Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen
Reseplanering för Husbilen Skriv in vart du tänkt dig resa till så hjälps vi åt att göra den minnesvärd. Eller undrar du om något resmål så frågar du här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Övernattning / Camping förbjuden
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Karlshamn
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 10:49

Hej Nizze.

Det var en intressant vinkling... Jag har en större acceptans för en mindre bil. Man tror att den lilla bilen inte kommer att stanna så länge och därför accepterar man nog lättare den "campingen" men jag antar att samma regler gäller för alla.

Det skulle vara bra om man hade ett rättesnöre som alla kan ta till sig och följa. Jag vill känna att jag gör rätt när jag stannar med vår husbil.

Hej Ingela och Kenth.

Välkomna hem och jag hoppas att resan genom Europa gick bra. Konstigt förresten att Målilla inte har haft några värmerekord på länge...

Tyskland exempelvis, var långt före oss med källsortering. Vi har nog mycket att lära i det avseendet. Vår hantering av sopor är en viktig del för att bli accepterade och vi får säkert klä skott för allt som kastas även om det inte kommer från en husbil. Det är kanske dags för en ny kampanj... Håll Sverige rent!

Hälsningar
Knausen

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Knausen för detta inlägg:
Ingela & Kenth (2008-08-03)
Gammal
HBK Ställplatsgrupp

Hemvist: Osby
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 10:49

Mycket sansad artikel i HD. Man kan läsa att det är inte de fasta boende som klagar, utan de temporärt boende sommarboende.

Gammal
FD.HBK Medlem 2009

Hemvist: Hultsfred
Wink Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 11:10

Citat:
Ursprungligen postat av Knausen Visa inlägg
Hej Ingela och Kenth.

Välkomna hem och jag hoppas att resan genom Europa gick bra. Konstigt förresten att Målilla inte har haft några värmerekord på länge...

Hälsningar
Knausen
Hej Jens!!
Det är inte "bara" på grund av europaresan, som Målilla inte haft några värmerekord, Kenth har ju blivit "pensionist", så det blir nog aldrig mer värmerekord i Målilla // Ingela

Följande Tackar Ingela & Kenth för detta inlägg:
Knausen (2008-08-03)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Ronneby
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 14:33

Självklart är regelverk och lagar samma för husbil och personbil. Och självklart får man sova i en bil vilken det må vara. Camping eller att sova i en bil är helt olika företeelse, jag campar inte i lagens mening för att jag sluter ögonen i en bil. Under föutsättning att att man inte plockar fram campingprylar runt bilen. Sedan finns alltid platser man bör undvika ex. sådana med stor omsättning av trafik.
Liselotte och Jan Ronneby.

Lotta o Jan

Gammal
HBK Medlem

Nizzes avatar

Hemvist: Oskarshamn
Ålder: 69
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 14:46

Hej!

Du (Liselotte) menar att om jag ställer ut bord och stolar framför min Corlla, så campar jag?

Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Kungsbacka
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 15:45

Hur campar man enligt lagens mening ?
Någon som vet ?

Om den nyvakne tradarchaffisen sätter ut en stol framför kylaren, på sitt ekipage på en rastplats, efter en god natts sömn och slår sig ned för lite kontemplation...

Campar han/hon då ?

DS

Följande Tackar Hundvakten för detta inlägg:
Knausen (2008-08-03)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Hemvist: Ekerö
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 16:07

Jag har skrivit det på annan tråd men tycker det förtjänar att upprepas: Någon borde begära att Vägverket, Sveriges Kommuner och Landsting och kanske Naturvårdsverket sätter sig ned och kommer överens om en gemensam och rikstäckande definition av det engelska ordet Camping. Som det nu är och senast i Visby varierar definitionen från kommun till kommun. Hur i fridens namn ska vi användare kunna veta vilken variant som gäller just där vi befinner oss? Rätt viktigt är det också eftersom sanktionen kan bli böter.

Med Någon menar jag en tung företrädare för oss användare, helst någon som företräder alla eller i alla fall de flesta husbils- och husvagnsklubbar. Det är då tyngden kommer fram.

1§ i HBK:s stadgar ger styrelsen ett tydligt mandat att agera i den här frågan och det är dessutom viktigt för oss medlemmar. Hälsn/AndersW

Följande 7 användare säger Tack till AndersW för detta inlägg:
Farbror Claes (2008-08-04), FredrikL (2008-08-04), Hundvakten (2008-08-03), Jan-Åke (2008-08-05), Knausen (2008-08-03), LeffeB-57 (2008-08-04), Åke LT31-83 (2015-07-13)
Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 16:51

Anders,
ingen kan väl undgå att instämma till flera hundra procent...i vad du skriver.

Intressant att det finns saker som är förbjudet att göra, men att ingen kan definiera vad som verkligen är förbjudet.

Kom plötsligt att tänka på Ankeborg, eller Grönköping..
Undrar varför.....

