• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

regler

F

F.d. 17067

Guest
hej
som ny husbilsägare är det mycket man behöver lära sig.som det där med vikt och maxvikt.vi har en lastvikt på 740 kg och tjänstevikt 2760 maxvikt 3500 kg.i registreringen står det LB.och 5 personer.4 platser bältade.som jag förstår det så är den lastbilsreggad.är detta bra.kan vi åka fler än 4 personer.bilen är 6,20 m lång.cykelstället är inräknat i registreringen detta vill vi försöka göra något åt eftersom det blir dyrt på färjor och broar.går det att ta bort cykelställ och regga om vid besiktning och är detta dyrt.många frågor på en gång men det finns säkert någon kunnig.tycker denna klubb är jättebra.man får många tips.vi kommer garanterat att bli medlemmar.så mycket trevliga människor.
sol 59
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: regler

Hej sol 59. Du behöver inte regga om bara för du tar bort cykelstället. På bron och färjorna mäter dom dig med laser.Mvh. Olle.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: regler

Hej sol59!
Att kunna lasta 740 kg. måste väl anses vara jättebra!
Är bilen regad för 5 pers. så får ni åka 5 i den. 4 bältade och 1 obältad.
Hälsningar
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: regler

Det är tydligen så att i Puttgarden har de inte laser, eller använder den inte.

Bilen framför oss i kön hem efter nyår var en VW Transporter med dubbelhytt och plastkåpa. Svenskreggad. Såg att det var lite diskussioner av något slag i luckan när de skulle betala. Ut kommer en tjänsteman med ett sånt där mäthjul - ni vet ett hjul i änden av en pinne försett med räkneverk. Rullade mäthjulet längs med VW:n, gick sedan in i kuren igen.

Pratade efter att jag kommit igenom (jag hade redan biljett) med en av passagerarna som berättade att pick-up:en visst var över 6m och att de fått betala därefter.
De hade hyrt bilen och visste inte hur lång den var.

Men nu vet vi att en VW Transporter dubbelhytt måste vara mer än 6m...:rolleyes:
och att "lasern" i Puttgarden är en pinne med hjul...:D

Mvh
LasseF
 
Toppen