• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Feltema... snålheten bedrar visheten och tyvärr så är många av oss så dumma att vi går in till Biltema mer än en gång:D

Min son har lärt sig att allt från Biltema är skit:D

Jag tror att du skriver i fel forum. Klagomål finns i en annan tråd.
Här handlar det om renoveringar!
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Fortsatt renovering

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=239821994&damageUnrepaired=ONLY_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelId=19&pageNumber=1&scopeId=C&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&transmissions=SEMIAUTOMATIC_GEAR&fnai=next

Detta är nog enklaste men jobbigaste vägen till modern komfort, köpa typ denna ta in som skrot, plocka drivlina byta/bygga om så framvagn passar byta bakaxel och plocka över hela elsystemet med alla givare och instrument.

Du har ju redan en bil som vida överstiger försäkringsbolagens listor så varför inte gå ALL IN ..... :spinny:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nja, detta med en mycket modernare donatorbil har för och nackdelar. Fördelarna måhända överväger men jobbet är alltför stort och inte alls priblemfritt. Modernare bilar har en sk subframe där all mekanik är monterad. Jättesvärt att få plats med allt som hör en modernare bil till. EGR ventil ABS broms mm mm och utöver detta all elektronik med dator reläer mm plus att allt på instrumentbrädan måste bytas ur då det är elektronisk hastighetsmätare helt annorlunda kabelstam..nåja allt kan åtgärdas men hur mycket jobb skall man lägga ner. En stor fördel vore om man kunde uppgradera Euroklassningen men men

Nej jag kommer att fortsätta experimentera med mitt stölleprov. Varje förändring/förbättring känns då som en seger och egentligen så är ju inget omöjligt dock tar det bara kanske lite mera tid.
Beträffande modifieringarna på min bil med byte till starkare motor så har även andra delar uppdaterats, typ monterat 15" hjul, bromscylindrar bak till större
diameter tillsammans med större huvudbromscylinder och bromsservo detsamma som till 18Q, tunga chassit. Fjädrar fram kommer från 14 chassit.
Att uppdatera även bromsar fram skivor, bromsok och fjädring från 18Q kräver 16" hjul. Har dessa delar men inte monterat och vet inte ens om jag kommer att göra det.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jo men lägger du ner lite jobb på att få subbframe att passa så är ju halva jobbet gjort typ :D sen du får ju allt med donatorbilen, sen vist det tar tid att flytta allt men lite fränt vore det
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Att bygga om till subframe är inte besiktningsmässigt möjligt om man inte gör en reg.besiktning men även då är det mycket svårt. Gäller dessutom att få Peogeot att godkänna en så omfattande ombyggnad och det är näst intill omöjligt.

Byte till subftame innebär kapning och byte rambalkar från torpedväggen och framåt och ävenså främre hjulhus eller hel modifiering för att passa.

