• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Calle,
nu är festen över för denna gång. Mycket trevligt med goda vänner.
Började med lite skaldjursröra på kavring plus rumsvarm fulöl och efter detta kreolsk gryta med gott rött vin till och som avslutning en vaniljpannacotta med bär plus en liten calvados eller kanske det blev två........ Kaffe förståss. Hörde jag någon säga whisky????
Tackar min bättre hälft för denna fantastiska middag.
Hoppar i bingen nu, det är ju en ny härlig dag om några timmar.

Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lite trögt idag pga nattsudd. Kom inte igång ordentligt föränn framåt elva. Det är inte OK då fritiden är dyrbar. I alla fall började jag med att såga till ekplywood till köksbänkens front. I denna skulle det sedan sågar ut dörrar/luckor och det är som alltid ett riktigt petgöra. Skall ju använda de utsågade delarna som dörrar/luckor så det gäller att såga rakt och i vinkel. Detta är också tidskonsumerande då jag jobbar i garaget och går ut i bilen och kollar att allt blir bra så det blir mycket spring ut och in plus alla j-a löv och tallbarr som man drar med sig in i husbilen. Dammsuger stup i ett. Detta till trots att vi ( min bättre hälft ) krattat ett antal gånger. Nåväl allt är tillsågat och inprovat så det skall limmas fast imorgon. Har bara några betänkligheter över den lilla luckan som skall täcka gasolkranarna men löser detta imorgon. Borde gjort detta idag men det blev en tidig middag istället.
Inga bra bilder idag ( inte pga av att jag tappat bort stativet eller förlagt kameran!!!??? )
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:______
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Kort arbetsdag idag då vi skall ha gäster på middag ikväll, men lite blev det. Jobbar vidare med köksdelen och har nu monterat diskdelen och kopplat in densamma. Har inte allt klart med vattenanslutning och inte ens monterat vattentanken som dock står på tur, så det blir ingen provspolning på ett tag. Det borde dock fungera perfekt. Under diskhon blir det ett skåp för grytor eller vad nu min bättre hälft vill ha där. Har tidigare köpt trådbackar på Bauhaus - Elfa - och har ändrat lite på ställningen som backarna sitter i. Borde fungera. Måste kanske göra något så att det inte kan skramla när man kör. En konvektor är också ansluten vet inte hur effektiv den blir men Alde sa - montera massor av konvektorer - och det är gjort. Måste nog kanske isolera golvet under kylskåpet för att inte få så varmt under och runt kylen. Alla kablar slangar rör mm är färdigt i köksdelen så det som återstår är att göra en panel till skåpet samt dörrar. Måste också bli någon typ av galler el.dyl under kylskåpet för värmeutsläppet från konvektorn. Fungerar inte denna konvektor bra så finns det ju konvektorer med små fläktar och det kanske hjälper till med luftens rotation. Vi får se och prova oss fram i sinom tid.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............
Nu skall det bli lite fest............Trevlig Helg
Hälsningar Bror

Ja här kan man nog inte tala om fuskbygge som v i andra åker i lite till mans ingen husbilsbyggare bygger så noga som den som bygger själv och har tanken att äga bilen länge. Jag är djupt ödmjuk för såna människor.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

O härliga måndag --- ny frisk arbetsvecka.
Limning stod på agendan idag så det var bara att hämta limburken och sätta fart. Kollade snabbt att jag inte missar någon igår men det verkade OK så det var bara att limma. Ett lite grannlaga jobb att limma smala partier då stycket gärna glider lite i samband med pressning och tvingar. Måste kolla av allt en stund efter limningen för att se att det verkligen inte rör sig. Ingen vill ju ha onödiga fula springor i skarvar mm.
Fortsättning följde sedan i garaget. Dags att börja med luckorna som skall ha en mellandel på 7 mm mellan ekplywooden och masoniten på insidan. Lägger någon form av lätt isolering typ kanske frigolit för att luckorna skall bli styva. Har gjort så på de övriga luckorna och det verkar bra och vridstyva. Tar tyvärr lite tid med flera limningar och skall kanterna slipas runt och grundmålas samt montera eklister runt om och till slut gångjärnen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 8-9 nov 2009  008  AA.jpg
    8-9 nov 2009 008 AA.jpg
    2,2 MB · Visningar: 50

