Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen
Reseplanering för Husbilen Skriv in vart du tänkt dig resa till så hjälps vi åt att göra den minnesvärd. Eller undrar du om något resmål så frågar du här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Övernattning / Camping förbjuden
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Karlshamn
Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 08:54

Hej.

Hur resonerar Ni när skylten Camping förbjuden möter er vid en fin plats att stå på för natten?

Ignorerar Ni skylten och säger till er själva att den gäller inte mig för jag tar inte ut några stödben eller plockar ut bord och stolar...

Eller väljer ni att köra vidare och leta efter en annan plats för natten?

Jag är också lite nyfiken på om någon har haft problem vid uppställning för natten på ett Camping förbjudet område.

En undrande Knausen

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Övernattning / Camping förbjuden
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Båstad
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 09:13

Ja det är ett problem.

Själv söker jag en annan plats. Trots att JAG vet regelverket så gör sannolikt de omkringboende det inte, och egentligen är det det som gäller. För att upprätthålla husbilsfolkets goda rykte så tycker jag det är bättre att avstå.

Hälsningar

Följande 4 användare säger Tack till Riviera för detta inlägg:
Dethleffskvalite (2008-05-06), Jappe (2008-08-03), Knausen (2008-05-05), Ronnie 690 (2008-08-08)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Lessebo
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 09:13

Hej!

Själva övernattar vi tveklöst på platsen, men....

..... vi ser till att stå inom (om det finns) markerade parkeringsrutor och betalar eventuell
parkeringsavgift.

..... vi fäller inte ner några stödben, sätter ut några möbler eller har markisen utfälld
över natten eller när vi lämnar bilen. Om vi däremot vistas vid fordonet använder vi
våra möbler och markisen. Det senare naturligtvis om den inte stör andra
besökare på platsen.

..... vi borde nog också (fast det gör vi aldrig) informera oss om de lokala
ordningsföreskrifterna, som kan innefatta ett totalt förbud mot övernattning i fordon
och som gäller ett större område där den besökta platsen ingår.

Har aldrig blivit bortkörda eller på övrigt sätt blivit anmodade att flytta på oss. Det har till och med hänt att en polisbil kört ett varv på platsen, men utan någon som helst åtgärd från dess personal. Det som har hänt då och då är att någon närboende har gått förbi och gett oss "den långa blicken".

Staffan

Följande 3 användare säger Tack till Hymer för detta inlägg:
johgra (2008-08-02), Knausen (2008-05-05), Leif-143 (2008-05-05)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 09:46

Hej Riviera.

Det var kul att just Du svarade först för det var just i Båstad som dessa tankar blev till verklighet för några veckor sedan! Just Båstad känner jag väl till men vi valde att inte stå på någon Camping förbjuden skyltplats men det kändes frestande och hur gör man när kvällen närmar sig med stormsteg?

Jag är inte rädd för polisen men det som känns som besvärligt är om man får ortsbefolkningen på sig vilket kan bli obehagligt...

Hälsningar
Knausen

Gammal
HBK Web

Michael Johanssons avatar

Hemvist: Nybro
Ålder: 63
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 10:23

Självklart ställer vi oss på en sådan parkering. Gärna nära skylten. Men jag iaktar också de mått och steg som skrevs om här ovanför: inga möbler eller annat ute under natten eller bortavaro från bilen. Vi försöker också undvika sådana platser där det finns boende vars utsikt kan störas. Självklart håller vi rent runt omkring oss och lämnar platsen renare än när vi kom.

Hittills ingen som klagar men det har hänt att onda ögat slängts efter oss.

Länk till mitt Fotoalbum

Följande 8 användare säger Tack till Michael Johansson för detta inlägg:
Belgien 1 (2008-05-05), Eva & Ulf (2008-05-05), Inga o Olle (2008-05-05), Knausen (2008-05-05), Leif-143 (2008-05-05), Magnus Svantesson (2008-05-12), Owan Deer (2008-08-03), Smeden (2008-05-05)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Kungsbacka
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 13:42

Lite om hur vi brukar övernatta:

I princip undviker vi campingplatser eftersom vi har det mesta i bilen och inte vill betala 200 av redan beskattade sekiner.

