• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det med att rengöra färskvattentanken var ju inte något större problem. Däremot hade några slangar missfärgats och sådana vill jag inte ha. Köpte ny slang och slangklämmor och satte igång. Det är ganska enkelt att installera vid ombyggnad och renovering men när allt är på plats och skall bytas så var det inte alls skojigt. Blåmärken och revor på händer men vad gör man inte för stölleprovet....
Till yttermera vissa så tycks jag förlagt nyckeln till locket för vattenpåfyllningen, sökte överallt men det fick bli borrmaskin och borra bort cylindern, nya sådana finns att köpa so what:D:D.
Imorgon blir det städning efter allt skräp vid slangbytet, clips slangklämmor fuktiga trasor i hinkar o burkar mm.

Fredag kväll färjan över till Eckerö för några dagars slappande, kanske lite cykling om vädret tillåter, finns ju massor att se både med cykel och husbil.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fyllda tankar, tömda tankar, ilastad för en veckas utevaro. Nytvättad dessutom.
Väder är det hu alltid, kläder för både varmt och blött väder. Som man säger allt uträknat in i minsta detalj........:D:D
Åker om någon timma mot Grisslehamn och färjelägret. Ute i god tid för ev trafik.
Ha det så gott och var rädda om varandra
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hemma igen efter tre härliga veckor med vårt stölleprov. Har plockat ur merparten av innehållet - tvätten till min frus hobbyrum, dammsugning och skaka mattor mm föll på mig.
Åkt runt 220 mil på Åland, neröver västkusten och genom småland, sörmland hemöver. Sovit på några trevliga campingplatser och vädret har varit bra förutom någon dag med regn och bokläsning.
Bilen har fungerat perfekt, inga svårigheter att hänga med i trafikrytmen varesig i stan eller på väg. Går alldeles utmärk att hålla 110 km på motorväg, försökte åka 120 där så påbjöds men det känns inte riktigt lika bekvämt så det får bli 110 även där. Som jag skrivit om tidigare så borde det finnas krägningshämmare för mera stabilitet.
Inser att det snart är dags att fatta beslut om växellåda. Känner att min låda inte är hundra och det anade jag då motorbyte skedde. Det finns ett litet morrande ljud och ljud på motorn går och växeln i friläge. Brukar tyda på slitet lager på ingående axeln och kanske också lagret i svänghjulet. Står nog inför ett avgörande om jag skall renovera denna låda eller köpa en nyare typ där det finns växelwires och spaken monterad på instrumentpanelen eller mera radikalt byta till en verkligt önskad automatlåda.
Har talat med Citroenfolk om gamla Citroen CX - XM automatlåda, som nog också finns på vissa Peugeotmodeller men meckarna tror inte att lådan håller för mer än tre ton och att den sannolikt är lite högt växlad men skall kolla vidare.
Alternativet är ju VW Transporters låda som nog skulle passa med en del kanske ganska stora modifieringar, dessa är ju byggda för 150 hkr eller mer och torde tåla mera vridmoment än vad min motor kan ge.
Vintern blir arbetssam i vilket fall som helst.
Detta är vad som önskas inför nästa år, i övrigt fungerar allt till belåtenhet. Kommer att ändra på en del saker i bodelen bk.a försöka att vinkla sittvinkeln lite då jag tycker att man sitter för rakt och detta kan göras genom att tillverka nya ryggdynor etter tillverka kilar som fästs med kardborreband. Vi använder inte dinetten att sova i men vill kunna bädda där om så behövs-man blir ju inte yngre och smidigare......
Vi kommer att åka några veckor till innan avställningen så det finns tid att komma på annat som borde ändras eller tilläggas. Min fru har en önskan om att byta ut gasolköket som är trelågigt till ett mindre en eller tvålågigt och istället fälla in en induktionsplatta i bänken. Vi använder en nu men måste plockas fram och tillbaka.
Detta för nu....Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar
Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lagret i svänghjulet "hör bara av sig" när du trampar ned kopplingen.
Har du urtrampningslager som ständigt ligger an på tryckplattans solfjäder kan detta höras om lagret är dåigt.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Lagret i svänghjulet "hör bara av sig" när du trampar ned kopplingen.
Har du urtrampningslager som ständigt ligger an på tryckplattans solfjäder kan detta höras om lagret är dåigt.

Hmm. Är det inte precis tvärtom?

