• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Otroligt vilken kunskap och förmåga du har bror.
Wizard man ser ju aldrig någon som kyler motorn.
Däremot ser man trasiga bilar ganska ofta, tror folk var mer försiktiga förr.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Har lärt mig också att efter start av motorn inte gå över 1.000 varv förrän efter 30 sec. för att skona turbon. Stämmer det?
Vad skulle meningen med det vara? Hade du sagt att man skulle vänta på en viss temperatur men inte tid, det låter mycket konstigt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har lärt mig också att efter start av motorn inte gå över 1.000 varv förrän efter 30 sec. för att skona turbon. Stämmer det?

Man skall vänta tills oljetrycket byggts upp och att oljan nått turbon. Det sämsta man kan göra är att varva upp motorn direkt efter start.
Turbon kan komma upp i uppåt 130 000 varv/min under belastning så ni kan ju räkna på hur många varv den hinner gå under ex 5 sek innan den får smörjning.
En turbo har flytande lager för att klara av hastigheten. Dvs bussningar som inte är fästade vare sig på turbinaxeln eller i turbons hus.
Detta gör att lagren roterar med halva axelns hastighet och klarar på så sätt varvtalet.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Eftersom jag inte kan avgöra om olja har nått turbon så har jag väl bara lämplig tid att ta till. Vad gäller temperatur har jag väl inget annat att ta till heller?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Eftersom jag inte kan avgöra om olja har nått turbon så har jag väl bara lämplig tid att ta till. Vad gäller temperatur har jag väl inget annat att ta till heller?
Nej jag tror det är en missuppfattning men däremot kan det vara bra att låta motorn gå varm innan man varvar speciellt om det är en motor gjord i olika material, tex aluminiumblock med våta stålfoder men även vad gäller alla glidlager och kammar så att oljan har hunnit få sin rätta konsistens och smörjer bra.

Men om du tänker dig att det ska ta tex 30 sekunder att få olja till ett lager tex så betyder det att flödet är superlågt inte bara vid start, många lager speciellt journallager som sitter i vevlager, ramlager och vissa turbos kan inte vara utan olja så länge vid varje start, de turbos som har kullager kan kanske klara sig bättre men oljan ska även hjälpa till att transportera bort värmen och då krävs det ett bättre flöde än så tror jag.

Ingen skulle kunna sälja en bil om man skulle behöva vänta 30 sekunder vid varje start, när man stänger av en bil så stiger tempen i toppen och i turbon så många har en vattenpump som kör en stund efter att motorn stängdes av en del kör elfläkten för att kyla kylaren och på så sätt får cirkulation av kylvatten.

Tempen däremot har du en mätare för och olja följer motortempen rätt bra även om den släpare efter vid start och stiger mer vid hård körning medans vattentempen är konstant.

En ren lekmans tankar dock :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ingen pilot skulle heller lyfta utan en varmkörd motor, man kör den ju ganska länge medans man gör checklistan.
Skillnaden är ju egentligen enbart att man kan stanna utmed vägen och ringa efter bärgare med en bil.
Själv har jag varken sett eller haft en bil med elektrisk vattenpump, de brukar gå på en rem om det inte finns en parkeringsvärmare men det är ju en annan sak.
Många bilar har ju en termostatstyrd elfläkt som går helt utanför tändningen och kan starta närsomhelst, fast eftersom motorn står still startar de på eftervärmen och gör nog inte mycket nytta för själva motorn.
Så oftast är det nog tomgång som gäller och man kan om man har lite hög temp slå på värmen i bilen om man har manuella kontroller, det tar ner motortempen snabbt.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Ingen pilot skulle heller lyfta utan en varmkörd motor, man kör den ju ganska länge medans man gör checklistan.
Skillnaden är ju egentligen enbart att man kan stanna utmed vägen och ringa efter bärgare med en bil.
Själv har jag varken sett eller haft en bil med elektrisk vattenpump, de brukar gå på en rem om det inte finns en parkeringsvärmare men det är ju en annan sak.
Många bilar har ju en termostatstyrd elfläkt som går helt utanför tändningen och kan starta närsomhelst, fast eftersom motorn står still startar de på eftervärmen och gör nog inte mycket nytta för själva motorn.
Så oftast är det nog tomgång som gäller och man kan om man har lite hög temp slå på värmen i bilen om man har manuella kontroller, det tar ner motortempen snabbt.
Iofs men jag tror inte att en jetmotor har några problem att "gasa på" nästintill direkt, dom har oftast kullager och då är det inga stora behov av att värma upp.

Ej heller en raketmotor bara gasa på.

Se en 2-taktare, den mår och går så bra mycket tack vare att den har kullager och alltid får iskall ren olja transporterad mha soppan och sådana motorer är det bara att starta och köra ingen uppvärmning det bara förstör stiften:D Pedal to the metal gäller där

Däremot journallager som nämnt har en skitmiljö rent ut sagt med varm och skitig olja och dom kräver ett konstant flöde av olja men själva bärfilmen byggs upp lite på samma sätt som en vatten/olje-pump därav att dom kräver rätt spel, viskositet och flöde.

Elektrisk vattenpump är något som kommer att bli mer och mer vanligt precis som elektriskt fläkt blev.

