• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Har funderat på en lös värmedyna att ha som sängvärmare köper man två kan man ju serie eller paralelkoppla dem för önskad värme.
har ju en dyna på vintern hemma under tempurmadrassen eftersom den blir stenhård och kall när det är lite kyligt och kallt på vintern.
Problemet där är spänningen man kan ju inte använda den utan elanslutning även om batteriet räcker, om man har en vanlig billig omvandlare 150w så räcker det gott till en dyna på 60w men man får ju ett elektriskt fält som jag helst inte vara för nära och tar man ut 5 A från bobatteriet är det ju ganska tomt på morgonen.
Har man 220v måste man vara försiktig så man inte får vatten på golvet där det kan leta sig ner.
Det här med golvvärme har jag funderat mycket på men det känns lite otäckt med direktel. Har man vattenburen värme är det ju en annan sak.
Sen har jag funderat på att halva ytan strålar ju ut under bilen så en bra isolering är ju nödvändig utan alla dessa fusk som ofta uppstår där det är svårt och trångt.
Har själv alltid tofflor och en vanlig matta under fötterna och sen blåser varmluften utmed golvet så det blir inte speciellt kallt.
Mycket frågor men inga svar....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Brukar lägga ett liggunderlag på golvet vid dinetten.
Ha det
Så gör vi också på vintern funkar tokbra tom i Kiruna trakten:), det man saknar är golvvärme vid entredörren där all snö ligger och tinar och sällan torkar helt.

Sedan sköna tofflor, finns inget bättre och kanon att köra i också:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har funderat på en lös värmedyna att ha som sängvärmare köper man två kan man ju serie eller paralelkoppla dem för önskad värme.
har ju en dyna på vintern hemma under tempurmadrassen eftersom den blir stenhård och kall när det är lite kyligt och kallt på vintern.
Problemet där är spänningen man kan ju inte använda den utan elanslutning även om batteriet räcker, om man har en vanlig billig omvandlare 150w så räcker det gott till en dyna på 60w men man får ju ett elektriskt fält som jag helst inte vara för nära och tar man ut 5 A från bobatteriet är det ju ganska tomt på morgonen.
Har man 220v måste man vara försiktig så man inte får vatten på golvet där det kan leta sig ner.
Det här med golvvärme har jag funderat mycket på men det känns lite otäckt med direktel. Har man vattenburen värme är det ju en annan sak.
Sen har jag funderat på att halva ytan strålar ju ut under bilen så en bra isolering är ju nödvändig utan alla dessa fusk som ofta uppstår där det är svårt och trångt.
Har själv alltid tofflor och en vanlig matta under fötterna och sen blåser varmluften utmed golvet så det blir inte speciellt kallt.
Mycket frågor men inga svar....


Att lägga golvvärme med 230 volt är nog inget jag skulle göra. Vet att de folies som säljs drivs av 48 volt och kan regleras för behaglig temp på golvet.
En fördel här med luftburen värme är ju att golvet värms upp av den varma luft som strömmar ut ur utsläppen men har man vattenburen värme så borde det vara lag på att ha golvvärme och god isolering i golvet.
Det är det jag skall försöka fixa på något sätt utan att behöva skruva lös sittbänkar, köksbänk mm. Har kollat lite på nätet och tycker att just en tunn folie och 48 volt vore mumma. Enkelt att lägga och sedan bara ha en tillklippt matta över alltihopa, har pratat med en firma i Bromma som har fina mattor och som också kan langutera dessa. Tänkte mig mattan i två delar för enkelhetens skaull.
Skall använda husbilen för resa i helgen men på söndag em är vi tillbaka på Ängby Camping och skall försöka hitta ett stort krafigt papper att göra en mall av.
Egentligen behövs inte detta nu då det är ganska varmt på golvet tack vare bra isolering så det blir egentligen bara att bokföra på myskontot.
Har också strulat med temprelän och olika kopplingar till fläktarna men hittar ingen bra kopplingsschema så det blir mera experimentera. Tur att jag köpte fyra kretskort...

