Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Referensgrupp
 
Inlägg: 4 064
Hemvist: Osby
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-12, 20:02

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Feltema... snålheten bedrar visheten och tyvärr så är många av oss så dumma att vi går in till Biltema mer än en gång

Min son har lärt sig att allt från Biltema är skit
Jag tror att du skriver i fel forum. Klagomål finns i en annan tråd.
Här handlar det om renoveringar!
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 6 användare säger Tack till Esbjörn för detta inlägg:
Affezell (2017-08-14), bror.axelson (2017-08-12), lenmar (2017-08-13), Stengränd (2017-08-12), Uffe A-son (2017-08-13), Wizard (2017-08-13)
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Intresserad
 
Inlägg: 33
Hemvist: Rättvik
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-13, 12:58

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...GEAR&fnai=next

Detta är nog enklaste men jobbigaste vägen till modern komfort, köpa typ denna ta in som skrot, plocka drivlina byta/bygga om så framvagn passar byta bakaxel och plocka över hela elsystemet med alla givare och instrument.

Du har ju redan en bil som vida överstiger försäkringsbolagens listor så varför inte gå ALL IN .....
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Fikman för detta inlägg:
bror.axelson (2017-08-13)
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Medlem
 
bror.axelsons avatar
 
Inlägg: 4 203
Hemvist: Järfälla
Ålder: 74
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-13, 18:22

Nja, detta med en mycket modernare donatorbil har för och nackdelar. Fördelarna måhända överväger men jobbet är alltför stort och inte alls priblemfritt. Modernare bilar har en sk subframe där all mekanik är monterad. Jättesvärt att få plats med allt som hör en modernare bil till. EGR ventil ABS broms mm mm och utöver detta all elektronik med dator reläer mm plus att allt på instrumentbrädan måste bytas ur då det är elektronisk hastighetsmätare helt annorlunda kabelstam..nåja allt kan åtgärdas men hur mycket jobb skall man lägga ner. En stor fördel vore om man kunde uppgradera Euroklassningen men men

Nej jag kommer att fortsätta experimentera med mitt stölleprov. Varje förändring/förbättring känns då som en seger och egentligen så är ju inget omöjligt dock tar det bara kanske lite mera tid.
Beträffande modifieringarna på min bil med byte till starkare motor så har även andra delar uppdaterats, typ monterat 15" hjul, bromscylindrar bak till större
diameter tillsammans med större huvudbromscylinder och bromsservo detsamma som till 18Q, tunga chassit. Fjädrar fram kommer från 14 chassit.
Att uppdatera även bromsar fram skivor, bromsok och fjädring från 18Q kräver 16" hjul. Har dessa delar men inte monterat och vet inte ens om jag kommer att göra det.
Återkommer.......
Hälsningar Bror
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 16 användare säger Tack till bror.axelson för detta inlägg:
Affezell (2017-08-13), Alve (2017-08-13), Anne & Klas (2017-08-13), Chippen (2017-08-13), Esbjörn (2017-08-13), Göte J (2017-08-14), Hasse-H (2017-08-15), Henricon (2017-08-13), Håkan J (2017-08-13), lenmar (2017-08-13), Montreal (2017-08-13), paffw (2017-08-13), peter nilsson (2017-08-13), Teknikpata (2017-08-14), The traveling man (2017-08-13), Uffe A-son (2017-08-14)
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Intresserad
 
Inlägg: 33
Hemvist: Rättvik
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-14, 07:48

Jo men lägger du ner lite jobb på att få subbframe att passa så är ju halva jobbet gjort typ sen du får ju allt med donatorbilen, sen vist det tar tid att flytta allt men lite fränt vore det
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Fikman för detta inlägg:
bror.axelson (2017-08-14)
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Medlem
 
bror.axelsons avatar
 
Inlägg: 4 203
Hemvist: Järfälla
Ålder: 74
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-14, 14:18

Att bygga om till subframe är inte besiktningsmässigt möjligt om man inte gör en reg.besiktning men även då är det mycket svårt. Gäller dessutom att få Peogeot att godkänna en så omfattande ombyggnad och det är näst intill omöjligt.

Byte till subftame innebär kapning och byte rambalkar från torpedväggen och framåt och ävenså främre hjulhus eller hel modifiering för att passa.

Som gammal bilplåtslagare så vet jag omfattningen av ett sådant arbete, så jag tror att jag inte ens skall sova på saken utan lämnar det därhän även om det vore ett spännande projekt. Skulle ju per automatik få krägningshämmare fram mm. Dessutom skulle det gå att pressa ner en lite bredare växellåda då det blir ett större utrymme mellan subframen och rambalkarna.
Återkommer
Hälsningar Bror
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 5 användare säger Tack till bror.axelson för detta inlägg:
Affezell (2017-08-14), Alve (2017-08-14), bengtic (2017-08-14), Hasse-H (2017-08-15), Uffe A-son (2017-08-16)
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Medlem
 
bengtics avatar
 
Inlägg: 1 112
Hemvist: Finspång
Ålder: 69
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-14, 21:02

