• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

En bekant har en apparat han sätter i eluttaget som skrämmer bort möss i hans hus har tydligen fungerat bra.
Har bott i flera hus både på landet och hyreshus, men detta har jag bott 8 år i trots att det ligger nära skogen och är ett gammalt trähus utan en råtta.
Kanske man luktar så illa att varken kvinnor eller något annat vill besöka en.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lajade lite igår med att hitta en klocka som inte tickar så högt. Kollade på Classe, teknikvaruhus mm men alla klockor är ganska tjocka och blir de lite större så brummar de....och svära att montera fast.
Classe i sjön har ju klockbyggsatser så det fick bli en sådan.
Bilen invändigt är ju lite skräpig pga av objudna gäster så lite borrspån från en väggskiva gjorde inget.
Monterade klockan ovanför köksbänken i ett outnyttjat utrymme och dessutom fullt synlig från såväl dinett som alkov. Håller på med tillverkning av lysdioder att sätta in i de hål med pos. 3-6-9-12. Dessa dioder borde ge tillräcklig belysning så att man kan se visarna i mörker. Man kanske får kisa lite.....
Blev bra montering och dessutom helt tyst
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror

Varför vrider sig bilden? Irriterande!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    823,4 KB · Visningar: 37

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Min bättre hälft och jag har nu vårstädat hela husbilen. Allt ut, piskat dynor, diskat all porslin dammsugit, dammtorkat, bäddat nya lakan tvättade handdukar mm.
Olja och oljefilter bytt, dragit lite i alla kablar för att se att allt sitter på sin plats. Inga läckagen förutom en elak oljeläcka vid vevhusventilationens anslutning mot motorblocket. Tätar med en oring men tror att boven är för hårt dragen bult och därmed deformerad tätningsyta. Beställer en ny på måndag. Vill inte ha något oljesöl.
Återstår att byta glykolblandnibg i värmesystemet men det får bero ett tag då jag borde montera den värmeväxlare som inköpts för länge sedan. Behöver köpa röranslutningar t-rör och isolerade rör att dra från värmeslangarna till den plats där anslutning till värmesystemet sker. Sannolikt på golvet under diskbänken men måste då borra i ramens utliggare.
Imorgon montering av elkran till gråvattnet.

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 105
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ett råd bara i all välmening vad gäller värmesystemet. Har ju gjort några stycken och alltid samma visa. Dessa förbannade Biltemas gummislangar. Billigt och ser bra ut, men de håller liksom inte spänsten och börjar läcka vid anslutningarna. Har du separat cirkulationskrets, vilket jag misstänker, så får man fundera ett varv extra ang. expansionskärlen.

Här ett stycke som jag inte är 100% säker om teorin är rätt. När vattnet värms till sitt maxium, kanske 90 grader så expanderar den ca 5- 10 % i volym. Via övertrycks ventilen i expansionskärlet pyser övertrycket ut, men kruxet kommer när vattnet kyls ned. Expansionskärlet andast bara åt ett håll, utåt, och när volymen krymper så suger den åt sig luft via alla "nästan täta" anslutningar. När trycket sedan ökar så är dessa vägar så att säga öppna och man får irriterande små läckor. Jag tror därför på delvis öppna system så att anningen kan ske utan biverkningar. Tog mig typ 2 år att komma på denna teori som jag tror på tills en bättre dyker upp....
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Håller med om detta med expantion och vad som händer där.
Beträffande Biltema så är jag absolut ingen anhängare då jag anser att man får vad man betalar för. T:ex så köpte jag metallomspunna bränsleslangar som bara höll i två år. Har köpt oljefilter där och fått två filter till Vw Transporter och Saab som båda spruckit och läckt som såll. Batterier likaså ca två år och orginal Tudor minst fyra år. Inbillar mig att om man köper billigt så köper man dyrt. Enda undantaget är deras verktyg som håller bra klass.

Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Guds gåva till mänskligheten.....nåja i alla fall till mig.
En genomgången fullt fungerande fartmätare till Twinco'n.
Den gamle mätaren lämndes för översyn efter lucia 2015 och dömdes ut, ny beställdes och sedan blev det några turer med märkning mm. Fick den tillbaka och skulle kalibreras då brakade den sönder. Hittade till slut en beg hos Kungsair som lämnades till översyn. Nu skall den in i flygmaskinen...äntligen, men först en uppfriskande resa till Metropolen Murjek på onsdagmorgon per bil. Skoteråkning vet ja.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    651,4 KB · Visningar: 12

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fnular lite med husbilen i väntan på min flygtekniker skall releasa flygplanet.
Var på besök på Returbilen i Kungsåra och hittade en utfyllnad mellan hyttak och alkovens underdel. Monterade denne igår och ny tycker jag det ser mera färdiggjort med en fin övergång mellan hytt och alkov.
Nu är ju bara frågan om jag skall måla plasten blå eller hela hytten vit....min fru vill det sistnämnda!
Synd för det blir ganska mycket jobb och bilen är nära nog klar för sommarens bravader.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 25

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Äntligen ute i friska luften efter lååång vila.
Motorkörning täthetskontroll avseende olje och bränsleläckage, kontrolldragning av div bult, injustering tomgång och bränsleblandning.
Höger motor gick illa vid start och felsökning började. Motorerna har två magneter på varje motor till tändningen och den ena magnetens brytarspetsar var inte ok, bytte denna och ljuv musik uppstod.
Maskinen godkänd nu för 100 timmars flygning eller ett år så när som luftvärdighetsbeviset som skall komma från Transportstyrelsen----- myndigheten som är till för oss som flyger....jo pyttsan.
Nu återstår enbart att montera på alla plåtar på motorerna och sedan upp i det blååå.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 25

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Upp med dig i det blå du LYCKOST!

Uppmanar dig som vanligt: Var försiktig, flyg lågt och sakta.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Glad midsommar själv Bror! Var rädd om er själva och stölleprovet. Du måste inte köra om alla som dyker upp framför.

Tänkte fira midsommar på Sandvik men en kraftig förkylning fick mig att tänka om.

:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Midsommarutflykten gick som förväntat mycket bra med ett undantag.
Vid motorbytet så monterades omspunna bränsleslangar inköpta på Biltema.
Har förut bytt en slang mellan filter och bränslepump och trodde att det var en tillfällighet att den sprang läck. Trodde att bränsleslangar dessutom omspunna som såldes av Biltema skulle hålla god kvalitet men icke. Kollade övriga slangar och de uppvisar sprickor och uttorkade. Nu är alla slangar utbytta mot slang av bättre kvalitet och inte inköpta på Biltema.
Ifrågasätter nu Biltemas kvalitet. Har köpt oljefilter som spruckit och läckt olja som ett såll. Såklart billigt men i många fall kan billigt bli ruskigt dyrt. Nästa gång jag behöver något så kommer det att bli noga övervägande om det skall handlas på Biltema alt original. Priset får inte alltid bli avgörande.

Skall idag rusta bilen för en månads semester genom Finland och ner genom västra delarna av Sverige och stopp några dagar i Grundsund.

Tillönskar en skön sommar och kör försiktigt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tyvärr, måste jag säga, är kvalitets problemen inte längre leverantörs eller märkesbundet, då överallt där man ger inköparna för mycket makt, händer det att faller för en billig Kinesisk kvalitet. Och inte bara det. En Svensk grosist kan beställa från Tyskland som i sin tur har beställt från Tex. Kina. Därmed inte sagt allt Kinesiskt är skit.

Ang. slangen mellan bränslefiltret och insprutningspumpen, så har jag lärt mig en sak som jag numera alltid praktiserar. Jag monterar där en genomskinglig slang. Fråga inte vilket kvalite, jag har haft tur då jag har en meter sådant slang. Då ser man vid eventuella driftstörning hur bränslet går fram och om det finns bubblor i det, bla. Bara som ett tips för alla perfektionister....;)
Önskar dig en avkopplande och servärd resa genom de tusensjöarnas land....
 
Toppen