Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning
Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Parallellkopplade batterier
Gammal
FD.HBK Medlem 2012
 
Nicecarls avatar
 
Inlägg: 35
Hemvist: Lund
Ålder: 42
Parallellkopplade batterier - 2008-05-18, 10:39

Hej

Jag skall byta batterier i bodelen. Nu har jag ett batteri men skall nu sätta in två. Har någon erfarenhet av följande batteri? Jag tittar på 80-3801.

Biltema Sverige

När jag skall parallellkoppla så har jag läst att man skall använda så kabel med så stor diameter som möjligt. Är 70mm tillräckligt med ett avstånd på 60 cm?

Måste jag installera något mer för att de skall laddas samtidigt på rätt sätt?

Jag hade tänkt köpa en batteribox för "extra batteriet" så att ingen kommer i kontakt med det av misstag (det kommer att placeras bakom passargerastolen fram då det andra sitter under stolen). Är det en bra tanke eller kan det påverka negativt?

Har någon tips så tar jag gärna emot?

MVH
Niclas
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
HBK Medlem
 
Lodjurets avatar
 
Inlägg: 295
Hemvist: Hudiksvall
Ålder: 68
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-18, 10:51

Det absolut viktigaste är att BÅDA batterierna som paralell kopplas är av samma typ, lika gammla, dvs. Identiska batterier och med lika långa kablar till och från laddning,.
Kvalitet och livslängd brukar tyvärr gå parallet med priset!
Därmed inte sagt att Biltemas batterier är dåliga.
Lycka till,
Lennart
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Lodjuret för detta inlägg:
Nicecarl (2008-05-19)
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
HBK Web
 
Håkans avatar
 
Inlägg: 6 457
Hemvist: Lidköping
Ålder: 60
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-18, 11:01

Vid 60 cm räcker det med 35mm förtennad svetskabel. Använd riktiga crimp kabelskor och krympslang för att undvika oxid.
VIKTIGT: Ta minus från ena batteriet och plus från det andra annars så minskas livslängden avsevärt.
Vad gäller batterier så är priset en viktig indikator på kvalite men minst lika viktigt är hur man sköter sina batterier.
Ser man till att aldrig lämna sina batterier urladdade (< 80%) mer än 48tim eller tar ner dem under 20-30% och inte överladdar dem så kan man ha billiga batterier ett bra tag.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Håkan för detta inlägg:
Nicecarl (2008-05-19)
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
FD.HBK Medlem 2012
 
Nicecarls avatar
 
Inlägg: 35
Hemvist: Lund
Ålder: 42
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-18, 12:06

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
VIKTIGT: Ta minus från ena batteriet och plus från det andra annars så minskas livslängden avsevärt.
Håkan, du menar ökar inte minskar eller?

Niclas

Jag förstår nu.

Senast redigerad av Nicecarl den 2008-05-18 klockan 16:37.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
HBK Web
 
Knuts avatar
 
Inlägg: 11 373
Hemvist: Australien
Ålder: 66
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-18, 12:48

Håkan mener det han sa, når du kobler slik at pluss til bilen kommer fra det ene batteriet og minus fra det andre i parallell koblingen så blir ladning og belstning jevnt fordelt, detter fører til vesentlig lengre levetid for batteriene.
Motstanden i kablen som brukes til parallellkoblingen vil da ikke spille noen rolle uten dette trikset vil den bittelille motstanden føre til skjev belastning av de to batteriene og raskere utbrenning av det ene enn det andre - som igjen reduserer livslengden på det andre.


Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Knut för detta inlägg:
Nicecarl (2008-05-19)
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
HBK Medlem
 
Elisabeth&Lennarts avatar
 
Inlägg: 99
Hemvist: Norrköping
Ålder: 64
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-18, 15:23

Jag har haft dessa Biltema batterier (3st 100Ah parallellt ) i 1,5 år utan något bekymmer. Dom laddas med hjälp av 3st solceller, även på vintern då bilen står under ett skärmtak.

Lennart
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Elisabeth&Lennart för detta inlägg:
Nicecarl (2008-05-19)
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
FD.HBK Medlem 2008
 
Inlägg: 1 351
Hemvist: Belgien
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-18, 15:25

Lennart,

Det är mycket oenlighet när man kopplar 2st batterier paralell. Har talad för ett par veckor sedan med en batteri expert han menar på att det inte är nödvändigt att 2 batterier är av samma storlek utan en kan vara 200aH och den andra 100aH. Det viktigaste är att dom är av samma typ dvs man får inte blanda en Gel med Semi-trak.

Den enda gånger det viktigt att batterier är av samma typ - storlek när det gäller samman koppling av 24VDC batterier.

