• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får man tyst på ljusvarningen?

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vi har en Hobby på Fordchassi, årsmodell 2005. Den är importerad och i tidigare trådar lärde jag mig hur man enkelt fixar halvljusautomatik. Ett värre problem tycker jag är den infernaliska varningstonen om man glömt belysningen på. Den skär genom märg och ben. I en tidigare tråd nämnde någon att han fixat det genom att ta bort ett relä. Är det någon som vet vilket?
Är det månne en särskild summer som troligen sitter någonstans under instrumentbrädan, eller kan det vara ett relä med inbyggd summer placerat undertill någonstans? Jag har försökt lyssna mig fram, men man står bara ut några sekunder. Kanske skulle det funka med rejäla hörselskydd, men jag vet inte riktigt vad jag letar efter.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Hur får man tyst på ljusvarningen?

Om du inte får hjälp av nån med Ford-bil så har jag en kompis som vet hur man gör. Jag kontaktar honom i veckan. Har själv funderingar på samma operation i min Ford.

Ha det!
:spinny:
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Hur får man tyst på ljusvarningen?

Det finns för- och nackdelar med allt. Halvljusautomatiken är bekväm men så snart man öppnar en dörr med motorn igång tjuter det. Utan automatik kunde man bara slå av ljuset så blev det tyst. Tyvärr hände det att man sedan glömde att slå på ljuset igen efter ett kort stopp.
Jag ser fram emot ev. tips var jag ska leta.
Jag har glömt vem som tipsade om att köpa ett enkelt Volvorelä för automatiken men jag är tacksam. Det fungerar perfekt och kostade 93 kronor.
Jag är lite fascinerad över all kunskap som finns i detta forum, hur har någon listat ut att ett Volvorelä fixar detta?
Jag fick till och med artikelnumret på det Fordrelä som skulle fungera (skamligt att jag glömt namnet på den som tipsade), men på Ford i Norrköping sa man att det inte var ett Fordtillbehör. Då åkte jag hundra meter till Volvo och köpte deras relä.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15072

Guest
Sv: Hur får man tyst på ljusvarningen?

Det sitter ett summerrelä på rattstången som du kan plocka bort kontakten på. Påverkar inga styrboxar eller dylikt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur får man tyst på ljusvarningen?

Du får förmodligen plocka bort panelen under ratten för att komma åt den men istället för att plocka bort den så kan du vira lite tape så den inte är så irriterande på så sätt har du ju varningen kvar och hörseln i behåll .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur får man tyst på ljusvarningen?

Håller helt med Bengt-Åke. Här fungerar det även med lite silicon för att tysta signalen eftersom tapen kan kladda o ev. släppa om det blir varmt..

Men behåll den tycker jag.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Hur får man tyst på ljusvarningen?

Problemet löst med både halvljusautomatik och varningssummer. Jag borde gått in och beskrivit detta i tråden, men om jag minns rätt fick jag lösningen från "Maja" i ett personligt mail. Därför tänkte jag nog inte på det.
Jag behövde inte montera bort något för att komma åt reläet, som mycket riktigt satt intill rattstången. Jag var så trött på tjutet att jag dödade det den enkla vägen (skulle ha knipsat ett par ledare enligt tips men sabbade hela reläet). Era senaste tips om att isolera bort det mesta av oljudet hade nog varit smartare. Tyst och skönt blev det i alla fall.
Tack ändå för ert engegemang, hur ni nu hittade den här gamla tråden.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur får man tyst på ljusvarningen?

Hehe . Det var Mickez som hade hittat tråden , jag kikade inte på posteringsdatumen från dej och hade du inte löst det än så hade du väl varit döv på dom höga frekvenserna .
 
Toppen