• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Enda vanskeligere, hver bruker setter hvilket antall innlegg som går på hver side. Denne tråden ha for meg over 300 sider. En bedre funksjon er at en for hvert innlegg kan hente direkte peker til dette, det fungere for alle.

Har nå endret min setting til 20 innlegg pr side og finner denne starten:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680-94/#post346436 som burde fungere for dere.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Längst upp och längst ner på sidan, ute i högerkanten har ni en list med olika sidnummer på.
Klicka på det sidnummer som är närmast den sida ni vill till. Gör så ett par gånger så är ni snabbt på den sida ni vill.

Upptäckte nu att om ni klickar i rutan längst till höger så dyker det upp en ny ruta där ni kan skriva in sidnumret ni vill till. Ännu enklare ! :spinny:

Så har jag alltid gjort och försöker nu också. Funkar inte.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Enda vanskeligere, hver bruker setter hvilket antall innlegg som går på hver side. Denne tråden ha for meg over 300 sider. En bedre funksjon er at en for hvert innlegg kan hente direkte peker til dette, det fungere for alle.

Har nå endret min setting til 20 innlegg pr side og finner denne starten:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680-94/#post346436 som burde fungere for dere.

Behöver nog mer hjälp. Hur ändrar man "setting"?

Undrar om jag har krånglat till något. Det har fungerat förr.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Längst upp och längst ner på sidan, ute i högerkanten har ni en list med olika sidnummer på.
Klicka på det sidnummer som är närmast den sida ni vill till. Gör så ett par gånger så är ni snabbt på den sida ni vill.

Upptäckte nu att om ni klickar i rutan längst till höger så dyker det upp en ny ruta där ni kan skriva in sidnumret ni vill till. Ännu enklare ! :spinny:


Inte på telefonen tyvärr!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Varför kapa Brors tråd om sitt bygge, med en massa annat nonsens.

//Tommy

Vill du vara snäll och utveckla det här lite. Vad menar du med att kapa Brors tråd etc.etc.??

Håller det här forumet på att braka ihop helt? Vad säger du Bror? Brukar jag "kapa" din tråd?

Bennsan som tackar för inlägget kanske kan förklara? Han har tydligen förstått.

:confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Javisst kan jag det. Bror startade en tråd om renovering av sin gamla husbil. Sedan startade han en till (denna tråden) som han döpte till Fortsatt renovering. Han har hela tiden steg för steg beskrivit hur han gått tillväga med sin renovering. Då kan man tycka att det är lite synd att man börjar avhandla bl.a jetmotorer, 2-taktare & settings i samma tråd. Tråden i sig är väldigt bra & intressant t.o.m bland dom bästa. I mitt tycke så förstörs den lite av andra ovidkommande saker.
Jag kanske tänker fel men så tycker jag.

Bennie
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Javisst kan jag det. Bror startade en tråd om renovering av sin gamla husbil. Sedan startade han en till (denna tråden) som han döpte till Fortsatt renovering. Han har hela tiden steg för steg beskrivit hur han gått tillväga med sin renovering. Då kan man tycka att det är lite synd att man börjar avhandla bl.a jetmotorer, 2-taktare & settings i samma tråd. Tråden i sig är väldigt bra & intressant t.o.m bland dom bästa. I mitt tycke så förstörs den lite av andra ovidkommande saker.
Jag kanske tänker fel men så tycker jag.

Bennie

Bror och jag har under många år kommunicerat både i hans tråd och i min tråd "Renoverar äldre hembygge". I det här fallet startade det med inlägg 3133, 3134 och 3135. Bror inbjöd mig att ta del av hans erfarenheter på sidan 94. Då jag inte lyckade hitta dit kan jag väl inte starta en ny tråd för att få klarhet.

Men det är klart att det finns bessvissertyper som måste lägga sig i. Det är att kapa tråden.
:mad:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är lugnt Alve, hoppas du löser problemet så att du kommer åt sidorna i tråden.
För mig är trådkapning att helt ta upp något annat som inte alls rör det som tråden avser och jag kan tycka att ett litet problem där man inte når det man söker och frågar efter hjälp inte alls är fel.
Ingen av oss kan ju allt om allt så ibland dyker följdfrågor upp. Ett enkelt litet svar kan ju göra susen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Behöver nog mer hjälp. Hur ändrar man "setting"?