Senast redigerad av Hundvakten den 2008-08-03 klockan 17:12.

AndersW (2008-08-03)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Båstad
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 17:34

Jag har föreslagit det tidigare i en annan tråd.

Mitt förslag är att vi, HBK, noga tänker igenom en definition på husbilsplats (stellplatz), camping, campingplats, parkering etc. i relation till husbilar som vi sedan kan presentera i första hand Rikpolisstyrelsen. Sannolikt kommer man där att säga: "detta ser intressant ut", och sedan händer inget mer.

Min erfarenhet är att inget kommer att ske bara genom att be en myndighet, eller värre flera myndigheter, att göra något. Dessutom kommer det att dras i långbänk eftersom de olika myndigheterna inte kan komma överens. Se t.ex. hur VV och Skatteverket behandlar skattedagar vi av- och påställning vid skatt över 4800:-.

Vi lever sedan efter dessa regler och hänvisar till dem om det blir akuellt. Det är då upp till den "anklagande" att komma med andra uppfattningar.

Det finns naturligtvis en rad svårigheter, och grundfakta som vi måste ta reda på. T.ex. måste kommuner också affichera på plats vad man har i sina väl dolda lokala ordningsstadgar. har något fall kommit upp i domstol där man protesterat mot en bot?

Vad säger ni?

Bästa hälsningar

Håkan

Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 17:35

Kan inte släppa vad egentligen camping betyder eller vad som sker när man utför camping.

Som Anders tidigare upplyste om så kommer det från engelskan tydligen och då måste jag genast citera min feta engelska WEBSTER DICTIONARY, där följande går att utläsa;

camp´ing = the act of living in camp....... således bor man på ett speciellt ställe som kallas camp.
Eller campingplats när vi förtydligar detta i sverige.

Vad menar då Webster med camp ?

Jo, camp = the area of ground where soldiers are lodged in huts or tents + similar accomodation for a number of holiday makers, hikers, etc.

Det är vad camping således betyder.
Dvs, man campar när man slår sig ned inom ett för camping speciellt område.
Oberoende om du är soldat eller vanlig semesterfirare.

Eller omvänt - Du campar inte om du övernattar utanför en camp.

Så är det med det...

ds

Senast redigerad av Hundvakten den 2008-08-03 klockan 17:42.

Följande 3 användare säger Tack till Hundvakten för detta inlägg:
AndersW (2008-08-03), Farbror Claes (2008-08-04), Jarmo Nieminen (2008-08-12)
Gammal
HBK Hedersmedlem

Håkans avatar

Hemvist: Lidköping
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 17:44

Enligt Polisen i Västra Götaland så är det Nationalencyklopedin som gäller om ett ords betydelse ska tolkas och lagstiftaren eller praxis (Domstol) inte finns eller är luddig. Det saknas helt rättsfall gällande camping och komunala ordningsstadgor enligt de uppgifter jag försökt få fram.

Jag har inte tillgång till hela Nationalencyklopedin så någon som har detta kanske kan fylla på mer text.

Citat:
Camping, övernattning utomhus under tillfälligt tak, i tält, bivack, husvagn eller liknande under rekreationsresor.
Källa: Nationalencyklopedin

Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 17:49

Håkan, man kan således konstatera att författaren av NationalEncyklopedin inte var särskilt engelsktalande.

Intressant om man för resonemanget vidare beträffande skylten camping förbjuden.
Dvs, skylten är orimlig eftersom man endast kan campa på campingplats, och där lär man väl inte påträffa densamma.

DS

Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Hemvist: Orust
Ålder: 77
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 18:11

Camping, övernattning utomhus under tillfälligt tak, i tält, bivack, husvagn eller liknande under rekreationsresor.
Källa: Nationalencyklopedin

För mig betyder ovanstående att finns det en skylt med Camping förbjuden (giltig skylt), så har man inte tillåtelse att övernatta i husbil, tyvärr. Däremot tycks dom som kör bil yrkesmässigt ha rätt att övernatta där det är camping förbjuden.

Fler tolkningar?

Jappe

Senast redigerad av Jappe den 2008-08-03 klockan 18:59.

Gammal
HBK Valberedning

T.Rantzows avatar

Hemvist: Hässleholm
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 18:17

Vi är över 2000 medlemmar och ingen av oss har någon juridisk utbildning, märkligt.

Jag är dock lekman.
Men om en jurist skulle förklara och definiera ordet ” Camping” med beaktande till vår allemansrätt så kan en ” begreppsbestämning först fastslås efter 24 timmars vistelse på samma ställe. ”

Detta antydde även Helsingborgs hamnchef efter klagomål. ” Ingen mening med att sätta upp en camping förbjuden skylt då alla har rätt att stå här i ett dygn.”

- Det börjar ju bli en riktig klappjakt på oss och det blir värre och värre, obehagligt..
Har inte klubben möjlighet att anlita en sakförare så vi får klart för oss vad som gäller.

