• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
det slår mig en tanke när jag ser slingan med kopparrör och alla kablar som syns på bilderna lite överallt i stommen för diskbänken. Har du någon ritning som du utgår ifrån eller skapar du allt eftersom, på känn eller hur det passar in?
V-backen :rolleyes:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej V-backen
nej jag har ingen ritning men skissar lite för mig själv för att få en uppfattning om vad som skall monteras här o där. Följer kanske inte skissen av praktiska skäl, Kan vara av utrymmesskäl eller så, men försöker att montera allt så att saker o ting inte skadar varandra. Typ blandar starkström med svagström eller vattenledningar. Kommer att ha ett antal starkströmsuttag och dessa är väl avskilda från annat. Man kan kanske säga att jag jobbar på "känn" och ser till att det inte blir FÖR rörigt. Man tvingas ju också inse att det är trångt om utrymme och det är mycket som skall dit.
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Ett gott råd. Gör ett kopplingschema redan från början till elinstallationerna. Det har du stor glädje av om några år.

Du har väl redan hört om killen som landade med Super Cub. (Andra kanske inte har hört den). Som du vet gäller det verkligen att dra ner stjärten och göra en trepunktslandning om man skall undvika studs. Det gjorde han inte. Han landade med långa höga studsar och fick då höra från tornet: "När du har landat färdigt kan du taxa in".

Du anlitar väl "den lille hemelektrikern"?

Ha de bra!
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
naturligtvis gör jag en enkel skiss över och var jag drar kablar. Har en gammal bilelektriker som ger mig goda råd och tips.
Har en del skisser och "ritningar" som inte stämmer så innan allt läggs igen så skall jag försöka göra ett bättre kopplingchema, för jag vet att den kan ha betydelse i händelse av att något händer. Idag komer jag ihåg vart varje kabel går men i morgom??????????????
Trevlig helg till alla
Hälsningar Bror

PS: Firar 33 årig bröllopsdag idag så det blir inget mera skrivet från bygget . Har nu käkat god mat med tillhörande dryck så nu vet man inte vad som händer under resen av denna kväll. Somnar säkert i min favoritfåtölj som vanligt till allas gladje!!!!!!!! DS
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
när du ger dig på instrumentbrädan, SNÄLLA, notera var skruvarna sitter!
För jag kan inte hitta var de gömt sig.

Vill in under instrumentbrädan "å städa": byta km-räknaren (som aldrig fungerat de 6 år
jag haft Uggleboet) och få in rundradiomottagaren och en fast PMR-bas med yttre antenn.

Funderar på just torpedväggen och ev. ljudgenomsläpplighet. Kanske även där en
inre vägg med isolering. Borde ju ge bättre värmeisolering om inte annat.

Naturligtvis ska jag under vintern montera den "obligatoriska" rörslingan så frugan kan
få varm luft på tårna. Varför är det de alltid lättaste sakerna som är svårast att få åtgärdade? :confused:

Nu är det iallafall myggfritt!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
när du ger dig på instrumentbrädan, SNÄLLA, notera var skruvarna sitter!
För jag kan inte hitta var de gömt sig.

Vill in under instrumentbrädan "å städa": byta km-räknaren (som aldrig fungerat de 6 år
jag haft Uggleboet) och få in rundradiomottagaren och en fast PMR-bas med yttre antenn.

Funderar på just torpedväggen och ev. ljudgenomsläpplighet. Kanske även där en
inre vägg med isolering. Borde ju ge bättre värmeisolering om inte annat.

Naturligtvis ska jag under vintern montera den "obligatoriska" rörslingan så frugan kan
få varm luft på tårna. Varför är det de alltid lättaste sakerna som är svårast att få åtgärdade? :confused:

Nu är det iallafall myggfritt!