Men vid längre turer som sträcker sig över mer än 4 nätter händer det att vi står på camping ungefär var 4:de natt, för att ladda, tömma hemliga lådan, etc.
I första hand väljer vi då icke SCR anslutna campingar.

På väg hemåt är det inte helt ovanligt att vi helt enkelt ställer oss på en dygnet runt öppen mack, och försöker fjärma oss från långtradarkolosserna - speciellt de med kylaggregat.

Som några kanske läst redan så var det premiär i helgen för att ställplatsa hos HBK-medlemmar. Både säkert, billigt, gott kaffe o trevlig samvaro hos Eva O Sven-Uno i Ekshärad, Värmland.

Dvs - så brukar vi övernatta..
Mvh
Dag

Följande 3 användare säger Tack till Hundvakten för detta inlägg:
Knausen (2008-05-05), Leif-143 (2008-05-05), Magnus Svantesson (2008-05-12)
Gammal
HBK Intresserad

Hemvist: Oskarshamn
Ålder: 84
Cool Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 18:54

Hej nåra stycken ursäkta att jag sticker ut hakan. Jag har en äldre USA husbil o tycker om att använda Campingar av alla slag. SCR eller inte. Som ni kanske förstår så finns alla bekvämligheter i den.. Vi använder i alla fall ofta campingar. En sak jag obsereverat ibland e att många med sk. finare dyra husbilar frikampar mer än andra. fel eller ej. vet ej... dom kanske va så dyra så de blev inge kvar till camping..

Följande Tackar Svent för detta inlägg:
Owan Deer (2008-08-03)
Gammal
FD.HBK Medlem 2012

Hemvist: Kungälv
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 19:10

jag har räknat ut om en campingplats kostar 200 med el ( oftast mer) ggr 30dagar ger en månadshyra på 6000 för en plätt mark, jag tycker det är för dyrt

Följande 6 användare säger Tack till dotorparn för detta inlägg:
.PGS Hymer (2008-05-05), Hundvakten (2008-05-05), Inkarl (2008-08-02), Leif-143 (2008-05-06), Per & Camilla (2008-05-06), Överön (2008-05-05)
Gammal
HBK Medlem

Rollerteams avatar

Hemvist: Varberg
Ålder: 60
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 19:30

Tror att det är så enkelt som att vissa hellre ligger på camping o andra inte, själv tillhör jag den andra gruppen, o det beror enbart på att jag/vi vill få känna frihetens vidder när vi är ute. Träffar så mycket folk under arbetet så att få vara ensam vid fricamping är för oss en njutning för kropp o själ.

Men visst händer det att vi tar in då o då på någon liten Fc-camping, dels för att ladda batterier, få tvättat...o vara lite sociala. (är nog viktigast för min kartläsare)

Det här har självklart inget o göra med dyr eller "odyr" bil, när blir en bil dyr eller inte ? Handlar om att var o en gör som den vill...o låt alla göra som den vill så blir det väldigt bra.

Iaf för oss spelar det absolut ingen roll om vi skulle ha ny bil eller inte, vi är desamma oberoenda av det...o kommer så att förbli.

Mvh

Rollerteam HBK 47

När jag har ramlat i sjön är jag ingen fiskare längre...då har jag blivit en simmare.

Följande 7 användare säger Tack till Rollerteam för detta inlägg:
bjensen (2008-05-05), Bo i Bil (2008-08-02), Farbror Claes (2008-05-06), Iveco 35 (2008-05-05), Leif-143 (2008-05-05), Per & Camilla (2008-05-06), Svania (2008-08-03)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Kungsbacka
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-05, 21:58

Bäste Svent.
Det är självfallet så att när man fricampar så blir det kosing över till finare husbil......

