• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk. "Marknadsundersökning"

F

F.d. 4220

Guest
Jag är på jakt efter ett elverk. Jag valde bort solceller på ett tidigt stadium eftersom jag tänkte byta bil ganska snart.

Jag har sökt och även funnit en hel del bra, blandad info om olika elverk här i forumet.
Men informationen är, på vanligt forum-manér, ganska ostrukturerad och jag är fortfarande lite osäker på vilken storlek man skall satsa på.
Det troligaste är väl att vi, för vår del, kör det för att ladda upp batterierna och kör dator och annat på batteri.
Jag antar att effekten på elverket inte märkbart påverkar batteriets laddningstid (1 st 115Ah).

Nå min tanke är att skapa en tråd till hjälp för oss som jagar just elverk.
Så du som har ett elverk får gärna kopiera nedanstående och fylla i valfritt antal fält som ett svar i denna tråd. Har jag glömt någon bra fråga, lägg gärna till den.



Elverk, Namn och typbet.:
Effekt:
Prisbild (exakt eller ca):
Inköpsställe (gärna med länk):
Motor: 2-takt/4-takt/annat
Vikt (ca):

Subjektiv info:
Användbarhet plus/minus:
Ljudnivå Tyst/högljudd:
Räcker verket till för ditt behov (laddning/större omfattning)?
Ytterligare info:
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Ett riktigt billigt elverk kan Du köpa på Rusta. Fabrikat Greppa. Vikt: 17,5 KG 2-tackt luftkyld. Ljud: 91 dB Kontinuerlig AC-uteffekt 650 W Max AC-uteffekt 720 W även 12 DC volts uttag, max 5,3 A
Det är kinestillverkat som så mycket annat. Jag har provkört och vid mötet i på Ragglanda så laddade En granne sin husbil med ett sådant aggregat. Det verka fungera bra, naturligtvis kan man få tag i bättre aggregat men priset var lågt 699:-
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Här kommer svar enligt din tabell:
Elverk, Namn och typbet.:Greppa Artnr 3195-1091
Effekt:Kontinuerlig AC-uteffekt 650 W, Max AC-uteffekt 720 W, DC 12V (max 5,3A)
Prisbild (exakt eller ca):699:-
Inköpsställe (gärna med länk):Rusta Rusta har oslagbara erbjudanden som ger mervärde åt hem och fritid.
Motor: 2-takt/4-takt/annat 2-takt
Vikt (ca):17,5 KG

Subjektiv info:Billigt elverk med acceptabel ljudnivå vid tillfällig användning
Användbarhet plus/minus:Starta bra med snöre, lite klumpigt
Ljudnivå Tyst/högljudd:Lite högre ljud än de dyraste el verken
Räcker verket till för ditt behov (laddning/större omfattning)?OK, om man inte använder elverk väldigt ofta
Ytterligare info: Har inte så lång erfarenhet av hållbarhet eftersom det är inköpt i år.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

1168. Jag och flera med mig har köpt EL-ändet från Rusta för 599:-. Ett alldeles utmärkt aggregat. Köp det, inga problem, / Kurt.

PS 1168. Glömde ihåg att säga att Du behöver inte köpa ett Kipor eller andra El-ände. Om du får PROBLEM med ditt verk för 599:-så kan Du köpa några till och Du kan t.o.m. slänga skiten om det inte funkar.
Hls /kurt.
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Det finns en del att läsa i ämnet här: Att köpa elverk......... - 2008-03-15, 13:54 finns under "Elförsörjning" där det bl.a.a framgår att 8 av 10 elverk inte var lämpliga att användas utomhus i regn/snö!

Göran 292
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

OK, priset var nog bara 599:- Beträffande andvändande i snö och regn så har jag ingen aning men man kan nog inte räkna med max kvalitet för de här pengarna. Frågan är hur ofta behöver du egentligen elverk? Är det bara vid enstaka tillfällen så duger det här. Sedan får man naturligtvis ta häsyn till om man klarar vikten och har plats för aggregatet.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Och det gör nog inge att bilens data system också klarar billigare elverk, På nyare HB är det väldigt noga att med detta.
Det finns dom i HB klubben som har provat dom billigare elverken, Och upptäkt att vissa data kort rasat. OCH fått bytt dom, (till en stor kostnad)
Mvh
Skoogis
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Hej på Er vänner. Jag vill bara berätta för Er att när jag använder mitt El-ände så gör jag detta ENBART för att ladda mina Bodelsbatterier. ALLTSÅ ENBART detta.
Och det duger mycket bra. Om jag skall använda min Dator, Ja då använder jag 220 volt från Elstolpe.
Hls /kurt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Hej.

Även modernare husbilar blir inte ledsna om de laddas med ett inverter el-verk.
Alt. om man behöver driva ex. en dator direkt!

JULA har köpt in ett nytt parti från samma fabrik som tillverkar KIPOR.
(XF-...) beroende på storlek.

