• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toa / gråvatten

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Har läst i genom gammla inlägg men får inte riktigt klart hur det fungerar?
Skall hämta en beg husbil i morgon som har fast toa / gråvatten tank (det är samma tank) 120 l, bilen har vattentoalett, i duschen finns en pils pump som pumpar duscvattnet till samma tank. tömmninge av tanken så drar man i ett rött handtag i wc utrymmet så kommer det ut vid vänstra bakhjulet.
Fråga 1
På en camping är det skilda ställen där man tömmer gråvattnet och toavattnet?
Fråga 2
Skall man använda något medel (kem el annat) i tanken?

Jag kommer säkert med mera frågor senare men det med gemensam tank har jag inte hört om förut, har bara tömt porttipotta förut
Häls Ulf
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Toa / gråvatten

Har du gemensam toa- och gråvattentank skall du tömma allt vid hålet för toa-tömning, absolut inte i hålet för gråvatten.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Toa / gråvatten

Vet inte om man skall berätta om alla klåberi? Men jag bjuder på detta. Skulle tömma avloppstanken i fredags backade över avlopps brunnen tänkte att att det skulle ha varit enklare att träffa rätt om avloppet sulle ha varit på vänstra sidan ( skulle ha läst detta inlägg eller ha bättre minne) yngsta dotter hjälpte till jag trog i det röda handtaget ingenting kommer ropade hon hörde själv att det kom ut. Nu vet jag att det är skilda tankar för grå och svart vattnet
Man lär så länge man lever (försäljaren kanke inte vet allt)
Ha det Paffw ( då blev jag verkligen paff)
PS spolade ca 1000 liter vatten för att få gårdsplanen ren. tur att man inte var på en camping .Fortfarade nybörjare:D
 
Toppen