• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering--pausbild

Hej Bror !

Du får ursäkta att svaret tagit lite tid att få till. Som du vet så tar Jul & nyår sin tid. Även familjen med barn och barnbarn.
Hamnade i Norrbotten p.g.a. studier på Jokkmokks Folkhögskola och Kärleken.
Träffade min fru där. Vi flyttade till Luleå och bodde där några år. Där utbildade Gunilla sig till Förskollärare. Jag utbildade mig på tele kom. sidan. (skulle ha valt data i stället).

1974-75 vid årsskiftet, så flyttade vi till Kiruna. Där bodde vi till våren 1980, Då vi flyttade hit till Älvsbyn. Under den tiden vi bodde i Kiruna tog jag A-certifikat Flög en del brand flygningar runt Kiruna – Gällivare. Startade mitt lilla företag i Kiruna, då med inriktning på tennsmide, hantverk. Numera är det huvudsakligen skylt tillverkning. Företaget upptog all min tid, så flygningen lades i träda. Således förföll certet.

Numera är det stora intresset vår husbil en LMC-98 med vattenburen värme.
Planerande av resor ut i Europa, är ett kärt nöje, som vi gärna ägnar mycket tid åt.
Vi reser även mycket i Sverige, när vi har möjlighet.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Jack och god fortsättning.
Roligt att se hur underliga väger livet kan ta. Menar just Jokkmokks Folkhögskola-det är ju en bit från Viby, Arboga.
Har liknande erfarenheter bara den skillnaden att min Kärlek flyttade till Stockholm 1971. Enklare så------för mig.
Kul att du flugit men synd att du lät ditt cert förfalla. Har flugit sedan 1978 runt om i världen som privatflygare och sett och besökt en massa härliga platser. Ett antal länder i Afrika-där med en gammal DC3;a som varit fantasiska. Sett turkosfärgade stränder i Bahamas mm. Flyger fortfarande men kan nu vara på sista versen som flygplansägare. Flyger en tvåmotorig Piper Twin Comanche som jag ägt i ganska precis 20 år nu. Denna maskin har varit otroligt trevlig att äga och flyga med men nu har detta EU satt en massa käppar i hjulen för fortsatt privat ägande av den typ av maskin som jag har- Taxiflygningtillhörighet -kommersiell flygverksamhet med allt vad det innebär av tillsyner och service, Alltså blit det för dyrt.
Åker som du kanske förstått till Murjek ett antal gånger per år med i första hand bil sedan kommeriellt flyg typ SAS men också med min egna flygmaskin. Husbil har vi ju ingen fungerqade ännu. Jobbar hårt på att få denna funktionsduglig. Väntar med spänning på vart första resan skall gå. Skulle vara kul att träffa dig/er i Älvsbyn varesig vi flyger privat eller åker bil. Kan vara skoj att se om vi har gemensamma bekanta från därifrån vi koimmer. Kanske du också skulle uppskatta en flygtur om vi kommer med flygplan ?? Älvsbyn har ju ett fint flygfält

13 juni 2008  015.jpg
Hälsningar Bror
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har du haft Pa-30 parkerad på Barkarby alla åren? Och du, jag lider med dig med ständigt nya bestämmelser. Det är papper som gäller....inte skick eller kunskap:mad:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Esbjörn och God Fortsättning.
Ja, min PA30 kom till Barkarby nyårsafton 1989. Byggde varmbonad hangar under 1990 och där står den ännu kvar tillls Barkarby stängs för gott. Flyttar då till Eskilstuna där jag lyckats få en hangarplats. Inte lätt att hitta sådan då över 100 flygplan blir hemlösa och som nu står på Barkarby. That´s live...........
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nyss hemkommen från Murjek.
Starade kl 900 i 35 graders kyla och mätte som mest 36 grader i Luleälvens dalgång. Hemma här är det fredliga minus 10 grader vilket nästan kan jämföras med blida just nu.
Inte mycket skotermåkning ( 4 mil enbart ) tyvärr-alldeles för kallt.
Kollade snabbt på husbilen som bara hade 8 grader invändigt men detta för att jag bara har 750 w påslaget på elementet- snål som jag är.
Skall nu bli skoj att fortsätta renovera i morgon. Bortavaron har nästan givit mig abstinens av någon anledning
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Dags att ta upp färdigställandet av husbilen igen. Tyvärr torskade jag på en ordentlig hosta efter vistelsen i Murjek som sinkat en del, men känns bättre nu.
Dagens begivenhet gick ut på att börja med en panel över dörren som skall härbärja displayen för elblocket. Måste få bort alla kablar till sina respektive ställen. Funderar på om jag kan montera ytterligare knappar o reglagen där, t:ex en huvudbrytare för all el i bodelen. Får se hur det blir med det. Det finns ju redan en sådan brytare i panelen men tror att det kanske kommer förbrukare utanför detta typ radio kanske tv mm.