Helt ok för priset och fungerar tillfredsställande med sinus kurva, oljevakt m.m.
Kan även användas i villan vid ev. strömavbrott.

Bästa hälsningar, Magnus.:)
PS. Vi har ett XF-3000, det ger kontinuerligt 2,6Kva. Ds.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Jag läste ett test av elverk i Vi Bilägare (nr 17), där det dyrare av de två små elverken på Jula gav lika bra sinus-kurva som Honda-verken (Kipor var inte med i testet alls). Minus var att det var illa svårt att byta olja.

Rustas el-värk är intressant pga priset, men jag antar att man måste fippla med att blanda olja i det också.
På plussidan är väl också att det inte gör så mycket om det skulle få fötter nån kväll.

Har läst de andra trådarna men tyckte de spårade ut i andra ämnen efter ett tag, därav mitt försök att få en samlad tråd. :p

Hur länge behöver man köra det för att ladda upp ett batteri som har mindre än halva kapaciteten kvar? En timme, fyra timmar?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Jag har en undran om det är någon som vet, det pratas om sinuskurvor på elverk, min fråga är, räcker det att sätta ett överspänningsskydd för ca 100 sek på ett elverk typ det som kostar 600 sek, och att det skulle i så fall räcka med det för att köra tex data?

:wideeyed:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Jag har en undran om det är någon som vet, det pratas om sinuskurvor på elverk, min fråga är, räcker det att sätta ett överspänningsskydd för ca 100 sek på ett elverk typ det som kostar 600 sek, och att det skulle i så fall räcka med det för att köra tex data?

:wideeyed:

Överspännings skydd i all ära, det påverkar inte "kurvan" *S*
Billiga elverk levererar fyrkantsvåg, (spänningskurvan ser ut som legoklossar) som viss apparatur inte klarar av att hantera.
Här finns en tråd där det längre ned på sidan förklaras mer i detalj:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t23794/

Lycka till med kommande inköp!
Mvh. Magnus:)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Hej på Er vänner igen.
En skrev att i El-ändet skulle man stå å blanda i olja eftersom det är två-takt.
Kan bara meddela att jag har en Pipeline från Hindåsfälten som går direkt till Jula i Sisjön.

Jag handlar alltså färdigblandat soppa och tankar precis som man gör i vilket aggregat som helst. Dessutom så slipper jag att byta olja i El-ändet.

Skulle den krångla så slänger jag skiten. Hade jag en dyrare så hade jag nog försökt att laga den.

Är det någon mer som har en Positiv syn på El-ändet?

Hls från Kurt.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Re: Elverk. "Marknadsundersökning"

hmmm, I guess it comes down to... "you get what you pay for"...

and if you think that one pays over a half million for a motorhome, then a few thousand more for a good generator seems reasonable for a vital working part of this investment. ( just my humble opinion):wink:

Hallo Rustygun. YES, you get what you pay for,!!!???

And I pay for what I get, / kurt
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Re: Elverk. "Marknadsundersökning"

Elverk, Namn och typbet.: Honda EU 10i
Effekt: 1000VA / 900W
Prisbild (exakt eller ca): 12000
Inköpsställe (gärna med länk): Pettersons Mekaniska i GÄVLE
Motor: 2-takt/4-takt/annat 4-takt
Vikt (ca): 13kg

Subjektiv info: Väldigt tyst och bränslesnålt
Användbarhet plus/minus: det har både 220V AC och 12V DC för batteriladdning.
Ljudnivå Tyst/högljudd: Väldigt tyst tycker jag, har aldrig upplevt något tystare
Räcker verket till för ditt behov (laddning/större omfattning)? 12/8,3 A
Ytterligare info: Har bara kört på alkylatbensin och det drar väldigt lite, tanken rymmer 2,3 liter och räcker ca 6 timmar
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Re: Elverk. "Marknadsundersökning"

Hejsan Digiman,

Jag har samma elverk men kör inte på bensin utan på LPG vilket är betydligt biligare (LPG på kontinenten € 0.52/liter (SEK 4.8796/liter). Använder man LPG som drivmedel är den ytterligare en aning tystare.

Önskar dig en glad midsommar
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Honda EU 20i. 13079:- inkl frakt hos FV Elektro AB, Forserum. Tel 0380-20680.

Tyst och inte tyngre än att den går förvara på cykelhållaren. Tillräcklig effekt för AC eller mikron. Datorn bekymrar jag mig inte för eftersom den får gå på 12V.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Åke,

Vad är förbrukningen i Watt på den mikron du använder ? Min är på 1300W och Hondan lägger bara av :(
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Hej Rolle!

Mikron är på 800W (och elverket alltså på 2 KW). Elverket bör i vilket fall ha högre effekt än anslutna apparaters märkeffekt, ofta högre belastning i startögonblicket (men det vet du säkert redan..).

aake
 
Toppen