Det är väl uttrampningslagret sim låter med kopplingen uppe, och inte låter vid belastning. (Pedal nere)

Stödlagret roterar lika oavsett?

Det är vad jag absolut kommer ihåg från gamla b18/b20 tiden...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag har haft en del bilar som blir tysta när man trampar på kopplingen altså belastar lagret, men låtit när pedalen varit upp liksom slamrat lite av och till.
Väldigt irriterande vi kökörning.
Hör man ett malande ljud vid belastning är nog lagret på väg att ge upp.
Funderade mycket på detta problem förr i tiden och undersökte skisser på hur allt fungerade. Verkar ju inte vara ett helt lätt problem att komma tillrätta med.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hmm. Är det inte precis tvärtom?

Det är väl uttrampningslagret sim låter med kopplingen uppe, och inte låter vid belastning. (Pedal nere)

Stödlagret roterar lika oavsett?

Det är vad jag absolut kommer ihåg från gamla b18/b20 tiden...

När kopplingen är nedtrampad stannar (förhoppningsvis) ingående axel i växellådan vars ena ände är fäst i stödlagrets inre bana. Svänghjulet är fäst i stödlagrets yttre bana så när ingående axel står still så får man en avrullning i lagret. När kopplingen är uppsläppt roterar allt med samma hastighet och lagret kan inte väsnas.
Ett dåligt urtrampningslager lär höras även när kopplingen är nedtrampad (lagret belastat). Ligger det ständigt an mot solfjädern (inget spel på kopplingspedalen) så lär det höras även när kopplingen är uppe, men kanske inte så mycket.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

När kopplingen är nedtrampad stannar (förhoppningsvis) ingående axel i växellådan vars ena ände är fäst i stödlagrets inre bana. Svänghjulet är fäst i stödlagrets yttre bana så när ingående axel står still så får man en avrullning i lagret. När kopplingen är uppsläppt roterar allt med samma hastighet och lagret kan inte väsnas.
Ett dåligt urtrampningslager lär höras även när kopplingen är nedtrampad (lagret belastat). Ligger det ständigt an mot solfjädern (inget spel på kopplingspedalen) så lär det höras även när kopplingen är uppe, men kanske inte så mycket.
Helt riktigt
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

hej!
Angående krängningshämmare borde det finnas på någon demontering som kan passa.På min nuvarande husbil Elnagh byggd på fiats lågbyggda standardchassie sitter det krängningshämmare fram och bak ett mycket
stabilt fordon.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack,
jag har kollat på detta men du har säkert en nyare modell och då blir det mera trixigt med fästena. Tror att du har en s.k. Subframe på din bil och som kom från o med 1995 års modell.
Skall dock kolla vidare på detta, för helt klart är det en kraftig förbättring.
Hälsningar
Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Hej

En fråga till er som åker dessa bilar, vilken väg tar ni ur motorn uppåt eller nedåt samt lådan, tar ni bara bort fjäderbenet samt drivaxeln?

En sak till ifall man tar ut motorn nedåt, går det bra att göra det utan lyft dvs med pallbockar?
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Sälla lägg ner tanken på en wv automat, i alla fall från t4 å äldre, lådan är bygd från början till golf 1:an och i en t4 caravell så håller den i bästa fall 25-30T
Finns taxi åkare som fått vag att sätta in extra stor oljekylare men det har inte avhjälpt problemet, dom håller inte, ren skräplåda
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Att VW lådan inte håller längre är ju oroande, och en Caravell väger ju sällan eller aldrig tre tons totalvikt el mera.
Har kollat lite på T5 lådan men den har en del elektronik som jag inte har grepp om. Dyr som bara den dessutom.
Finns för all del en del andra fabrikat att kolla på men de flesta väger en massa. Chrysler Voyager har jag tittat på och mätt men den är tung.
Sökandet går vidare, kanske jag ger upp och använder en senare modell av Fiats lådor. Vet inget om Fiats 6 växlade låda t:ex.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Att VW lådan inte håller längre är ju oroande, och en Caravell väger ju sällan eller aldrig tre tons totalvikt el mera.
Har kollat lite på T5 lådan men den har en del elektronik som jag inte har grepp om. Dyr som bara den dessutom.
Finns för all del en del andra fabrikat att kolla på men de flesta väger en massa. Chrysler Voyager har jag tittat på och mätt men den är tung.
Sökandet går vidare, kanske jag ger upp och använder en senare modell av Fiats lådor. Vet inget om Fiats 6 växlade låda t:ex.
Men om vi tänker till, hur länge behöver lådan fungera...:)

Automatlådor speciellt om dom körs hårt ala Bengtic :D håller sällan längre än 15-20 k mil.