Torbjörn

Gammal
FD.HBK Medlem 2008

Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 18:49

Jodå, Jappe.
Här är en till;

Camping = lägerliv, bo i tält,

DS

dotorparn (2008-08-03)
Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Hemvist: Orust
Ålder: 77
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 21:21

Nu har jag läst igenom alla inläggen här och får ihop det så här:

Frågan är om allemansrätten tillmäts större betydelse än campingförbudet, alltså om man har rätt att stå på en plats med campingförbud i 24 timmar eller inte.

Förbryllad Jappe

Gammal
HBK Web

Gunnars avatar

Hemvist: Malmö
Ålder: 79
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 21:46

Det är väl som med alla oklara lagar att ingen vet bestämt förrän HD har gjort ett prejudicerande domstolsutslag.

Alltså först när någon som parkerat sin husbil på godkänd parkeringsplats och övernattar där blir bötfälld/åtalas för att ha "campat" samt vill överklaga, som vi kan få frågan slutligen klarlagd.

- Go soft -
- Fritidsförvaltare -
Det du önskar att du borde ha gjort
är ännu inte försent att genomföra!

Följande Tackar Gunnar för detta inlägg:
agnevik (2008-08-04)
Gammal
HBK Medlem

Roland & Violas avatar

Hemvist: Bromölla
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 22:01

Så här står det på Gullspångs hemsida:
Camping & Eldning
Det är tillåtet att slå upp ett tält för något eller några dygn på mark som inte används för jordbruk och som ligger avlägset från boningshus. Ju närmare bebodda hus och ju större risken är att du kan störa någon, desto större anledning är det att be markägare om lov. Kravet på hänsyn är ännu större vid fri camping med husvagn eller husbil. Sådan camping begränsas för övrigt av terrängkörningslagen.

Samma text återkommer bland annat hos Stockholms län o Mölndals kommun Västsvenska Turistrådet och en del andra liknande hemsidor.

Naturvårdsverket har en något mer restriktiv text på sin hemsida när det gäller markägarens tillstånd: "Men ska man ställa upp husbilen eller husvagnen över natten bör man ha markägarens medgivande. Eventuella skyltar om parkeringsförbud måste respekteras."

Så här står det också i en broschyr från Naturvårdsverket:
"Uppställning
Utan hinder av Terrängkörningslagen kan man tillfälligt ställa upp ett motorfordon
alldeles intill vägen. Men bara under förutsättning att marken inte skadas,
att markägaren inte hindras i sin verksamhet eller att man inte hindrar eller utgör
någon fara för trafiken. Det finns ingen bestämmelse som säger hur länge man
kan stå uppställd på samma plats. När det gäller tält anses gränsen gå vid ”något
enstaka dygn” och avlägset från boningshus. Ett husvagnsekipage eller en husbil
uppfattas förmodligen som mer störande än ett tält, och kravet på hänsyn blir
större. Man bör inte ställa upp sin husvagn eller husbil ens en natt i närheten av
markägarens bostad utan lov.
Respektera privat P-förbud
På enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar.
Om man vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter. I vissa
fall kan det vara möjligt för markägaren att i anslutning till vägen förbjuda eller
upplåta parkering på vissa villkor med stöd av Lag om kontrollavgift vid olovlig
parkering.
Villkor för parkering som markägaren bestämt ska skyltas med vägmärken.
Den som ställer upp sin bil eller husvagn på en skyltad plats som
markägaren själv behöver använda kan straffas för egenmäktigt förfarande."

Som jag läser det bör man nog respektera förbudsskyltar mot uppställning. Dock fortfarande oklart om vad som avses med camping - även om naturvårdsverket använder orden "ställa upp sin husbil".

Gammal
FD.HBK Medlem 2009

Hemvist: Mellerud
Ålder: 52
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-03, 22:25

Även där husbilar "rastar", "rastar" även annat folk....personligen undrar jag om inte "annat folk" skräpar ner mer i vår natur än vad husbilsfolket gör..eftersom vi är noga med vårt positiva rykte, om vi ska kunna vinna mark och få till fler ställplatser.

Gammal
FD.HBK Medlem 2011

Cabby Lb24s avatar

Hemvist: Skara
Sv: Övernattning / Camping förbjuden - 2008-08-04, 09:20

Hej Svent!
Det kanske beror på att nyare bilar har alla bekvämligheter! Tycker mig finna lite svensk avudsjuka i dina ord. mvh ML

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ? Kabyss Under Markisen 9 2008-10-26 07:41
Övernattning i Trelleborg Peking Reseplanering för Husbilen 5 2008-05-15 23:11
parkering o övernattning johansson Under Markisen 3 2008-05-14 10:31
Övernattning kejo20 Under Markisen 2 2007-04-03 20:38
Övernattning/camping Ubbe&Anne-Grethe Under Markisen 6 2007-02-26 19:27

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS