• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

skydd av elkabel på marken

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Hej!

På vår uppställningsplats kan vi få tillgång till el. Problemet är att kabeln då ligger på
marken. Enstaka bilar och ibland tyngre arbetsfordon kan då köra över den.

Maken och jag har olika åsikter om risken med detta-kortslutning och brand trots jordfelsbrytare mm så därför blir det ingen kabel utlagd.

Nu undrar jag om det inte finns något stadigt skydd som man kan lägga kabeln i samtidigt som bilar kan kör över utan alltför stort gupp och utan att skada kabeln?:confused:

Det skulle ju kunna vara aktuellt på byggarbetsplatser.

Är det någon i detta utmärkta forum som har någon idé ?

Frances
AUKJA
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: skydd av elkabel på marken

Gräv ner den istället om det går, behöver inte vara så djupt, några centimeter bara. Vill man vara lite extra seriös så kan man lägga den i ett elrör/plaströr. Att lägga den ovan mark kommer inte att fungera om det åker bilar och last bilar där.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: skydd av elkabel på marken

Förutsatt att kabeln är godkänd för varaktigt utebruk så finns ex följande alternativ att skydda kabeln;
1) "Spika ihop två brädor platt mot marken med plats för kabeln (mellan brädorna)
och förankra brädorna i marken tvärs över körbanan.
2) Häng om möjligt upp kabeln över vägbanan så att trafiken går fri.

Annars "Kölis metod" i rör som han föreslår!
/ Hälsn, Bengt
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
272
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: skydd av elkabel på marken

Hej,

Om man är på en Camping där man måste lägga kabeln över en grusig väg eller dyligt så använder jag en vanlig trädgårdslang som jag klippt upp och lägger elkabeln inuti. det räcker oftast med en bit på ca 3m.

Hälsningar
Glädjen
 
Toppen