• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Uttag för extravärmare görs väl enklast på de vanliga värmeslangar som går till originalvärmen. Ett par t-rör på dessa slangar och det är fixat. Kan ju kanske vara bra med någon sorts kran så att man kan stänga av värmen i bodelen vid behov.


Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:".......".........
Hälsningar Bror
Jag lite orolig att värmen i hytten ska bli sämre och jag hakar på fel ställe det befintliga flödet behövs absolut vintertid för att hålla rutan istid, det andra är hur fungerar värmekranen till hytten, om man stänger av värmen så stoppar flödet antar jag eller är det bara flödet genom värmepaketet som stängs av?

Rörande automat så gäller det att köra med huvudet alltid, jänklådor håller inte heller i evighet, dock tror jag att en diesel är rätt skonsam för lådorna jämfört med en högvarvig stark bensinmotor speciellt om den har 4-5 växlar.

Själv mår mitt motorhjärta otroligt dåligt när man tex ligger på 120 med Voyagern och cruisecontrollen aktiverad vid en backe när först lockupen släpper sedan växlar den den och jänksexan vrålar runt 4000 RPM:(

Saab 9000 kusinen Alfa 164 hade också en tokfin automat men kopplat till Alfas sexa var den ingen hit varken att köra eller att hålla i liv
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Nu vet jag att du lagt ner en massa jobb o pengar på din Fiatmotor.

Men vore det inte enklare, om du skall ha automat, att ta ett helt paket med motor och låda från lämplig donator?

Nästan alla bilar är ju idag framhjulsdrivna och att då hitta nån som är kraftfull nog borde inte vara omöjligt.

Visst är ju de flesta personbilar lättare än husbilen men när det gäller traditionell automat så är väl oftast värmen det som drastiskt drar ner livslängden. Och just värmen går ju att kyla bort med lämpligt stor oljekylare. Om det inte är så att lådan rasar rent mekaniskt förstås.

Om du hittar något med aluminiumblock kanske du kan kompensera för tyngre växellåda?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Framför allt jobb....
Har kollat på massor av automater på Kungsåra Bilskrot och kan konstatera att det inte är så enkelt. Visst värme kan lätt ledas bort med oljekylare men det är utväxlingen som stör. Avser ju inte att åka 150 km per timma utan vill ha nerväxling och mera effekt på drivhjulen och då blir det genast kompliserat.
Har tittat på flera donatorer men ratar det mesta pga utväxlingen och all elektronik.
En automatlåda som skall in emellan rambenen får bara vara 45 cm från motorblocket. Inte mycket att spela på. Letar vidare så får vi se, kanske blir det en modernare Fiatlåda, vem vet.
Hälsningar
Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Framför allt jobb....
Har kollat på massor av automater på Kungsåra Bilskrot och kan konstatera att det inte är så enkelt. Visst värme kan lätt ledas bort med oljekylare men det är utväxlingen som stör. Avser ju inte att åka 150 km per timma utan vill ha nerväxling och mera effekt på drivhjulen och då blir det genast kompliserat.
Har tittat på flera donatorer men ratar det mesta pga utväxlingen och all elektronik.
En automatlåda som skall in emellan rambenen får bara vara 45 cm från motorblocket. Inte mycket att spela på. Letar vidare så får vi se, kanske blir det en modernare Fiatlåda, vem vet.
Hälsningar
Bror
Men är elektroniken verkligen ett problem, är det inte bara en kabelstam o j en elektronik låda eller?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Kan det finnas någon variant av fiat med automat som inte togs in i sverige?
Händer ofta att det dyker upp modeller som svenska återförsäljare inte ansett det värt att ta in.
Wikipedia engelska varianten har ju ofta bra beskrivningar av vad som finns och under vilket namn.
Ja göte jag har blivit ändrad på det viset att min ekonomi är lite stabilare nu så jag kan ha två bilar tidigare var jag tvungen att ha en till allting, men det var ju ingen bobil utan en campingbil som fungerade i varmare väder och under kortare perioder. Men man blir ju äldre och mer bekväm och lång som jag är vill jag gärna ha lite ståhöjd och sen avskyr jag skjutdörrar sedan vw-buss tiden har ju haft flera sådana, men skulle gärna ha vw igen om det vore motorer som inte går sönder hela tiden och inte drar massor med bränsle redan i 90 Träffade ett tyskt par igår som varit i dorotea och köpt en camper som satt på en dubbelhytt pickup det skulle vara perfekt för mej bara en bil och tillräckligt med utrymmen och kunna susa iväg på långfärd i 130km med personbilskomfort.
Men en vettig pickup kostar massor med pengar, Har åkt med i plastpelles roadcrusier 150hk och den ville gärna ha lite bränsle den också skilde nog inte mer än någon deciliter men vilken skillnad att kunna komma upp i fart emellan rondellerna Plastpelle har en ganska tung högerfot ibland och 150hk vill ha sitt. Däremot var det inte ståhöjd och det kändes lite epa att öppna bakdörrarna så var sängplatserna helt öppna bakåt men bra om det brinner. Sen så undrar jag var man byter om blir det vid köket eller i toalettutrymmet? Det verkar också vara sisådär med isoleringen man måste varje kväll täcka rutorna fram för värmens skull flera jag pratat med använder lös fläktkamin eftersom det bara finns gas att värma med om man står med el.
mlaajanen om du parallellkopplar ett värmepaket som du har en termostat på så borde det inte börja värma förrän motor och hytt är uppvärmda.

