• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Blinkersolja är ett skämt och pekfinger till de i trafiken som inte använder blinkers i korsningar mm. Man brukar då säga att bilisten nog har slut på blinkersolja.
Kanske en bra affärside att börja sälja blinketsolja och kanske skulle flera visa blinkers när så behövs.
Hälsningar
Bror
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

så där fastnade bilen.......trots bra däck, snopet. Har aldrig hänt tidigare och i sanningens namn visste jag nog inte hur halfotad en husbil verkligen är, särskilt en framhjulsdriven bil. Campingen har ingen traktor eller fyrhjuling så det får bli mitt problem imorgon.
Hälsningar Bror

Hur gick det?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Minns en campingplats i Skottland.

De sade att de inte haft så mkt regn på 137 år eller nåt.
Vattnet stod i nivå med grässtråtopparna.

Runt service huset, som så klart låt i en svacka, var det rena lervällingen.
Kul tänkte jag som då åkte i min lilla Isuzu 4WD Campingbil.
I med fyrhjulsdriften och lågväxel o sen sikta rakt genom värsta geggan.
Folk stod runt i kring o viftade o varnade men inga problem för oss.

Däremot var det mkt puttande på stora vita framhjulsdrivna husbilar som varken kom fram eller tillbaka. Mina sista rena byxor blev rejält leriga av en som trodde att ju mer gas, ju bättre............

Nu har jag ju bara bakhjulsdrift och en ganska effektiv diffspärr/broms. Framtiden får utvisa om det blir nödvändigt att bygga om till fyrhjulsdrift ;););)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaa, så nu drar det ihop sig till sista natten i husbilen för detta år. Har funkat utmärkt att leva o bo i husbilen som vi gjort de sista fyra veckorna pga stambyte i vår lägenhet. Inatt var första natten men någon minus på morgonen och skrapning av vindruta på Saab' en. Lite kyligt på golvet i husbilen så idag har det inhandlays en liten elfläkt för att värma i hyttutrymmet varifrån jag tror att kallras orsakar kallt golv. Nästa år blir det golvvärme....
Hemkörning imorgon, urplockning av det mesta och på lördag tvätt och inbackning i hangaren för välbehövlig vila. En del jobb kommer att utföras under vintern lite ändringar som vi kommit på, kanske lite hårdare skumgummi i dynorna mm
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hårdare går det igenom så är det väl dålig kvalite eller så kan man ta en hårdare och lägga under.
En hel vetenskap med dynor som är bekväma, jag har ju tagit tjuren vid hornen med tempurkopia 10cm och under 10cm skumgummi som det är i sittdynorna.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Flyttade hem till lägenheten i fredags, till en lägenhet långt ifrån färdig men dock beboelig.
Husbilen inbackad för denna gång och vi saknar den redan. Trots dess litenhet så har det gått bra att leva och bo i den. Fixade lite med värme och en extravärmare till hytten så vi hade det varm och skönt.
Framöver finns det en del jobb att utföra vissa viktiga andra inte. Ventiljustering står överst på listan. Stora ventilspel på någon eller några ventiler vilket ger ett lätt tickande ljud. Inte riktigt bra. Ventiljustering på Fiatmotorn är inte helt lätt då det egentligen kräver ett par specialverktyg som inte finns att köpa hos Fiat så det blir att hoppa på det för det löser sig alltid. Mäta ventilspel sedan bort med justerbrickan för att se dess tjocklek och efter der beställa brickor i rätt tjocklek hos Axel Augustin.
Har också en värmeväxlare ligger som skall mobteras in och i och med det hoppas fixa kallras mm i hytten genom att värma även motor och motorns värmesystem. Med bilens värmefläkt på lägsta fart borde man undvika såväl imma som kallras.
Den som lever får se:D:D:D
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Om du också skall lägga in folie på golvet så har jag köpt en presstång som du får låna om det blir aktuellt.
Skulle vara himla hyggligt om jag också fick låna den då värmegolv står på listan, ska nog ta rygg på Bror vad gäller inköp.