Voyager har ett "rykte" att dom rasar men det beror som alltid på hur man kör, använder man kick down med en 175 hk 3 liters sexa frekvent i 100 km/t på en 2 tons bil så ...

Men är manuell växling så jobbigt, jag tycker det är rätt kul men iofs jag är ej Alfa Romeo kille så vi kanske är lite speciella.

Nu en till fråga om 73 hk 280L motorn, vet någon hur kylvattnet cirkulerar, har tänkt att montera ett värmepaket efter Trumavärmaren får att få värme i hela husbilen vintertid när man kör men har ingen koll på cirkuleringen?

Jag vill alltså ej få sämre värme i förarhytten utan "haka" på extra värmen på "rätt" ställe.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Måste rapportera bränsleförbrukningen sist från fulltank 55l 55mil nu ca53mil 49l. körde mellan 80-90km och det kapade nästan en 1dl till 0,91l per mil jämför man med min lilla clio som drar mer än man kan förmoda ca 0,75l
och bensinen kostar ju mer så det är knappt någon skillnad i kostnad att dra runt med en husbil eller en liten clio om 1,5 år är den skattefri då blir den billigare att köra totalt!?
Tror att enda stället att haka på en extravärmare eller plattvärmeväxlare är efter elementet till kupevärmen, möjligtvis parallellkoppla kupeelementet.
Den delen som har med kylningen att göra är ju styrd av en termostat och det är ju ganska grova slangar så där kan/ska man nog inte förändra.
Problemet är ju att dieslar ger ju inte så mycket värme att det kanske inte räcker, själva kör jag med ett täcke mellan bodelen och förardelen med en insydd plastruta, då blir det ju varmt därframme ganska fort men inte bak.
En annan variant är ju att leda värmen via en slang eller anordning på golvet att blåsa in varmluft i bodelen.
Man får ju under inga omständigheter hindra motorn att gå i normaltemp under körning.
På gamla saabar hade man ju kylarskydd som man fick plocka på och av alltefter väderleken.
Finns ju inte mycket riktiga automater till husbilar tror nästan alla är sk.robotlådor som är en vanlig låda med koppling som styrs av elektronik.
Borde kanske gå att flytta själva manöverdelen från en nyare bil??
Riktiga lådor som finns i cheva van som växlar mjukt och tål vridmoment går ju inte få dit.
Bror du kanske har kommit till vägs ände med att förbättra din bil.
Jag själv jobbar med att acceptera att en gammal bil inte kan bli ny.
Men samtidigt har jag heller ingen längtan efter en modern plåtis eftersom jag tycker det bara är en skåpbil med annan inredning men fortfarande en skåpbil utan en riktig bodel som är gjord för att leva i under längre tid.
Undantaget är ju Affzells sprinter men där är ju inredningen i en helt annan klass.
Fattar inte hur sir maclean klarat det egentligen när man tittar på hur boutrymmet fungerar. Skulle själv inte vilja ha en bil med så stort garage att man behöver stege för att komma in i det klaustrofobiska utrymme som kallas sovrum. och då hjälper det inte att försäljaren har höga vinglas med liten fot och plastulpaner på bordet.
Som jag ser det har en gammal husbil ett mervärde i att man bo och sova på ett vettigt sätt, jämför man då med att kunna köra lite fortare när trafiken tillåter det så vinner ju den gamla husbilen stort om man inte avser att rusa genom europa i hög fart.
En starkare motor med ett brett vridmomentregister behöver ju inte växlas så mycket heller om man optimerar för det istället för hög effekt vilket de flesta gör som fixar och trixar.
Fast originallådorna är inte och har väl aldrig varit bra, gjorda för en billig skåpbil och närtransporter med inte så mycket belastning.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bengtic, du verkar ändrat inställning en hel del genom åren. Var det inte du som bodde i en Caddy av och till när du dök upp här på forumet.
Visst är det trångt i en Plåtis men vad gör det. Min Ing-Britt och jag har levt tillsammans sen början av 70-talet och trivs bra med lite närkontakt.
Att köra en Plåtis, Ducato 2006, är som att köra en vanlig personbil, fast bättre! Man sitter högre och ser bättre över trafiken. Bränsleförbrukningen blir på långkörningar nånstans 0,85-0,9 l/mil och då inkluderar det delvis motorvägskörning i Tyskland.
Sen undrar jag om du inte missat något med Brors funderingar runt automatlåda. Det är vål inte för att det finns behov av automatlåda. Är det inte för att det går att bygga om till automat? Om det nu gör det?
//Göte J
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Uttag för extravärmare görs väl enklast på de vanliga värmeslangar som går till originalvärmen. Ett par t-rör på dessa slangar och det är fixat. Kan ju kanske vara bra med någon sorts kran så att man kan stänga av värmen i bodelen vid behov.