Det var väl enkelt.....??

ds

Följande Tackar Hundvakten för detta inlägg:
Jappe (2008-08-03)
Gammal
HBK Medlem

C.o.Ls avatar

Hemvist: Kungälv
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-06, 13:49

Kod:
fel eller ej. vet ej... dom kanske va så dyra så de blev inge kvar till camping..
Jo det stämmer fricampingen har givet mig råd att skaffa både nyare bil och till
Medlemmsavgiften i HBK

Skämt åtsido, jag har haft båt i många år och för det mesta legat i naturhamnar just för frihetens skull och när det inte funnits möjlighet för annat så har jag legat i någon gästhamn.
Samma gäller nu med husbilen jag står där jag trivs bäst även om det är en campingplats eller en någon ställplats.
Jag tycker det är härligt med många inom klubben som jobbar för detta med ställplatser ju mer vi får att välja på dess större frihet

Conny o Lena

Följande 6 användare säger Tack till C.o.L för detta inlägg:
bjensen (2008-05-06), FredrikL (2008-05-06), HusbilsBjörk (2008-05-06), JanneEkan (2008-05-07), Lasse-125 (2008-05-08), Leif-143 (2008-05-06)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-06, 16:01

Hej igen.

Vi kanske lämnar tråden men tack vare Rivieras goda initiativ så kan jag inte låta bli att fråga om Vi kanske ska tillskriva samtliga kommuner? Då menar jag inte som privatpersoner utan som klubb. Är detta något för Husbilsklubben? Blir svaret ja...ställer jag gärna upp som kontaktperson i min kommun.

I väntan på att Ni funderar på detta så vill jag gärna höra mer om hur ni hanterar Camping förbjuden skyltning.

Knausen igen

Gammal
HBK Web

Michael Johanssons avatar

Hemvist: Nybro
Ålder: 63
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-06, 16:47

Jag har nu flyttat en del inlägg om att tillskriva kommuner till denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t25879/

Fortsätt gärna att skriva här hur ni beter er inför Camping förbjuden-skyltar och erfarenheter i samband med dessa.

Länk till mitt Fotoalbum

Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Hörby
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-06, 18:21

För mig är det enkelt. Jag fricamper 95%. Minst!
Om jag hade tyckt att det bästa är att bo på camping, så hade jag skaffat husvagn istället. Fördelen med husbil är ju just det att du kan fricampa. Tar mindre plats än husvagn och dragfordon.

Svend

Följande 2 användare säger Tack till Svend Ö för detta inlägg:
Lasse-125 (2008-05-08), Leif-143 (2008-05-06)
Gammal
FD.HBK Medlem 2011

Hemvist: Finland
Smile Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-05-08, 09:20

Hej alla husbilscampare mycket trevligt att läsa era åsikter om camping med husbil. Tur är det att man får välja själv var man campar. För oss beror det på om man reser till Italien som vi gjorde här för två år sedan. Åbo Stocholm körde runt via Danmark, först i Hildesheim i Tyskland övernattade vi på en vanlig parkeringsplats och fortsatte följande dag till Italien (Garda sjön). Mycket fin plats sen var vi på samma camping i 1 vecka. Sen fortsätte vi färden via Venedig Cortina osv. Man har ju cyklar med sig så nog kan man njuta på flera olika sätt eller hur?
Nu skall vi denna sommar resa igen till Österrike. Trevlig husbilsemester till Er alla.

Hälsningar Agneta o Jorma

Följande Tackar agnetah för detta inlägg:
Lasse-125 (2008-05-08)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-02, 16:06

Hej.

Hur ställer Ni Er till att ta ut möbler på vägverkets rastplatser? Då campar man väl enligt lagen? Nu har jag inte sett några dåliga exempel utan vill bara veta hur jag ska förhålla mig. Personligen tycker jag det ser rätt mysigt ut när en familj sitter vid sin husbil/husvagn med det egna möblemanget ute, men det är kanske inta alla andra som tycker det…

Jag undrar också vad Ni säger om att ta ut möbler på en ställplats som ex.vis ”Ranarps strand”. En stor grusparkering dit många husbilar söker sig. Denna plats har jag besökt och gjorde som alla andra och tog fram möblemang och njöt av solen. Denna plats finns bland våra husbilsplatser: http://www.husbilsklubben.se/forums/t346/

Nu vet jag inte om det finns någon camping förbjudenskylt på parkeringsplatsen men det är inte alltid lätt att veta hur man ska förhålla sig även om camping förbjuden skylt inte finns uppsatt. Ofta finns det också en lokal ordningsstadga att ta hänsyn till men den har man naturligtvis inte tillgänglig.

