• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Undrar om inte Bror sätter igång med en övervåning när den första är färdig.;) Men det är klart att tar man med lite verktyg så kan man greja lite även under resorna.
Alve:)

Hej Alve,
nä någon andra våning blir det inte på husbilen........ Åker på att måla huset på andra våningen - allt vitt-- och det får räcka.
Är inte ens säker på att jag tar med verktyg på kommande resor för då kan jag inget göra. Det finns ju folk som lever bra på att meka när och om bilen går sönder.
Nåja det kommer väl en tid för eftertanke före avresan typ checklista..................
Hälsningar Bror
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bengt-Åke
tack för superlativerna. De behövs, det lovar jag.
Vågar knappt tänka på tiden efter detta bygge.
Visade faktiskt detta för min fru Marita och hon fnös lite och sa att nog skall det bli snack om att klättra på väggarna. Det är i första hand lite vitt som skall målas på huset samt hela vårt hus i Murjek Norrbotten PUH! Skall försöka dra ut på bygget så länge som möjligt men vill ju också åka med skorven så snart som möjligt.
Förresten Bengt-Åke, läste om den ljusslang som du tar hem. Kan vara intresserad vid din nästa beställning både till bilen och hemma.
Hälsningar Bror

Det fixar vi och jag skall dra en hel del belysning med LEDstripen i hemmet .
Det är bara du funderar på vad du vill ha så fixar vi det nu i mars för det var en del saker som var restade .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Pausbilder
pga lättja, OS och Hjalmar i Örebro
 

Bilagor

  • OS.jpg
    OS.jpg
    3 KB · Visningar: 2.657
  • 16 - 21  feb 2010  C   006.jpg
    16 - 21 feb 2010 C 006.jpg
    3,1 MB · Visningar: 17
  • 16 - 21  feb 2010   D  026.jpg
    16 - 21 feb 2010 D 026.jpg
    3,6 MB · Visningar: 13
  • 15  feb 2010 001  A  klar för vax.jpg
    15 feb 2010 001 A klar för vax.jpg
    498,7 KB · Visningar: 11
  • 15  feb 2010 003 B  fästen till solcell.jpg
    15 feb 2010 003 B fästen till solcell.jpg
    3,8 MB · Visningar: 16

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror! Tänkte pigga upp dig med en somrig bild inom ett område som du gillar:

Så här glad var jag då jag fick provflyga Eskilstunas Tiger Moth. Flyga cabriolet iförd en likadan huva som Biggles hade. Det var grejer det!

Hälsningar
Alve
 

Bilagor

  • File0011.jpg
    File0011.jpg
    114,6 KB · Visningar: 11

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve, det behövs i denna kyliga och snöiga vinter.
Vad kul att du hann flyga denna maskin. Veckan efter den havererade skulle jag ha haft en inflygning på just denna maskin. Emilio Askarate hette den stackare som omkom efter en uppvisning och maskinen brann upp tillsammans med Emilio. Mycket sorgset då Emilio var en mycket skicklig uppvisningsflygare och god vän, men något gick snett. Tyvärr.
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

16 – 22 feb 2010
OS på tv plus en hemsk kyla med tillhörande snö ( och annat att skylla på) så har det bara jobbats sporadiskt med husblien. Jobbat lite med köksbänkens färdigställande vad avser inpassning av luckor limning av lister runt varje lucka/skåpdörr. Har haft lite funderingar på hur den lilla luckan som döljer gaskranarna skulle se ut men det fick bli av det enkla slaget. Vanliga gångjärn och inga lister runt om, dessutom inget handtag utan ett litet hål att stoppa fingret i vid öppning. Inhandlat magnetlås till denna lucka också.
Idag måndag känner man sig totalt djupfrusen efter mycket snöskottning på jobbet och hade ingen lust att skotta mig fram till husbilen, så det skjutas på till imorgon. Försökte istället klura ut hur luckornas ”öppningshållare-stötdämpare” skulle monteras och det blev lite experimenterande. Skruvade ihop ett par plywoodbitar som fick fungera som lucka och ram och med hjälp av detta tror jag mig veta vilka monteringsmått som skall gälla för att få bra funktion. Allt klart för att slutligen montera allt tillbaka i husbilen - imorgon? Och i o m detta så skall köksbänken/köksskåpet vara helt klart förutom kylskåpet.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 22  feb 2010 002  A.jpg
    22 feb 2010 002 A.jpg
    598,3 KB · Visningar: 14
  • 22  feb 2010 003  B.jpg
    22 feb 2010 003 B.jpg
    588,8 KB · Visningar: 13
  • 22  feb 2010 004  C.jpg
    22 feb 2010 004 C.jpg
    691,5 KB · Visningar: 12

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror! Tänkte pigga upp dig med en somrig bild inom ett område som du gillar:

Så här glad var jag då jag fick provflyga Eskilstunas Tiger Moth. Flyga cabriolet iförd en likadan huva som Biggles hade. Det var grejer det!

