• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd vid eventuellt husbilsköp

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Hej på er.

Vi går och funderar på ett eventuellt husbilsköp, har börjat tänka på detta eller husvagn är lite osäker på vilket och vill gärna ha lite råd på vägen, vet att detta är ett husbilsforum så dom flesta svaren blir till övervägande del husbil men här är nog många som har haft husvagn som kan ge lite synpunkter på dessa två alternativ.

Vi vill inte ha en alkovbil (tror jag att det heter) alltså med liggplatser över hytten så man måste klättra upp och ner varje gång, så då blir det att välja mellan en hel eller halvintegrerad bil.

1: ska gå att använda på vintern med.

2:är för det mesta 2 st men ska gå att använda till 4 st på till exempel semester,(jag har c-körkort och min fru b-körkort.

3:hur är det med storleken, finns det någon viss längd att föredra med tanke på att kunna köra i städer/campingplatser både här hemma och i utlandet, bro och färje avgifter, skatter, försäkringar.

4: ni som har duch i bilen använder ni era duschar eller är det inte till att rekomendera på grund av fukt.

5: om bilen väger över 3500 kg då finns det väl regler ang att köra in på vissa gator/vägar i Sverige och utomlands.

6: era åsikter ang hel/halvintegrerade bilar, över/under 3500 kg.

Är även intresserad av era åsikter i övrigt ang detta med att köpa husbil (är övertygad om att det är mycket mer som jag skulle kunna fråga om, men hoppas att ni vill dela med er av era erfarenheler av husbilsägandet.

Tack på förhand.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Hej Gerry!

Jag ska försöka att ge mina synpunkter på detta.

1. att de ska fungera på vintern så tycker jag att du ska satsa på vattenburen värme
med värmeväxlare, då slipper du krångla med motorvärmare.

2. när de gäller husvagn kontra husbil så är det ju lite mindre med utrymme, och när du ska använda den på vintern så är de ju lite skillnad på kläder men ca.7m kan vara lagom

3. när de gäller vinterbilar så är bakhjulsdrift att föredra då framkommligheten är bättre på snö och is.

4. när det gäller vilken typ av bil du ska välja så måste nog den egna kännslan råda, men en sak är klar och det är att dom integrerade är mera rymd i, men å andra sidan kan bli lite kalla fram om de är kallare än -10, men det kan man avhjälpa med en diselvärmare.

5. bilar som är bra... ja du vet ju hur det är med tycke och smak, sedan så är de lite på hur gammal eller ny bil du ska köpa men några bilar som vi har haft och fungerat bra på vintern är Niesmann och Dethleffs med dubbelgolv. Sedan så är Concorde, Cartago, Kabe och Nordic bra vinterbilar, frågan är nog bara hur mycker du vill lätta på pluskan...

Hoppas att du blitt lite klokare, men kan säga att några viktiga saker är vattenburen värme, värmeväxlare, dubbelgolv med värmeslingor eller uppvärmda vattentankar,
golvvärme som kompliment är inte heller så dumt att ha.

/Gunnar
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

pkt 3.
6 meter är fortfarande en kritisk gräns för vissa rederier tex.
över 6 meter kan nästan vara dubbelt så dyrt ....

ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Beträffande längd över eller under 6m så varierara rederiernas gränser. Sedan skall man nog tänka lite på hur ofta man kommer att åka färja.

Vi var helt inne på att vår bil skulle vara under sex meter just för biljettprisskillnaden. En husbilsförsäljare frådage om jag skulle pendra med bilen över bron (Öresundsbron alltså) :rolleyes: . Det blev en bil på nästan sju meter och snart blir det en ny som är ytterligare ett par dm längre. Det är ju inte så ofta som vi öker färja eller över bron så kostnadsskillnaden är ganska liten sett i perspektivet hela semesterkostnaden.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Välj din bil efter dina behov och önskemål. Väljer du bil på grund av priserna på färjor eller vägavgifter så kommer du att ångra dig.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Hej, Gerry.
Vad jag försökte framföra var att tvekar du mellan en längd på tex 5.95 och en bil som är 6.10 (det finns bilar som har den längden), så skall du självfallet välja den kortare om de övrigt är likartade.