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsn. Bror
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja 48V är den högsta "säkra" spänningen problemet är ju att få till den med en vanlig transformator nuförtiden är det ju switchade omformare som gäller och de avger ju en sorts övertonrika fyrkantvågor som jag är tveksam till.
Slingorna ska väl ligga på ett visst sätt i förhållande till eventuella metaller så man inte får induktiv kopping känns säkrast med en färdig lösning.
En sak jag funderat på för 220V var mindre strålvärmare som man kunde ha i taket om jag fattade rätt var det inga höga temperaturer utan motsatsen till den kalla väggens princip. De påstod att de hade något liknande på operationsalen på sjukhuset men de sövde mej igår så det vet jag inte något om.
Vattenburna element vid väggarna som är så vanliga tror jag inte mycket på för golvens skull de drar ju upp luften mot fönstren för att hindra kondens men sen kyls ju luften av på väg ner till golvet igen.
En riktig ir kamera skulle vara bra för att kontrollera värmespridning och kalla fläckar, inomhus har jag använt en billigare avståndsmätare från black och decker som visade att ytterdörrarna var riktigt kalla i huset och golvet innanför. Ska gå att hyra sådana och ta värmekort med, fast på små områden kan man ju ta ett foto och rita in ett antal punktmätningar som ger en viss bild av värmefördelningen.
I min bil ligger det klickgolv ovanpå plastmattan hade varit bättre att lägga 5mm golvisolering där och tagit bort plastmattan. Sen kan jag se marken om jag tittar bredvid trumavärmaren antar att det ska sitta någon slags tätning där som försvunnit genom åren, den är ju ombyggd med trumas original eltillsats så man har bråkat en hel del med den på ett mindre intellgent sätt bockat och bucklat plåtar och stag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Att lägga golvvärme med 230 volt är nog inget jag skulle göra.
Hälsn. Bror

Hej Bror!

Du tror väl inte att jag fixat elektriska stolen av golvmodell?

IMG_20170929_114417.jpg

I den här lådan sitter transformatorn och jag kan med brytarna lägga olika effekt på slingorna i sovrum och dusch. Texten till höger syns dåligt men det står sommar, höst/vår, vinter och extrem kyla.

Endast till primärlindningen i trafon går 230V.

Endast under byggnadstiden på vintern kunde jag testa högsta effekt. Då kunde det vara extremt kallt. Under normala "svenska somrar" som vi nyss har haft räcker det med lägsta effekt.

Oroas lite över hur annan användare skulle kunna ställa till det eftersom samspelet mellan utetemperatur och vald effekt har betydelse. Om man väljer högsta effekt en het sommardag (har jag aldrig testat) tror jag att golvmattorna kommer att skrynkla sig.

Därför har jag bestämt mig för att koppla ur systemet den dag jag säljer den gamle.

Följer ditt förehavande med spänning.

Hare bra!

Alve
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Du tror väl inte att jag fixat elektriska stolen av golvmodell?

Visa bilaga 129340

I den här lådan sitter transformatorn och jag kan med brytarna lägga olika effekt på slingorna i sovrum och dusch. Texten till höger syns dåligt men det står sommar, höst/vår, vinter och extrem kyla.

Endast till primärlindningen i trafon går 230V.

Endast under byggnadstiden på vintern kunde jag testa högsta effekt. Då kunde det vara extremt kallt. Under normala "svenska somrar" som vi nyss har haft räcker det med lägsta effekt.

Oroas lite över hur annan användare skulle kunna ställa till det eftersom samspelet mellan utetemperatur och vald effekt har betydelse. Om man väljer högsta effekt en het sommardag (har jag aldrig testat) tror jag att golvmattorna kommer att skrynkla sig.

Därför har jag bestämt mig för att koppla ur systemet den dag jag säljer den gamle.

Följer ditt förehavande med spänning.

Hare bra!

Alve
Snygg och enkelt, det brukar löna sig!!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Ja 48V är den högsta "säkra" spänningen problemet är ju att få till den med en vanlig transformator nuförtiden är det ju switchade omformare som gäller och de avger ju en sorts övertonrika fyrkantvågor som jag är tveksam till.
.
Ähh, nu får du ge dig, hackarkrafter sitter överallt, tänker man så är det nog bara att dra något över huvudet:D

Men normalt använder man vanliga trafos inte hackarkrafter.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

48V transformatorer av järnkärnetyp sitter i många kabeltvanläggningar. Standard 300VA skulle väl vara ok. Kolla hos några elfirmor om de inte skrotat ut någon. Sen får du väl serie/parallell -koppla för tining eller underhållsvärme. Trafon brukar vara i plastlåda med säkring på sekundären och någon temperatursäkring i lindningarna. Visst väger lite men kan ge underhållsvärme i något lämpligt ställe...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Till 48 volts golvfolie finns transformator mm som tillhehör.


ART-NR ART EFFEKT BREDD ENHET
8960601 Ebeco Foil 48 V 80 W/m² 53 cm löpmeter
8960603 Ebeco Foil 48 V 80 W/m² 43 cm löpmeter
8960605 Ebeco Foil 48 V 80 W/m² 69 cm löpmeter
GARANTI
TILLBEHÖR
TRANSFORMATOR
Transformator
Transformator för anslutning av Ebeco Foil 48 V. Levereras med sladdställ.
Artikelnr Benämning
5207021 Transformator 250 VA, sladdställ, 230 V/48 V
5207024 Transformator 350 VA, sladdställ, 230 V/48 V
5207026 Transformator 500 VA, sladdställ, 230 V/48 V
5207029 Transformator 720 VA, sladdställ, 230 V/48 V
5207028 Transformator 1200 VA, sladdställ, 230 V/48 V
TILLBEHÖRSSATS EBECO FOIL 48 V