Ljuger experten så ljuger jag också men har förtroende för denna person som har handskas / såld batterier i 35 år
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Belgien 1 för detta inlägg:
Nicecarl (2008-05-19)
PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 534
Hemvist: Strömstad
Ålder: 74
Question PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER - 2008-05-18, 16:07

Jag läste något kryptiskt i en insändare! Nu måste jag fråga "Expertisen".
Hur parallellkopplar man två batterier? Jag tror jag måste köpa nytt bodelsbatteri. Det gick torrt under vintern och då kanske man skall köpa 2 st istället. Jag har ju plats i min Knaus 650. Hitintills har vi mest legat på camping med ström men då jag läser hbk-insändare så verkar det vanligast att fricampa. MVH BOH
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Bobo o Ami för detta inlägg:
Nicecarl (2008-05-19)
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER
Gammal
HBK Medlem
 
Relaxs avatar
 
Inlägg: 1 676
Hemvist: Kungsbacka
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER - 2008-05-18, 22:11

Hej Nicecarl!
Kabeldiametrar som nämns ovan (35-70 mm) fattar jag inte ett dugg av. Ingen kan uttala sig om ”ledningsareor” innan man har klart för sig vilka strömmar (=Amp) som skall ”överföras” i ledningarna (men 70 mm ledn diam bör kunna klara en större stad - men då vxl ström)!

Batteri- och laddnings-/urladdningskapaciteten bör dimensioneras baserat på de behov och strömförbrukare som skall användas i husbilen, finns beskrivet på andra HBK-trådar.

Fritidsbatteriers livslängd avgörs av om batteritypen (?) är lämplig för den användning du tänker dig (?), "felaktig utnyttjande" med laddning-/urladdning är vanliga orsaker att batterier bryts ner och tar slut i förtid.
Batteriers livslängd kortas om man väljer batterier med fel egenskaper för att tillgodose det behov man har av 12 volts el.

Den inre resistansen mellan batterier ska vara så lika som möjligt. Blandas batterier med olika kapacitet kommer strömmen att vandra mellan batterierna vilket skadar dem, se i övrigt Lodjurets beskrivning ovan av krav på lika batterier!

Vid installationen måste säkerheten mot brand och annan skada tillgodoses. Ledningars area bestäms av säkring, ström (Amp) och längd. Om kortslutning uppstår i en fel dimensionerad elektrisk krets, så blir ledningarna överhettade, vilket kan sätta eld på husbilen (försäkring?).
För att undvika överhettningsproblem mellan batterierna, vid t.ex kortslutn i ett av batterierna, måste en säkring finnas (på +ledningen). Ledningarna måste ges en minsta area beroende på hur de avsäkras, detta för att strömmen skall brytas innan en ledning överhettas. Generella ex på lämplig avsäkring mellan batterier vid olika ström följer;
En avsäkring med 35 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 10 mm².
En avsäkring med 25 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 6 mm².
En avsäkring med 20 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 4 mm².
En avsäkring medr 15 eller 16 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 2,5 mm².

Observera en olämplig 12 voltsinstallation är lika farlig som en 240 volts ur t.ex brandsynpunkt! Din fråga behöver utvecklas mer för att kunna få ett mer konkret svar, generellt tror jag att en ledningsarea mellan batterierna på 6mm² och med en 25 Amp säkring är Ok!!
/ Hälsn, Bengt

Senast redigerad av Relax den 2008-05-18 klockan 22:14.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 4 användare säger Tack till Relax för detta inlägg:
ARCA-94 (2008-06-16), John-Erik (2008-06-10), Maria & Hasse (2008-05-19), Nicecarl (2008-05-19)
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER
Gammal
FD.HBK Medlem 2012
 
Nicecarls avatar
 
Inlägg: 35
Hemvist: Lund
Ålder: 42
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER - 2008-05-19, 06:00

Hej Bengt

Tack för ditt svar.

Jag trodde att det var på samma sätt som med solcellen där man ville ha så kort kabel med tillräckligt stor diameter för att få så små förluster som möjligt och så att det inte överhettas. Samtidigt tittar jag på de kablar som idag sitter på batteriet och då tror jag att de är minst 35 mm. Du menar ändå att 6 mm är tillräckligt, jag undrar (inte för att vara otrevlig, utan för att jag inte känner dig) hur säker du är på att du har rätt? Jag vill göra rätt från början och uppfylla alla säkerhetskrav.

Det är alltså inte tillräckligt med den säkring som idag sitter på + kabeln utan jag skall även montera en mellan batteriernas + poler?

MVH
Niclas
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
HBK Web
 
Knuts avatar
 
Inlägg: 11 373
Hemvist: Australien
Ålder: 66
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-19, 10:22

Som du nettopp sa en må minske forlusten. Husk at med likestrøm og lav spenning så må en ha mye tykkere ledning for å overføre en enegimengde enn om spenningen er høyere. Spenningstapet er en funksjon av dimmensjon og lengde. En mister mindre med en tynn kort kabel enn med en lengre av samme dimensjon. Bruker en tabellen for solpaneler med watt (egentlig skulle det vært amper) lengde og kvadrat så er det ikke helt galt for forbruk i bilen.

På motorens batteri så er det alltid en meget tykk kabel til startmotoren, den trekker en enorm strømmengde den korte tiden den er i gang. En bodel med moderat forbruk og kort ledning fra batteri trenger ikke så tykk kabel som om ledningen er lengre.

Har på bil med 10 kvadrat kabel på ca 5 m målt spenningsfall under bruk på ca 1 volt - denne burde hatt 30 eller 40 kvadrat kabel.