Hälsningar
Alve

Det är väl inte den TigerMoth'en som var på Ålleberg för den var väl Sveriges älsta ? Den flög även min far med när han fyllde år för många år sedan .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

23 – 26 feb 2010
Strulig vecka med en dag på S:t Eriks ögonklinik för fastställande om operation –den sker den 3 mars-och verkar enkel. Som kirurgen sa som att byta ut en dålig glödlampa. Förtroendeingivande i alla fall.
Jobbat vidare i husbilen med köksbänken. passat in luckor. monterat gångjärn mm men har också jobbat med elen. Får inte igång cirkulationspumparna så jag har väl gjort något fel förståss. Har fixat en kopplingschema och skall gå igenom all el imorgon. Pannan verkar fungera, har dock inte klart med radiatorn i alkovdelen så jag har bara kört igång på gasol utan att ha tillfört gasol. Det knäpper i några relän så det är bara att vänta.
Är gräsänklling detta veckoslut så det skall jobbas ordentligt hela helgen.
Bilden föreställer en färdig köksbänk återstår nu en vaxning.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Var rädda om varandra och ha en skön helg.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 26 feb 2010.jpg
    26 feb 2010.jpg
    620,9 KB · Visningar: 21

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Spännande!! Det är nära nu, kommer sakna denna tråd när du blir klar:)

Nu blir det en stund framför kaminen, ha det fint Bror.;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Lasse
hur är det i gamla Skinnsberg? Har ni kallt eller sitter du framför kaminen och bara myser?
Var inte orolig för att detta stölleprov skall ta slut för det verkar det aldrig göra. Får nya ideer hela tiden. Ser egentligen bara fram emot provboende. endera ute i bushen eller bara hemmavid på tomten, och det kan snart ske vad beträffar byggnationen. Har ju en del mekjobb också + lack av åtminstone hytten. Har du något förslag på färg/färgsättning?

Ha det gott i värmen och krama Emma
Hälsningar Bror
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, jag tror att vitt är bra då det inte blir så varmt.

Annars tror jag att jag tittar lite extra på de röda snygga hytterna:)

I Skinnskatteberg är det idag så mycket snö att jag är orolig för vissa tak.
Funderar på om jag på något vis skall försöka att "dra" ner lite av snön från garagetaket, kommer det mer snö är jag orolig för att det brakar in.

Hm... undrar hur din första natt blir i bilen, måste ju bara vara en otroligt skön känsla att få krypa in i något man byggt helt själv!

Ha det nu fint i helgen Bror.

Emma skickar en kram tillbaks och så hoppas vi på att få träffa er snart igen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lördag idag och gräsänkling på gott o ont……….saker som man inte är van vid att göra kanske.......
For tidigt iväg till Henriksens husvagnar här i Järfälla för att köpa lite böjar mm för installationen av konvektorn i alkoven. Tyvärr behagade dom inte jobba idag så det blev att dra hem igen med svansen mellan benen. Borde ju ringt och kollat detta. Tog dock en liten trösterunda på Swedol istället. Finns ju alltid prylar o de som man kan behöva.
Fixade i alla fall till lite ”oljud”” i bilen med montering av en radio i därför avsett fack i dinettens överskåp. Känns lite trevligare att ha något att lyssna på. Blir ju tröttsamt att bara lyssna till sin egen röst……………
Jobbar i alla fall vidare med konvektorinstallationen i alkoven och skall försöka fylla värmesystemet i morgon. Har fixat glykol blandning ( röd glykol från Volkswagen avsedd för aluminiummotorer )) så del är bara att sopa av taket vid takluckan till toan och dra ner en slang för att fylla systemet. Vet inte hur mycket vätska som går åt men har så det räcker.
Nu skall här värmas en burk Bullens och till detta ett par fulöl. Sedan OS.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon: hick hick??
Tillönskar en trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 27 feb 2010 002  A.jpg
    27 feb 2010 002 A.jpg
    3,1 MB · Visningar: 31
  • 27 feb 2010 008  B.jpg
    27 feb 2010 008 B.jpg
    897,3 KB · Visningar: 29

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Om du får problem med luft i värmesystemet så är det smart att använda en liten cirkulationspump och fylla på bakvägen.;)

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

28 feb – 2 mars 2010
Dagarna går och det blir allt ljusare. Tyvärr grumlas det mesta just nu av att det snöar och med detta en massa snö i husbilen, men det tar väl slut på det också i sinom tid.
Ett veckoslut som gräsänkling och fullt med husbilsjobb.
Egentligen inte mycket att skriva om för det görs tydligen inget som syns . Det är en massa justeringar som skall göras, några kablar som inte är kopplade enligt mina önskemål. Har en huvudbrytare på manöverpanelen som stänger av allt och det vill jag inte ha utan vill kunna ha radion på t:ex. Jobbar också med rörfixandet i alkoven och lyckats hitta en bit 22 mm rör som fattades och fixat till gummivinklar med luftskruvar i vardera ändan på konvektorn.
Imorgon blir det operation på vänster öga så det lär bli stillestång någon eller några dagar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 2 mars  2010 002  A.jpg
    2 mars 2010 002 A.jpg
    990,7 KB · Visningar: 12

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God morgon Bengt-Åke,
kan det tänkas att man får ny glödlampa typ led inmonterad???!! Spara energi du vet.......
Motor och växellåda finns på en verkstad för genomgång och renovering av det som behövs. Köpte en turbodiesel- komplett drivlina från 1989 och som inte var så mycket körd. Motorn har varit öppnad, kollat ventiler mm och alla slitdelar typ vattenpump-koppling remmar mm är utbytta. Växellådan återstår att gå genom. Vet inte vad som byts där om man skall uppgradera femte växelm osv. Jobbar lite med att försöka få ut mera effekt ur motorn och GIK Turboteknik tittar på hur stor turbo man kan montera. En intercooler skall naturligtvis monteras och där finns en del varianter och storlekar förutom orginal att välja på. Lutar just nu åt en intercooler från Mercedes som är lång och kan passa att montera framför kylaren som då måste flyttas bakåt 3-4 cm men det borde få plats.
Om allt går som det skall så skall byte av drivlina bli det sista momentet före besiktnikng
Har ju på mig ca 3 månader så allt borde fungera.
Den som lever får se............
Hälsningar Bror
 
Toppen