Fiats nya Van tex ligger på den optimala längden. För jag kan inte förstå varför man skulle lägga många sköna kronor i avgifter bara för 15 cms extra längd.

ds
 

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Jo det hade jag väl tänkt, men när man inte vet så mycket om husbilar och det är många år sen man drog runt med husvagn är jag nyfiken på att få några som vill svara på mina frågor
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Vi har presis köpt husbil har husvagn oxså men det är stor skilnad. hade oxså tänkt köpa en mindre men det blev en burstner på 660 den är lagom för två personer. Hur många gånger är man fler än två. Hubil är mer frihet än husvagn tycker vi nu.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

du kommer att märka när du hittar rätt husbil, ungefär som när man träffade......
:yes::yes:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Tänk också på att det är den totala längen som räknas så har ni tänkt att t.ex. ha ett par cyklar bak så hjälper det inte att bilen i sig själv är under 6 meter.

Och cyklarna kan man ju inte undvara tycker
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Hej Gerry!
Har haft en del husvagnar, köpte sedan en halvintegrerad 7m, men var inte nöjd med lösningen, hittade på Düsseldorfsmässan en ny innovation av Rapido i deras integrerade 9096dF med sittsoffor imot varandra som går att göra om till 2 passagerarsäten och man har gästsängen att ta ned vid behov. Du bor ju i Vellinge så det är inte långt till Wiklunds husvagnar i Bjuv så kan du se den.
Vi fick den för en månad sedan och provocerade den i förra veckan då vi tog med min syster med man till Holland på en vecka och det fungerade hur bra som helst.
Håller med Gosoft fundera över hur du kommer att använda bilen och strunta i färjepriser/längder.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Hej!

Här är mina personliga åsikter på dina frågor:

1. Dubbelgolv är att föredra vid vinteranvändning, utan dubbelgolvet brukar det bli ganska kallt om fötterna... Alde vattenburen värme ger en jämnare värme än luftburen men istället så tar det lite längre tid att värma upp.

2. Om ni ofta är 4 personer skulle jag satsa på en med dubbelsäng bak och en med sänkbar säng över hytten. Det är ganska besvärligt om man ofta ska använda bordet som säng eftersom det också begränsar hur man kan röra sig i husbilen på morgonen innan alla har vaknat och stigit upp.

3. Om du inte åker ofta över bron eller med färjor så tycker inte jag att du ska tänka på biljettpriserna/längden. Titta istället på planlösningen om den passar er, man ska kunna röra sig i husbilen också... solen skiner tyvärr inte jämt!

4. När vi köpte vår första husbil så stod dusch långt ner på önskelistan, idag skulle jag inte köpa en utan separat dusch. Vi använder den nästan varje gång vi är ute och åker.

5. Visst finns det begränsningar när vikten är över 3500kg men jag tror den största skillnaden är vägavgifterna i t ex Österrike, Frankrike m fl. Man får fundera på om det är värt att betala ganska mycket mer för dom extra kilona...

6. Har inga åsikter om detta eftersom vi bara haft alkovbilar.

//Kicki
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Gerry,
vi har haft två bilar utan dubbelgolv, och vår tredje - nuvarande har dubbelgolv och jag har inte märkt någon skillnad betr. kallt om fötterna.
Kan bero på att vi alltid har haft luftburen värme som blåser varmluft på golvet.

Kolla vikten noga innan du köper bilen. Räkna med att många bilar har små marginaler avseende lastförmåga. Dvs det är lätt att överskrida totalvikten på bilar som har 3500 kg totalvikt, om man är fyra personer, har semesterpackning, cyklar, gjort godisinköp, osv.

Fundera även över om du avser att använda husbilen som en "vardagsbil".
Vår förra bil var en Adria Van - dvs Fiats originalkaross med Adriainredning, och det var en alldeles utmärkt bil även för shopping, köra plankor, osv.

Köp inte en bil utan öppningsbart fönster i bakändan - förr eller senare behöver man köra långa grejer som tex tryckimpregnerat virke för hundhagen och då är det perfekt att lasta in dessa 6 meterslängder genom bakfönstret.

Lycka till
Mvh
Dag
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Tänk lite på hjulbas och överhäng, stort överhäng och kort hjulbas ger liten vändradie vilket är bra i stadskörning men överhänget sveper som en lie vid fullt rattutslag, vilket är lurigt om man står i en p-ficka mellan två bilar risken är att man vrider för tidigt med följd att överhänget går i en av bilarna som står vid sidan.
Jag tror nog att man inte bör lägga allt krut på bodelen utan provköra lite olika byggen vad gäller längd,höjd, hjulbas,motorstyrka, manuell eller automat, airbag passagerasida med tanke på bilbarnstol,får det rum solceller, får jag rum med takbox om jag monterar solceller mm.mm


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Instämmer med Gurra - detta med överhäng.