Bor fö relativt nära Bror och åker förbi dig ibland då jag kommer från Sundsvall och har stuga i Härnösand.

Bror. Har du bestämt vilket värmegolv du ska köpa samt trafo od?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hallå,
ja denna
Golvvärme för husvagnsproducenter - folie på löpmeter. | Ebeco
Har en del annat för mig nu så det blir framåt vårkanten.
Du kan ju börja om du har lust så blir det min tur senare.
Hälsn. Bror
Bror, det ör just det jag köpt men Ebeco säljer inte till privatkunder utan jag köpte mina folier och resten från ett företag som heter Sigro och där kan man köpa allt i metervara. Hör av dig när du vill låna tången.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skulle vara himla hyggligt om jag också fick låna den då värmegolv står på listan, ska nog ta rygg på Bror vad gäller inköp.

Bor fö relativt nära Bror och åker förbi dig ibland då jag kommer från Sundsvall och har stuga i Härnösand.

Bror. Har du bestämt vilket värmegolv du ska köpa samt trafo od?

Inga problem, hör av dig vid behov.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Någon vecka eller så har nu gått sedan vi flyttade tillbaka till lägenheten. Hantverkare jaa, vad säger man? Fusk och slarv överallt, typ dålig fogning i golvklinkerna, sneda vinklar på kakningen, dåligt fogat runt fönster för att inte tala om hur vägg som skadats vid rivning och där de s.k. Snickarna försökte laga med spackel.....jag är inte så argsint av mig för det behöver jag inte, det sköter min fru om med bravur. Nytt möte med byggbasarna imorgon och bäva bör de göra. Någon ny typ av Fortsatt renovering:):):)

Husbilen städad och allt urplockat som behövs för vinterförvaringen.. Skall också göra en massa jobb under vintern som jag talat om tidigare. Drar mig lite för ventiljusteringen men den måste göras. Sökt efter originalverktyg för detta men tji, inte ens på italienska Ebay och det är märkligt.

Vår Saab har fått nya vinterdäck och ny olja-filter, norrlandsväxeln uppsmord för norrlandsresa i december samt monterat extraljus. Halvljus är xenon men helljuset är ett skämt så exljus behövs verkligen. Motorvärmaren provkörd och fungerar.
Har tygklädsel i bilen och söker skinn och det finns det några att välja på men jag vill också ha ventilerade stolar och naturligtvis el med minne och då blir det lite värre. Har varit på Bildemo i Uppsala som har mycket till Saab men inte och detsamma hör i Stockholmsområdet och Västerås. Får söka mig längre ut i landet. Åker ju som sagt norröver i dec så det blir kanske några stopp men men det är ju kallt även på välsorterade bilskrotar.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Någon vecka eller så har nu gått sedan vi flyttade tillbaka till lägenheten. Hantverkare jaa, vad säger man? Fusk och slarv överallt, typ dålig fogning i golvklinkerna, sneda vinklar på kakningen, dåligt fogat runt fönster för att inte tala om hur vägg som skadats vid rivning och där de s.k. Snickarna försökte laga med spackel.....jag är inte så argsint av mig för det behöver jag inte, det sköter min fru om med bravur. Nytt möte med byggbasarna imorgon och bäva bör de göra. Någon ny typ av Fortsatt renovering:):):)
Hälsningar Bror

Ja du Bror så där är det. Jag har nämnt det förut att jag har totalt hantverkarförbud i huset.

Har barn som anlitat hantverkare och blivit mycket nöjda. Det tack vare idogt frågande efter referenser bland arbetskamrater och bekanta. Hantverkare som kan och vill utföra ett proffsigt arbete finns faktiskt. Möjligen är dessa svåra att få tag på eftersom de är så efterfrågade. Kan kanske också vara dyrare.

Tråkigt att det blir så där men hoppas att din fru kan läsa lusen av dem. De har skyldighet att rätta till sina misstag, tycker jag.

Hoppas det blir bra

Hälsningar
Alve
 
Toppen