• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Gott nytt år. Har nu varit medlem i 2 mnd. och har glatts åt alla diskussioner och samtal som visar på en enorm kunskap och glädje omkring bobil. I mellandagarna hittade jag en tråd som blivit som en mellandagsroman. Helt otroligt att läsa Bror Axelsons tråd om att bygga sin egen husbil. Med god språkkänsla, finstämd humor och otroligt pågangsmot som tråden berättat om, har det varit en härlig mellandagsläsning. Mycket givetvis tack vare Alve, Juan, Affezell, Jankro, Montreal och alla andra som bidragit med trevliga och uppmuntrande tillrop, och kluriga frågor. Att hålla liv i en tråd på det här sättet vittnar inte bara om praktisk begåvning (som vi läst många exempel på) utan även en språklig och pedagogisk färdighet som ger anledning till beundran. Lite oro känner jag inför mitt eget husbilsägande eftersom jag efter en viss kamp med grekiskan och hebreiskan i slutet på 70-talet fick en examen, som fört mig in i helt andra uppdrag än att mecka. Hoppas verkligen inte att det blir maktbehov på vår relativt nya husbil. Men kanske kan jag få hjälp i det här forumet, inte på den nivå som ni besitter, men kanske kan jag byta en glödlampa. Tack för mycket underhållande läsning.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God Fortsättning på nya året The travelling man,mina vänner och följare och stort tack för fina ord om mitt renoveringsjobb av i första hand stölleprovet husbilen men också några andra objekt.
Vissa arbeten kan ju vara svåra att lösa men det finns alltid något bra sätt, om inte annat så en fråga här på forumet. Här finns ju en enorm kunskapsbank med fantastiskt kunniga personer.
Inget fordon av något slag är ju en evighetsmaskin och allt kan krångla, nytt som gammalt, ibland med stopp som följd och kräver kanske då verkstadsbesök med stora kostnader som följd. Med lite teknisk kunskap, hjälp och kanske en fråga på forumet kan lösa problemen och ta sig vidare. Elektriska fel verkar vara en del av problemen och dessa är svåra att fixa själv men med lite hjälp så.....
Goda språkkunskaper i främst grekiska, hebreiska och flera andra inte så vanliga språk har löst många kluriga problem....ofta tillsammans med blodiga knogar.....:twitcy::wideeyed::swoon:
Råd och tips finns ju också i mängder såväl tekniskt som förbättringar/underhåll för att inte nämna andra medlemmars resor, reseskildringar, bloggar och äventyr.

Lycka till framledes med Din husbil, den och Dina resor berikar enormt.
Hälsningar
Bror

PS. Ny vecka, nytt år och mycket att stå i nu, fixa färdigt Tures "lådbil", byta instrumentbräda och kabelhärvor på husbilen tillsammans med utökning av ytterligare ett bodelsbatteri, vill gärna också ha större intercooler och turbo, montera den värmeväxlare som legat på hyllan alldeles för länge plus mycket mera. DS.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Skickligheten och den goda stämningen gör att man varje dag går in och kollar om det skrivits något nytt på den här tråden. Jag gläds över den enorma kunskap som visas både genom Brors renovering och alla kloka frågor och goda idéer. Dristar mig att ställa en fråga. Jag har en ganska ny bil med ett ända batteri, skall man kosta på sig solpaneler och ett batteri till, eller skall man köpa ett billigt elverk. Och på tal om billigt, vad skiljer Hondas elverk från Briggs&Strattons som kostar hälften. Eller Julas och Biltemas som kostar bara en fjärdedel. Jag begriper det inte. Tack på förhand för :spinny: någons sorts klok förklaring!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skickligheten och den goda stämningen gör att man varje dag går in och kollar om det skrivits något nytt på den här tråden. Jag gläds över den enorma kunskap som visas både genom Brors renovering och alla kloka frågor och goda idéer. Dristar mig att ställa en fråga. Jag har en ganska ny bil med ett ända batteri, skall man kosta på sig solpaneler och ett batteri till, eller skall man köpa ett billigt elverk. Och på tal om billigt, vad skiljer Hondas elverk från Briggs&Strattons som kostar hälften. Eller Julas och Biltemas som kostar bara en fjärdedel. Jag begriper det inte. Tack på förhand för :spinny: någons sorts klok förklaring!
Givetsvis skall du satsa på en solpanel och ett nytt batteri till. Elverk kan du i så fall köpa ett av de billiga. Detta kan du ju ha i nödfall om det skulle bli helt torsk på batterierna. Tänk på att elverk är inte så poppis att ha igång för ofta. På en ställplats kommer du att reta upp ett antal personer. Skillnaden på t.ex Honda eller är givetsvis kvaliteten och hur mycket dom låter. Detta är min åsikt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Givetsvis skall du satsa på en solpanel och ett nytt batteri till. Elverk kan du i så fall köpa ett av de billiga. Detta kan du ju ha i nödfall om det skulle bli helt torsk på batterierna. Tänk på att elverk är inte så poppis att ha igång för ofta. På en ställplats kommer du att reta upp ett antal personer. Skillnaden på t.ex Honda eller är givetsvis kvaliteten och hur mycket dom låter. Detta är min åsikt.