Komplett tillbehörssats för montering av Ebeco Foil 48 V. Räcker till ca 15 st folier.
Artikelnr Benämning
6600120 Tillbehörssats Ebeco Foil 48 V

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det går ju att räkna på allt men man måste veta hur stor yta man ska använda och hur stort värmebehovet är.
Förmodligen finns det färdiga tabeller, att köpa en transformator som är ett nummer för stor är ju inget fel utan en ökad säkerhetsmarginal.
Det finns ju en fläktkamin som är ganska dyr men väldigt tyst och kan man hitta en bra montering så är det ju också en lösning.
Möjligen går det att koppla så att man skulle kunna ha golvärmen på när man kör via 12v.
En sak jag undrat mycket över är varför det inte finns 230v generatorer på husbilar, eller är det kanske så att avancerade omvandlare tagit över den funktionen. I varje fall har vi med äldre bilar för klena generatorer för att klara mycket mer än driften.
Ett annat problem med elväme är ju att man ofta inte har tillgång till så mycket ström och lägg därtill en lång kabel plus en massa spänningsfall fram till uttagen där en lång kabel kanske matar 6 uttag på en camping.
Man måste nog räkna med att golvvärme bara är en tilläggsvärme om det blir kallt ute som förhöjer komforten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Golvvärme för husvagnsproducenter - folie på löpmeter. | Ebeco
Här står det mesta som behövs ladda ner en pdf med montageanvisning där finns nog allt du behöver veta.
Xps verkar vara samma sorts plast som man använder till sina värmegolv men med eget namn men med samma högsta temp angivelse ca 70grader.
Verkar som alla folier ligger på 80w/kvm och i din bil har du väl inte mer än högst 4kvm öppen golvyta vilket betyder max 320w värmeeffekt förmodligen mindre. Så det handlar om komfortvärme men du har ju värme så det räcker.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Till 48 volts golvfolie finns transformator mm som tillhehör.


ART-NR ART EFFEKT BREDD ENHET
8960601 Ebeco Foil 48 V 80 W/m² 53 cm löpmeter
8960603 Ebeco Foil 48 V 80 W/m² 43 cm löpmeter
8960605 Ebeco Foil 48 V 80 W/m² 69 cm löpmeter
GARANTI
TILLBEHÖR
TRANSFORMATOR
Transformator
Transformator för anslutning av Ebeco Foil 48 V. Levereras med sladdställ.
Artikelnr Benämning
5207021 Transformator 250 VA, sladdställ, 230 V/48 V
5207024 Transformator 350 VA, sladdställ, 230 V/48 V
5207026 Transformator 500 VA, sladdställ, 230 V/48 V
5207029 Transformator 720 VA, sladdställ, 230 V/48 V
5207028 Transformator 1200 VA, sladdställ, 230 V/48 V
TILLBEHÖRSSATS EBECO FOIL 48 V

Komplett tillbehörssats för montering av Ebeco Foil 48 V. Räcker till ca 15 st folier.
Artikelnr Benämning
6600120 Tillbehörssats Ebeco Foil 48 V

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror

80W/m2 är nog lite onödigt mycket effekt för golvvärme som ren komfortvärme. En trestsgstransformator inställd på 32V, 42V eller 48V kan vara bra för att sänka effekten på golvvärmen till 40W/m2, 60W/m2 och 80W/m2. Själv kör jag enbart på 32V = 40W/m2 för att få golvet varmt och skönt att gå på.

P=U i kvadrat/R och på en given "slinga" är R (Resistansen) konstant
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

mlaajanen, beträffande elfälten så finns det nog en orsak till att man använder dyra tunga transformatorer till golvvärme. För en del år sedan var det en massa uppståndelse att volvo på någon modell hade batteriet placerat baktill och elkabeln gick på golvet till motorummet, det skrevs om elektriska fält som inte var bra då.
Och då var det bara likström 12 volt.
Hade en vattensäng med separata uppvärmningar där man kunde mäta en spänning på över 100v mellan två personer och man kunde känna en vibrerande känsla om man tog på den som låg bredvid.
Jag löste det genom att trixa med kontakterna så fas och noll bytte plats.
elementen låg under vattenmadrasserna 20cm tjocka i glasfiberduk inuti ett rör av metall alltså helt åtskilda galvaniskt.
Förmodligen var det kapacitiv koppling och med den stora ytan blev det besvärande. Idag finns det mej veterligen varken vattensängar eller affärer som säljer dem, tror folk mådde dåligt av dem, själv fick jag ont i ryggen.
När jag lagade tv hade jag alltid en skruvmejsel med glimlampa med mej sk spänningsprovare, då slapp man skruva av högspänningskåpan i onödan om felet satt någon annanstans eftersom skruvmejseln lös på långt håll. Jag gjorde av med flera mejslar eftersom ett litet motstånd brändes av ibland bara av att man höll i närheten.
Elektriska fält är inte att leka med om man blir utsatt för dem länge.
 
Toppen