• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

4-8 dec 2009
Så var det att jobba igen efter att ha umgåtts några dagar med barn och barnbarnen Klara och Ture. När dom är hemma på besök så blir det inget gjort. De for tillbaka hem till Grundsund i morse.
Tisdag idag och risigt tråkigt väder som man får stå ut med, men i husbilen är det 18-19 grader varmt så på´t bara. Jobbar fortfarande med luckorna till köksbänken och har inte varit nöjd med de gångjärn jag tidigare valt. Ville dessutom ha eklister runt om så man slipper att se de springor som annars blir synliga. Fick därmed göra om hela denna gångjärnshistoria, så nu blir det en mycket tunn och smal eklist runt varje lucka. Det får bli så nu.
Blev inte så myckat att skriva om idag heller men..
återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

3 - 8 dec 2009 017   A.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Snyggt jobb Perrovski,
verkar betryggande att hembygge kan hålla mer än 20 år. Gäller det även min bil så är ju resten av livet räddat.
Tackar för tipsen om luftintagen. Skall klura lite på dessa och om det går att applicera på min kärra.
Beträffande gångjärnen så har jag ju en list runt de andra luckorna och som täcker springorna så jag tyckte att det skulle vara lika även i köksbänken.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

9-10 dec 2009
Ja en kopplare jag är……….. Skämt åsido. Gårdagen ägnades åt ett besök i Eskilstuna för att finna ett nytt hem för min flygmaskin som snart blir hemlös på Barkarby Flygfält. Politiker- jaja??!!
Det som gjorts idag på husbilen syns verkligen inte, och det beror på att jag dragit trilskande kablar i ett elrör mellan garderoben via toa till pannan under bakre sittbänken. Som det blev så ryms det inte en enda kabel till i detta plaströr. Hoppas att jag inte glömt någon matarkabel eller annan kabel för då måste jag försöka montera ytterligare ett plaströr vid de redan befintliga och det kommer att bjuda på problem då det egentligen inte finns plats. Tror att jag fått med alla nödvändiga sladdar. Måste nu lista ut på vilken höjd som termostaten skall monteras – på garderobens vägg. Skall googla lite på detta lite senare ikväll. Vill ju montera denna så att den blir så effektiv som möjligt för att ge bästa möjliga värme. Vet inte hur luftflödet utefter väggarna påverkar termostaten men som i allt annat så visar det sig.

9 -10  dec 2009 001  A.jpg

9 -10  dec 2009 002 B.jpg

9 -10  dec 2009 011 C.jpg


Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

11 dec 2009
Tjuvstart av luciafirande för många idag men inte för mig. Ingen riktig stämning för det finns ju ingen snö - ännu. Dessutom är ju lucia på söndag. Då får det bli glögg, pepparkakor och skalad mandel. Har man dessutom tur så kanske man ser en riktig Lucia.
Har fulla huvudet med funderingar kring termostatens placering. Av två skäl – dels är den klumpig och ful med dess kontakter av undermålig kvalitet - plast - samt själva stora termostaten. Hade förhoppning att kunna använda en senare variant men efter samtal med snubbarna på Alde så får jag vackert hålla tillgodo med den grannlåt som levererades med pannan. Skall då separera på kontaktdelen från termostaten och samtidigt byta ut dessa hemska plastmojänger mot vippströmbrytare av flygkvalitet. Hade ett gäng i hangaren så det vara bara att hämta hem dessa. Nästa steg är ett göra en snygg panel för dessa strömbrytare och montera dessa, måste också förlänga kablarna. Behöver också gnuggisat för symbolerna på nya panelen eller om jag hittar en snabb tryckare som fixar det. Termostaten monteras på garderobsväggen ca 110 -120 cm från golvet och så långt ut mot mitten som möjligt. Detta borde fungera.

11  dec 2009 002  A.jpg

11  dec 2009 003  B.jpg

11  dec 2009 005 C.jpg
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............................
Tillönskar alla en riktigt trevlig Luciahelg vad ni än gör och befinner er.
Tänk också på att det är gott om hälsokontroller efter vägarna.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror jag är mycket imponerad av ditt husbilsbygge, jag följer det hela tiden.
du har funderingar på termostatens plasering, jag har funderat att ändra våran termostat från ovan ytterdörr där den sitter nu, till ett ställe där man ligger o sover, då kan man ju sätta upp ett draperi eller nått annat runt sängen och på så sätt ha ett "litet utryme" som man värmer upp under natten och på så sätt spara energi.
kanske verkar lite snålt, men jag är snål ;)

:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Dotorparn,
tack o tack,
När jag talade med Aldes killar så sa man att det är alldeles utmärkt att ha termostaten över den bakre dinettens sittbänk och på halva bodelens höjd. Att tänka på var att det inte skulle blåsa varmluft på termostaten från ventilationen utefter väggen. Vet inte vad detta skulle ha för betydelse, det enda som inte kanske stämmer är graderingen på termostaten men det kan man ju räkna om mot en termometer.
Detta med draperi runt dinetten när man sover borde fungera perfekt om termostaten sitter på garderobsväggen. Ingen dum ide alls.......
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Jag har en exakt likadan termostat som du visar. Märkligt nog har jag placerat den precis på samma plats som Alde föreslår. Den fungerar perfekt.
Det är en smal greppyta man har och det har varit tufft att vrida den under flera år. Frugan har inte alls klarat av det. Nu tog jag mig tid (1 min.) att öppna den och lägga en droppe av undermedlet 5-56 i den. Resultat: Ingen tröghet alls.

Samma typ av små strömbrytare som du har i lådan använde jag på instrumentbrädan.

Skall du placera Aldes strömbrytarpanel väldigt synlig eftersom du tycker den förfular? Jag har en likadan panel men den finns bakom en lucka. Det är dock mycket driftsäkra prylar.

Jag har nu fungerande instrument- och reglagebelysning överallt. Återstår att se om det fungerar även efter ihopsättning och även med motorn igång.

Nästa blir att snickra (mdf) en modul från golv upp mot radion med plats för godis och dricka.

Apropå glögg så investerade jag i en Blossa med romspetsning. Håller 21% men smakar 40%. Avnjuter den kall. Rekommenderas.

Ha de bra! Och vila nu ordentligt hela helgerna. Inget rantande i husbilen.

Hälsningar
Alve:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
är snart på väg till Arboga för att fira en 40-åring men kommer tillbaka hem sent i natt.
Detta med att jag tycker att termostatpanelen förfular beror på att termostat och manöverpanel är sammanbyggd. Tar bort termostaten från denna panel och monterar dessa i överskåpet alldeles mot garderobsväggen och kommer då att använda dessa strömbrytare som du såg i plåtlådan. Dessa brytare kan inte jämföras med de enkla plastbrytare som Alde levererar som orginal. Utöver detta så blir hålet i garderobsväggen nu ganska litet- fyra kablar skall igenom isf att behöva såga upp ett fyrkantigt hål.
Tror säkert att termostatens funktion är helt OK. Har samma typ av termostat för uppvärmning av kabyssen i min flygmaskin och den har fungerat i många år.
Roligt att du också gör framsteg med ditt bygge. Följer det med stort intresse.Tror säkert att allt fungerar även när motorn är igång. Har förstått att du har koll på hur allt skall vara.
Provade också samma glögg som du i går kväll och tyckte den var helt OK.
Vad beträffar kommande helger så är det ju en dryg veckas arbete kvar så du kommer att kunna läsa lite några dagar till
Tillönskar en fortsatt trevlig helg
Hälsningar Bror
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror
När du ändå "micklar" med termostatenheten så kanske denna fundering kan skapa ytterligare manövrar.
Även vi har vattenvärme och jag upptäckte att det ibland kan vara bra att kunna se när 12 V cirkulationspumpen går. Jag satte därför en liten lysdiod vid temp.vredet som tänds när pumpen får spänning. Orsaken till detta behov var att jag vid några tillfällen upptäckte att pumpen startade när elvärmen stod i tillläge och temperaturen sjönk i bilen men ingen 240 V var inkopplad. Då drar pumpen ström från batteriet och om man lämnar bilen en längre tid så är det inte kul när man kommer tillbaka till den.

Jag har också en brytare på instrumentbrädan som jag kan starta cirkulationen med när man kör. Då kan värmen från värmeväxlaren ge god värme i husdelen utan att någon behöver ta sig bakåt i vagnen för att sätta igång pumpen. Skönt när man kommer fram och varmvattnet är också varmt.