Och eftersom en diesel har ett lägre behov att kylas med vatten speciellt på låga varv så borde den komma där snart om nu dieseln överlever 2017 dvs:D

Eftersom vi pratar turbo så kan den slås på för att bla kyla turbon och vem vet snart har vi en elektriskt oljepump kanske som precis som på vissa fordon slår igång när man öppnar dörren i syfte att hinna bygga upp flödet innan vi vrider om nyckeln!

The benefits of car electric water pumps

How does an electric water pump benefit your engine? | HowStuffWorks

BMW E60 5-Series Water Pump Testing - Pelican Parts Technical Article

En lekmans tankar :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Med tanke på prat om oljetempmätare etc. kanske jag skulle påminna om att jag har en Iveco av 1988 års modell.
Jag tycker att den är fantastiskt driftsäker. Börjar bli inkörd nu 24.000 mil.
Carla Yellow Racingteam som var förra ägaren höll normalt 120 på autobahn.
:mcride:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Med tanke på prat om oljetempmätare etc. kanske jag skulle påminna om att jag har en Iveco av 1988 års modell.
Jag tycker att den är fantastiskt driftsäker. Börjar bli inkörd nu 24.000 mil.
Carla Yellow Racingteam som var förra ägaren höll normalt 120 på autobahn.
:mcride:

Carla Yellow Racingteam! Carla Carlqvist som gick bort nyligen?

Isåfall är den inkörd, den mannen slog inte av på farten i onödan det finns det många många priser som bevisar :D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Iofs men jag tror inte att en jetmotor har några problem att "gasa på" nästintill direkt, dom har oftast kullager och då är det inga stora behov av att värma upp.

Ej heller en raketmotor bara gasa på.

Se en 2-taktare, den mår och går så bra mycket tack vare att den har kullager och alltid får iskall ren olja transporterad mha soppan och sådana motorer är det bara att starta och köra ingen uppvärmning det bara förstör stiften:D Pedal to the metal gäller där

Däremot journallager som nämnt har en skitmiljö rent ut sagt med varm och skitig olja och dom kräver ett konstant flöde av olja men själva bärfilmen byggs upp lite på samma sätt som en vatten/olje-pump därav att dom kräver rätt spel, viskositet och flöde.

Elektrisk vattenpump är något som kommer att bli mer och mer vanligt precis som elektriskt fläkt blev.

Och eftersom en diesel har ett lägre behov att kylas med vatten speciellt på låga varv så borde den komma där snart om nu dieseln överlever 2017 dvs:D

Eftersom vi pratar turbo så kan den slås på för att bla kyla turbon och vem vet snart har vi en elektriskt oljepump kanske som precis som på vissa fordon slår igång när man öppnar dörren i syfte att hinna bygga upp flödet innan vi vrider om nyckeln!

The benefits of car electric water pumps

How does an electric water pump benefit your engine? | HowStuffWorks

BMW E60 5-Series Water Pump Testing - Pelican Parts Technical Article

En lekmans tankar :)


Tror att du tar lite lätt på detta med kallstarter av såväl förbränningsmotorer som jetmotorer.
Som gammal pilot och fortfarande flygplansägare med kolvmotorer så skulle jag nog hänga den pilot som i alla fall med min maskin drog iväg efter start av motorerna. Direkt efter att motorn startat så gäller lägsta möjliga varvtal, ca 1000 varv/min tills oljetryck stabiliserat sig och först efter att cylindertempmätaren ger utslag 40-50 grader så kan man gasa på lite mera typ taxning mm
Materialet i motorer utvidgar sig olika och höga varv på kalla motorer ger ofta skärspår på bl.a kolvarna som på sikt inte är bra. Beträffande jetmotorer så gäller att stabilisera värmen på motorns sk hot section-brännkammaren vilket på moderna jetmotorer kollas av elektroniskt men lite äldre motorer hade man att passa denna temp. Överskreds ett visst värde så kunde hela brännkammaren eldas upp och DET var/är inte gratis.
Tror nog att det mesta kan överföras på bilmotorer också. Att starta en kall motor och genast dra iväg sliter nog ordentligt på motorn men allt är ju möjligt.
Beträffande överhettade turbos så sker det en ordentlig övertemp om man inte efter lite eller kanske tom normal körning inte låter turbon och topp mm kylas ned på tomgång några sekunder.
Elektriska vattenpumpar och oljepumpar finns nog inte på så många bilmotorer ännu men det kommer nog. Till flygplansmotorer finns det ibland en sk preoil pump som trycker upp olja till fullt oljetryck med elpump innan motorn startas.
Detta är vad jag lärt mig och det gäller för mig, andra gör som de vill.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Javisst Alve, finns tillbehörssatser att köpa. Om jag minns rätt så handlade jag på tyska Ebay. Skall kolla om jag hittar något om detta här för jag tror att jag skrev om det.
Ha det gott.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hur tar jag mig dit? Hamnar på sid 79 hur jag än gör.??? Har tittat på dina tidiga sidor förut men nu lyckas jag inte.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja det är verkligen dumt att man inte kan söka på sidnr. Som om tråden nu har 150 sidor och man vill till 92 så blir det en jäkla massa klickande.
Längst upp och längst ner på sidan, ute i högerkanten har ni en list med olika sidnummer på.
Klicka på det sidnummer som är närmast den sida ni vill till. Gör så ett par gånger så är ni snabbt på den sida ni vill.

Upptäckte nu att om ni klickar i rutan längst till höger så dyker det upp en ny ruta där ni kan skriva in sidnumret ni vill till. Ännu enklare ! :spinny:
 
Toppen