Hej Hans,
har en annan instrumentbräda på jobbet. Skall plåta av för att visa hur den ser ut "naken". Vet att det finns tre skruvar under huven som måste bort och att man måste lossa säkringshållaren,värmereglaget och hastighetsmätaren.
Kommer att plocka bort min bräda snart för byte till en finare samt modifiera för att rymma en dubbeldin radio med 7" skärm för bl.a GPS, backkamera mm och detta blir en utmaning då det är ganska trångt bakom brädan plus rör för defroster.
Mer om detta senare
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

9-11 okt 2009
Fredagen ägnades åt att fortsätta med att få gasolrör att passa. Började med detta redan på torsdagen faktiskt. Hade inget bra bockningsverktyg till 8 mm rör utan använde rörbock till 10 mm och då får man vara försiktig så att inte röret blir platt. Det blev ett evinnerligt ta bort och återmontera bänkstommen för att på rören på plats och klamrade tätt-tätt och när detta var gjort så skulle vattenrör, avloppsrör kabelrör mm på plats och det blev trångt värre. Isolerade kallvattenslangen för att slippa få varmt vatten i kranen. Hela denna söndag gick åt till detta. Skall montera bänken för gott på måndag, och då skall även stolsunderredena hämtas hos blästraren. Förhoppningsvis får jag dessa lackerade på tisdag. Vill gärna göra golvet klart så snart som möjligt.
Jobbade också med färskvattentanken idag och har monterat nivåmätaren och det är bara att hoppas att det blev tätt.
På lördagen var vi till Henrikssons husvagnar i Enköping och handlade några lampor till innerbelysningen – det blev Opal med frostat glas - och lite smått o gott och ville dessutom beställa kantlister med gummiunderlägg men de ville att det skulle ske genom webshoppen. Bra kanske då kan man i lugn o ro se om det finns andra saker man kan behöva. Fick KAMA´s katalog för 2010 bara för att frestas handla mer antar jag och även så Reimo´s katalog. Fy vad gjejer det finns till husvagn/husbil och det är kanske tur att man har att fundera lite på vikten på ekipaget.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 9 - 11 okt 2009 rörigt   003  A.jpg
    9 - 11 okt 2009 rörigt 003 A.jpg
    1,8 MB · Visningar: 40
  • 9 - 11 okt 2009 nivåmätare 011  B.jpg
    9 - 11 okt 2009 nivåmätare 011 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 37
  • 9 - 11 okt 2009 019  C.jpg
    9 - 11 okt 2009 019 C.jpg
    1,9 MB · Visningar: 39

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
när du ger dig på instrumentbrädan, SNÄLLA, notera var skruvarna sitter!
För jag kan inte hitta var de gömt sig.

Vill in under instrumentbrädan "å städa": byta km-räknaren (som aldrig fungerat de 6 år
jag haft Uggleboet) och få in rundradiomottagaren och en fast PMR-bas med yttre antenn.

Funderar på just torpedväggen och ev. ljudgenomsläpplighet. Kanske även där en
inre vägg med isolering. Borde ju ge bättre värmeisolering om inte annat.

Naturligtvis ska jag under vintern montera den "obligatoriska" rörslingan så frugan kan
få varm luft på tårna. Varför är det de alltid lättaste sakerna som är svårast att få åtgärdade? :confused:

Nu är det iallafall myggfritt!

Hej Hans,
här är lite bilder på hur brädan ser ut och du ser att den hålls i överkant av 4 skruvar.
Hoppas du får ut något av detta. Flera bilder finns om du behöver.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 12 okt 2009  J5 BRÄDA 002.jpg
    12 okt 2009 J5 BRÄDA 002.jpg
    52 KB · Visningar: 54
  • 12 okt 2009  J5 BRÄDA 003.jpg
    12 okt 2009 J5 BRÄDA 003.jpg
    52,2 KB · Visningar: 39
  • 12 okt 2009  J5 BRÄDA 004.jpg
    12 okt 2009 J5 BRÄDA 004.jpg
    53,7 KB · Visningar: 37
  • 12 okt 2009  J5 BRÄDA 006.jpg
    12 okt 2009 J5 BRÄDA 006.jpg
    58,2 KB · Visningar: 40

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, det är fantastiskt roligt att du fyller på denna tråd med jämna mellanrum.
Det är jätteskoj med alla kort, vi jobbar i Eskilstuna idag och solen skiner.

