• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Husbilen avställd, urstädad tömd och vinteruppställd. Temp på ca 10 grader och värmen via husbilens Aldepanna.
Tyvärr så har vi andra resor annars skulle vi kunna tänka oss några veckoslut på höstkanten i husbilen, är vädret gott så vore det underbart med några turer. Nåväl inte för sent att ångra sig kanske.
Åker om ett par timmar till Munchen och ölfestivalen för att häva några bägare god öl, imorgon BMW museet och några andra sevärdheter kommer hem på torsdag och åker vidare på fredag till blir England och äldsta dottern m familj.
Fullt upp.

Söker ju vidare om detta med automatlåda till husbilen. Finns egentligen ingen som passar rakt av men lådor finns. Har varit på Kungsåra och sett på olika typer och mätt längd mm. Många lådor kan nog göras för att passa bl.a med hjälp av adapterplåt mellan motor och låda. Lite av problemet är slutväxelns utväxling. Finns flera lådor som skulle kunna användas men har hög slutväxel.
Jobbar vidare på detta, men nu drar vi och dricker några öl.....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsnibgar
Bror
Hej Bror ! God tur och "prooost" och zum wool som Tyskarna säger, tack för många läsvärda rapporter från Ditt bygge, "din pulgubbe" hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

................. Någon slangklämma till färskvattnet som behövdes efterdras, en turboslang som hoppade av-- sänkt turbotryck nu så nu sitter den kvar, hoppas jag.
...............................
Trevlig Helg
Hälsn. Bror

Det finns speciella slangklämmor för turboslangar som förhindrar att de lossnar. Det finns två varianter, dels små "clips" som man sätter på vanliga slangklämmor och som har små hullingar, och dels en annan variant som är lite svår att beskriva.
Bägge kan du köpa hos en volvohandlare.
Fullt tryck på turbon ska det va!
:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Konstaterar att man är lättpåverkad......
Min fru kom upp med en lysande ide om att vi skulle ta en tur till Grisslehamn och en båttur till Åland. Trodde vi skulle åka Saab men min bättre hälft ville ta den avställda städande och uppställda husbilen ut på en sista tur för året.
Disponerar ju min dag så det blir att ruska igång stölleprovet, tanka vatten, bädda på nytt, se till att det finns det vi behöver ombord.
Har ju varit med om värre saker, ringde och fick en plats på campingen trots att det tydligen skulle vara välbelagt under helgen. Flera tydligen som har en fru med bra smak.
Skall bli skoj detta och så får man ju en välförtjänt pilsner till maten på båten...eller två.
Har hittills i år sovit 39 nätter i bilen och nu ytterligare en. Kan ju lika gärna snart flytta ut i bilen för gott känns det som:D:D
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hemma igen efter lite virrade på hemvägen. Käkade lunch i Sigtuna. Blåsigt och svalt om man säger.
Trevlig camping i Grisslehamn, fanns ytterligare ett par HBK:are där. Campingen fullbelagd denna helg och likaså ställplatsen i hamnen. Hm, alla behövde nog proviantera på Eckeröbåten kanske, även mycket folk där. Bra affärerna går framåt..... Härlig båt, god mat och som sagt så sålde de det man behövde som av en händelse:D::cool::cool::D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Husbilen inbackad igen och nu för vinterförvaring. Värme kopplad och termostaten inställd på 8 gradet. Elektronisk musavhysare insatt i 220 volts uttaget.

Meningen var egentligen en resa även denna helg men efter ett sjukhusbesök för att räta ut ett krokigt lillfinger så gick något snett så vid försök att räta detta så sprack huden upp regält med kraftigt blödning förband och stödskena som följd.
Är ju inte direkt handikappad men att resa ut med en mindre användbar vänster hand och ett förband som är i vägen så ansågs det vara slutåkt för detta år.
Har ju annat att fundera på under uppställningstiden så...
återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tricket är att fixa det när böjningen är 25-30 grader blir det mycket böjt så spricker gärna huden, har gjort samma två gånger på vänsterhanden och nu börjar det bli dags för lilfingret. Höger hand är opererad kom in sent med krokigt lillfinger som följd.
Med detta väder med regn och snö känns det som att husbils tiden är över om man inte gör som flyttfåglarna....
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Försökte få detta fixat för ett antal år sedan men det ville inte läkarna. Nu var det 35 grader och skulle fixas utan operation. I tisdags så sprutade man in någon sorts enzym som kanske skulle lossa på det som satt fast. Få se om detta lyckats annars blir det operation:rolleyes::rolleyes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Fungerade perfekt för mej två ggr, man bryter helt enkelt sönder det som utgör problemet under lokalbedövning. Operation är inte rolig med gips och man brukar bli sövd då. Man är ju nästan enarmad ett tag då.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Full fart igen efter strulet med mitt vikingfinger. Blev inte helt ok så nu väntar det en operation med riktig kniv.

Kollat runt i husbilen idag vad som behöver göras och vad som kan göras på kul.
På Returbilen i Kungsåra hittade jag en 1994 års modell av Fiat husbil och denne blev snabbt av med instrumentbräda och komplett värmesystem. De gamla fläktreglagen är inte bra och på min bil har den slutat fungera helt. Behöver ju iaf defroster ibland.
Tyvärr så måste jag också byta kabelhärva under huven då det skiljer i funktioner i kopplingsstyckena. Någon mindre nogräknad hade då klippt alla kablar under huven. Egentliga orsaken till nyare instrumentbräda är att jag också vill montera det senare utförande på reglagen på rattstången eftersom jag monterat servostyrning tidigare och med det en mindre ratt.
Skall också såga och modda lite i den nyare brädan för att montera en 2dins mediaapparat där det finns inbyggd GPS, backkamera bluetooth telefon mm.

Har just varit och kollat till husbilen som står värmekopplad på Aldopannan och hade idag plus 8 grader, torrt och fint. Hade lust att ta en sväng men besinnade mig.
Upptäckte dock att det droppat ut lite kylarvätska på golvet så nu blir det att kolla rör och slangkopplingar/klämmor. Har inte förlorat kylvatten tidigare så det kanske beror på den låga temp som rått av och till.
Nåja det är ju bara vatten-glykol så det får nog vänta lite kanske till fram på vårkanten
Nu blir det inget mera gjort före julhelgen tror jag, håller också på att göra en lådbil i form av en nedskalad jeep med elmotor mm. ram o kaross av fyrkantrör och kaross av aluminium. Har ju ett litet barnbarn Ture 7år som väntar och väntar pch tycker nog att morfar jobbar långsamt......

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 35
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En fråga, hur lossar man instrumentbrädan enklast?

Fyra m6 under huven/vindrutan och tror också fyra skruv i brädans nederkant.
Rattkåpor borttages, kontakter till omkopplare på rattstång och tändningslås dras isär, hastighetsmätare och wire kopplas loss, lossa sedan försiktigt och ge akt på alla kablar som ev kan finnas under brädan. När brädan är loss och man kommer åt så lossas ett antal kontaker på höger och vänster sida som är färgmärkta samt några jordkablar på höger sida.
Glöm inte att lossa pluskabeln på batteriet.
 
Toppen