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tisdagens arbete bestod i att plocka bort tvingar och beskåda resultatet av gårdagens limning av köksbänken. Ser bra ut så nästa steg var att prova luckorna och om ev justeringar skulle behövas men icke Till garaget igen med dessa luckor som nu skulle få s.k. fyllnadsmaterial som i detta fall blev frigolit och luckans insida av masonite. Sågade till detta och använde polyuretanlim och sedan massor av tvingar. Tog bort dessa för en stund sedan och skall i morgon slipa till sidorna för att sedan montera gångjärn mm. Jobbade också lite med det elektriska och knåpar vidare på en kopplingschema. Hur nu någon skall kunna fatta den för det gör jag knappt själv!!!???
Skall ju ha SAAB 9-5 stolar i bilen och dessa stolar har ju några elektriska funktioner. Skall försöka förmå min bilelektriler att göra en kabelhärva till varje stol då jag inte tror att jag klarar av denna koppling och om det kräver någon databox eller relän eller........
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 10  nov 2009 002  A.jpg
    10 nov 2009 002 A.jpg
    1,8 MB · Visningar: 29
  • 10  nov 2009 004  B.jpg
    10 nov 2009 004 B.jpg
    1,8 MB · Visningar: 26
  • 10  nov 2009 007  C.jpg
    10 nov 2009 007 C.jpg
    2,3 MB · Visningar: 23

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror

Alltid roligt att läsa dina skildringar - är, som så många andra, djupt imponerad!

Bara en liten reflektion till din montering av SAAB-stolar. Vi hade elmanövrerade SAAB 9-5 stolar i vår Maja. Vi behövde "bara" mata med 12 v för att få alla elmotorerna att fungera. Däremot fungerar inte minnet, som ju i SAAB:en integreras i färddatorns datasystem. Men det kvittar tyckte vi. Och enklare blev det ju bara av att vi hade ett batteri under vardera stolen.....

Lycka till!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Staffan och kul att du gillar stölleprovet,
bra detta med bara plus matning. Hur är det med värmen i stolarna? Har du isåfall monterat Saabs orginalknappar för detta?
Minne ( i solarna!!) har jag inget behov av då det sannolikt bara blir jag som kommer att köra bilen. Min bättre hälft tycker att det är för stort ekipage. Man skall ju aldrig försöka lära gamla hundar sitta men jag kommer nog att försöka.
Fortsatt trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror

Tja, värme i stolarna hade nog kanske inte varit fel men elmanövreringen var prio 1 och den kunde vi fixa med endast en matning. Det jag anar är kanske att elvärmen kräver lite mer dragning via någon form av reostat (heter det så?) eller liknande så att du kan reglera effekt på något sätt. Därför satte latheten in hos mig och det har hittills inte blivit ordnat. Vi har ju nu bytt husbil och stolarna är på väg in i den nya bilen, kanske värmen kommer med då.

hälsningar
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Måndag igen och nu måste här sättas fart. Förra veckan var det läkarkontroll för mitt flygcert, på fredagen en resa till barn o barnbarn i Grundsund för ett trevligt veckoslut. Hem igår söndag dock inte med samma SAAB som vi åkte ner med, för i Fiskebäckskil behagade generatorremmens spännrulle skära så det blev ingen vattenpump eller servo mm liktydigt med bärgare och hyrbil hem.
Har idag hämtat en fläkt och sidoskorsten hos Franzens Husvagnar i Järfälla tillsammans med en del resterande delar bl.a automaturluftning till värmen, konvektor till alkoven samt kopplingar till varmvatten på pannan. Har nu också bytt fläkten till pannans avluftning/avgassystem – som skiljer mellan tak o sidomonterad skorsten. Vad som skiljer vet jag inte men sannolikt effekten då skorstensröret blir kortare vid sidomontering. Trodde det skulle vara jobbigt att byta denna men det var ganska enkelt. Jobbar vidare men hajar inte riktigt hur kopplingarna till varmvattenberedaren skall täta mot det 10 mm tjocka röret så det får bli ett mail till Alde. Säkert löjligt enkelt men vill inte riskera ett vattenläckage.
Har också jobbat med luckorna till köksbänkens skåp. Dessa är nu klara för montering av gångjärn och skall också få en grundbehandlingpå insidan. Efter detta så skall det till en sarg runt om som på övriga skåpluckor.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • Grundsund nov 2009 030  A.jpg
    Grundsund nov 2009 030 A.jpg
    2,2 MB · Visningar: 26
  • Grundsund nov 2009 032  B.jpg
    Grundsund nov 2009 032 B.jpg
    2,6 MB · Visningar: 25
  • Grundsund nov 2009 036  C.jpg
    Grundsund nov 2009 036 C.jpg
    2 MB · Visningar: 23