Absolut ett bra råd. Har detta själv dock ännu bara ett batteri men ytterligare ett skall på plats snart. Elverk är inget alternativ för oss
Hälsn Bror
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Biltemas minsta elverk på 700 w låter inte mycket och kostar lite. Väger bara 8 kg! Duger bra till laddning på vintern. På sommaren ska man ha solpanel!
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Tack för svar. Är fortfarande efter någon månad som medlem i klubben imponerad över all kunskap och att så många delar med sig av den. En fråga, såg i en tråd att det finns bärbara solceller, de fanns i en koffert. Såg väldigt smidigt ut. Har egentligen inte lust att borra hål i taket. Dessutom ger bärbara solceller enligt vissa som har erfarenhet att effekten blir bättre. Man kan vinkla dem efter solen. Har någon erfarenhet av dessa.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hade en bärbar i min båt men var inte förtroende ingivande. Du skruvar inte fast en solcell på taket utan den limmas med t.ex Sikaflex. Finns speciella fötter för detta. Om du har rails så finns det även fästen att montera den i dom. Om man inte vill ha den på taket så finns det justerbara fötter att ha den på marken men lite bökigt att få in i garaget men lätt att skadas. Har sett också en vridbar fot för takmonterad solcell. Se till också att du väljer rätt typ av solcell. Finns två typer och du skall också välja rätt typ av regulator för att få bästa effekt
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu börjar det gå mot slutet med lilla Tures el jeep. Tusan vad mycket jobb det kan bli på så enkelt fordon. Återstår snart bara målning och det skall utförar av Ture 8 år själv med lite hjälp av mig. Härligt!
Husbilen väntar sedan på nyare instrumentbräda och värmesystem, har bara ett lite h-ete med kabelstammarna under huven. Finns en del på Skrotarna till absoluta fantasipriser...mellan 4-6 tusen för kablaget under huven. Måste vara mycket guld i dessa. Har jagat kopplingsschema för Fiat 1989-93 utan egentligt resultat men rörde om i mina grytor på loftet och hittade en verkstadshandbok med elschema. Finns en del varianter, sex olika, så jag hoppas att det jag har är det rätta schemat.
Byter också framhjulslager på vf hjul, stötdämpare bak till Monroe. Saknar snart bara krängningshämmare i första hand bak men det kommer nog
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:"...........
Snart är det dags..
Hälsnibgar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    737,7 KB · Visningar: 77

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har varit arbetsstopp ett par dagar på grund av koppartjuvar.....
Dessa klyftiga individer har besvärat sig med att gräva upp ca 50 meter frusen jord för att komma åt motsvarande längd kopparledning. Skrotvärde kanske 100-150 kronor. Kostnad för mig nu grävning inköp an 50 meter jordkabel samt arbete att skarva ihop detta. Kostar mig mer än 5000 kr för ledning grävning samt behörig elektriker. Smakar det så kostar det som man brukar säga.
Har kameror inkopplade i hangaren som strömförsörgs med batteri i händelse av strömbortfall men ingen gick ju in så det blev tji med bilder på dessa trevliga säkert unga män.
Skall nu ställa mig i kö för inköp av hjälpmedel mot detta på Sergels torg......
Men det lär ju inte hjälpa.
Sorgsen för det som hänt men hoppas kunna jobba vidare imorgon om man inte ännu en gång grävt upp ledningen. F-n vet
Hälsningar Bror
 
Toppen