle .
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elecktrolux kylskåp

RuneB,

Tydligen en annan typ av frys - kyl för på mitt finns inte ett enda spår av en indikerings lampa vilket jag tycker är viktigt att veta vilken strömkälla man använder.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Elecktrolux kylskåp

Hej Belgien 1.
Vår bil har också ett AES skåp.
Så här bör det fungera.
Motor igång, kylskåpet går på 12VDC
Motor avstängd, kylskåpet går på gasol om du har öppnat ventilen förstås.
Landström, skåpet går på 220 VAC
Synpunkter?
Hälsningar

Tommy
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elecktrolux kylskåp

Tommy,

Tack för svaret. Jo jag förstår logiken bakom det hela men det skulle vara mycket enklare om det fanns t.ex en grön indikering för 12VDC en blå för gas och en röd när man är ansluten på 220VAC (färgerna kan ju vara i princip vad som helst) ;). En annan sak som du inte nämde är att det finns en viss fördröjning mellan 12VDC och gas skulle vara glad att veta hur länge den fördröjningen är. :)
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Elecktrolux kylskåp

Hej Rolle !
På vårt kylskåp är fördröjningen 10 min , anledningen är den att under färd går skåpet på 12 volt , stannar du och tankar får ju inte skåpet gå på gasol enligt lag om jag är rätt informerad .
Därav fördröjningen på 10 minuter , notera detta funkar bara om du kör skåpet i autoläge .
Rulla Lungt Spar Bränsle .
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Elecktrolux kylskåp

När vi ändå pratar kylskåp...mitt kylskåp har börjat uppföra sig konstigt, det tar en j-ligt lång tid för det att bli kallt. 3 grader på 45 min kan väl inte vara riktigt? Jag hade problem för 14 dagar sedan då det inte alls vill igång utan att jag fick "banka" på ledningarna för att det överhuvudtaget skulle gå igång, någon som har erfarenhet av detta "fenomen".
mvh
pilot
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elecktrolux kylskåp

Hej Belgien 1.
Vår bil har också ett AES skåp.
Så här bör det fungera.
Motor igång, kylskåpet går på 12VDC
Motor avstängd, kylskåpet går på gasol om du har öppnat ventilen förstås.
Landström, skåpet går på 220 VAC
Synpunkter?
Hälsningar

Tommy
Några synpunkter betr aut kyl-/frysar, i mitt fall Thetford 141 liter (från -03) indikering för gällande val finns.

Trots att vi ägt bilen sedan den var ny (5 år), har jag först i år förstått en sak med dessa aut skåp. Pga dåligt läsa bläddrade jag förstrött i bruksanvisningar för bilen och fann då info om att vid stopp av motorn så växlar skåpet aut från gasol till 12 volt (skåpet fortsätter dock att dra 147 watt i en ¼ tim) detta som säkerhet vid tankn av drivmedel!

Det innebär att varje gång motorn stannar så fortsätter skåpet att gå på 12 volt i ca ¼ timme innan omkoppling till gasol sker i verkligheten (drygt 3 Ah dras går åt för detta)!

Det var en slump att jag kom att reagera på en passus bland instruktioner där det noterats att då man stannar bilen (ej på bensinmack dock) "bör man manuellt växla över till gasol på skåpets manöverpanel" (annars automatisk tidsfördröjning 12v-->gasol).

Med många stopp på en resa så dreneras bodelsbatterierna snabbt på sitt innehåll med dessa automatiskt omkopplingsbara kylskåp om inte detta förändrats efter 2003 men det tror jag inte.
/ Ha det bra, Bengt
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Elecktrolux kylskåp

Så fungerar inte Dometicskåpen (Electrolux). Stannar man motorn slår den ögonblickligen av 12 volt men startar inte gasen förrän efter ca 15 minuter, i alla fall på mitt skåp.

Detta dels för att inte gasen ska starta när man står på en bensinmack men
också för att det finns ju ingen anledning att starta gasen om man kommer fram till en campingplats och kopplar in strömmen. Får den 220 volt startar den ju meddetsamma.

15 minuters stopp är betydelselöst för kylan i skåpet.

Mitt skåp var manuellt från början men jag köpte en ombyggnadssats från Dometic.

Hade för övrigt ett automatiskt Dometicskåp i den sista husvagnen från 1999 som också leverarades med ett manuellt skåp trots att jag hade ett automatiskt i min beställning. Detta kunde man fixa i efterhand så det borde finnas ombyggnadssatser att få tag i. Ring till Dometic och ha kylskåpets typ- och serienummer till hands så kan dom nog svara på detta.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Elecktrolux kylskåp

Hej alla!
Jag har kollat i min manual för kylskåpet RM 6505 AES, där står att AES väljer gasol om det inte finns 220 V AC eller om 220 V AC är för låg, eller om inte generatorn laddar mer än 12 V DC. Där står också att AES väntar i 15 minuter innan den växlar mellan 12VDC och gasol.
Nu ska jag iväg på studentuppvaktning!
Hälsningar
 
Toppen