Bengtic, når nog aldrig vägs ände, inta så länge jag har ideer och orkar lyfta på de verktyg som kan behövas.........
Skämt åsido, det tekniska intresserar mig fortfarande och lusten att försöka förbättra, göra saker enklare och i mina ögon bekvämare som t:ex automatlåda.
Har nu en motor med tillräcklig kraft för att slippa växla ner i backar mm och då borde det vara enklare med en automat. Som du säger så vore det en dröm med en chevalåda men det räknas bort pga bakhjulsdrift. Finns ett antal andra fabrikat att fundera på men ett aber är vikten. Cheva transport är ju framhjulsdriven men stor och tung men borde hålla för totalvikten på bilen, söker bland andra bilmärken men automatlåda som tål tunga fordonsvikter växer inte på träd. Bör var en låda som tål 150-180 hkr ha passande slutväxel och dessutom möjlig att montera med tanke på motorns placering i förhållande till drivaxlarnas utgång. Det senare är nog det viktigaste, ev uppkapning i hytten är ju inga problem, det finns gott om plats om man höjer upp golvet - som jag redan gjort men plywoodgolv, men det kan göras permanent med plåt.
Detta med att montera en nyare man växellåda har jag också funderat på. Att montera ett nytt spakställ på instrumentbrädan är inget problem och jag har redan spakjstället med wires. Kommar att hamna där även med en ev automatlåda för att slippa rattväxeln och med det byte till en tiltbar rattstång typ cheva van. Ratten är ju egentligen enorm nu sedan servostyrningen monterades och har en liten Riad ratt på hyllan. Den hade jag tänkt montera tidigare men det är svårt med ett passande rattnav. Hade funderingar på att kapa sönder en originalratt och modifiera detta nav att passa på rattaxeln
Har tyvärr en god vän som jobbar som bilprovare och han har en del synpunkter på sådana ändringar som direkt har med trafiksäkerhet att göra och detta med styrning och bromsar är jag lite försiktig med. Det var nog med att övertyga honom om fördelarna med ökad motoreffekt vid motorbytet. Anlitade en annan bilprovning så slapp jag mörka något och ingen har haft frågor om motorbytet, enbart ett mummel vid senaste besiktningen då bilprovaren konstaterade turbomotor med intercoolen på en så gammal bil.....

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:".......".........
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bengtic, du verkar ändrat inställning en hel del genom åren. Var det inte du som bodde i en Caddy av och till när du dök upp här på forumet.
Visst är det trångt i en Plåtis men vad gör det. Min Ing-Britt och jag har levt tillsammans sen början av 70-talet och trivs bra med lite närkontakt.
Att köra en Plåtis, Ducato 2006, är som att köra en vanlig personbil, fast bättre! Man sitter högre och ser bättre över trafiken. Bränsleförbrukningen blir på långkörningar nånstans 0,85-0,9 l/mil och då inkluderar det delvis motorvägskörning i Tyskland.
Sen undrar jag om du inte missat något med Brors funderingar runt automatlåda. Det är vål inte för att det finns behov av automatlåda. Är det inte för att det går att bygga om till automat? Om det nu gör det?
//Göte J






Sen undrar jag om du inte missat något med Brors funderingar runt automatlåda. Det är vål inte för att det finns behov av automatlåda. Är det inte för att det går att bygga om till automat? Om det nu gör det?


Det var just det, att det går tror jag på men varför har då inte alla dessa tillverkare av typ framhjulsdrivna husbilschassies lyckats med det då?
Detta är ju en ren utmaning....flerahundratusen kronors modernt chassie med stenåldersteknik....sitta bekvämt i hytten och röra om i bränslet med en metallpinne ???!!!
Säger som Stefan Sark..jag är skeptisk.
// Bror
 
Toppen