Att byta halva bilen tror inte jag heller på, då är det både ekonomiskt och på en massa andra sätt bättre att sälja det man har och köpa något nyare, det är ju på så sätt man når "väggen".
Jag tror man når en punkt där man måste vara nöjd med det man har och göra mindre förbättringar.
Har kommit till samma läge med min vanliga bil en clio som jag egentligen vill byta mot en toyota iq.
Men det är förmodligen fullständigt idiotiskt.
Svårt det där med logik och bilar.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till bengtic för detta inlägg:
bror.axelson (2017-08-14), Hasse-H (2017-08-15)
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Medlem
 
Affezells avatar
 
Inlägg: 2 984
Hemvist: Söderhamn
Ålder: 73
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-15, 08:29

Citat:
Ursprungligen postat av bengtic Visa inlägg
Att byta halva bilen tror inte jag heller på, då är det både ekonomiskt och på en massa andra sätt bättre att sälja det man har och köpa något nyare, det är ju på så sätt man når "väggen".
Jag tror man når en punkt där man måste vara nöjd med det man har och göra mindre förbättringar.
Har kommit till samma läge med min vanliga bil en clio som jag egentligen vill byta mot en toyota iq.
Men det är förmodligen fullständigt idiotiskt.
Svårt det där med logik och bilar.
Att hålla på och fixa o modernisera en gammal bil är väl ett av många medlemmars intresse,inklusive ditt och mitt


Håller på med att bygga om en gammal Sprinter
Affe Zell
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till Affezell för detta inlägg:
bror.axelson (2017-08-15), Hasse-H (2017-08-15), piloten 1 (2017-08-15)
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Medlem
 
bror.axelsons avatar
 
Inlägg: 4 203
Hemvist: Järfälla
Ålder: 74
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-15, 23:09

Idag enbart lite finlir
Har haft ett lite oljesöl från motorn på senare tid och roade mig med att försöka hitte läckan. Visade sig komma från oljefällan till vevhusventilationen. Sitter trångt mot startmotorn men lyckades både demontera och montera ytan trasiga knogar och blodvite.
Konstruktionen på dessa gamla motorers oljefälla är att betrakta som lite simpel och består av en liten burk med genomgående bult som drar fällan mot motorblocket. Någon eller kanske jag har dragit denna bult lite för hårt och deformerat bultskallens anläggningsyta, så läckaget var där. Vet att oljefällan på lite senare motorer är av plast med tätande oring i hålet och en M10 bult som håller fällan mot blocket. En mycket bättre lösning. Få se nu om detta blir tätt nu annars så får det bli en senare typ.
Mätte också upp ventilspelet och tycker att det på några ventiler var för stort och därav lite tickande från ventilerna.
Tyvärr så är det jobbigt att justera ventilerna då man använder justerbrickor i olika mått och dessutom går det åt två specialverktyg, en som trycker ner ventilen och ett som håller nere ventillyftaren i ytterkant så att bjusterbrickan kan tas bort. Ringde Fiat om dessa men de kan inte skaffa dessa längre, inte hittade jag heller några på varesig tyska, franska eller italienska Ebay.
Återstår då att klura ut och tillverka dessa. Justerbrickorna kan köpas en och en eller en hel sats från Axel Augustin i Tyskland. Detta jobb får anstå till vi åkt färdigt för i år då kan jag demontera och mäta varje bricka mot ventilspelet.

Återkommer........
Hälsningar Bror
Bifogade bilder
Filtyp: jpeg image.jpeg (1,72 MB, 3 visningar)
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 14 användare säger Tack till bror.axelson för detta inlägg:
Affezell (2017-08-16), Alve (2017-08-16), Anne & Klas (2017-08-16), bengtic (2017-08-16), Emppu (2017-08-16), Esbjörn (2017-08-16), Göte J (2017-08-16), Jes och Lillian (2017-08-15), lasseobettan (2017-08-16), lenmar (2017-08-16), Lundsholm (2017-08-15), peter nilsson (2017-08-16), Tommy-59 (2017-08-16), Uffe A-son (2017-08-16)
Sv: Fortsatt renovering
Gammal
HBK Medlem
 
bengtics avatar
 
Inlägg: 1 112
Hemvist: Finspång
Ålder: 69
Sv: Fortsatt renovering - 2017-08-16, 11:54

Finns ju fler motorer som har samma system bl.a. volvo om jag minns rätt, kanhända något finns som passar.
På min gamla diesel så går det ett gummirör från ventilkåpan direkt till insugningsröret, fyllde lite över strecket med olja sist och när den fick gå lite hårt på motorvägen kom det såna där turboryck ibland och sen var olje nivån nere på max. Tycker det borde sitta en frånskiljare imellan så att bara gaser och inte olja kan komma till insuget, man skulle ju också kunna någon anordning som sprutar in extradiesel där för att klara branta backar.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Bygga och renovera husbil


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Renovering av diesel pump LeffeB-57 Sköt om Husbilen 21 2010-02-05 18:25
Renovering och ombyggnad Ulwencreutz Under Markisen 8 2008-08-17 20:52
Renovering Dieselpump .PGS Hymer Sköt om Husbilen 0 2008-06-09 20:31


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS