• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Inga problem med nattparkeringar. Senast körde vi längs östra gränsen norrut, lite mer skog än i mitten av riket. Passa på o lär dig lite finska på salutorgen:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bilen tvättad städad och lastad för resa i skarpt läge. Detta blir den första riktiga semesterresa med stölleprovet. Har ju varit ute ett antal gånger och ett antal dagar som funkat bra så gör nog även denna resa
Ikväll ut med Silja Galaxy till Åbo och efter det vete katten men mot ryska gränsen upp emot Kuhmo, Uleåborg, Murjek och E45 mot Grundsund. Puh! Får kolla med finska turistinformationen om sevärda platser mm.
Avstickare efter E45 mot Fatmomakke, Ivars bilmuseum i Hoting m.fl sevärda ställen. Mycket blir det. Skall bli skoj.
Tillönskar en härlig sommar till Er alla.
Kör försiktigt.....det gör jag.
Hälsningar
Marita Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

En stad i östra Finland som heter Pori har en mycket sevärd fästning med romantiska torn och allting. Kanske värt att ta en titt?

Redigering: Helt galet, inte för Koskenkorva, utan minnet. Staden heter Savonlinna och inget annat....
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är i Lahti idag och hittade en fin ställplats nere vid småbåtshamnen. Stor asfalterad yta som rymmer två ekipagen och det finns tre sådana platser
Rent och fint servicehus med toa,dusch två av var samt tvättstuga även med torktumlare.
Kostar för platsen 10 euro och el kostar 2,5 euro
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Lahti är en fin stad som är berömd för sin skidbacke.
Oss i mellan finns där också två systrar:
" Vieno - Helinä" och "Outo - Kolina" som enligt ryktet är riktigt glada flickor, åtminstone på 70 talet..;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Toppenkombination...Metropolen Murjek plus husbilen.
Fortsätter imorgon mot Grundsund via E45 bör ta några dagar och förhoppningsvis något att se utefter vägen förutom Jörgen på Ivars Bil i Hoting och deras fina bilmuseum som vi kommer att våldgästa och prata bilaffärer och gammelbilar med. Nänä vi skall inget köpa......:D:D:D
Ha D
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror och kanske Alve :)
En Fokker testpilot med egen husbilsplats som jag träffade under videoinspelning.
Som också har arbetat med att ta foto av hus på landet som nu har blivit ställplatsen.
Samma som jag gör nu med video från synvinkel vi kör med husbil.
Men sannerligen en flygentusiast.
En man med stor erfarenhet för flygare.
Niels Ove Studstrup
Sin eget bild av bostaden och ställplatsen:
http://www.stellplatz-danmark.dk/im...://www.stellplatz-danmark.dk/h_images/142.jpg

Min videofilm:
Start i fullskerm på PC eller start på tablet https://www.youtube.com/embed/E4kMby3IvBk?hd=1&vq=hd1080&rel=0

Hoppas det har lite intresse och hade svårt att hitta bättre ledning än här.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hemma igen sedan några dagar. Tömt husbilen på tre veckors bråte och grejer.
Tvättat allt och förbereder för ytterliga några dagars utesovning.
Vår resa började med färja till Åbo och sedan österut mot ryska gränsen, inåt landet igen till uleåborg haparanda och några dagars stopp i Murjek. Nerresa mot västkusten via E45 med några avsticknibgar. Fina vägar mycket nyreparerat.
Grundsund runt en vecka sedan hemåt. Passade på att väga på en öppen vågplats i infarten mot Torsö. För oss full last med det vi behöver och vägde då 2980 kilo. 120 kg upp till maxlast, inte mycket kanske men det räcker för oss.
Det blev 376 mil avverkade, bränsleförbrukning aningen mindre än 1,05.
Inget krångel med bilen what so ever..... Helnöjd.
Besiktning på tisdag morgon så det blir att kolla lampor mm

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Besiktning 8.45 i Edsberg. Förväntar mig inga stora problem. Har bytt ett par lampor innan och det är allt jag tänker göra.
Orosmolnet finns ju med motorbytet......max tillåten effektökning är ju 15 % och det överskrids ju med god råge. För byte från sugdiesel till turbodiesel krävs egentligen registreringsbesiktning med ev allt vad det kan innebära
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Välkommen till "turbo gänget" och "hemlig effekt klubb". Vi är ju många som bytt motor eller ökat effekten utan regbes.

En diesel mår ju så mycket bättre med en turbo, då golvarna inte bromsar vid fyllningstakten. Skulle tro att en turbo ökar motorns livslängd markant. Vid en sådan operation är dock en överdimensionerad IC mycket viktigt för värmens skull. Snyggt utfört arbete med motorbyte vållar inga problem med besiktningen. Jag tror inte de bryr sig även om de skulle notera detta.

