• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford kylskåp - någon som har erfarenhet?

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Har en ny Adriatik Izola med Thetford kylskåp N150L, SES. Körde det för första gången i pingsthelgen på gas - det blev rejält kallt men... Skall brännaren låta som "bunsenbrännaren på kemilektionen"? När vi satt på 5 m avstånd från bilen kunde vi höra bruset? Är det likadant för er som har samma kylskåp. Känns (dvs låter) som om det tar en hiskelig massa gas. Man kan ta bort ventialtionsgallret och vrida en liten tittlucka på brännaren men av olika skäl blev det inte gjort i helgen (vi hade trevligt med kompisar ute vid Marstrand!). Någon som har synpunkter?
/Boo
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Thetford kylskåp - någon som har erfarenhet?

Även vi har ett Thetford kylskåp (180 l) som jag är mycket, mycket nöjd med. Det är skräddarsytt för våran del. Går mycket tyst på gas. Man måste i ställa sig bredvid ventilen för att höra det. Efter att ha kollat åtgången genom compositematerialet i gasolflaskan så verkar det som om det drar väldigt lite gasol.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50014

Guest
Sv: Thetford kylskåp - någon som har erfarenhet?

Svar till Hjulnissarna
Vihar samma prblem med hög ljudnivå vid gasoldrift,
har läst manualen men inte kommit på något sätt att
minska ljudet, ska kolla vad som finnes innanför ventilationslucka
I övrigt verkar det funka bra
MVH/IZOLA
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Thetford kylskåp - någon som har erfarenhet?

Idag har jag varit i kontakt med Thetford (Sverige) som hänvisade till Stenstorps Husvagnsservice, där jag fick prata med en trevlig gentleman som verkade mycket vederhäftig. Det är riktigt att brännaren i Thetfordkylskåpen låter liter mer än t ex Dometicskåpen - det är en slitsad brännare från en annan fabrikant än den som sitter i Electrolux/Dometic. Inget att oroa sig för (och kylskåpet blev ju rejält kallt). Tog av nedre gallret ikväll (lätt gjort) och vred den lilla inspektionsluckan. Lågan såg bra ut - blå och "lagom hög". Härmed avslutas min lilla förfrågan till forumets deltagare.
/Boo HBK1025
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Thetford kylskåp - någon som har erfarenhet?

Men det är ju knappast någon produktutveckling i rätt riktning. När det finns kylskåp med brännare som är tysta blir åtminstonne jag lite undrande varför Thetford, i det här fallet, väljer en annan utformning på brännaren med resultat att det låter mera. Vem är betjänt av et ljudligt kylskåp?

Man slutar aldrig att förundras!
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Thetford kylskåp - någon som har erfarenhet?

Då kan man ju undra vad för typ av brännare jag har i mitt kylskåp eftersom det går minst lika tyst som ett Dometic. ?!?! Jag hör ingen skillnad ! Kallt blir det ju så det räcker. Både kyldel och frysdel.
 
Toppen