• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

parkering o övernattning

F

F.d. 13284

Guest
Vad är det som gäller vid ett stopp för ex. övernattning på en parkering?
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: parkering o övernattning

Detta har diskuterats i tidigare trådar, så jag föreslår att du söker bakåt i tidigare inlägg för att få ett utförligt svar.

Staffan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: parkering o övernattning

Generellt så gäller vanliga parkeringsregler för husbil som för vanlig bil. På en P-plats som är skyltad med ett P utan tilläggstavla kan alla typer av fordon parkera. Dock måste fordonets alla hjul får plats inom en markerad ruta, om sådan finns.

P-skylt med tilläggstavla i form av illustrerad personbil eller text "endast personbil" får inte lastbilsregistrerad husbil eller andra lastbilar parkera. Huruvida man anser att den nya kategorin personbil klass 2, oavsett vikt, får parkera där eller ej må de lärda tvista.

Vissa kommuner hävdar att camping är förbjuden på kommunens mark och räknar in övernattning i en parkerad bil/husbil i detta begrepp. Det finns dock ännu inte någon rättsinstans som har prövat detta varför man lugnt kan övernatta i husbilen.

Man bör dock ta hänsyn till andra omständigheter ifall platsen är trygg och lämplig att övernatta på. Dessutom skall man känna sig välkommen, om inte, så kör till en annan plats.
 
Toppen