En undrande Knausen

Gammal
HBK Medlem

maros avatar

Hemvist: Halmstad
Ålder: 64
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-02, 17:25

Vi har besökt denna plats många gånger. Där har stått husbilar i många år enligt ortsbefolkningen som är väldigt vänligt inställda till husbilar. De kommer ofta fram till oss och pratar och tycker det luktar gott från grillen. Vi brukar passa på att fråga vad de tycker om att det står husbilar där. Har enbart fått positiva svar, de tycker bara det är bra att vi står där för då får de samtidigt gratis övervakning av båtarna i hamnen. Vi är mycket noga med att hålla rent och snyggt omkring oss. Så länge detta fungerar kommer säkert ingen ha något emot att vi står där med möbler och markisen ute.

Hälsningar

Marie o Rolf

Följande 4 användare säger Tack till maro för detta inlägg:
bentor (2008-08-03), Knausen (2008-08-02), Pettsson (2008-08-02), tranebo3 (2008-08-03)
Gammal
HBK Medlem

Nizzes avatar

Hemvist: Oskarshamn
Ålder: 69
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 09:37

Hej!

En liten undran.

Om jag stannar med min lilla personbil och tar ut bord och stolar. Äter min medhavda mat.

Är det camping??

OM jag dessutom sover över i min lilla bil. Är det tillåtet?

Är det olika regler för olika fordon?

Följande Tackar Nizze för detta inlägg:
Knausen (2008-08-03)
Gammal
FD.HBK Medlem 2009

Hemvist: Hultsfred
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 09:54

Citat:
Ursprungligen postat av Marie o Rolf Visa inlägg
Vi är mycket noga med att hålla rent och snyggt omkring oss. Så länge detta fungerar kommer säkert ingen ha något emot att vi står där med möbler och markisen ute.

Hälsningar

Marie o Rolf
Naturligtvis SKA man hålla rent runt omkring sig!!!!
Jag tror att det är på grund av detta som gör att många inte är vänligt inställda till husbilar, ingen missunnar någon att stanna och sova eller äta någonstans, vilket fordon man än har...... MEN att sedan slänga "sin skit" där man står utan minsta ånger, det är det som gör att det blir som det blir!!!
Man kan många gånger undra hur dom gör hemma ........

Sedan blir man lite olycklig ibland, vi låg på en plats i Garpahamnen på Hasslö, där det står på en skylt klart o tydligt att camping är tillåten i högst 2 dygn.
På kvällen gick vi runt hela hamnen och det fanns INTE en endaste papperspelle, så var ska man göra av med sina sopor då??????
Dom fick ju naturligtvis följa med till nästa ställe, men det är säkert inte alla som gör så????
Vi har i tre veckor åkt runt i Europa och på det stora hela var det gott om papperspellar och miljöstationer, i princip överallt.

Senast redigerad av Ingela & Kenth den 2008-08-03 klockan 09:56.

Följande 2 användare säger Tack till Ingela & Kenth för detta inlägg:
Esbjörn (2008-08-03), Knausen (2008-08-03)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Båstad
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 10:22

Från dagens Helsingborgs Dagblad: hd.se - Gnissel mellan campare och grannar angående Vistorps Hamn/Ranarp.

Bilden med den skymmande utsikten är talande.

Hälsningar

Följande Tackar Riviera för detta inlägg:
Knausen (2008-08-03)
Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ? Kabyss Under Markisen 9 2008-10-26 07:41
Övernattning i Trelleborg Peking Reseplanering för Husbilen 5 2008-05-15 23:11
parkering o övernattning johansson Under Markisen 3 2008-05-14 10:31
Övernattning kejo20 Under Markisen 2 2007-04-03 20:38
Övernattning/camping Ubbe&Anne-Grethe Under Markisen 6 2007-02-26 19:27

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS