Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen
Reseplanering för Husbilen Skriv in vart du tänkt dig resa till så hjälps vi åt att göra den minnesvärd. Eller undrar du om något resmål så frågar du här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Övernattning / Camping förbjuden
Gammal
FD.HBK Medlem 2010

agneviks avatar

Hemvist: Linköping
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 11:17

Jag håller inte alls med Dig Anders W. Vilken nytta skulle vi få av att göra som Du föreslår? Troligen skulle det bara leda till ytterligare regleringar/inskränkningar.
Om någon tung instans skulle definiera begreppet camping så att det klarläggs att övernattning i husbil betecknas som camping, vem i HBK skulle ha nytta av det? Om det skulle klarläggas att utfälld markis eller utställda möbler är camping, vem skulle bli glad av det?

Nej, jag håller helt med Dig Gunnar. Det enda sättet att reda ut begreppet camping rättsligt är att titta på rättsfall.
Lyckligtvis är det så att både camping och parkeringsbestämmelser ligger inom kommunernas ansvarsområde, vilket borde innebära att det blir krångligare att hitta någon form av rättspraxis. Detta eftersom regelverken skiftar från kommun till kommun. Detta är oftast inte heller något prioriterat område varken för parkeringsövervakning eller polis. Var glad för det!

Jag ser detta enbart som en fördel. Det förhållandet ger mig större handlingsfrihet som husbilsägare. Så länge jag uppträder med hyfsat gott omdöme, inte retar någon i onödan eller gör något annat brott så har jag stor frihet som husbilsägare. Och det är precis det jag värdesätter högst när jag är ute! Om någon kommun skulle utmärka sig och prioritera detta så har jag 289 andra kommuner att åka till.

En fråga som jag skulle vilja ta upp är om det inte skulle vara möjligt för HBK att tillhandahålla någon form av rättslig hjälp om/när någon av medlemmarna hamnar i en rättsprocess som är viktig för klubbens verksamhet. Jag tror inte man har rätt att få offentlig försvarare om man skulle bli misstänkt för brott mot lokala ordningsföreskrifter. Det skulle vara en viktig medlemsförmån och det är också viktigt att kommande rättsfall, om det nu blir några, blir så gynnsamma som möjligt. Så få inskränkningar som möjligt måste väl vara målet?
De "brott" som jag tänker på primärt är brott mot lokala ordnings-/parkeringsföreskrifter när det gäller camping, och kanske överlast i husbil. Naturligtvis skulle andra brott, som trafikbrott, nedskräpning och annat inte omfattas av denna medlemsförmån.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Ekerö
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 11:41

Ja du Agnevik, det här kan vi nog diskutera tills vi blir äldst i kommunen. Om vi avvaktar ett rättsfall, sannolikt som högst från en Hovrätt, hamnar vi i den situationen att vi som användare - antingen enskilda eller i grupp inom HBK - bara kan sitta och utan möjlighet till påverkan se vad som händer. Ett beslut i Hovrätten kan också i rimlighetens namn gå helt på tvärs med våra önskemål.

I mitt förslag har vi möjlighet till påverkan under i stort sett hela processen, dels gentemot handläggande tjänstemän under deras beredning och dels som remissinstans. I frågan om eventuell hastighetsbegränsning för tunga PbII har både HBK och min egen märkesklubb fått status som remissinstans. De kontakter jag haft med såväl Vägverket som Naturvårdsverket har tydligt visat att tjänstemännen där även har öron, inte bara vassa pennor.

Eventuell rättshjälp inom klubbens ram skulle troligen medföra en chockhöjning av årsavgiften eftersom jurister ofta tar mellan 2000 och 3000 kronor i timmen (eller t o m ännu mera) för sina tjänster.

Till syvende och sist är det styrelsen för HBK som äger frågan om klubbens inriktning i den här frågan. Hälsn/AndersW

Följande 4 användare säger Tack till AndersW för detta inlägg:
FredrikL (2008-08-04), Håkan J (2008-08-04), Jan-Åke (2008-08-05), Knausen (2008-08-04)
Gammal
HBK Web

Gunnars avatar

Hemvist: Malmö
Ålder: 79
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 12:00

Citat:
Ursprungligen postat av AndersW Visa inlägg
............... Någon borde begära att Vägverket, Sveriges Kommuner och Landsting ...................... Hälsn/AndersW
Denna någon kanske du själv kunde vara. Du har ju ett förflutet bland lagar och regler och borde vara rätt person.

