• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk. "Marknadsundersökning"

F

F.d. 4220

Guest
Jag är på jakt efter ett elverk. Jag valde bort solceller på ett tidigt stadium eftersom jag tänkte byta bil ganska snart.

Jag har sökt och även funnit en hel del bra, blandad info om olika elverk här i forumet.
Men informationen är, på vanligt forum-manér, ganska ostrukturerad och jag är fortfarande lite osäker på vilken storlek man skall satsa på.
Det troligaste är väl att vi, för vår del, kör det för att ladda upp batterierna och kör dator och annat på batteri.
Jag antar att effekten på elverket inte märkbart påverkar batteriets laddningstid (1 st 115Ah).

Nå min tanke är att skapa en tråd till hjälp för oss som jagar just elverk.
Så du som har ett elverk får gärna kopiera nedanstående och fylla i valfritt antal fält som ett svar i denna tråd. Har jag glömt någon bra fråga, lägg gärna till den.



Elverk, Namn och typbet.:
Effekt:
Prisbild (exakt eller ca):
Inköpsställe (gärna med länk):
Motor: 2-takt/4-takt/annat
Vikt (ca):

Subjektiv info:
Användbarhet plus/minus:
Ljudnivå Tyst/högljudd:
Räcker verket till för ditt behov (laddning/större omfattning)?
Ytterligare info:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Åke,

Självklart visste jag det det därför jag undrade hur "stor" den var, min micro är på 1300W. Jag skulle också ha investerad i en 20i men den fanns inte på lager så jag köpte istället Honda 10i vilket jag inte ångrar efter ombyggnaden till LPG.

Har 2st lösa LPG flaskor inbyggd (46 liter) plus en separat 48 liters LPG liggandes under husbilen, det bör räcka ett tag eller hur :)

Glad midsommar !!!
 
F

F.d. 15459

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Ang.elverk.Har ett Kohler elv.med LPG.får inte igång den.Sitter ien Itasca.Här i Uppsala är de flesta verkstäder helt oförstående ang.lpg.Så det finns alltså nyare verk som går på gasol.Berätta gärna mer om detta.Nikita
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Jag har läst flera trådar på ämnet elverk och många säger att Kipors elverk är de samma som de Jula säljer. Såvitt jag har lyckats läsa mig till har Kipor en ljudnivå på 53-59 dba på 7 meters håll och Julas elverk ligger runt 85 dba. Är det avståndet som gör att de skiljer så mycket åt? Finns det någon som har Julas elverk, de mindre bärbara? Vill gärna ha tips om det är bra prylar. Honda har jag tidigare tittat på, men det är för mycket pengar anser jag för de få gångerna jag ska använda elverket för att ladda batterierna i bodelen.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Jag har ett Honda EU 20i elverk.
Det är tyst, ger 2 kW, startar alltid på 1:a senast 2:a ryck.
Köpte det hos Kvänums Järn. Prata med Ingvar och hälsa från "Udo", du får kanske ett bra pris.
Kostar ca 13 000,-
Det har 2 lägen, ett ekonomiläge och ett högeffektläge.

Kvänums Järn
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Elverk. "Marknadsundersökning"

Jag har en undran om det är någon som vet, det pratas om sinuskurvor på elverk, min fråga är, räcker det att sätta ett överspänningsskydd för ca 100 sek på ett elverk typ det som kostar 600 sek, och att det skulle i så fall räcka med det för att köra tex data?

:wideeyed:
Jag kör alltid min dator från en 12-19V konverter inhandlad på Clas Olsson för c:a 400 kr. Jag har också ett sånt här billigt litet elverk, köpt på Harald Nyborg. Det är antagligen samma som Rusta´s fast med annan färg (blått).
Det var lite svårt att starta innan jag upptäckte att strömbrytaren (dödarknappen) skall stå på "0" vid drift. Annars fungerar det väldigt bra. Det orkar att driva en borrmaskin, så det räcker för mig. Såna här småmotorer som den här och motorsågar etc. skall drivas med färdigblandad bensin te.x. Aspen för annars skär dom. Tydligen gör etanolinblandningen i vanlig bensin att oljan inte blandas ordentligt.
Calle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21271

Guest
Sv: Re: Elverk. "Marknadsundersökning"

Hejsan Digiman,

Jag har samma elverk men kör inte på bensin utan på LPG vilket är betydligt biligare (LPG på kontinenten € 0.52/liter (SEK 4.8796/liter). Använder man LPG som drivmedel är den ytterligare en aning tystare.

Önskar dig en glad midsommar
Hvor mye kostet det å bygge om til LPG drift
 
Toppen