 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Det var en 4 speed ZF som kom rundt 2002 og var tilgjengelig frem til 2.8 JTD ble faset ut i 2006. Litt info Technical: Need help with my Automatic Transmission (Ducato) - The FIAT Forum med lenke til noe dokumentasjon.

Jeg ville søkt etter en komplett drivlinje, helst en med 146 hk varianten som kom 2004 om jeg husker rett.

Citroen Jumper og Peugeot Boxer fra samme tidsrom er og mulig donor av drivlinje.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej! Ja, Fiat har haft automatlåda till 2,8 litersmotor. Jag har själv haft en helintegrerad Burstner 2002 och den fungerade utmärkt. Den hade visserligen bara gått ca 4000 mil.

Hälsningar Sven-Erik
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det var en 4 speed ZF som kom rundt 2002 og var tilgjengelig frem til 2.8 JTD ble faset ut i 2006. Litt info Technical: Need help with my Automatic Transmission (Ducato) - The FIAT Forum med lenke til noe dokumentasjon.

Jeg ville søkt etter en komplett drivlinje, helst en med 146 hk varianten som kom 2004 om jeg husker rett.

Citroen Jumper og Peugeot Boxer fra samme tidsrom er og mulig donor av drivlinje.


Tack Knut detta är ju fantastisk information.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Behåller de gamla drivaxlarna, en turbomotor ( 2,5 TD )med låda passar rakt av i motorutrymmet och de flesta slangar och kablar/wires kan återanvändas med något undantag..
Dock bör man se upp lite om man tar en nyare än 1994, andra växelreglage bl.a ännu senare modeller har elektronisk hastighetsmätare mm
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jordens överraskning.....i morse starade inte stölleprovet. Mycket irriterande.
Startar inte en diesel så är det oftast bränsleproblem men ibland också tändningslås, magnetavstägningsventilen på insprutningspumpen eller kabelfel.
Valet är fritt och i mitt fall misstänkte jag bränsleproblem. Handpumpade och det kom massor av luft. Undersökte sugslangen som jag varit flott nog att ha metallomspunnen men tyvärr inköpt på Biltema. Vilken skitslang. Tog bort den och sög i ena ändan och konstaterade ett såll. Slangen totalt urtorkad under metallomspinningen och den är högst två år gammal.
Saab omedelbart till Swedol för inköp av RIKTIG slang, tillbaka och monterade denna, handpumpade tills det inte längre kom luft och gjorde ett startförsök men ingen gott brummande motor inte. Kom ihåg att jag läst i handboken att man ibland måste lossa anslutningarna mot insprutarna, började med cyl 1 och körde startmotorn efter någon sekund kom soppan fram, de nästa två likadant och när jag lossade fyrans anslutning så startade motorn. Bara att dra åt anslutningarna hoppa in i hytten och starta som vanligt.
En pipa stoppad med Hamiltontobak blev belöningen till meken/mig efteråt....:D:D
Detta med dålig kvalitet på Biltemas slangar har jag upplevt förut men man lär sig ju aldrig. Biltema har nog en del bra saker men mycket är ren skit.
Att köpa billigt kan ibland bli dyrt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Jordens överraskning.....i morse starade inte stölleprovet. Mycket irriterande.
Startar inte en diesel så är det oftast bränsleproblem men ibland också tändningslås, magnetavstägningsventilen på insprutningspumpen eller kabelfel.