Citat:
Ursprungligen postat av agnevik Visa inlägg
.................vara möjligt för HBK att tillhandahålla någon form av rättslig hjälp ...........
Precis som AndersW skriver så finns inte de ekonomiska ramarna i klubben. Däremot så har man som regel rättshjälp via hemförsäkringen.

- Go soft -
- Fritidsförvaltare -
Det du önskar att du borde ha gjort
är ännu inte försent att genomföra!

Gammal
FD.HBK Medlem 2012

Skippers avatar

Hemvist: Trelleborg
Ålder: 74
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 12:00

Jag tycker der är bättre att veta vad som gäller än att röra sig sig i någon slags gråzon där man aldrig vet om man har rätten på sin sida eller inte.

Vad gäller rättshjälp till medlemmar kan klubben naturligtvis inte ta på sig ett ekonomiskt åtagande där man inte vet var det slutar. Kan ju bli hur dyrt som helst, det får var och en ordna själv tycker jag.

Det skulle ju också bli ett mindre antal medlemmar som skulle få förmånen av detta. Många ställer sig aldrig på ställen som dom är det minsta tveksamma till om det är tillåtet.

Följande 2 användare säger Tack till Skipper för detta inlägg:
AndersW (2008-08-04), Knausen (2008-08-04)
Gammal
FD.HBK Medlem 2010

agneviks avatar

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 14:28

Jag är ändå inte helt säker på att det är taktiskt rätt att vi som förening skulle kräva ytterligare reglering när det gäller camping. Dels så är det inte alls säkert att vi kan påverka tillräckligt för att få som vi vill, dels bör man nog överväga vilka krafter man kan sätta igång. Campingsektorn är ju oerhört stor och jag är tämligen säker på att de riktigt stora intresseorganisationerna skulle ha mycket större resurser för opinionsbildning än HBK. Tänk bara på kommunerna och SCR mfl.
Om man sedan får till stånd en definition på begreppet camping så blir ju ändå gränsdragningarna lika svåra i den praktiska rättstillämpningen. Då får man gå tillbaka och titta på rättsfall igen... och man har inte vunnit något mer än ytterligare regler. De som ville ha flera regler kan då vara nöjda...

Vinsten som jag kan se är att begreppet camping skulle vara lika i hela landet. Men sen har vi ju parkeringsregelverket som också går in i detta och det är enligt min uppfattning inte möjligt att likrikta i alla kommuner. Summasumarum tror jag att det bara skulle bli fler regler.

Förslaget med rättshjälp skulle naturligtvis utformas på ett sådant sätt att inte HBKs ekonomi går överstyr. Det är självklart!
Begreppet "chockhöjning" av medlemsavgiften är ju relativ naturligtvis. Jag vet inte vad Du lägger i det begreppet Anders W.

Om man höjde medlemsavgiften med 25 kronor så skulle det betyda att HBK kunde avsätta över 60 000 per år för detta ändamål. Sen skulle medlemmar kunna ansöka om rättslig hjälp till styrelsen, som har att besluta vilka fall som är intressanta att bevilja ur ett verksamhets- och ekonomiskt perspektiv. Jag tror dessutom inte att antalet ärenden per år skulle bli så oerhört många.

Min hemförsäkring, Länsförsäkringar, har ett rättsskydd som omfattar rättsliga tvister. Men inte brottmål. Har Du Gunnar något bättre bolag, där Du är försäkrad mot brottmålsprocesser för Du gärna ge oss andra ett tips. Då ska jag kanske byta!

Gammal
HBK Web

Gunnars avatar

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 14:53

IF försäkringsbolag.

- Go soft -
- Fritidsförvaltare -

Gammal
HBK Referensgrupp

Monica o Roberts avatar

Hemvist: Göteborg
Ålder: 76
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 15:07

Camping enligt Nationalencyklopedin.

Att ta stöd i Nationalencyklopedin ger inte mycket till hjälp.

Utöver tidigare citat står det längre ner i texten nämnt:
"auktoriserade och övriga campingplatser"
"Klassificering görs av en klassificeringsnämnd inom Sveriges Campingvärdars Riksförbund (SCR) efter en femgradig skala.
De flesta svenska campingplatserna är organiserade i SCR med säte i Uddevalla. Organisationen, som bildades 1967, har till uppgift att marknadsföra campingplatser samt att tillhandahålla administrativa system som Svenskt campingkort och Svensk campingcheck. Vidare ger SCR råd och utbildning i campingfrågor och är campingens företrädare vid remissförfaranden o.d. SCR ger ut en årlig förteckning i ca 1 miljon ex. under namnet "Camping i Sverige". För att man skall få bo på en auktoriserad campingplats krävs fast adress och legitimation samt att man har löst ett Svenskt campingkort, som ger tillfällig kredit under uppehållet.

