• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

F

F.d. 5085

Guest
Jag vet väldigt lite om dieselmotorer och har därför två frågor:

- är det normalt att det kommer svart rök ur avgasröret när jag accelererar?

- i försäljarnas broschyrer står oftast att dieselförbrukningen ligger runt litern. Är vår ganska nya husbil alltså onormal om den drar 1,2 liter per mil, blandad körning?

Jag kanske bör tillägga att vi har en Dethleff på Fordchassi, 2006 års modell och med en 2,4 TDCi på 115 hk.

Mvh
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Diesel

Om bilen är kall och jag ger järnet så har jag lagt märke till att det kan bolma lite i början.
Men när motorn är uppe i arbetstemperatur så ser jag ingen rök vid pådrag - inte annars heller....

Jag kollade noggrant förbrukningen under en lång tur genom Tyskland, flera alppass i Schweiz, och autobahnhastighet kring 110 så drog den exakt 1.12 / mil.
Det är en Renault 3.0 litersmotor på ca 150 Hk tror jag.
Bilen är en helintegrerad Adria Vision - dvs rätt stor - ca 7.20.
Möjligen är din förbrukning nästan lite hög.....vår första bil en alkov - drog lite mer - troligen högre luftmotstånd.
Mvh
Dag
 
M

Majja

Guest
Sv: Diesel

Hej hej!
Har själv en Ford men av 2007 årsmodel med en 140hkr stark motor sexväxlad låda. När den var ny drog den ca 1,2l, men efter att jag kört 1000mil har förbrukningen stabiliserats tiil omkring litern/mil.
Med tanke på din något klenare motor så är nog denna förbrukning på 1,2l/mil helt okej.

Hälsningar

Majja:wub:
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Diesel

Tack för svar. Blev lite rädd först att ingen ville eller kunde svara.
Då är kanske inte förbrukningen så alldeles hög. Har kollat lite på nätet och vissa anser att det går någon slags omslagspunkt vid 90 km/tim. Kör man över den hastigheten så ökar förbrukningen dramatiskt. Under 90 så är förbrukningen tydligen ganska jämn.
Hälsningar
 
Toppen