• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

F

F.d. 52920

Guest
Hej som rubriken säger,efterlyser erfarenhet av er som bytt 5ans
drev i lådan på Fiat .Har funderingar på att öka varven en aning.
Kör ibland långa sträckor i Sverige / Finland och ibland med släp efter bilen
Bilen är en halvintregerad ducato 2,3 JTD totalvikt 3400kg
200 eller 300 varv?

200 Varv

L62290 Drevsats 2.3-2,8l .JTD Nya Lådan Fiat 02>06
___________________________________
300Varv
L62390 Drevsats ” ” Nya Lådan Fiat 02>06
___________________________________
500 varv
L62590 Drevsats ” ” Nya Lådan Fiat 02>06
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej.

Jag startade en tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t24846/

Jag antar att Du har 2000v vid 90 km/h. Min alkovbil har 2500v vid 90 km/h och därför har jag bestämt mig att sänka så att mitt varvtal blir ca 2250-2300 v vid 90 km/h. (Lägre vågar jag inte gå...)

Min bil är stark som en oxe så därför vågar jag sänka några hundra varv. Dreven har varit restade men i morgon måndag har jag tid för drevbyte. Det ska bli spännande att se om jag blir nöjd.

Personligen tycker jag att 3000v vid 110 km är lite högt och är huvudanledningen till att jag sänker varvtalet.

/Knausen
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Jo det stämmer "har ca 2000 varv vid 90"(kör sällan över 90)
och dom riktiga krafterna verkar komma först efter domdär 2000 varven
Bilen är utrustd med denna "box chip"

300g5_190px.jpg


 
F

F.d. 25028

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej Jag rekommenderar 300 varv då kan du köra på 70-sträckor utan att växla ner till 4-an
Lars
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej.

Nu har jag 2300 varv vid 90 km/h och enligt min uppfattning är det tveksamt om man ska köra på femmans växel i 70 km/h. Om detta får de lärde tvista... Det har skrivits mycket om detta och dreven har väl blivit bättre. 5:ans drev ligger "utanför" växellådan och får kanske lite sämre smörjning vid låga varvtal.

/Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Från årsmodell 2002 är det en annan växellåda som inte har samma problem med smörjningen som de tidigare årsmodellerna.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej Gunnar.

Har du någon uppfattning om hur lågt varvtal på 5:ans växel som man vågar köra med den "nya" växellådan? 5:an ligger ju vid sidan om som en "överväxel"...

/Knausen
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej Knausen

som Gunnar skriver, 5. växel problem fanns t.o.m. -01. Jag hade en -00, 5. växeln rasade vid ca 2500 mil, bytte den, körde sen nästan 8000 mil utan problem. Du hör säkert själv hur motorn jobbar på 5. växeln, tungt, tyngre, dags att växla ner till 4. växeln. Min minnesbild är att jag använde nere till 1600-1700 rpm vid jämn mark? Skaffa chiptrimning, du kommer att bli överraskad, vilken skillnad du får ut från motorn. Samt vid snäll körning aningen lägre bränsleförbrukning.
Jag körde med en -03 ca 12.000 mil utan några problem på växellådan.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej jag hade en halvintegrerad Mclouis Glen 264 2,8 JTD 2004 med en totalvikt på 3500kg .Jag bytte drevsats 500rpm men största skillnaden låg nog i bränsleförbrukningen
ca +15% vid farter över 100 km/h.Klar den var trevligare att använd på Finska vinterväger med max 80km/h .Kör man alltid med full last (3500kg) så kan det vara att tänka på men annars ej.
 
F

F.d. 25028

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej igen
Gränsen på 5-an ligger vid 1800 varv
Lars
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Ja somsakt kör mycket i Finland och deras vinter hastighetsbegränsning 80 km
passar inte min låda 80 =ca1800 varv och föresten så är hatighetsbegränsningen i Finland 80 för alla äldre husbilar som saknar ABS o krock kudde.Kör man snabbare än fartbegränsningen tillåter så blir man fotad av PLÅTPOLISEN (Har hamnat i deras fotoalbum)
Det lär nog bli 300 varv till snarast,bättre att sätta dom pengarna i låda än att skänka dom till finska staten.
5 ans drev

imgp9220_small_.jpg



imgp8240_small_.jpg

 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Blir ibland lite frågande, för många diskuterar varvtalet, upp eller ner, 400,300 eller 200 varv. Är naturligtvis viktigt, men hur ser då själva drevsatsen ut, är det 53x34 kuggar, eller 58x34 eller något annat. Det är ju denna drevsats man köper och då infaller det intressanta att just denna(vilken det nu är) ger mig 400 varv(eller ngt annat) (upp eller ner.
Så ni som skiftar era drevsatser,kan ni inte också förmedla vilken drevsats ni egentligen har köpt så man kan se att denna då ger detta eller detta varvtal.

mvh
Werner
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej.

Jag litade på Bilservice i Kylinge och jag fick precis det varvtal som utlovades.

Jag har räknat kuggarna som satt i original och gav 2500 varv och de är 45 och 33 kuggar.

Ring till någon auktoriserad Fiatverkstad som du har förtroende för och prata med dem.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

lialena

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
1936
Medlemskap
2023
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej.
Jag har bytt drevsats på våran Knaus 650MF från 2500rm/min vind 90km till 2200 rm/min
vid 90km. Vi bor i västerbotten där ju vägarna ganska platta så det kändes som motorn
inte tog i vid 90-110km, jag tror att bilen kommer att ta lite mindre bränsle men jag har inte hunnit testa detta, men det lilla jag provade gick det bra att kör 50 på slätväg
så från 70km går det nog mycke bra.

Mats-Göran
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Nu var det gjort 300 varv +. Vilken skilnad helt underbart att sitta o glida
i 80 /90 km.
Skilnad i varvtal ser ni på bilerna.
Första bilden är med orginldrev i ca 80 km



imgp8239_large_small_.jpg


imgp9251_small_.jpg


Vid ca 90 km första bilden med orginl drev.
imgp8240_small_.jpg


imgp9250_small_.jpg
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej Ett tips är att vid användning av KCR bör vartalet på 5 an vara ca 2300 varv min annars risk för att synkringar blir överansträngda med risk för lådrenovering
klintan
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Känns som vi spårar iväg från grundämnet lite... (ursäkta)
Men det kan inte vara synkringarna som tar stryk av varvtalet.
Synkringen är bara "aktiv" under själva växlingen (upp eller ner) och hjälper dreven att spinna upp i rätt fart så växlingen skall bli så smidig (och rasselfri) som möjligt.
Under själva körningen fyller synkringen ingen funktion och kan heller inte ta skada av lågt eller högt varvtal.

Vad som egentligen orsakar Fiats växellådsproblem är jag inte fullt hundra på, men sannolikt orsakat av dålig (stänk)smörjning pga låga motorvarv (då ingående axel i lådan också snurrar långsammare) troligen i kombination med vibrationer på drev eller drevaxlar vid högt momentuttag som då "äter upp" dreven på 5'an onödigt fort.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Är alltså inte själva kuggarna i dreven som går sönder utan tänderna som kraftoverförningen sker alltså själva kuggarna som synkringen sänker farten på som går sönder har jag fattat att det är . Den nedre drevparet som är trasigt .
bild från BLD
trasigadrev.gif
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Uppgifter jag fått från verkstad i Tyskland så är problemet dåligt härdade kugghjul. Att så är fallet vill dock inte Fiat kännas vid, detta skulle i så fall drabba dem med höga kostnader för gratis utbyte av dreven.

I mitt fall gick alla kuggarna av.
 

ÅkeK1945

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Mönsterås
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej 5ans växel rasade på min husbil ducato 2,8 idTD kuggdrev 58x35
kan man växla ner med andra drev så att man inte behöver segdra på 5an i så fall vad heter dessa drev någon som vet. Har sett att någon har växlat ner till 53x34 var kan man köpa dessa drev.Eller är det bättre att köpa en likadan sats som den som pajade 58x35 ?

Tacksam för tipa åke
 
Senast ändrad:
Toppen