Det står inte vem som auktoriserar en campingplats men med ovanstående citat syftar det på att SCR-tillhörighet ger auktorisation.

Det är ju helt fel att en säljorganisation blivit liktydigt med rättesnöre för camping och att medlemmarna därmed är auktoriserade, övriga campingplatser är just övriga dvs ej auktoriserade.

Jag tror vi får driva denna fråga som AndersW föreslår och visa hur ställplats i föregångslandet Tyskland fungerar.

Mvh Robert

Senast redigerad av Monica o Robert den 2008-08-04 klockan 15:08.

Följande 2 användare säger Tack till Monica o Robert för detta inlägg:
Hundvakten (2008-08-04), Per & Camilla (2008-08-04)
Gammal
HBK Referensgrupp

Monica o Roberts avatar

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 15:38

Vad är Camping, vad är Parkering?

Gränsdragningen kan vara svår att göra. Hur ställer du dig till följande delvis redigerade och konstruerade fall.

Tre fordon, markerade p-platser, fordonen står inom markeringarna, alla har betalt P-biljett.
Skyltning framgår av bild.
Närmst husbil 1, mitten husbil 2, längst bort en SUV.

Dagtid:
Husbil 1, markis, stolar och bord ute, stödben nerfällda, måltid intages, tidning läses. Övrig dagtid markis och möbler instuvade, invånarna förm på stadsbesök.

Husbil 2, dörr öppen, det lagas mat som därefter intages. I övrigt "är" man i husbilen en viss tid. Övrig tid gardiner neddragna, solskydd i framrutan, invånarna förm på stadsbesök.

SUV, ingen i bilen.

Nattetid:
Husbil 1, inget utanför bilen, stödben nedfällda, gardiner fördragna, solskydd i framrutan.

Husbil 2, inget utanför bilen, gardiner fördragna, solskydd i framrutan.

SUV, föraren gjorde det rätta efter ett restaurang/Pub-besök, körde inte hem bilen utan satte/lade sig i baksätet och somnade.

Nu kommer P-vakten som kontrollerar att samtliga står inom markeringarna.
P-biljetten kvar i framrutan från dagsparkeringen.
Vem skall han bötfälla enligt skyltningen, Husbil 1, Husbil 2, SUV eller bötfäller han ingen?

P-Camping-skylt.jpg

Camping-parkering.jpg

Mvh Robert

Senast redigerad av Monica o Robert den 2008-08-04 klockan 16:54. Anledning: Syftningsfel

Gammal
FD.HBK Medlem 2012

Hemvist: Kungälv
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 15:40

jag tycker att man inte skall fråga efter fler regler, risken är fruktansvärd stor att dom eventuella nya reglerna kommer att begränsar oss husbilsåkare, det är bättre att gå en annan väg för att få en lösning, det är att få fler samarbetspartner som kan ta till vara våra intresse och att dessa själva känar på detta. tex affärskedjor, bensinbolag, byalag, hembygsgårdar, osv osv o där det finns parkeringsytor som står tomma på nätterna, för dom flesta husbilarna är ju inga långliggare, o då är parkerningarna tomma på förmiddagen igen, då blir trycket lite mindre på dom platserna som används nu , o då finns det plats för lite vild vildcamping också.

Följande 2 användare säger Tack till dotorparn för detta inlägg:
Maja (2008-08-04), Svania (2008-08-04)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Karlshamn
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 16:01

Hej dotorparn.

Jag ser inget motsattsförhållande i att hitta fler sammarbetspartners och att försöka hitta riktlinjer för hur man parkerar och övernattar i en husbil.

För allas bästa tycker jag att det vore bra om vi kan hitta ett förhållningssätt som accepteras av alla. Jag vill inte känna någon tveksamhet vid parkering/övernattning och ifrågasätta om jag befinner mig i en gråzon.

Gamla husbilsrävar kanske känner sig trygga, men jag är ofta villrådig när jag stannar för natten och inte tar in på en camping.

Mvh
Knausen

Senast redigerad av Knausen den 2008-08-04 klockan 16:01. Anledning: stavar illa

Följande Tackar Knausen för detta inlägg:
Ingegerd & Janne (2008-08-04)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 16:04

Som framgår av mitt inlägg #27 är det inte HBK som på egen hand skall driva frågan utan en gemensam riksstyrelse (eller vad man nu skall kalla den) som företräder alla klubbar som innehåller husbilister: HBK, Caravan Club, MHCS, M och alla olika märkesklubbar. Då fångar man troligen in en mycket stor del av det totala antalet husbilar i landet: 46.125 st per den 15 juni. Det är vad jag kallar tyngd. SCR har sannolikt inte fler än 500 medlemmar men är mycket framgångsrika i sin marknadsföring och lobbyverksamhet. Flera kommuner har exempelvis anammat SCR:s definition av camping med negativ effekt för oss "parkerande" husbilister.

Till Monica och Robert vill jag tillägga att begreppet "auktoriserad camping" är helt missvisande. Varifrån det kommer vet jag inte men kan ana ursprunget. Sveriges vägkartor har fram tills nu haft campingsymbolen definierad just så men Lantmäteriet ändrar det fr o m nästa år sedan man kommit underfund om att det är felaktigt. Hälsn/AndersW

Följande 4 användare säger Tack till AndersW för detta inlägg:
claes (2008-08-04), Gunnel o Bernt (2008-08-04), Hundvakten (2008-08-04), Knausen (2008-08-04)
Gammal
HBK Referensgrupp

Monica o Roberts avatar

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 16:12

AndersW, vad jag kan se/läsa så är vi helt överens ang den felaktiga/missvisande begreppet auktorisation i samband med campingplatser.

Tyvärr tar många kommuner stöd i vad SCR skriver om camping utan att reflektera över att SCR är en marknadsföringsorganisation och därmed argumenterar utifrån sin egen affärsnytta.

Mvh Robert

Senast redigerad av Monica o Robert den 2008-08-04 klockan 16:13.

Följande Tackar Monica o Robert för detta inlägg:
AndersW (2008-08-04)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 16:42

Ja då, Robert, vi är helt överens och jag tycker det är viktigt att den offentliga debatten hos bl a kommuner förs på ett sansat och korrekt sätt. När de lyssnar enbart på den part som har ett direkt affärsintresse i en fråga, blir resultatet gärna ett besök i diket. Hälsn/AndersW som är född på Hisingen men utflyttad redan i slutet av 60-talet

Följande Tackar AndersW för detta inlägg:
Monica o Robert (2008-08-04)
Gammal
FD.HBK Medlem 2010

agneviks avatar

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 17:18

If:s rättsskydd gäller inte heller brottmål, enligt villkoren.

Gammal
HBK Web

Gunnars avatar

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 18:19

Det stämmer. Men parkeringsförseelsen behöver inte vara ett brott, det kan var en tvist med parkeringsbolag.

- Go soft -
- Fritidsförvaltare -

Gammal
FD.HBK Medlem 2010

agneviks avatar

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 18:48

Det kanske Du har rätt i! Jag ska kolla med mitt bolag. Kan vara intressant att veta.

Gammal
HBK Medlem

Relaxs avatar

Hemvist: Kungsbacka
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 18:55

Om det går att ta fram ett svenskt begrepp att jämföra med "Stellplats", så finnas det fördelar/genvägar med att utnyttja det som redan finns på andra håll, där man bevisligen kommit längre (ur husbilssynpunkt) och där skillnaden (camping/stellplatz) är etablerad, känd och accepterad av alla (se t.ex Wikipedia);
http://de.wikipedia.org/wiki/Wohnmobilstellplatz

En Nederländska sajt beskriver t.ex olika husbilsskyltar med skilda innebörder;
http://www.buero-org.de/Womo-Loehne/wohnmobilstellplaetze-%20Niederlande.de2008.pdf

Kanske "feltänk" att diskutera camping om "vår" innebörd egentligen är en helt annan (skapar bara konflikter/motsatser)? Tycker att AndersW är rätt ute med sina tankar men man kanske inte ska ge sig på att förändra den inarbetad innebörd som "camping" har utan i stället söka gehör för "stellplatsbegreppet" även hos våra Svenska Myndigheter på olika håll!
/ Bengt

Följande 5 användare säger Tack till Relax för detta inlägg:
agnevik (2008-08-04), Bigge (2008-08-04), Håkan (2008-08-04), IngBo (2008-08-04), maro (2008-08-04)
Gammal
HBK Web

Michael Johanssons avatar

Hemvist: Nybro
Ålder: 63
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 19:14

Det ena behöver knappast utesluta det andra. Problemet med ordet camping är att det inte är definierat från någon myndighetssida. Intresseorganisationerna lägger därmed in sina definitioner som är starkt färgade av vad de företräder.