En annen feil jeg har sett var en bil som brukte rammen for minus og ikke tok hensyn til at ALKO rammen var skrudd på lakkert motor ramme. Spenningsfall på minus var her over 1 volt - vi måtte legge på ekstra kobling av minus for bodelen før utstyr fungerte.


Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 534
Hemvist: Strömstad
Ålder: 74
Smile Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER - 2008-05-19, 10:48

Jag tackar HBK 333 för inlägget! Det är så skrivet att det ligger tydligen elkunskaper bakom. Vi får se hur mycket "kräm" som finns kvar i batteriet när vi nu börjar använda bilen.
MVH Bo Helgegren, Strömstad

Senast redigerad av Bobo o Ami den 2008-05-19 klockan 10:53.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER
Gammal
FD.HBK Medlem 2009
 
Inlägg: 578
Hemvist: Kungsbacka
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER - 2008-05-19, 15:52

För att undvika överhettningsproblem mellan batterierna, vid t.ex kortslutn i ett av batterierna, måste en säkring finnas (på +ledningen). Ledningarna måste ges en minsta area beroende på hur de avsäkras, detta för att strömmen skall brytas innan en ledning överhettas. Generella ex på lämplig avsäkring mellan batterier vid olika ström följer;
En avsäkring med 35 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 10 mm².
En avsäkring med 25 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 6 mm².
En avsäkring med 20 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 4 mm².
En avsäkring medr 15 eller 16 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 2,5 mm


Dessa ledningsareor är baserade för 230 V Växelström.

Lennart
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Birgitta o Lennart för detta inlägg:
Bårekulla (2014-07-15), Maria & Hasse (2008-05-21)
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
FD.HBK Medlem 2008
 
Inlägg: 1 396
Hemvist: Kungsbacka
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-19, 17:05

Hej, Niclas

Här har du länken till kabelberäkning, mm
Kalkylator för kabelarea

Här finns om mycket annat smått o gott. Tex solpaneler, mm

Lycka till.
DS

Senast redigerad av Hundvakten den 2008-05-19 klockan 17:18.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 4 användare säger Tack till Hundvakten för detta inlägg:
ARCA-94 (2008-06-16), Håkan J (2008-05-19), John-Erik (2008-06-10), Sven-Åke (2008-05-19)
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
FD.HBK Medlem 2012
 
Nicecarls avatar
 
Inlägg: 35
Hemvist: Lund
Ålder: 42
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-19, 20:11

Hej alla som har hjälpt till.

Jag har löst det på följande sätt, dels efter era rekomendationer samt från försäljare och en kompis som arbetar med installation av multimedia utrustning i bilar.

Jag valde 2 st 80ah batterier helt beroedne på den fysiska storleken.
Biltema Sverige

Batteriet placerar jag i en batteribox eftersom det skall sitta bakom passagerarstolen fram. Köpte också två extra spänband för att sätta fast det bättre.
Biltema Sverige
Biltema Sverige

Jag kopplar enligt rekomendation + från ett batteri och - från det andra till förbrukarna. Mellan + och + använder jag en 600 mm kabel med diametern 16mm och placerar här en säkring på 50 amp.
Biltema Sverige
Biltema Sverige
Biltema Sverige

- kabeln är lika som + men utan säkring.

Eftersom budskapen är lite olika beroende på vem man pratar med så hoppas jag att min lösning skall vara tillräckligt säker och bra för att fylla mina behov. Jag tackar ännu en gång för all hjälp.

MVH
Niclas
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Nicecarl för detta inlägg:
Maria & Hasse (2008-05-21)
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
HBK Web
 
angans avatar
 
Inlägg: 893
Hemvist: Sundsvall
Ålder: 63
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-20, 09:02

Jag kan rekommendera den här länken: Bly batteri

Där står nog allt man behöver veta om 12V i mobila enheter. Verkar vara en båtägare men det kan man ju ha överseende med
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar angan för detta inlägg:
ARCA-94 (2008-06-16)
Sv: Parallellkopplade batterier
Gammal
FD.HBK Medlem 2008
 
Inlägg: 1 396
Hemvist: Kungsbacka
Sv: Parallellkopplade batterier - 2008-05-20, 09:08

Det kommer fram många bra länkar om tex elförsörjning efterhand..

De borde kanske samlas i ett länkbibliotek - länksida som första sida inom resp kategori.

DS
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till Hundvakten för detta inlägg:
ARCA-94 (2008-06-16), Håkan J (2008-05-20), Sven-Åke (2008-05-20)
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
laddning batterier! Dennis & Kerstin Elförsörjning 4 2009-05-24 11:18
Vinteruppställning utan el, batterier? Nicklas & Lisa Elförsörjning 4 2008-09-06 11:44
Skrämma upp trötta batterier Sven-Åke Elförsörjning 2 2008-07-30 21:11
Batterier? Dennis & Kerstin Elförsörjning 1 2007-10-20 09:10
blanda batterier hanbjo Elförsörjning 2 2007-04-28 13:25


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2014, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS