• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El förbrukning TV

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

För inte så länge sedan skrevs det en hel del i pressen om just den stora energiförbrukningen på platt-TV kontra vanlig bildrörs-TV. Jag minns inte nu hur mycket mer platt-TVn drog med det var en stor skillnad.
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

Hej
Energiförbrukning finns angiven i tekniska beskrvningen när man köper Tv. I en husbil har man ju ofta 15 eller 19 tums Tv och där är förbrukningen hos en platt Tv inte så farlig.
Hälsningar Jan
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

En 14 tums vanlig TV drar 80w. En platt 15 tummare drar 40 w. Tittade på 2 modeller. på dessa 2 var det den gamla sorten som drog mest. Så det finns skillnader. Det är de stora apparaterna som drar mycket flera hundra watt är inte ovanligt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: El förbrukning TV

Vi hade tänkt använda datorn som TV. Kollade ströförbrukningen på datorn 19,5Vx3.4A = 90W - låter ganska högt. Har sett annonser om 15" TV som drar 35W, fast inte 12V. Men då kostar väl invertern lite ström oxå. Svårt det där...:confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

19,5V * 3,4A får jag till 66W. Fortfarande mer än TVn du sett. Samtidigt kan det vara bra med en datopr som kan användas till så mycket annat: skriva resedagbok, lagra bilder, se på DVD, lägga upp kostnadskalkyl för husbil/semester mm.
 
S

solid

Guest
Sv: El förbrukning TV

Hej
Har nyligen köpt en Samsung 19" (LE19R86) flat-tv som drar enl. spec max 50W.
Min gamla 14" tjock-tv drog 75W + 9W för digitalmottagaren.
Samsungen går endast på 230V så det tillkommer effekförbr. för växelriktaren
specad 6W tomgång. För att ytterligare få ned förbrukningen på flat-tv'en
kan man ju dra ned på bakgrundsbelysningen samt släcka ned den blå
lull-lull belysningen. Enl mina mätningar gör det ca 5W.
Hoppas att det var till någon vägledning.
 
F

F.d. 16972

Guest
Sv: El förbrukning TV

Såg att det fanns en platt tv på media markt som gick på 12 volt och 230.. vet inte hur mycket den drog men det va lite. någon som vet om denna om den funkar bra osv ?
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

Vi har kastat ut tvn och använder bara datorn kopplad till Diginova antennen, har funkat perfekt hela sommaren. Tv stickan köpte jag på Mediamarkt för under 300:-.

Jag tror inte det är så stor skillnad i strömförbrukningen, sparar en del vikt också när jag använder datorn.
 
F

F.d. 16972

Guest
Sv: El förbrukning TV

okej känns lite surt när det finns sat antenn på taket å just nu en tjock 14 tummare.
Men blir det bra bild? eller är den känslig? Hur funkar den ?
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

okej känns lite surt när det finns sat antenn på taket å just nu en tjock 14 tummare.
Men blir det bra bild? eller är den känslig? Hur funkar den ?

Om det är mig du frågar så kan jag säga att bilden blir riktigt bra. Du kopplar tvstickan till antennkablen och andra ändan i usb uttaget i datorn, sedan är det till att söka kanaler. Digitalboxen är i tv stickan så din gamla digitalbox behövs inte längre
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: El förbrukning TV

Andersson A191D på netonet sån har jag och den funkar bra tycker jag iaf ! ganska billig bra bild och inbyggd boxer mottagare Effektförbrukning (Normal/Standby): 55 W / < 1 W
mvh:liaking
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

Jag gjorde samma sak, skaffade Win-TV och ersatte tv-antennen med en antenn för wlanmottagning.

Hej, Anders! Nu blev jag verkligen nyfiken! :confused:
Menar du att W-lan antennen (Campus), fungerar lika bra som Tv-antenn till Win-TVstickan??? I så fall skall jag beställa den omgående! (Campus alltså!)
Julian
 
Senast ändrad:

RolfStig

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4121
Medlemskap
2022
Sv: El förbrukning TV

Är det någon som har koll på elförbrukning i PlattTV kontra analog?
Bosse B
Jag köpte nyligen en Dmtech 24 tum digital-TV på Netonnet. Den går på både 12 och 230 volt och har inbyggd både digitalbox (valfritt mark- eller satellit) och DVD/CD-spelare.

Mycket bra funktioner och prima bild och den är dessutom HD-klar med mpeg-4 (kommande HD-standard i Sverige. Används redan i Norge för alla kanaler och i Danmark för en del kanaler).

Jag har med precisionsamperemeter mätt upp strömförbrukningen. I 12-voltsläge drar den med digitalbox för marknätet 4,1 Ampere = 48,4 Watt. I stand-by läge drar den bara 1 Watt. Imponerande tycker jag. Tidigare hade jag en vanlig 15 tum analog-TV+digitalbox som jag drev via inverter. Drog totalt 10,5 Ampere = 126 Watt (Inverterns strömförbrukning).

Nu har jag dessutom 24 tum, mycket bättre bild, klart för HD-TV och DVD-spelare.

Samma TV finns också med mindre bild men då är den inte HD-klar utan det dom kallar HD-förberedd.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: El förbrukning TV

( edit länkarna funkar inte ?)
Tack "RolfStig" blev mycket imponerad av den här tv:

DMTech LW24LE-HDB är utrustad med 24 tum stor Full HD LCD-skärm, inbyggd digital-TV-mottagare samt DVD-spelare. Detta gör den utmärkt för dig som vill ha tillgång till en smidig TV med gott om funktionalitet. Med Full HD upplösning (1920x1080) och ett kontrastförhållande på 1000:1 erbjuder LW24LE-HDB knivskarpa bilder med perfekt detaljåtergivning.

Möjlighet till drift via 12V-kabel (medföljer ej, finns som tillbehör) ger flexibilitet att använda TV:n i miljöer med enbart 12V-uttag, perfekt för båten eller husvagnen.

Inbyggd digital-TV-mottagare och elektronisk programguide
Tack vare inbyggd digital-TV-mottagare (DVB-T/Boxer) behöver du inte köpa till någon extra digitalmottagare, samt eliminerar behovet av dubbla fjärrkontroller och extra kablar. LW24LE-HDB ger dig också möjligheten att ansluta en CA-Modul (finns som tillbehör) och programkort från Boxer (abonnemang tecknas separat) för mottagning av betalkanaler i det digitala marknätet. Dessutom utrustad med elektronisk programguide (EPG) för enkel hantering av digitala kanaler.

Inbyggd DVD-spelare
Med en inbyggd slot-in DVD-spelare som klarar de vanligaste formaten på marknaden så som DVD, DVD+-R/RW, (S)VCD, MP3, JPEG, Xvid och MPEG4-filmer får du inte bara en smidig lösning för att spela upp film, du spar dessutom plats genom att inte behöva ha en mängd externa enheter inkopplade. Bara att stoppa i skivan direkt i TV:n och njuta.

Framtidssäker med gott om anslutningar
Framtidssäker anslutningmässigt tack vare HDMI-ingång för perfekt digital anslutning från t.ex. Blu-Ray-spelare, moderna spelkonsoler eller HDTV-mottagare.

Utöver detta är TV:n utrustad med RGB-kompatibel Scart, A/V-ingång (3xRCA) samt VGA-ingång för enkel anslutning av dator. Detta gör TV:n flexibel för anslutning av en mängd signalkällor, både digitala och analoga. Dessutom har man tillgång till koaxial digital ljudutgång för anslutning till extern förstärkare/receiver.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: El förbrukning TV

Hej, Anders! Nu blev jag verkligen nyfiken! :confused:
Menar du att W-lan antennen (Campus), fungerar lika bra som Tv-antenn till Win-TVstickan??? I så fall skall jag beställa den omgående! (Campus alltså!)
Julian
Nej, jag ersatte tv-antennen med wlan-antenn pga att den blev överflödig. Jag använder alltså samma fäste och genomföring som till tv-antennen. Wlan-antennen gör att jag kan få in olåsta hotspots på stort avstånd. Som TV-antenn använder jag den lilla antenn som medföljer Win-TV.
 
Toppen