Ställplats däremot är, som jag uppfattar det, en direktöversättning från tyskan och har därmed också starkt färgats av vad en ställplats är i Tyskland. Men även där är spannet mellan olika ställplatsers servicegrad och placering vitt skilda.

Länk till mitt Fotoalbum

Gammal
HBK Valberedning

T.Rantzows avatar

Hemvist: Hässleholm
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 20:18

Allemansrätten står faktiskt inskriven i vår grundlag och borde inte vara möjlig att parlamenteras bort såvida det inte föreligger mycket starka skäl till det.

Alltså…I rimlighetens namn borde inte en kommunal tjänsteman ha befogenhet att godtyckligt fabricera egna övergripande förändringar mot vad som står i den svenska grundlagstexten.

En kommun kan inte gå vidare i en rättslig process med följande förklaring:
” Vi inom kommunstyrelsen har beslutat att åsidosatta allemansrätten med en P-skylt därför att denna uppställningsplats ligger för nära vår kommunala campingplats och av den orsaken får ingen rasta och vila upp sig mellan kl. 00.00 till 06.00.

Torbjörn

Följande 2 användare säger Tack till T.Rantzow för detta inlägg:
.PGS Hymer (2008-08-04), Birgitta o Lennart (2008-08-04)
Gammal
HBK Hedersmedlem

Håkans avatar

Hemvist: Lidköping
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 20:39

Det enda lagstöd om campingförbud som går att hitta är nedanstående förordning från Miljödepartementet.

Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd

40$ ...

Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning på
annan plats än i anläggning som avses i 38 § 2, får kommunen
meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom
särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att
olägenheter för människors hälsa uppkommer.
........

I Ordningslagen finns bara dessa rader och där kan inte jag se någon grund:

Ordningslag (1993:1617)

2 § Med offentlig plats enligt denna lag avses 1. allmänna vägar, 2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål, 3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn- verksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt 4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.

Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en kommun får föreskriva att anläggningar för lek, idrott, camping eller friluftsliv, badplatser, järnvägsområden, begravningsplatser och andra sådana områden, om de inte omfattas av bestämmelserna i första stycket, skall jämställas med offentliga platser vid tillämpning av 3 kap. och av lokala föreskrifter, under förutsättning att områdena är tillgängliga för allmänheten.

Om ett område eller utrymme som avses i första stycket är tillgängligt för allmänheten endast under vissa tider, är det offentlig plats under dessa. Detsamma gäller områden som omfattas av en föreskrift enligt andra stycket.

17 § Om det behövs för att förebygga oordning eller för att förhindra att människors hälsa eller egendom skadas får polismyndigheten i ett särskilt fall ge anvisningar eller tillsägelser till innehavaren och besökande för användningen av sådana bad- eller campingplatser och lokaler eller platser för idrott, friluftsliv, spel, lek, förströelse eller liknande som allmänheten har tillträde till. Om det är nödvändigt får polismyndigheten förbjuda fortsatt användning.

Om det behövs föreskrifter om allmän ordning och säkerhet för verksamhet som avses i första stycket, skall polismyndigheten anmäla förhållandet till kommunen.

---------------------------------------------------------------

Det finns förstås en generell lag om att kommuner får utfärda ordningsföreskrifter och att dessa prövas av länstyrelsen.

I Vara kommun så var det förbjudet att förtära sprit i parken utanför Systemet. Kommunen utökade ordningsstadgan till att även förbjuda transport av sprit genom parken men då sa länstyrelsen stopp.
Orsaken var att detta var ett för stort ingrepp i den personliga friheten.

Rätten att parkera 24tim kommer från trafikförordningen och inte allemansrätten. Allemansrätten tillåter camping i 1 dygn.
Eftersom man parkerar de 1:a 24 timmarna så borde allemansrätten bli en icke fråga för husbilar.

Följande 3 användare säger Tack till Håkan för detta inlägg:
Bigge (2008-08-04), Eva & Hasse 9 (2008-08-04), Gunnar (2008-08-04)
Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ? Kabyss Under Markisen 9 2008-10-26 07:41
Övernattning i Trelleborg Peking Reseplanering för Husbilen 5 2008-05-15 23:11
parkering o övernattning johansson Under Markisen 3 2008-05-14 10:31
Övernattning kejo20 Under Markisen 2 2007-04-03 20:38
Övernattning/camping Ubbe&Anne-Grethe Under Markisen 6 2007-02-26 19:27

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS