• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatik för val av cirkulationspump

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Byggde för tjugo år sedan en husbil som både hade 12- och 220 volts cirkulationspump. Köpte 2004 en Bürstner husbil med Alde vattenburen värme som endast hade en 12 volts cirkulationspump. Denna pump har dels sämra hållbarhet samt mindre kapacitet. Därför eftermonterade jag en 220 volts cirkulationspump och till min förvåning så måste man själv välja viken som skall vara i drift. Efter ett antal problemtillfällen då jag glömt att ställa om till 12 volt när jag var ute och körde så uteblev värmen i bodelen. Har nu installerat et växelrelä på 220 volt, så när denna spänning finns i husbilen så går 220 volts pumpen och vid det motsatta så går 12 vots pumpen. Inga problem nu längre då detta nu sköts helt automatiskt.På bild den tidigare manuella brytaren och det nya reläet.

Visa bilaga 7674
 
Senast ändrad:
Toppen