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag har det mest handlat om småplock typ koppla 220 v kontakterna på köksbänken, slutlig montering av gasolledningen till pannan, klamrat alla gasolrör överallt med många klammer. Har nu bara kvar att koppla in jordfelsbrytaren och ansluta detta till nätet efter kontroll av installationen av någon sakkunnig för säkerhets skull.
Hade velat borra hål för sidoskorstenen idag men vädret var inte trevligt så det fick vänta. Synd för allt annat till pannan är klart och återstår nog bara att fylla glykolvätska och kolla efter ev läckagen som jag hoppas inte finns.
Satte mig sedan på bakre dinettbänken och funderade på hur i hela friden jag skulle kunna montera säkerhetsbältet mellan hjulhuset och ytterväggen. Trångt är inte ordet men måste lösa detta. Skall förlänga en borr till 40 cm och borra ett pilothål och sedan borra med rätt dim underifrån. Pillrigt blir det. Borde gjort en bänkram i stål eller dural aluminium att montera bältena i men en sådan väger mycket. Inte blir det så ofta heller som bältena bak kommer att användas då det sannolikt blir bara min bättre hälft o jag som åker, men man vet aldrig. Barnbarn gillar att åka husbil har jag hört, så vi får se.
Den främre bänkens ryggstöd har en vinklad stålram som verkligen väger bly. Skall göra en ny i tunnväggigt rör av samma kvalitet som man bygger flygplan av – krommolybdenrör kvalitet 4130. Kommer också att svetsa dit en led så att ryggstödet kan vikas tillbaka en aning och orsak till det är att jag vill sitta ganska långt bak och då tar förarstolens rygg i detta ryggstöd.
Blir tyvärr inget jobb imorgon på bilen då jag måste fara till Uddevalla och byte bort hyrSaaben till min egen gamla trogna SAAB. Nära nog 100 mil puh!!
Inga bilder idag heller
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Du nämner vikten ibland. Hur har du kontroll på den? Väger du grejerna? Tänk på att du kanske passerar de tyska gränsbutikerna ibland.

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
vill egentligen inte veta vikten ännu. Har varit försiktig med vikt hit o dit men vet inte var det hamnar. Vet också att mycket av det som skrotats ut har varit tyngre. T:ex elblocket som tidigare vägde 7-8 kilo ersatts av en CBS som väger under 9 hg mm.
Har ett par fack reserverade för det som inte ryms på golvet..............Har fullt körkort så det gäller att undvika vågarna.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

