• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parallellkopplade batterier

F

F.d. 6469

Guest
Hej

Jag skall byta batterier i bodelen. Nu har jag ett batteri men skall nu sätta in två. Har någon erfarenhet av följande batteri? Jag tittar på 80-3801.

Biltema Sverige

När jag skall parallellkoppla så har jag läst att man skall använda så kabel med så stor diameter som möjligt. Är 70mm tillräckligt med ett avstånd på 60 cm?

Måste jag installera något mer för att de skall laddas samtidigt på rätt sätt?

Jag hade tänkt köpa en batteribox för "extra batteriet" så att ingen kommer i kontakt med det av misstag (det kommer att placeras bakom passargerastolen fram då det andra sitter under stolen). Är det en bra tanke eller kan det påverka negativt?

Har någon tips så tar jag gärna emot?

MVH
Niclas
 
Lösning
Sv: Parallellkopplade batterier

Jag kan rekommendera den här länken: Bly batteri

Där står nog allt man behöver veta om 12V i mobila enheter. Verkar vara en båtägare men det kan man ju ha överseende med :wink:

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Parallellkopplade batterier

Det absolut viktigaste är att BÅDA batterierna som paralell kopplas är av samma typ, lika gammla, dvs. Identiska batterier och med lika långa kablar till och från laddning,.
Kvalitet och livslängd brukar tyvärr gå parallet med priset!
Därmed inte sagt att Biltemas batterier är dåliga.
Lycka till,
Lennart
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Parallellkopplade batterier

Vid 60 cm räcker det med 35mm förtennad svetskabel. Använd riktiga crimp kabelskor och krympslang för att undvika oxid.
VIKTIGT: Ta minus från ena batteriet och plus från det andra annars så minskas livslängden avsevärt.
Vad gäller batterier så är priset en viktig indikator på kvalite men minst lika viktigt är hur man sköter sina batterier.
Ser man till att aldrig lämna sina batterier urladdade (< 80%) mer än 48tim eller tar ner dem under 20-30% och inte överladdar dem så kan man ha billiga batterier ett bra tag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parallellkopplade batterier

Håkan mener det han sa, når du kobler slik at pluss til bilen kommer fra det ene batteriet og minus fra det andre i parallell koblingen så blir ladning og belstning jevnt fordelt, detter fører til vesentlig lengre levetid for batteriene.
Motstanden i kablen som brukes til parallellkoblingen vil da ikke spille noen rolle uten dette trikset vil den bittelille motstanden føre til skjev belastning av de to batteriene og raskere utbrenning av det ene enn det andre - som igjen reduserer livslengden på det andre.
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Parallellkopplade batterier

Jag har haft dessa Biltema batterier (3st 100Ah parallellt ) i 1,5 år utan något bekymmer. Dom laddas med hjälp av 3st solceller, även på vintern då bilen står under ett skärmtak.

Lennart
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Parallellkopplade batterier

Lennart,

Det är mycket oenlighet när man kopplar 2st batterier paralell. Har talad för ett par veckor sedan med en batteri expert han menar på att det inte är nödvändigt att 2 batterier är av samma storlek utan en kan vara 200aH och den andra 100aH. Det viktigaste är att dom är av samma typ dvs man får inte blanda en Gel med Semi-trak.

Den enda gånger det viktigt att batterier är av samma typ - storlek när det gäller samman koppling av 24VDC batterier.

Ljuger experten så ljuger jag också men har förtroende för denna person som har handskas / såld batterier i 35 år :)
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER

Jag läste något kryptiskt i en insändare! Nu måste jag fråga "Expertisen".
Hur parallellkopplar man två batterier? Jag tror jag måste köpa nytt bodelsbatteri. Det gick torrt under vintern och då kanske man skall köpa 2 st istället. Jag har ju plats i min Knaus 650. Hitintills har vi mest legat på camping med ström men då jag läser hbk-insändare så verkar det vanligast att fricampa. MVH BOH
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER

Hej Nicecarl!
Kabeldiametrar som nämns ovan (35-70 mm) fattar jag inte ett dugg av. Ingen kan uttala sig om ”ledningsareor” innan man har klart för sig vilka strömmar (=Amp) som skall ”överföras” i ledningarna (men 70 mm ledn diam bör kunna klara en större stad - men då vxl ström)!

Batteri- och laddnings-/urladdningskapaciteten bör dimensioneras baserat på de behov och strömförbrukare som skall användas i husbilen, finns beskrivet på andra HBK-trådar.

Fritidsbatteriers livslängd avgörs av om batteritypen (?) är lämplig för den användning du tänker dig (?), "felaktig utnyttjande" med laddning-/urladdning är vanliga orsaker att batterier bryts ner och tar slut i förtid.
Batteriers livslängd kortas om man väljer batterier med fel egenskaper för att tillgodose det behov man har av 12 volts el.

Den inre resistansen mellan batterier ska vara så lika som möjligt. Blandas batterier med olika kapacitet kommer strömmen att vandra mellan batterierna vilket skadar dem, se i övrigt Lodjurets beskrivning ovan av krav på lika batterier!