EssoJ
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej EssoJ
tack för goda råd.
Skall montera en lampa som indikerar när pumpen är tillslagen. Skall hitta en bra plats att montera denna så att man enkelt kan hålla koll på den.
Har också funderat på värmeväxlare men inte riktigt kommit till skott om detta ännu. Har plats att montera den och om jag inte sätter in en just nu så kommer jag ändå att dra fram en slinga från motorns värmesystem för ev. framtida behov.
Få se vad denna Luciadag för med sig i form av framsteg med bilen.
Hälsningar Bror
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hei
Jeg har selv samme panel på min Alde 3000 og der går bare pumpen når brenneren virker. Jeg ønsker en sirkulasjonspumpe som går hele tiden for å benytte varmen i varmtvannstanken slik at ikke alle radiatorene blir kalde før fyren starter igjen. Ved og bytte panel kan jeg oppnå det, eller kople inn en bryter, men mest sansylig setter jeg inn en ekstra pumpe. Så jeg hadde vel heller satt inn det inbyggingspanelet til Alde og der får man også med på et av dem denne bryteren som gjør at en kan tvangskjøre pumpen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Tor H,
monterade in en annan cirkulationspump som är avsedd för 220 v och 12 v varvid pumpen på expansionskärlet tas bort och ersätts med ett lock. Då får man välja på en strömbrytare vad som används 220 v har ett strömbrytarläge och 12 V ett annat. Denna strömbrytare kommer med kitet. Aldes reservdelsnummer är OA2750-310 och kostar 2440,00. Med den kan du välja att ha pumpen på när du vill
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Inget vettigt att skriva om idag egentligen.
Lucia idag och jag har kollat lite på skidskytte mm. Marita har bjudit på go glögg med russin o skalad mandel. Är lite slapp och loj idag efter Arbogabesöket i går. Det blev sent. Hade väntat mig någon hälsokontroll efter vägen men inte en enda blå/vit någonstans. Bara fula trista fartkameror.
Har varit ner i garaget och pysslat lite med elgrejerna. Ut i bilen och kollat att alla kablars siffror stämmer på båda sidor om kontaktstycket. Och det stämmer!!!???. Behöver en extra strömbrytare med tre lägen då den jag har inte lirar utseendemässigt med de andra två. Gäller att vara vaken ibland. Det innebär ett besök hos ELFA ,tidsödande som vanligt och med en massa impulsköp som följd. Bra o ha grejer. Kanske skall inhandla strömbrytare som har någon sorts inbyggd lampa när strömmen är till. Finns en massa nya typer med olika färger.
Läste på en båtsajt att man har en ”skiss” över båten. Där det finns en förbrukare och den är igång så lyser en liten diodlampa. Kanske något för husbilen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Körde med separata dioder alldeles intill strömbrytarna. Eftersom dioderna sitter på ut från brytaren så talar dom om inte bara att brytaren är till utan också att förbrukaren verkligen får spänning. Känns bra.

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

14 dec 2009

Kom på att jag nog kunde ha ett att antal lysdiod i min hangar på Barkarby och så var det. Såväl gröna som röda och dessutom 12 volt. Hem och sågade lite för att få någon ide om hur jag ville att panelen skulle se ut. Velar åt alla håll men fastnar för en helt vanlig enkel rektangulär historia. Kommer nu att skruva bort termostaten från den gamla plåtpanelen och lägga denna åt sidan. Borrade hål för knapparna och en lysdiod som skall indikera när man slagit till pannans strömbrytare. Skulle det inte vara bra att ha en diod även för cirkulationspumpen? Visst en grön blev det men det vore ju festligt med dioder för de båda effektstegen så det blev en grön + två gröna dioder för detta också. Har ju en väljare för cirkulationspumpen – 12 v eller 230 v- monterad på en ful galvad plåtprofil -och även den kontakten fick plats på panelen och då skulle ju också denna ha en diod så det fick bli en på 230 volts läget. Vet inte vad detta skall tjäna till men fick bara iden. Återstår nu att få upp denna panel plus termostaten på väggen så är inkopplingen av pannan och pump att anse som klar. Återstår bara att se om allt fungerar...............

14 dec 2009.jpg
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Å se det snöar, å se det snöar--och det ordentligt. Härligt. Fram med snöskyffeln och skottade väg ut till husbilen.
Varmt o gott i bilen och meningen med dagen var att försöka att i fullt VP-rör få in ytterligare tre 1,5 kv.mm kabel som skall styra cirkulationspumpen från dess blivande nya plats i garderobsväggen/dinettens bakre ryggstöd. Med hjälp av siliconspray och ett hemskt tålamod så lyckades det efter ganska lång tid, och nu finns det inte plats för en enda kabel till. Hoppas att allt nu är draget i detta rör.
Fortsatte i garaget med skiljsmässan mellan termostaten och dess platta. Har tidigare köpt kabelmärkning så det var bara att klippa sladdarna en efter en och märka dessa med ett nummer. Vill ha isärtagbara kontakter så jag lödde på stift och monterade plasthylsor. Nu kan man ta bort termostaten om det skulle behövas av någon anledning. Har också limmat dioderna på den nya träplattan. Skall som nästa jobb få sina kontaketr och kablar på plats för ett sedan monteras i bilen. Kommer att bli spännande att se om jag kopplat rätt.

15 dec 2009 002  B.jpg

15 dec 2009 008 BB.jpg
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 
Toppen