Vår första husbil var ca 7.20 med inte anmärkningsvärt stort överhäng.
Men när vi lastade garaget fullt med cyklar, trädgårdsmöbler, lite pilsner och annan livsviktig last, så började framhjulen vobbla - tappade lite av greppet i brantare stigningar. Ändå var denna byggd på Maxichassit - dvs Fiats längsta hjulbas.

Vissa tillverkare försöker hålla ned priset med för kort chassi - tex Fiat 15 chassi på bilar där det egentligen borde vara Maxichassit.

Mao, kolla in att hjulbasen håller rimlig längd i förhållande till bilens totallängd.

Ur väghållningssynpunkt borde hjulen sitta i hörnen baktill - men risken för lite trottarkantsbesök blir större.
Vår Adria Van med ett hjul i varje hörn var suverän ur väghållningssynpunkt, och även att bakdörrarna var helt öppningsbara för lastning, var fördelaktigt.

Mvh
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Hej
Vi har tidigare haft tre husvagnar och är nu inne på vår första husbil. Fördelarna med husbil är uppenbara, du har allt med dig och framför ett fordon som är enklare att köra än ett husvagnsekipage. Det blir förmodligen billigare per mil. Vår husbil drar c:a 1,2 liter per mil och husvagnsekipagen drog omkring 1,4.

Fördelarna med husvagn är kanske flera. Dels är den billigare och för prisskillnaden kan du få alla delikatesser till husvagnen och ändå få pengar över.
Dessutom, och det är husvagnens stora fördel, kan du ställa husvagnen på plats och sedan ta dragbilen för besök på olika sevärdheter, åka och handla e t c.

Mina begränsade erfarenheter är att om man tycker om att resa mycket så är husbilen bäst men föredrar man att åka till ett ställe och sedan utforska omgivningarna från "basen" så vinner husvagnen.
 

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Tusen tack för svaren nu börjar det komma in lite svar på mina funeringar och lite till och detta är mucket värdefullt, till exempel detta med överhänget bak kunde blivit en dyrköppt erfarenhet om man inte tänkt sig för.

Fortsätt gärna att dela med et av era erfarenheter för det kommer att ta ett tag innan vi skaffar en bil, ska hyra en först för att se hur vi trivs med detta liv.

Är det någon som har erfarenheter av en sådan här bil Adriatik Izola 687sp ?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Hej igen Gerry

Svängradien med kort hjulbas blir nog bättre i trånga gränder och överhuvudtaget lättare
att köra i städer.
När du provkör bör du köra lite blandad körning motorväg,stad, smal grusväg, parkera och blåser det rejält med så märker du vindtjänsligheten MM.MM

Jag har bytt till en med kort hjulbas och större överhäng än på min förra.
har bara kört 25 mil än så länge, tycker det funkar bra och alla hjulen får
rum i en p-ruta.
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Hej Gerry.

Vad jag kan förstå så har du någon gång släpat omkring med husvagn, fast det är länge se´n. Så det har väl hänt en del både med släpkonfort och boendekomfort sedan dess!

Husvagn eller husbil? Man får nog börja med att fundera på hur man skall använda den och hur man vill leva i den. Om man då och då har barn (eller barnbarn) med sig vill man kanske stå stilla någon vecka eller så på ett fint ställe med massor för ungarna att göra, och då är det, i alla fall enligt mitt tyckande, ett bekvämare och rymligare boende i husvagnen. Plus att man har dragbilen fri till runt-om-transporter.

Men....men husbil blir enklare att ta sig fram med, man kan köra in på många ställen där man inte gärna tar sig fram med husvagn, i varje fall om man har en husbil som inte räknas in bland de största slagskeppen. Och ser man enbart till soppa-åtgången så blir resekostnaden lägre, och man slipper slita på dragbilen.

Jag tycker att du är inne på rätt väg när du tänker hyra en bil och prova dig fram. Vi gjorde så förra sommaren och tog 10 dagar med bl. a. en liten tripp ner i Tyskland. Det resulterade i att vi bytte till husbil! Det regnade nästan varje dag och det var ett himmelrike att slippa gå ut när man var sugen på en kopp kaffe eller lite gott i magen! Skämt åsido: helhetsintrycket vägde för vår del över till husbil och så fick det bli.

Beträffande frågor om längd, vikt och planlösning så skall man nog fundera över vilka behov man har och hur man vill använda vad-det-nu-blir. Besök handlare och titta, prova, jämför och titta några gånger till! Och känn efter ordentligt när du är ute med hyrbilen!
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Råd vid eventuellt husbilsköp

Hej Gerry vi har en Adriatik Izola 687 SP - 07 med Renault 146 hk har inte haft den så länge men vi är jättenöjda hittills.
Guy
 
Toppen