Vid installationen måste säkerheten mot brand och annan skada tillgodoses. Ledningars area bestäms av säkring, ström (Amp) och längd. Om kortslutning uppstår i en fel dimensionerad elektrisk krets, så blir ledningarna överhettade, vilket kan sätta eld på husbilen (försäkring?).
För att undvika överhettningsproblem mellan batterierna, vid t.ex kortslutn i ett av batterierna, måste en säkring finnas (på +ledningen). Ledningarna måste ges en minsta area beroende på hur de avsäkras, detta för att strömmen skall brytas innan en ledning överhettas. Generella ex på lämplig avsäkring mellan batterier vid olika ström följer;
En avsäkring med 35 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 10 mm².
En avsäkring med 25 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 6 mm².
En avsäkring med 20 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 4 mm².
En avsäkring medr 15 eller 16 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 2,5 mm².

Observera en olämplig 12 voltsinstallation är lika farlig som en 240 volts ur t.ex brandsynpunkt! Din fråga behöver utvecklas mer för att kunna få ett mer konkret svar, generellt tror jag att en ledningsarea mellan batterierna på 6mm² och med en 25 Amp säkring är Ok!!
/ Hälsn, Bengt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6469

Guest
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER

Hej Bengt

Tack för ditt svar.

Jag trodde att det var på samma sätt som med solcellen där man ville ha så kort kabel med tillräckligt stor diameter för att få så små förluster som möjligt och så att det inte överhettas. Samtidigt tittar jag på de kablar som idag sitter på batteriet och då tror jag att de är minst 35 mm. Du menar ändå att 6 mm är tillräckligt, jag undrar (inte för att vara otrevlig, utan för att jag inte känner dig) hur säker du är på att du har rätt? Jag vill göra rätt från början och uppfylla alla säkerhetskrav.

Det är alltså inte tillräckligt med den säkring som idag sitter på + kabeln utan jag skall även montera en mellan batteriernas + poler?

MVH
Niclas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parallellkopplade batterier

Som du nettopp sa en må minske forlusten. Husk at med likestrøm og lav spenning så må en ha mye tykkere ledning for å overføre en enegimengde enn om spenningen er høyere. Spenningstapet er en funksjon av dimmensjon og lengde. En mister mindre med en tynn kort kabel enn med en lengre av samme dimensjon. Bruker en tabellen for solpaneler med watt (egentlig skulle det vært amper) lengde og kvadrat så er det ikke helt galt for forbruk i bilen.

På motorens batteri så er det alltid en meget tykk kabel til startmotoren, den trekker en enorm strømmengde den korte tiden den er i gang. En bodel med moderat forbruk og kort ledning fra batteri trenger ikke så tykk kabel som om ledningen er lengre.

Har på bil med 10 kvadrat kabel på ca 5 m målt spenningsfall under bruk på ca 1 volt - denne burde hatt 30 eller 40 kvadrat kabel.

En annen feil jeg har sett var en bil som brukte rammen for minus og ikke tok hensyn til at ALKO rammen var skrudd på lakkert motor ramme. Spenningsfall på minus var her over 1 volt - vi måtte legge på ekstra kobling av minus for bodelen før utstyr fungerte.
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER

Jag tackar HBK 333 för inlägget! Det är så skrivet att det ligger tydligen elkunskaper bakom. Vi får se hur mycket "kräm" som finns kvar i batteriet när vi nu börjar använda bilen.
MVH Bo Helgegren, Strömstad
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1082

Guest
Sv: PARALLELLKOPPLING AV BATTERIER

För att undvika överhettningsproblem mellan batterierna, vid t.ex kortslutn i ett av batterierna, måste en säkring finnas (på +ledningen). Ledningarna måste ges en minsta area beroende på hur de avsäkras, detta för att strömmen skall brytas innan en ledning överhettas. Generella ex på lämplig avsäkring mellan batterier vid olika ström följer;
En avsäkring med 35 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 10 mm².
En avsäkring med 25 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 6 mm².
En avsäkring med 20 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 4 mm².
En avsäkring medr 15 eller 16 Amp, kräver en minsta ledningsarea av 2,5 mm


Dessa ledningsareor är baserade för 230 V Växelström.

Lennart
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Parallellkopplade batterier

Hej alla som har hjälpt till.

Jag har löst det på följande sätt, dels efter era rekomendationer samt från försäljare och en kompis som arbetar med installation av multimedia utrustning i bilar.

Jag valde 2 st 80ah batterier helt beroedne på den fysiska storleken.
Biltema Sverige

Batteriet placerar jag i en batteribox eftersom det skall sitta bakom passagerarstolen fram. Köpte också två extra spänband för att sätta fast det bättre.
Biltema Sverige
Biltema Sverige

Jag kopplar enligt rekomendation + från ett batteri och - från det andra till förbrukarna. Mellan + och + använder jag en 600 mm kabel med diametern 16mm och placerar här en säkring på 50 amp.
Biltema Sverige
Biltema Sverige
Biltema Sverige

- kabeln är lika som + men utan säkring.

Eftersom budskapen är lite olika beroende på vem man pratar med så hoppas jag att min lösning skall vara tillräckligt säker och bra för att fylla mina behov. Jag tackar ännu en gång för all hjälp.

MVH
Niclas
 
Toppen