• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Hej är det någon vänlig skäl som kan ha nå råd på vad det kan bero på när husbilen stått parkerad någon vecka och ska starta den då går han inte igång, startkablar och då startar den på engång.
Startar utan problem annars

Kollat upp laddningen: den ger 12 volt på tomgång. är det rätt lite eller??
Har kollat upp att det inte är något som står på när vi lämnar den. och drar tjyvström,

Om vi tar bort minus o plus på batteriet då finns det ström för att starta
Kan det va generatorn eller??:confused:

Mvh Camilla & Seth
 
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Problem

Har samma problem med min Fiat Dukato. Verkstaden kan inte se eller hitta något som skulle dra tjuvström. Husbilförsäljaren påstår att det trots detta, går åt en hel del ström vid stillastående, larm, ström till datorn som styr allting mm mm. Sammantaget lär det bli en hel del, varför han rekommenderar att ladda batterierna minst två dagar var annan vecka. Och så får det bli. Ett startbatteribyte från Fiats orginal, till nytt av annat fabrikat har hjälpt en hel del. Något att tänka på kanske.
Hälsningar
Brorake
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Problem

Har samma problem med min Fiat Dukato. Verkstaden kan inte se eller hitta något som skulle dra tjuvström. Husbilförsäljaren påstår att det trots detta, går åt en hel del ström vid stillastående, larm, ström till datorn som styr allting mm mm. Sammantaget lär det bli en hel del, varför han rekommenderar att ladda batterierna minst två dagar var annan vecka. Och så får det bli. Ett startbatteribyte från Fiats orginal, till nytt av annat fabrikat har hjälpt en hel del. Något att tänka på kanske.
Hälsningar
Brorake

Låter märkligt att säljaren anser att batteriet skall laddas varannan vecka.....
Det är väl ändå kvalificerad bullshit.

ds
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Problem

Hej är det någon vänlig skäl som kan ha nå råd på vad det kan bero på när husbilen stått parkerad någon vecka och ska starta den då går han inte igång, startkablar och då startar den på engång.
Startar utan problem annars

Kollat upp laddningen: den ger 12 volt på tomgång. är det rätt lite eller??
Har kollat upp att det inte är något som står på när vi lämnar den. och drar tjyvström,

Om vi tar bort minus o plus på batteriet då finns det ström för att starta
Kan det va generatorn eller??:confused:

Mvh Camilla & Seth

Kolla så att remmen till generatorn inte slirar, ganska vanligt fel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem

Just hemkommen från kalas så kan jag inte låta bli annat än att hylla det glada förra årtusendet när tekniken var begriplig för gemene man och datorena inte fick fritt spelrum i våra fordon.

Idag lyckades jag faktiskt med bedriften att koppla in en fotbrytare till tvättstället i hygienrummet utan att någon j...a dator la sig i mitt intrång i dom elektriska systemen.

Total kontroll (kanske inte helt) men någorlunda dock skänker åtminstone mig visst välbehag, för vem vill åka i fordon som man inte helt (åtminstone nästan) behärskar tekniken uti!

Jag rullar lugnt runt i Europa med min gamla "mula"
tekniken fixar jag lätt själv när den ibland vill strula.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem

Phoenix!
Jag antar att du redan kontrollerat batteriets anslutningar? Om så inte är fallet, så föreslår jag;

Kontrollera jordning och alla andra anslutningar (±) från generator ända fram till batteriet.
Glöm inte kontakter typ vid ev säkring, så att ingen är oxiderad/rostig eller har otillräcklig kontakt på annat sätt!
Vid batteripolerna bör du kunna mäta upp ca 14,3 - 14,4 volt om allt är ok när motorn är igång. Skulle dock i första hand tro att det som oftast handlar om dålig/bristfällig kontakt på något ställe!

Om det till äventyrs är fel i din mätning (betr spänning vid batteriet) så återstår i andra hand att batteriet inte tar emot full laddning längre - är slut). Med ett fulladdat startbatteri bör bilen i normalfall kunna stå stilla 4-5 veckor utan startproblem (även på sommaren), med larm, klocka, etc).
I tredje hand kontrollera fläkt-/generatorremmens spänning.
/ Hoppas att du får ditt problem löst - trägen vinner, Bengt
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Problem

HEJ
12v på tom gång är för lite kolla generator remmen inte slirar,(ett full laddat batteris vilospänning är ca 12,7V om det är okej).Men du säger att om du lossar kablarna då den är uppställd så startar den , det betyder att den drar tjuvström .Ett enkelt sätt att kolla om den drar tjuvström är att sätta en 12v polpenna mellan kabelskon och batterpolen om den lyser så har du en elförbrukning (tjuvström)ju starkare den lyser =
större förbrukning.Ett annat sätt är förstås med en universalmätare men det har ji inte alla hemma.Generator kan också vara felaktig och förbruka strömdå den står stilla.
Mvh Tom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Problem

Köp en billig multimeter som kan mäta amperé, och koppla den i serie med plussidan.
Dvs koppla bort kabeln, sätt mätaren på högsta området, den bör klara några amperé, och kolla om du får något utslag.

Viloströmmen borde absolut inte överstiga en amperé, skulle jag tro.
Slå inte på tändningen när du har den inkopplad, för guds skull, för då bränner du instrumentet, eller intern säkring går om det finns någon.

Mvh
Dag
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Problem

En vilström på 1 Ampere är alldeles för hög.
Några milliampere är mer rimligt på en bil från -90 talet.
Hur gammalt är batteriet?
Är det mer än 3 år så rekomenderar jag starkt ett byte.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Problem

Vi hade ett liknande problem. Det slutade med ett nytt startbatteri samt ett nytt hål för jordflätan i chassit plus rengöring av kontakten för matarkabeln i startmotorn. Men vi har ju en gammal husbil.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Problem

Hade -94 en husbil på Fiat chassie, på den hade fiat kopplat signalhornet före tändningslåset. Signalhornet hade således alltid plusspänning , dvs man kunde tuta utan att vrida på nyckeln. Signalhornet var dessutom så placerat att vägsalt och stänk orsakade att elanslutningarna på tutan oxiderade och det blev krypström mot minus (chassiet). Batteriet tömdes på ca 2-veckor.
Om du har denna funktion prova dra bort kablarna från tutan.och testa.
/Lycka till

ps. En annan vanlig orsak är om du har dragkrok och elkontakten har kabel för konstant spänning 12V till laddning av ex husvagn. Elkontakten vid draget är ofta en orsak till fel. Kolla också de inkopplingar som husbilsbyggaren har gjort på bilens originalsystem.
/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Problem

Tack alla vänliga råd,:)
ska sätta gubben att kolla upp dessa:D, men jag vet iallafall att nytt batteri fick den för ca 6 mån sedan.

Mvh Phoenix/ Camilla:)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Problem

Har du AC i bilen? Hade samma problem med minVolvo för några år sedan, verkstan hittade inte felet, Tog av minuspolen under en semester för att ha startstöm. Varje gång "klickade" det i AC-pumpen, det var solenoiden som låg i konstant, även när motorn stängdes av. Den funkar då som ett värmeelement och drog ur batteriet. Bytte relät till AC´n som hade "klibbar" ihop och låg på hela tiden.
Leffe
 
Toppen