• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck/Sol

F

F.d. 25057

Guest
Hej hur gör ni som åker till varmare breddgrader sommartid när ni står tex. på en camping och solen är stekhet, skyddar ni däcken för solen ??????Guy:msn_hot:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Däck/Sol

Hade en gammal luftmadrass som det blivit punka på.
Klippte av lämpliga längder dvs klippte bort ett mittparti, klippte upp en bit på ena sidan och sedan gick det att trä över däcken. Hindrar direkt solljus men inte värmen.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Däck/Sol

Undrar om det inte alstras mera värme i däcken under körning än när bilen står stilla.
Däck är ju som alla vet en färskvara, åldras av sol och värme och bör inte användas mera än max sex år.
jag långtidsparkerar sällan utan brukar köra på dagen och stå stilla framåt kvällen
så jag har aldrig funderat över att skydda däcken, tror man kan strunta i det.
Personbilar ser man ju aldrig med skydd

Gurra
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Däck/Sol

Jag håller med dig Gurra, det måste rimligen vara samma gummiblandning i personbilsdäck som husbils/husvagnsdäck. Varför skall det ena behöva skyddas och inte det andra? Kan någon ge ett bra svar på det?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Däck/Sol

Möjligtsvis en husvagn som står uppställd 6 månader i gassande sol, den rullar ju bara fram och tillbaka från vinterplats till camping. kanske bara 50 mil per år, men däcken faller ändå på sexårsgränsen. Ett däck blir hårt och glatt som en ishockeypuck ju äldre det blir Därför är det knappt värt besväret.
Blir ju bara en grej till att pyssla med när man stannar bilen, bland det andra stolar o bord skall ut, solskydd för hytten, nivåklossar, matta eventuellt markis mm.mm.
Vi vill ju ha så lite pyssel som möjligt när vi stannar.

gurra
 
Toppen