Valet är fritt och i mitt fall misstänkte jag bränsleproblem. Handpumpade och det kom massor av luft. Undersökte sugslangen som jag varit flott nog att ha metallomspunnen men tyvärr inköpt på Biltema. Vilken skitslang. Tog bort den och sög i ena ändan och konstaterade ett såll. Slangen totalt urtorkad under metallomspinningen och den är högst två år gammal.
Saab omedelbart till Swedol för inköp av RIKTIG slang, tillbaka och monterade denna, handpumpade tills det inte längre kom luft och gjorde ett startförsök men ingen gott brummande motor inte. Kom ihåg att jag läst i handboken att man ibland måste lossa anslutningarna mot insprutarna, började med cyl 1 och körde startmotorn efter någon sekund kom soppan fram, de nästa två likadant och när jag lossade fyrans anslutning så startade motorn. Bara att dra åt anslutningarna hoppa in i hytten och starta som vanligt.
En pipa stoppad med Hamiltontobak blev belöningen till meken/mig efteråt....:D:D
Detta med dålig kvalitet på Biltemas slangar har jag upplevt förut men man lär sig ju aldrig. Biltema har nog en del bra saker men mycket är ren skit.
Att köpa billigt kan ibland bli dyrt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
Feltema... snålheten bedrar visheten:D
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Jordens överraskning.....i morse starade inte stölleprovet. Mycket irriterande.
Startar inte en diesel så är det oftast bränsleproblem men ibland också tändningslås, magnetavstägningsventilen på insprutningspumpen eller kabelfel.
Valet är fritt och i mitt fall misstänkte jag bränsleproblem. Handpumpade och det kom massor av luft. Undersökte sugslangen som jag varit flott nog att ha metallomspunnen men tyvärr inköpt på Biltema. Vilken skitslang. Tog bort den och sög i ena ändan och konstaterade ett såll. Slangen totalt urtorkad under metallomspinningen och den är högst två år gammal.
Saab omedelbart till Swedol för inköp av RIKTIG slang, tillbaka och monterade denna, handpumpade tills det inte längre kom luft och gjorde ett startförsök men ingen gott brummande motor inte. Kom ihåg att jag läst i handboken att man ibland måste lossa anslutningarna mot insprutarna, började med cyl 1 och körde startmotorn efter någon sekund kom soppan fram, de nästa två likadant och när jag lossade fyrans anslutning så startade motorn. Bara att dra åt anslutningarna hoppa in i hytten och starta som vanligt.
En pipa stoppad med Hamiltontobak blev belöningen till meken/mig efteråt....:D:D
Detta med dålig kvalitet på Biltemas slangar har jag upplevt förut men man lär sig ju aldrig. Biltema har nog en del bra saker men mycket är ren skit.
Att köpa billigt kan ibland bli dyrt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
Feltema... snålheten bedrar visheten och tyvärr så är många av oss så dumma att vi går in till Biltema mer än en gång:D

Min son har lärt sig att allt från Biltema är skit:D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Jag håller inte med dej. Det finns mycket av deras varor som är bra. Om man skall nämna något så kan vi ta deras AGM-batterier. Många av oss medlemmar använder dessa som bodelsbatterier & jag har svårt att tro att vi allihop har gjort ett felköp då vi köpt dessa "skitbatterier.
För att en vara är billig så behöver det inte betyda att den är av sämre kvalitet. Om Biltema bara säljer dåliga varor så borde inte företaget finnas kvar idag. Biltema grundades 1963 & håller på än idag efter 54 år & dom t.o.m expanderar med nya butiker.