Sköt om er, Emma hälsar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Lasse o Emma,
hoppas ni har det bra i Smestan.
Försöker att fylla på tråden vart efter det händer något. Nu börjar jag ju komma till en massa detaljer så det syns kanske inte så mycket vad som verkligen görs. Det invändiga jobbet blir pilligare och pilligare med slangar som skall passa och sitta utan risk för skavning mm och elkablarna kräver ju detsamma plus att det är skojigt om allt sitter hyggligt snyggt. Fungerar kommer det att göra i alla fall!!!!????
Må så bra
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack Bror,
även om jag tycker bilderna är upp-å-ner så ger det viss inblick i var "de 4:s gäng"
skall sökas i motorrummet.

Efter besiktning -091022 så utbryter Stellzeit så då ska jag söka "de 4".

Vi får se vad det blir för resultat av det hela.

Fridlige, mine bröder.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

12-15 okt 2009
Har egentligen inget viktigt att skriva om för det har varit strul hit o dit. Smådelar som saknas och som jag kan ha glömt att beställa som t:ex stödhylsor för gasolrör där jag saknar två stycken. Sköt upp detta då och gav mig på att försöka ansluta pannan till värmesystemet. Skall också ha en 220 / 12V cirkulationspump och den skulle sitta på returledningen. Detta hade jag inte räknat med hade förresten inte för avsikt att köpa en sådan men nu är det gjort och den är också monterad. Trångt blev det. Utrymmet under bakre sits är nu garanterat proppat med grejer. Vattenslangar som måste skiljas åt och isoleras för att inte varmvattnet skall värma kallvattnet, värmerör, automaturluftare, avgasrör, skorsten, kablar mm. Blev plötsligt lur på om jag måste ta upp ett ventilationshål i golvet, har några 70 mm ventiler för golvmontering.
Är också lite sur på blästerfirman som inte fixat blästringen av stolsunderedena ännu. Dessa skulle egentligen varit lackerade och monterade i bilen. Vill gärna få färdigt så mycket som möjligt i hytten innan det blir för kallt ute. Måste ju jobba med dörrarna öppna. Får fortsätta strugglet med värmerörsdragning ett tag till tydligen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 12 - 15 okt 2009 009  A.jpg
    12 - 15 okt 2009 009 A.jpg
    2 MB · Visningar: 42
  • 12 - 15 okt 2009 010.jpg
    12 - 15 okt 2009 010.jpg
    2 MB · Visningar: 38
  • 12 - 15 okt 2009 002  C.jpg
    12 - 15 okt 2009 002 C.jpg
    2,3 MB · Visningar: 37
  • 12 - 15 okt 2009 003.jpg
    12 - 15 okt 2009 003.jpg
    1,6 MB · Visningar: 41
F

