• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Man får vara glad över att få finnas till....
Någon eller några trevliga människor har med hjälp av dyrk eller dyligt tagit sig in till vår och vår kompis husbil och lyckats bryta upp tanklock och få med sig totalt ca 100-140 liter diesel. Båda bilarna fulltankade och nu inte ens utslag på bränslemätarna. Tankrymd ca 70 liter. Till detta buckliga skärmar saknade tanklock och för oss ägare ett jävla dåligt humör.
Byte av låscylindrar på entredörren och imorgon montering av kamera, få se om vi hittar på något mera för att avslöja förövaren-na.
Ny friska tag, återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsn Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    778,2 KB · Visningar: 35
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja man undrar ju vad det kan vara för folk, när jag växte upp så var risken att åka dit så mycket större än den möjliga vinsten så alla med något att tänka med avstod.

Skulle bara vilja tillägga att vi ligger bara ettpar år efter USA och allt elände vi ser därifrån kommer hit några år efteråt.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Man får vara glad över att få finnas till....
Någon eller några trevliga människor har med hjälp av dyrk eller dyligt tagit sig in till vår och vår kompis husbil och lyckats bryta upp tanklock och få med sig totalt ca 100-140 liter diesel. Båda bilarna fulltankade och nu inte ens utslag på bränslemätarna. Tankrymd ca 70 liter. Till detta buckliga skärmar saknade tanklock och för oss ägare ett jävla dåligt humör.
Byte av låscylindrar på entredörren och imorgon montering av kamera, få se om vi hittar på något mera för att avslöja förövaren-na.
Ny friska tag, återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsn Bror

Man blir ju förbannad! Det måste väl gå att montera ett alarm på tanklocket som sätter igång så fort nån obehörig öppnar det? Kanske kan man få en fob till det med.

https://www.youtube.com/watch?v=F5a_BmL0AfA
https://www.youtube.com/watch?v=DeJLjCxM4js

Annars är min plan att ha Ir kameror mer rörelsevakt på alla 4 sidor bilen. Dessa kopplade till telefonen som väcker mig när nån rör sig runt tanklocketsidan. Kan ju bli jobbigt att vakna om en bil parkerar bredvid, men de ska man vara uppmärksamma på ändå!

Förbannade vägpirater.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vet en lastbilsåkare som monterat ett kompressorhorn till tanklocket och två till på taket till extraljusen.

http://www.x2industries.com/horns-4...valve-switches-175db-p-1598.html#.WLfzP281_IU

Två gånger har han vaknat i hytten, när någon försökt, ena gången låg en kille på marken och spydde.

Andra gången vaknade han när de ställde en stege mot hytten och försökte sno extraljus på taket. killen sket på sig och ramlade ner genom bakrutan på sin bil som stog framför.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Vi som följt ditt bygge Bror, din händighet, uppfinningsrikedom och uthållighet kan bara beklaga når sådant händer. Samtidigt med risk för att nu bli refuserad så måste jag få framhålla att ju större klyftor vi får i samhället ju fler känner ett totalt utanförskap som gör att de inte bryr sig. Ju fler fattiga, ju fler tjyvar. Vi fortsätter följa dig med glädje och spänning.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Fortsatt renovering

och inte blir det bättre av att packet i förorterna tycker det är spännande att tutta på bilar. undrar hur utbrett det fenomenet är i resten av europa. paris har haft sin beskärda del. Jag har sett 2 utbrända vrak här i trevliga bagarmossen för bara 6 månader sen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vistas ju väldigt nära Akalla och Hjulsta Tensta Rinkeby och här har det ju varit en del majbrasor och fyrverker om man säger.....:mad::mad::mad::mad:
Sorgsen utveckling!
Kul att du läser om mitt stölleprov
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vistas ju väldigt nära Akalla och Hjulsta Tensta Rinkeby och här har det ju varit en del majbrasor och fyrverker om man säger.....:mad::mad::mad::mad:
Sorgsen utveckling!
Kul att du läser om mitt stölleprov
Hälsningar Bror

ja, det är inget man vill vakna upp till, att ens bil står i lågor när man fortfarande är innuti...

det hade varit trevligt om man hade ett närhetslarm runt tanken som satte igång när någon kommer inom en radie av säg 20 cm. det skulle vara ett extremt skräckinjagande morrande som om man hade en enorm pitbull därinne som vaktade.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är nog inte så stora problem att skalskydda husbilen utvändigt med olika sensorer och larm och varningssystem men vete katten om jag vill ha det. Sova i bilen är ju underbart och om man har olika varningssystem så blir man väckt och orolig om något utlöses. Kan ju vara en liten vovve eller dyl som passerar lite för nära. Inbrott är ju skillnad men mycket obehagligt och kan ju ha larm med glaskross mm.
Ah vi kör vidare...
Hälsningar Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

ja, det är inget man vill vakna upp till, att ens bil står i lågor när man fortfarande är innuti...

det hade varit trevligt om man hade ett närhetslarm runt tanken som satte igång när någon kommer inom en radie av säg 20 cm. det skulle vara ett extremt skräckinjagande morrande som om man hade en enorm pitbull därinne som vaktade.

En sådan här funkar bra. Det går att ställa in känslighet från flera meter till ett par decimeter.

https://www.conrad.se/Elektronisk-v...nrad-swe&pi=754153&ci=SHOP_AREA_25670_0801048
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

@ Wizard Har du testat "vovven" i husbilen? Tror den skulle funka i en plåtis? En instruktionsfilm på sidan talar om att den inte når genom "metalliskt material". Gör mig lite tveksam till plåtisens ståldörr. vad tror du? Eller andra med erfarenhet!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har en "vovve" som fungerade i Euran vi hade tidigare. Nu i Niesmann med aluminiumväggar så fungerar den inte.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortsatt renovering

@ Wizard Har du testat "vovven" i husbilen? Tror den skulle funka i en plåtis? En instruktionsfilm på sidan talar om att den inte når genom "metalliskt material". Gör mig lite tveksam till plåtisens ståldörr. vad tror du? Eller andra med erfarenhet!

Min "vovve" fungerar i plåtisen.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Med aluminium- eller plåtväggar fungerar den sämre, men vi ställer den i ett fönster bakom en gardin vid bodelsdörren. Då fungerar det.
Den går även genom bodelsdörren som har ett litet fönster om man ställer den på en pall ed.
Den arbetar med mikrovågor som har svårt att tränga genom metall.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Vi har en riktig vovve som reagerar på allt som rör vid bilen eller förtältet. När han är med vaknar vi alltid av dem som kommer för nära bilen. Givetvis lämnar vi honom inte i bilen när vi går ut och handlar och äter, men får man då påhälsning hoppas man att försäkringen räcker. Vi har vänner vars bror och fru lämnade bilen och handlade. När de kom ut var den plundrad. Bilen var hyrd. Skedde innanför franska gränsen i somras. Trist. Då har man ingen hjälp av varken hund eller larm tyvärr. Ja, det känns roligare att tänka på alla dagar då inget sådant händer.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

I den här tråden finns så mycket praktiskt kunskap att jag dristar mig att fråga om råd. När vi skulle premiäråka denna helgen, och fyllt på vatten upptäckte vi att själva kranen i köket läcker. Inte där vatten skall komma utan mitt på kranen. Vad göra?:spinny:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Du kan vira tejp kring kranen (inte så snyggt), men kör inom nån Husvagns-/Husbilsfirma och köp en lika dan kran. Det brukar gå att bara byta kranen från fästet och ut, dvs utan att böka under diskbänken.
 
Toppen