Undrar om jag har krånglat till något. Det har fungerat förr.
Under Kontrollpanel fra den blå listen, under Rediger alternativ vil du halveis ned siden finne Antall innlegg pr side - set denne til 20 og sidenummerene til Bror fungerer.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Under Kontrollpanel fra den blå listen, under Rediger alternativ vil du halveis ned siden finne Antall innlegg pr side - set denne til 20 og sidenummerene til Bror fungerer.

Tack snälla Knut!! Nu funkar det igen. Man får vara glad över att det finns sådana som du också i klubben. Förstår inte varför mitt stod på 40. Men det spelar ingen roll nu.

:):msn_flower:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ängby camping i Bromma. Ganska bra camping men många jobbare av div härkomst kör bil tidigt på morgonen och sent på kvällen. De jobbar nog.
Har gott om tid här då vi är förvisade från vår lägenhet pga stambyte så vi blir här tre eller kanske fyra veckor.
Då gäller det att ha något att pyssla med på kvällarna och för min del så skall en takantenn till Net1 upp så vi har en bättre mottagning. Funkar ifs även med de antenner som sitter på apparaten men bör bli bättre med utvändig antenn.
Har också fått hem grejer från kina till tempreglering av kylskåpet då det är varmt ute, så den skall monteras med ett par datorfläktar i övre gallret.
Spännande.....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsn Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skulle monterat golvvärme vid renoveringen, det var en grov miss. Inte kallt, 50 mm isolering men känns lite oskönt att vara barfotad.
Googlat lite på elslinga i folieform. Intressant och funderar på att lägga in ett sådant. Någon som gjort det och hur verkar det?
Annars fungerar det utmärkt att bo i bilen men förståss inga minusgrader ännu.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsn. Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Vi har golvvärme via elslingor under mattorna i sovrum och dusch. Det är fantastiskt skönt då utetemperaturen börjar röra sig omkring 0.

:)
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Här ett exempel för 48V.
http://www.badrumsbutiken.se/bilder/artiklar/pdf/6060-48KITr.pdf
Finns nog i olika bredder också.

Har själv golvärmefolie som ligger direkt på plastmattan i husbilen. Ovanpå folien har jag lagt tunna konferensrumsplattor med måtten 50x50 cm som täcker hela golvet. Golvvärmen regleras manuellt med en 3-stegs transformator för att få 50%-75%-100% effekt.

Brandtestade konferensrumsplattor: https://www.ruugs.se/tex-ribb-gra?___store=default&nosto=nosto-page-product1

Några bilder på hur det ser ut hittar du i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t91183-21/#post853340
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skulle också lägga folie under mitt klickgolv men tydligen kan man inte lägga folien direkt på golvisoleringen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Vill minnas att jag sett golvvärmefolie för husvagnar där det är tänkt att lägga dessa direkt på befintligt golv o sen ha en lös textilmatta ovanpå.

Borde ju kunna funka om man nu vill ha textilmattor.

Jag valde https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Golvvaerme-12-48V/KELVIN-XK500.htm

som jag spårade in i plyfaskivan och sen limmade vinylgolvmattan ovanpå.

Valde att lägga trådarna med ca 40 mm avstånd då en husbil är bedrövligt dåligt isolerad i golvet (jämfört med hus) och att plyfa o vinyl inte sprider värmen lika bra som tex klinkers. Var inne på nån aluplåt men det blev inget av med det. Känns dock inte som det hade behövts med mitt korta CC avstånd.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
vilken typ av slingor? Finns var att köpa och prisbild
Hälsningar Bror

Naturligtvis hembygge nästan alltihopa. En släkting hjälpte mig med att linda en rejäl transformator med flera uttag från sekundärlindningen. Det handlar alltså om 230V och kräver ju anslutning. Fräste flera spår i undersidan av duschkaret och laddade med en speciell tråd avsedd för värmning. Den delen har fungerat perfekt i 20 år. Däremot inhandlade jag en färdig matta hos Husvagns Svensson som jag placerade under mattan i sovrummet. Den har tappat någon lindning.

Synd att jag inte kan komma med något användbart tips nu. På den tiden sysslade jag mycket med elektronik men har glömt mycket nu. Kan dock tänka mig att det är möjligt att använda innehållet i en vanlig stolsvärmedyna. Blir kanske varken billigare eller bättre än värmemattor som är avsedda för ändamålet.

Hoppas du hittar något vettigt!

:)
 
Toppen