F.d. 8737

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Fantastiskt kul att följa ditt arbete.Man blir oerhört inspirerad att pilla själv:)
Jag har en Ford Hornet by Damon, bensinsnål rackare,max 3 liter milen, men som du skrev en gång, en riktig motor har 8 cylindrar och varför då inte en 7,5 liters? Den har gummitak och nu funderar jag på att lägga ett plåttak istället. Tunn aluminium kanske.
Men så har jag ju problemet med att "lista" uppe vid taket. Skulle vilja ha en böjlig vinkellist men kan inte hitta detta någonstans.
Vi flyger ju för h-vete till månen så nån borde väl kunnat uppfinna en vinkellist som är böjlig?
På tal om flyg så kanske du känner en Per Fornander. Ortopeden som flög så högt att gipset lossnade:)
Ja han är en gammal granne till mig och varje gång vinet kom fram så skulle han skryta med att han hade höjdrekord i segelflyg. Ja de där flygarna:)
Ha det gott önskar
Thomaso Brembergo
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Thomaso,
tack för att du gillar att följa min renovering. Förstår kanske inte detta att så många skulle följa detta stölleprov. När man tittar på antalet som tittat på detta så baxnar man. Snart 160 tusen besök!!!!!!!!!???????????.
Beträffande ditt tak så är det nog inte så stora problem. Takplåt finns i sverige men är förgrömmande dyrt. Till detta så skall man ha riktigt lim då inte polyuretan lim. Min plåt kommer från Tyskland utom just takplåten som jag handlade på Blocket i Norrtäljetrakten från en som gett upp sin renovering av en husvagn. Köpte detta till en fraktion av det pris som jag skulle fått betala hemmavid.
Till detta med lister sedan. Finns att köpa både hos KAMA och Reimos återförsäljare. Köper mina lister från Reimo via Henrikssons Husvagnar i Enköping. Att böja dessa är inte så svårt men kräver kanske lita träning. När kan böjer en vinkellist så blr det ju material"över" och det är det som är problemet, men om man tillverkar en litan mall i den form som det slutliga resultatet skall ha så borde det inte vara något större problem. Böj listen och slå samtidigt på kanten för att ändra molekylernas täthet så får du en snygg profil på listen.
Det du säger och jag- om att en riktig motor har minst åtta cylindrar är samt. Mycket kraft, stort vridmoment och ett härligt ljud tyvärr till en hyggligt stor bränsleförbrukning. Det kostar ju att ligga på topp eller hur?. Har en Cheva van från 1990 som idag gått 38 tusen mil och de senaste 6-7 tusen milen på en blandning av bensin occh etanol. Fungerar perfekt och förbrukningen ökade med ca 3 dl per mil. När det är varmt ute så blandar jag från tre fjärdedelar till ren etanol och under vintertid så blir det 30-40 procent. Bilen snabbare. Enda ändring som gjorts är höjt bränsletryck som man lätt fixar genom att köpa en ny bränsletryckgivare från t:ex Hansen Racing. 7,5 liter......... jo jag tackar.
Skulle gärna ha renoverat en bil av din typ om jag fått välja.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

kopplingsschema cbe pc 200



Det är dags för elinkoppling i min "fortsatta renovering" och skulle ha stor hjälp av en kopplingsschema. Vet i stora drag hur det skall fungera och kopplas men men.... Till hjälp oavsett husbilsmodell
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 16 okt 2009 Detta behövs 011  A.jpg
    16 okt 2009 Detta behövs 011 A.jpg
    2,3 MB · Visningar: 38
  • 16 okt 2009 nödvändiga eldelar 012 F.jpg
    16 okt 2009 nödvändiga eldelar 012 F.jpg
    2,4 MB · Visningar: 32
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Försöker identifiera prylarna, resultat:

Den grå grejen upp till/vänster: Vet ej.
Lådan upptill/höger: Vet ej.
Kretskortet med säkringar antar jag hör hemma hos bilens eget elsystem.
Därefter kommer väl en transformator, eller? Slutligen en elcentral?

Måste du renovera hela elsystemet för själva bilen?

För att helt byta ämne: Vet du om min Iveco Daily 35TD 1988 har samma fönstermått som Fiat Ducato, äldre modeller. Är ju samma fabrik sägs det. Frågar för att jag letar utvändiga fönstertäckningar för vinterinsidesjobben. Spara energi.

Hälsningar Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
det du ser är det nya elsystem som skall förse bodelen med merparten av el. Inget av detta är till själva bilen. Det systemet behöver jag nog inte göra så mycket åt.
Vilka mått har fönsterna? REIMO kan ha det du söker
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror
Jag vet inte om det kan vara någonting för dig, men jag har kopplingschema för el bodelen till LAIKA Ecovip 1996. Det är ju inte de delar du visar upp, men om du kan ha hjälp av detta kan jag gärna scanna det och skicka dig.
Vilket underbart bygge du gör!
Jag är full av beundran!
Agne
 
Toppen