Det är många som inte skulle sätta sin fot på Biltema eller GEKÅ's i Ullared heller för den delen, men det beror till största delen på fördomar & "rykten man har hört". Det är väl en väldig tur att alla gör som dom själva vill. & det är uppenbarligen väldigt många som besöker dessa varuhus & handlar.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

De har en del bra saker t.ex en cykellykta som går att ladda via usb, ligger i husbilen färdig att användas och lätt att ha full laddning på ständigt, glömmer alltid köpa batterier.
Sen saker som man kan se vad det är köper jag.
Men mycket som ska vara gummi är ju en sorts plast som inte tål olja, typiskt kineser men man tycker ju att inköparna för ett så stort företag borde ha lite mera kompetens än mr trump.
Man kan inte sälja på bara priset, t.ex dollarstore är bättre och billigare på det mesta som är lika i sortimentet.
Sedan de tog bort smörgåstårtan i kafeterian har man en orsak mindre att gå dit.
Men faktiskt har biltema och mekonomen dödat nästan alla som handlar med bildelar, köper nästan allt från tyskland numera billigare snabb leverans och bra kvalite och pris hitills.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Jag håller inte med dej. Det finns mycket av deras varor som är bra. Om man skall nämna något så kan vi ta deras AGM-batterier. Många av oss medlemmar använder dessa som bodelsbatterier & jag har svårt att tro att vi allihop har gjort ett felköp då vi köpt dessa "skitbatterier.
För att en vara är billig så behöver det inte betyda att den är av sämre kvalitet. Om Biltema bara säljer dåliga varor så borde inte företaget finnas kvar idag. Biltema grundades 1963 & håller på än idag efter 54 år & dom t.o.m expanderar med nya butiker.

Det är många som inte skulle sätta sin fot på Biltema eller GEKÅ's i Ullared heller för den delen, men det beror till största delen på fördomar & "rykten man har hört". Det är väl en väldig tur att alla gör som dom själva vill. & det är uppenbarligen väldigt många som besöker dessa varuhus & handlar.

Bennie
Visst har dom saker som är okey, tex verktyg har blivit rätt okey men att dom finns kvar är pga av att vi alla tror att vi fått tag i en vara till ett bättre pris än hos en vanlig affär, eftersom man aldrig vet vad som är okey eller skit så är Biltema en katastrof tyvärr.

Dess livslängd är alltså bara ett resultat av att vi alla tror att vi kan göra "klipp" och vara smarta precis som GEKÅ Ullare mfl.

Låt mig ta deras båt bensintank som är alkoholtålig men inte dess packningar, men eftersom bara 50 av 5000 tankar 2016 är reklamerade av kunder så är det inget problem enligt Feltema, så är det Feltema det är fel på eller dess kunder:D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag håller inte med dej. Det finns mycket av deras varor som är bra. Om man skall nämna något så kan vi ta deras AGM-batterier. Många av oss medlemmar använder dessa som bodelsbatterier & jag har svårt att tro att vi allihop har gjort ett felköp då vi köpt dessa "skitbatterier.
För att en vara är billig så behöver det inte betyda att den är av sämre kvalitet. Om Biltema bara säljer dåliga varor så borde inte företaget finnas kvar idag. Biltema grundades 1963 & håller på än idag efter 54 år & dom t.o.m expanderar med nya butiker.

Det är många som inte skulle sätta sin fot på Biltema eller GEKÅ's i Ullared heller för den delen, men det beror till största delen på fördomar & "rykten man har hört". Det är väl en väldig tur att alla gör som dom själva vill. & det är uppenbarligen väldigt många som besöker dessa varuhus & handlar.

Bennie

Ojojoj,,,
Sa inte att allt var skit och har inte nämnt batterier. Deras verktyg är toppen men nog måste man i sanningens namn inse arr man får vad man betalar för.
Vet dessutom mycket väl när Biltema startades i Linköping. Gjorde min militärtjänst på T1 och några av lumparkompisarna hjälpte till att packa paket hos grundaren som dessutom var befäl.
Fördomar om Biltema, Ge-Kå's nja jag vet inte konstaerar bara att folk dras dit som flugor och köper mera än de behöver oftast. Lurade blir de säkert inte....men fan vet:D:D:D:D
Hälsningar Bror
 
Toppen