18-20 nov 2009
Mycket tråkigt väder och man ids knappt gå ur sängen på mornarna. Detta får ju egentligen inte hindra fortsatt jobb på bilen --det ordinarie jobbet går i en snart 50 årig trall så det tänker man inte ens på.
Under onsdagen lades ytterligare ca 100 mil till på gasfoten. Hämtade SAABen i Uddevalla, så den dagen gick utan husbilsjobb. Dock fick jag tillfälle att kolla Husvagns Svenssons utbud av kylskåp. Hade tyvärr inte Isotherm som jag vill ha, men hittade lite annat användbart till bilen.
Torsdagens jobb bestod i att fortsätta dra och koppla el. Bytte säkringsdosor från flatsäkringar till gamla hederliga säkringar då hållarna och flatsäkringsboxen byggde mycket och tog onödig plats. Helst hade jag velat ha säkringar av samma typ som på flygplan som man kan återställa men samma sak där de bygger mycket och är DYRA.
Fredagens jobb har varit kort och egentligen enbart bestått i att fara runt och hämta småprylar. Har också varit på skroten för att hitta en trasig el manövrerad elspegel då jag fått för mig att det skall fungera att montera backkamera på spegelns motor och ha en orginalkontakt på brädan för in och omställning av kameran. Borde vara ganska händigt att kunna ändra kameravinklar från förarplatsen. Då skall i så fall kablar dras även för detta. Klurigt med detta o kablar hit o dit. Har elinstallationsrör som jag tror är 16 mm utefter väggarna och dessa är snart fulla med kabel. Vet snart inte till vad dessa kablar går.
Morgondagen skall ju bjuda på hyggligt väder så då skall det borras och monteras skorsten mm.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Härligt att vakna upp till en fin klar dag även om det blåser en del. Vi har haft bedrövligt lite soltimmar på senaste tiden.
Ut till bilen för arbete med att ta upp ett hål för skorstenen långt bak på höger sida. Hade en hålsåg på 74 mm och hålet skulle vara minst 75 mm så det blev lite filning också. Skrapade ur isoleringen mellan plåten och plywooden för att få in en förstärkning av trä att dels styva upp plåten och att ha något att skruva fast skorstenen i. Polyuretanlimmade detta och lämnades att torka till i morgon. Limmade delar med pu bör sitta i press minst fyra timmar och med tanke på utetempen så kanske det behövs ytterligare tid.
Turen har nu kommit till alkoven och montering av konvektorn där. Under arbetes gång så har denna alkov fungerat som förvaringsplats för div prylar och skräp så efter städning där ser det ganska bra ut.
Kollade så att alkovens skjutbara del gick lätt dock skall jag ”smörja” med lite stearin för glidets skull.
Konvektorn är 180 cm och tillsammans med 90 graders vinklar på rören som kapas till passande längd så skall detta fungera. Nästa blir att klura ut hur konvektorn skall sättas fast. Bör bli någon sorts vinklad låda som bildar 90 grader mot golvet men kommer på att det blir problem med luftcirkulationen runt konvektorn. Kanske det skulle passa två små datorfläktar monterade i varsin ända. Skall fundera vidare på detta. Måste också bli någon sorts galler/luftutsläpp från denna låda. Har kollat på det mesta i andra bilar men missat detta totalt. Nåväl det måste finnas en bra lösning även för detta problem.
Nu vankas det röding, mandelpären och en flaska vitt!!!
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............--------.............
Trevlig Helg till alla
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 21 nov 2009 002  A.jpg
    21 nov 2009 002 A.jpg
    2,3 MB · Visningar: 15
  • 21 nov 2009 001  B.jpg
    21 nov 2009 001 B.jpg
    2,2 MB · Visningar: 14
  • 21 nov 2009 004  C.jpg
    21 nov 2009 004 C.jpg
    2 MB · Visningar: 14

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Jag följer ditt bygge med stort intresse och ställer mig till alla andra som tycker att det är ett magnefikt bygge.När det gäller värmen i alkoven så hade jag tidigare en Nordic husbil med vattenburen värme och i alkoven hade man gjort en botten av ribbor under madrassen och även dragit värme slngan där typ s-slingor och det var verkligen skönt att ha värme under ifrån även när det var 25 minus
hälsningar Per-Ovei
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Per-Ove,
kul att du följer mitt bygge. Kan du utveckla lite hur värmeslingorna fungerade i din alkov. Borde vara någon slang som ligger på alkovens botten men ser svårigheter med detta då en del av botten är skjutbar. Hur löste man detta?
Håller med om att det vore mumma att ha värmeslingor under madrassen.
Fortsatt trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Igen!
Det var rör av samma dimension som övriga värme systemet som man bockat och lagt i slingor under hela bädden och sedan lagt till en konvektor längst inn med en luftningsnippel för att kunna lufta systemet.Returen går den kortaste vägen ner frän alkoven.Så om du har ett flexibelt utrymme så kan man minska ner slingan till den del som är fast.Det ger väldigt bra och jämn värme i alkoven.Skarvarna mellan slingorna var av slang och klämmor.
Hoppas det klarnar med detta svar Hälsn.Per-Ove
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen,
nu förstår jag ungefär hur det fungerar. Skall titta på detta imorgom om det är genomförbart i min alkov. Detta skulle vara ganska enkelt om man satte fast den del som nu kan skjutas framåt.
Som sagt tidigare det skulle vara gott med värme då vi kommer att tillbringa mycket tid norröver.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hei Bror
Vi har vattenburen värme med slingor i alkoven jag skall ta kort hur det ser ut, men inte i kväll vi är i grannstaden bara 15 km hemifrån och alkoven är full med grejer för det är längesen vi har haft vår yngsta dotter med oss, men nu när det blir vinter och det blir lapplands resor är det inget problem att få ungdomarna med (själv blir man också lite yngre när man sätter snöskoter i släpet och drar norrut :) )
Ha de paff
 
Toppen