Som gammal bilplåtslagare så vet jag omfattningen av ett sådant arbete, så jag tror att jag inte ens skall sova på saken utan lämnar det därhän även om det vore ett spännande projekt. Skulle ju per automatik få krägningshämmare fram mm. Dessutom skulle det gå att pressa ner en lite bredare växellåda då det blir ett större utrymme mellan subframen och rambalkarna.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Att byta halva bilen tror inte jag heller på, då är det både ekonomiskt och på en massa andra sätt bättre att sälja det man har och köpa något nyare, det är ju på så sätt man når "väggen".
Jag tror man når en punkt där man måste vara nöjd med det man har och göra mindre förbättringar.
Har kommit till samma läge med min vanliga bil en clio som jag egentligen vill byta mot en toyota iq.
Men det är förmodligen fullständigt idiotiskt.
Svårt det där med logik och bilar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Att byta halva bilen tror inte jag heller på, då är det både ekonomiskt och på en massa andra sätt bättre att sälja det man har och köpa något nyare, det är ju på så sätt man når "väggen".
Jag tror man når en punkt där man måste vara nöjd med det man har och göra mindre förbättringar.
Har kommit till samma läge med min vanliga bil en clio som jag egentligen vill byta mot en toyota iq.
Men det är förmodligen fullständigt idiotiskt.
Svårt det där med logik och bilar.
Att hålla på och fixa o modernisera en gammal bil är väl ett av många medlemmars intresse,inklusive ditt och mitt :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag enbart lite finlir
Har haft ett lite oljesöl från motorn på senare tid och roade mig med att försöka hitte läckan. Visade sig komma från oljefällan till vevhusventilationen. Sitter trångt mot startmotorn men lyckades både demontera och montera ytan trasiga knogar och blodvite.
Konstruktionen på dessa gamla motorers oljefälla är att betrakta som lite simpel och består av en liten burk med genomgående bult som drar fällan mot motorblocket. Någon eller kanske jag har dragit denna bult lite för hårt och deformerat bultskallens anläggningsyta, så läckaget var där. Vet att oljefällan på lite senare motorer är av plast med tätande oring i hålet och en M10 bult som håller fällan mot blocket. En mycket bättre lösning. Få se nu om detta blir tätt nu annars så får det bli en senare typ.
Mätte också upp ventilspelet och tycker att det på några ventiler var för stort och därav lite tickande från ventilerna.
Tyvärr så är det jobbigt att justera ventilerna då man använder justerbrickor i olika mått och dessutom går det åt två specialverktyg, en som trycker ner ventilen och ett som håller nere ventillyftaren i ytterkant så att bjusterbrickan kan tas bort. Ringde Fiat om dessa men de kan inte skaffa dessa längre, inte hittade jag heller några på varesig tyska, franska eller italienska Ebay.
Återstår då att klura ut och tillverka dessa. Justerbrickorna kan köpas en och en eller en hel sats från Axel Augustin i Tyskland. Detta jobb får anstå till vi åkt färdigt för i år då kan jag demontera och mäta varje bricka mot ventilspelet.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    883,1 KB · Visningar: 23
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Finns ju fler motorer som har samma system bl.a. volvo om jag minns rätt, kanhända något finns som passar.
På min gamla diesel så går det ett gummirör från ventilkåpan direkt till insugningsröret, fyllde lite över strecket med olja sist och när den fick gå lite hårt på motorvägen kom det såna där turboryck ibland och sen var olje nivån nere på max. Tycker det borde sitta en frånskiljare imellan så att bara gaser och inte olja kan komma till insuget, man skulle ju också kunna någon anordning som sprutar in extradiesel där för att klara branta backar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Finns ju fler motorer som har samma system bl.a. volvo om jag minns rätt, kanhända något finns som passar.
På min gamla diesel så går det ett gummirör från ventilkåpan direkt till insugningsröret, fyllde lite över strecket med olja sist och när den fick gå lite hårt på motorvägen kom det såna där turboryck ibland och sen var olje nivån nere på max. Tycker det borde sitta en frånskiljare imellan så att bara gaser och inte olja kan komma till insuget, man skulle ju också kunna någon anordning som sprutar in extradiesel där för att klara branta backar.

Oljenivån nere på max. ???
:confused::confused:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja precis Wizard, från att ha varit lite för mycket så sjönk den till max på stickan!!
Den drar normal nästan ingen olja så jag tillskriver att vevhusventilationen tagit hand om det därav turborycken som kom ibland med gasen i samma position.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lite avis idag. Min garagegranne drog iväg med sin husbil på en 10-12 dagars tripp.
Skulle gärna göra detsamma men istället skall jag demontera oljetråget på vår gamla Saab för rengöring av tråg samt byte av vevstakslager. Tror att det är en igensatt oljepickup som orsakat att oljetrycket gick ner och lampan tändes.
Bilen har stått sedan stoppet utanför Gävle men startade och gick bra helt utan slammer från motorn. Skall också kolla turbon?. Där hade jag tur som inte skrotade motorn.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 46