10 jan 2010 006  A.jpg

10 jan 2010 004  B.jpg

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

16 jan 2010
Denna vecka har varit en helvetes vecka. Hostat som bara den och lungorna låter som en påse med stenkulor hoppande runt i kroppen. Inte nog med detta, tvingades besöka St Eriks ögonklinik och fick samtidigt med detta besked om att det finns starr på ett öga med remiss för snar operation som följd. Känns lite motigt…………
Har ändå försök att utföra NÅGOT i husbilen. Nu sitter det lilla skåp som jag jobbat med monterat ovanför dörren och hål har tagits i väggarna för kabeldragning samt monterat säkringsdosa för belysning mm på höger sida. Det finns också gott om plats för extra instrument t:ex för solpanelsindikering, knappar mm. Dags att dra elen efter detta men saknade kabel för 230 volt som skall dras fram för en ev mikrovågsugn så det blir att besöka byggvaruhuset imorgon.

15 jan 2010 003  A.jpg

16 jan 2010 001  A.jpg

16 jan 2010 002  B.jpg


Färgskillnaden på skåp o lucka beror på att jag vaxat skåpet men ej luckan då det skall på en täcklist runt om.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Tråkigt att höra. Hoppas att du slipper lång väntan. Vill muntra upp dig med att alla jag känner som opererat starr är väldigt nöjda med resultatet. Man har också upplevt det som en enkel operation.

Snygga skåp du får till. Vad vaxar du med?

Jag ser fram emot en övergripande bild på inredningen snart. Jag tänker snygga upp min inredning då förarplatsen blir klar och behöver lite förebilder. Har drabbats av hyperlättja under köldperioden. Vet inte varför det har känts så motbjudande att gå ut i bilen under den tiden. Skall "ta mig i kragen nu". Vi är många nu som hoppas du får rätsida på hälsan, dels för din egen skull, men också för att vi vill ha dig i "selen" så mycket som möjligt.

Krya på hälsningar

Alve
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Du är inte den ende som som drabbats denna vecka . Har legat med full förkylning i ett par dar. Bättre nu - men fortfarande svårt att gå ut i kall luft. Då reagerar näsan direkt.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Tråkigt att höra. Hoppas att du slipper lång väntan. Vill muntra upp dig med att alla jag känner som opererat starr är väldigt nöjda med resultatet. Man har också upplevt det som en enkel operation.

Snygga skåp du får till. Vad vaxar du med?

Jag ser fram emot en övergripande bild på inredningen snart. Jag tänker snygga upp min inredning då förarplatsen blir klar och behöver lite förebilder. Har drabbats av hyperlättja under köldperioden. Vet inte varför det har känts så motbjudande att gå ut i bilen under den tiden. Skall "ta mig i kragen nu". Vi är många nu som hoppas du får rätsida på hälsan, dels för din egen skull, men också för att vi vill ha dig i "selen" så mycket som möjligt.

Krya på hälsningar

Alve

Hej och tack för goa ord.
Att inte vara i form känns fel för mig som egentligen aldrig varit sjuk. Pepper---Pepper....
Det vax jag använder heter OSMO och är sidenmatt eller skall bli när allt är klart- drar på ett första lager vid monteringen och efter detta då allt är monterar så skall hela ytan slipas med fint sandpapper då trä reser sig en aning. Efter detta ett nytt lager som poleras bort och slutligen ett nytt lager som jag kommer att maskinpolera för att få en hygglig finish. Det börjar dra ihop sig för nästa lager nu.

17 jan 2010 003  A.jpg

17 jan 2010 006  B.jpg

Dagen har varit kort i husbilen då jag saknade en del kablar. Vll inte ha för grova kablar till något som kan matas med klen kabel typ 0,75mm. Så jag har monterat det jag kunnat med till buds stående delar. Många kablar och många funktioner blir det. Drar fram ett antal kablar för ev. framtida behov om detta skulle uppstå. Bättre att göra det nu då jag absolut inte vill montera synliga kablar. Siktar ju in mig på att ha dels ledljus men kanske också s.k. ledljusslang för att få max belysning/mysbelysning. Det är för mig lite svårt att räkna ut hur allt skall bli då jag inte har ett enda hum om husbilar/husvagnars belysning men det skall nog ordna sig till slut.
Stunden är också kommer till att dra kablar till solpanelen och jag skulle behöva forumets hjälp med vad som behövs till detta. Har redan panelen men inget mera så vad skall jag skaffa???
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej bror ser att du kommit ganska långt med dit bygge, Jag väntar på att du skall bli klar så att jag kan "kidnappa" dig så du kan bygga på min:twitcy:.

Ser att du använder typ ABIKO kabelskor till ledningarna jag har en liten allergi till dom.
Om dom inte är klämda riktigt så efter ett tag så oxiderar dom och ger dålig kontakt. När du har så många att klämma så investera i en riktig tång och använd dessa kabelskorna istället. Tången kostar lite mera men värt priset ELFA allt mellan Antenn och jord har. 271 sek
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog/products.do

oiskabelsko.jpg

Juan
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Du behöver förstås kabelgenomföring och kabel.
Sen behöver du en bra regulator. Det ska vara en MPPT eftersom dom är effektivast.
Denna MPPT från IVT använder jag. Köps av Conrad.se
Här är en annan som jag fick tips om här på HBK. Klarar bl.a. 75V Finns hos Soltronic.de

Lång och fullständig info finns i tråden Solpanel och Regulatorer
 
Senast ändrad:

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej! Bror
På ( 24 volt) finns det mycket att läsa om solceller och tillbehör samt inkopplingar.
Har själv köpt regulatorn därifrån.
Mvh POOLSSON

Solcellsregulator, 20A, 12 volt
[05-200]750,00kr
pixel_trans.gif

Klicka för förstoring
Solcellsregulator, 12 volt, 20 ampere.
Regulatorn klarar alla typer av batterier och solpaneler upp till 195 watt och den har display som visar ström till batterier och ut till förbrukare, solpanelens spänning, batterispänning, temperatur och laddningsstatus i procent (SOC), samt justerbart överspänningsskydd, djupurladdningsskydd och återinkoppling till förbrukare.

Avsedd för solpaneler med spänning: 12 volt
Max kabelarea: 8 mm2
Egenförbrukning: 4 mA
Yttermått: 140 x 110 x 50 mm
Vikt: 320 gr


pixel_trans.gif


Hej och tack för goa ord.
Att inte vara i form känns fel för mig som egentligen aldrig varit sjuk. Pepper---Pepper....
Det vax jag använder heter OSMO och är sidenmatt eller skall bli när allt är klart- drar på ett första lager vid monteringen och efter detta då allt är monterar så skall hela ytan slipas med fint sandpapper då trä reser sig en aning. Efter detta ett nytt lager som poleras bort och slutligen ett nytt lager som jag kommer att maskinpolera för att få en hygglig finish. Det börjar dra ihop sig för nästa lager nu.
Dagen har varit kort i husbilen då jag saknade en del kablar. Vll inte ha för grova kablar till något som kan matas med klen kabel typ 0,75mm. Så jag har monterat det jag kunnat med till buds stående delar. Många kablar och många funktioner blir det. Drar fram ett antal kablar för ev. framtida behov om detta skulle uppstå. Bättre att göra det nu då jag absolut inte vill montera synliga kablar. Siktar ju in mig på att ha dels ledljus men kanske också s.k. ledljusslang för att få max belysning/mysbelysning. Det är för mig lite svårt att räkna ut hur allt skall bli då jag inte har ett enda hum om husbilar/husvagnars belysning men det skall nog ordna sig till slut.
Stunden är också kommer till att dra kablar till solpanelen och jag skulle behöva forumets hjälp med vad som behövs till detta. Har redan panelen men inget mera så vad skall jag skaffa???
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Dåligt med formen, hostar hemskt men det går över hoppas jag.
Drar vidare med alla kablar. Hittar dragningar som jag inte är nöjd med och drar om. Har också sökt en elingång för in och utvändig tempmätare men min CBL 200 verkar sakna detta uttag. Trodde jag och hittade det slutligen på kortsidan av displayen. Snörpligt då jag ägnat en del tid till att läsa om detta med kopplingar och anslutningar hit o dit..
Har också börjat med en skiva som skall sitta framför främre sittbänken och där har jag montera all el - från 230 voltsintaget till alla kablar som skall ut i bodelen till höger och vänster. Denna skiva skall innehålla elblocket en solcellregulator huvudbrytare/jordfelsbrytare samt stickkontaktduttag för 230 volt. Alla förbrukare av 230 volt kommer att ha en egen stickkontakt. Varför detta vet jag inte men känner att det nog kan vara bra att kun na ansluta det man vill för stunden.

19 jan 2010 002  A.jpg

19 jan 2010 001  B.jpg

19 jan 2010 003.jpg


Roade mig med att plåta bilen uppifrån och se hur det ser ut runt takluckorna. Tror att det blev en lyckad isolering då det är mer än 10 cm snö på taket trots 13-15 grader inv.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
Toppen