Jag har tom gått så långt med min Winnebago (som hade original en riktigt skitmotor, renaults 2.1 Liters 75hk&170Nm) Dit jag stoppade en 2.5 liters Sofim (110hk&220Nm) , När besmannen påpekade att det ser lite "macko" ut med en jätte turbo som kronan på verket! Jag sade till honom att jag tror inte den är original, utan något tyskarna har stoppat dit. Han menade bara "det ser okay ut, och en diesel skall ju ha en turbo, avgasvärderna ser också bra ut, så det är inget vi bryr oss om". Alltså, jag biktade mig ju praktiskt taget för honom, och förstod efter detta att det finns en moment sunt förnuft hos SBP. Därmed inte sagt att det går lika bra med en riktigt elak och nitisk bes man. Sedan är det ju så, att det är endast vid registeringsbesiktning de skall kolla vilken motor det är.

De där små effekt ökningarna som är tillåtna är egentligen förlegade värden från en svunnen tid. De vill inte heller uppdatera värden då det är så marginell grupp som är berörda. Egentligen handlar det om obalans mellan kraft och bromsförmåga. Men en förnuftig person anpassar sin körning efter stoppsträckan, eller hur? När du besiktat några gånger med den olagliga installationen blir du luttrad och masken håller för vad som helst...;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Pratade lite med en besiktnibgsman om detta med motorbyten och effekthöjningar. Motorbyte från bensin/sugdiesel till turbomotor kräver registreringsbesiktning. Även andra detaljer följer med detta som större bromsar i vissa fall kraftigare kulbultar i framvagn ävenså hårdare fjädrar/stötdämpare kan krävas.
Bilprovningen verkade inte särskilt intresserade av mitt motorbyte trots kommentar om detta.

Det som gjorde mig lite konfunderad och oroad var när bilprovaren sa att försäkringen kanske inte gäller vid ev olycka om det uppdagas att man har frångått originalmotorn för en kraftigare sådan.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror

Hur som så här blev protokollet
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    746,9 KB · Visningar: 51
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vad gäller försäkringen så har jag funderat kring det hela en hel del. Två varianter vid halvförsäkring som ju är det vanligaste med äldre bilar.
I det värsta fallet är du vållande. Då uppstår frågan om det var ouppmärksamhet från din sidan eller annan "lapsus". Ingen vidare undersökning. Om det däremot verkar vara en oförklarlig tekniskfel kombinerat med vårdslös körning, tex kraftig överhastighet, då kan frågan komma upp. Men det skall mycket till att någon överhuvudtaget börjar fundera på dom banorna. Är inte du vållande, så är saken klar, den andra betalar. Helförsäkring är lite meningslös i en äldre bil. De ersätter ju max marknadsvärdet, vilket går efter årsmodellerna och milen. Risken är att du blir skyldig dem pengar...;)

Det är ju inget raketforskning det här med gamla husbilar och deras eventuella effektökning. De flesta som ens funderar sådant tycker nog att det är "friska" tag från en gammal gubbe att pula lite med bilen. De är nog mer oroliga att man inte får slaganfall eller något likande mitt i körningen, vilket tyvärr händer...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Imorgon blir det en tur med stölleprovet igen. Har avverkat ca 500 mil i sommar som varit härliga och i stort sett problemfria. Någon slangklämma till färskvattnet som behövdes efterdras, en turboslang som hoppade av-- sänkt turbotryck nu så nu sitter den kvar, hoppas jag.
Färden imorgon går till Arboga och Jäders Bruksdagarna som hålls första helgen i september varje år.
Årets tema är bl.a hembyggen av olika slag, bilar, mc, tändkulemotorer, ångmaskiner mm mycket dunk-dunk.
Om någon vill åka dit så är det utefter vägen mot Fellingsbro-Lindesberg ca 5 km utanför Arboga. Finns gott om parkering för bilar och husbilar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:......
Trevlig Helg
Hälsn. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Husbilen avställd, urstädad tömd och vinteruppställd. Temp på ca 10 grader och värmen via husbilens Aldepanna.
Tyvärr så har vi andra resor annars skulle vi kunna tänka oss några veckoslut på höstkanten i husbilen, är vädret gott så vore det underbart med några turer. Nåväl inte för sent att ångra sig kanske.
Åker om ett par timmar till Munchen och ölfestivalen för att häva några bägare god öl, imorgon BMW museet och några andra sevärdheter kommer hem på torsdag och åker vidare på fredag till blir England och äldsta dottern m familj.
Fullt upp.

Söker ju vidare om detta med automatlåda till husbilen. Finns egentligen ingen som passar rakt av men lådor finns. Har varit på Kungsåra och sett på olika typer och mätt längd mm. Många lådor kan nog göras för att passa bl.a med hjälp av adapterplåt mellan motor och låda. Lite av problemet är slutväxelns utväxling. Finns flera lådor som skulle kunna användas men har hög slutväxel.
Jobbar vidare på detta, men nu drar vi och dricker några öl.....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsnibgar
Bror
 
Toppen