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det regnar o regnar, himlen är gråå.....
Idag skall husbilen få en liten tillsyn och komplettering för en helg på Jädersbruksdagarna utanför Arboga. Tradition sedan år tillbaka.
Kommer också att bruka husbilen som bostad under fyra veckor. Åker på måndagmorgon till Murjek strax söder om Jokkmokk med personbil på tre veckor för att sedan vid hemkomst bosätta oss i husbilen på någon camping och allt detta pga stambyte i vårt hus och lägenhet vilket gör lägenheten näst intill obeboelig under sju veckor. Avsaknad av vatten och avlopp plus drivor av damm.
Tur att husbilen finns.
Husbilen ja, det finns inte så mycket som behöver tillsyn utöver vattenpåfyllning, kolla oljor och kylvätska mm mm, lasta in det vi behöver för helgen men också för de veckor vi skall bo i bilen typ kläder o dyl. Har ju hygglig tillsatsvikt så det blir nog bra.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Och sen kan du ju byta utsikten lite då och då, har också tänkt att om allt går åt skogen så har man ju boendet kvar.
Jag tycker de här gamla husbilarna är bra som bobilar däremot att köra 100mil på en dag på autobahn passar de sämre, men bara ordet HUSbil anger ju vad som är viktigast.
Har du inget slammer i saaben med varmkörd bil kanske du inte behöver byta lager bara åtgärda felorsaken, har oljepickupen blivit igensatt har den väl inte fått ordentlig service med oljebyten?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Njaa Bengtic, tycker inte att det är så jobbigt med många långa mil i husbilen. Åker egentligen ganska bekvämt. Kraftfull turbomotor, servostyrning och bekväma Saab skinnstolar i ärlighetens namn skall man komma ihåg att det är en trettioår gammal bil.
Beträffande Saaben så fanns det inget motorslammer men bytte ändå vevlager. De gamla hade gott kunnat gå massor av mil.
Ett känt problem med gamla saabar är att vevhusventilationen var undermålig och har uppgraderats fyra fem gånger men det var inte orsaken i mitt fall utan nästa kända problem är att det koksar från förbränningen och ger en massa koks i oljepickupen som då slammas igen och oljepumpen orkar inte suga upp olja varvid oljelampan tänds då oljetrycket faller. Om man är snabb och stänger av motorn så händer tydligen inget allvarligare....än bara en massa extra jobb:D:D
Nu har jag en lite nyare Saab och den skall användas för kommande resa.

Bilden föreställer uppsamlad koks från oljan, silad genom ett tydstycke.

Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 18
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Normalt ska väl inte en motor bilda en massa koks i oljan det är ju liksom fel sida av kolvarna, kan det vara så att du har egr på den för det kan förorsaka koks på fel ställen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

En sprø sak jeg lærte på verkstaden som ung var at om en monterte ringene på kolvene fel så ble det oljeforbruk og koks i oljen. Ringene som tetter har en liten åpning, kommer disse på linje så er problemet der. Åpnet flere motorer med unormalt oljeforbruk og justerte på ringene - de ble alle normale.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Detta med koks i oljetråget är tillsammans med vevhusventilation och viss typ av turbo har varit Saab 9-5 och även vissa Saab 9-3 motortyp T7 stora problem och ett antal servicemeddelande har utgivits om detta. Orsaken är 9-5's motor där konstruktörerna strävat efter en sk lågfriktionmotor vilket innebar smalare kolvringar och även oljeringar, vilket med stigande miltal blir slappare och tätar inte som de tänkt. Resultatet borde blivit en motor som går lättare och sänker bränsleförbrukningen vilket i teorin nog är rätt men livslängden kortades nog ner i samma omfattning.
Vill man i samband med öppning av motorn ha en stabilare motor så får man modifiera kolvar och stakar från den gamla generationens typ T5 från de senaste 9000 motorer vars kolvar är kraftigare och lite tyngre,vilket innebär att kolvarna måste svarvas ner 0,9 mm för att inte slå i toppen då packningen på T5 motorn är tjockare. Lager mm är desamma. Med denna modifiering blir motorn urstark och tål ev trimning till 500-600 hkr.
Har gjort denna modifiering på ett antal motorer som fungerar perfekt och denna ändring kommer att utföras även på min motor. Var bara intresserad av att se hur slitet allt var och återmonterade med nya lager. Motorn går tyst och fint men koksproblemet återstår.
Köpte ju en Saab 9-5 från 2010 där ett brustet ventilsätet skapade kalabalik och skadade topp och kolvar. Bytte till T5 modifierade kolvar och stakar samt renoverade topp, lager kolvringar mm enbart originaldelar med Saab reservdelsnummer används och denna motor går nu perfekt. Kört den nu ca 450 mil, ingen oljeförbrukning och normal bränsleförbrukning. Bytt olja och filter efter 300 mil och återgår nu till dessa byten vid 1000 mil. Använder Saab/GM's syntetolja och oljefilter.
Är mycket nöjd med detta
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Koks kan bildas i turbon om man kör hårt och stänger av motorn direkt. Då kan turbon ha en temp av 700° eller mer som fortplantas till turbinaxeln och vidare till oljan i turbohuset.
Det var därför man införde vattenkylda turbo.
Samma fenomen kan man få om vattenkylningen av turbon inte fungerar som den skall.
Har man belastat motorn hårt under tid så skall man alltid låta motorn gå på tomgång någon minut innan man stänger av den så turbon kyls ned.
 
Toppen