• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det behagade bli ganska lång leveranstid på drivaxeln, normalt mindre än en vecka från Tyskland. Nåväl imorse hämtade jag ut den på vårt utlämningsställe.
Uppackad och nu klar för montering.
Jobbar just nu med tillsyn av min Saab borde kallas 1000mils service men är kanske 500 mil till. Upptäckte faktiskt två rostiga bromsrör till bakhjulen. Dessa rör ligger dolda under bränsletanken bl.a. Byter dessa i förebyggande syfte.
Efter detta blir det slutligt jobb på husbilen. Kanske hinner med någon mera resa i år.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.004,8 KB · Visningar: 13

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja ja det är tur att man har bra tålamod....behöver nya hjul 16 tum. 300 mm skivor ryms inte i 15" fälg. Borde ju kunnat räkna ut detta i samband med byte till större bromsar. Synd då det är bra hjul som hamnar på sidan om. Köpte ju nya fälgar för ett år sedan. Däcken hamnar på min VW buss.

Kanske någon har 16" hjul storlek 195/65 16C till o med 225/65 16C att sälja.
Återstår nu att montera röret med el.kran till avloppet, lite kabeldragning mm.

Får nog vara slutåkt i år om inga under sker med hjul och väder, får stå påställd en månad till så får vi se. Kan ju vara fint väder i oktober och kanske lite i november månad.
Inte fått propellerna ännu heller..

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    773,1 KB · Visningar: 10

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Jag har 4 hjul som ligger och dräller passande till min Iveco. Vet inga dimensioner men det vet du säkert. Hör av dig om de passar. Blir inte dyrt.

Hare!
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Jag har 4 hjul som ligger och dräller passande till min Iveco. Vet inga dimensioner men det vet du säkert. Hör av dig om de passar. Blir inte dyrt.

Hare!
Alve

Hej Alve,
har du dubbelhjul bak? Hittar inga bra fälgar/bultmönster på nätet.
Du borde ha enkelhjul med 16" fälgar och bultmönster 118/5.
Har du en chans att kolla.
Trevlig helg
Hälsningar
Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Fotat ett hjul och en bult. Två av hjulen har suttit bak och behöver blästras. Tror att du själv ser beteckningarna. Bultarna är 57 mm långa inkl den gängning som dras i i skivan. Diametern är 17,8 mm.

PA030555.JPG PA030556.JPG
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
tyvärr så skiljer det på fälgarna. Tydligen helt andra fälgar då man har tvillingmonterade hjul.
Synd, söker vidare. Hittat fälgar på tyska Ebay till överkomligt pris och likaledes finns det hyggligt billiga och bra däck på dackonlone.com m.fl.
Skulle vilja ha aluminiumfälgar men det är inte lätt att hitta och dessutom svindyra.
Ha en fortsatt bra helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering


Tack Jankro,
vet dock inte längre om jag vill ligga såå mycket på topp..
Får bli stålfälgar och nya däck plus kapslar.
Hälsn Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nyss hemkommen från hangaren i Västerås. Mera fortsatt renovering.....
Propellers och bränsleinjektorer levererades kl nio idag.
Propparna på plats, tunga saker så en motorlyft underlättade. Skruvarna sitter riktigt trångt till och skall dras men moment. Görs av min mekaniker sp det blir rätt.
Imorgon fortsättning med montering av bränsleinjectorerna med massor av slangar och reglage. Dessa är grundinställda från firman som överhaulade dessa så där skall det inte bli problem utöver att det är trångt. Tändstiften skall bort 8 st på varje motor för blästring och just av elektrodavstånd, därefter läckprov som görs på varje översyn vilket innebär att en slang med nippel monteras i ett tändstiftshål och dessutom en manometer. Nitrogen trycks in i varje cylinder och skall då hålla tätt en stund med visst tryck. Brukar inte vara något bekymmer, motorerna är ganska nya med en gångtid på ca 120 tim.
Sedan rullar det på vidare med besiktning, justerinar, byte ett däck, batteri, kolla nödsändare mm mm
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror

Bilden föreställer rosett klar för montering.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    62,5 KB · Visningar: 22
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Inte underligt att det blir dyrt att flyga när man ska laga sånt som inte är trasigt hela tiden. Inte kan det vara så farligt om en motor stannar det finns ju två.:wub: Ännu har ingen blivit kvar där uppe vad jag vet även om det finns såna som envist påstår det.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kan man tycka..precis som jag.
Flyget och flygplan är ju omgärdat av rigoröst säkerhetstänkande men även otrolig byråkrati. Det är ju kanske av tradition som det blir såhär. Vissa delar på en flygmaskin t:ex propellerna har en kalendertid på 6 år oavsett om man flugit eller ej, detsamma gäller stora delar av bränslesystemet och magneterna som har 10 år och eller 1000 timmar i luften. Årsbesiktning varje år eller var 100:e timme.
Mycket annat som är ifrågasatt och det är vår härliga bromskloss Transportstyrelsen som skriver bestämmelser många gånger utan att följa EU:s
(EASA) direktiv. Vi i Sverige vet ju alltid bäst även vad gäller fordon och fartyg många åsikter om detta utomlands...

Att en motor slocknar under flygning är inte särskilt vanligt men det händer. Har varit med om två motorstopp unde 25 års flygning med denna maskin. Absolut helt odramatiskt, farten går ner lite och män får belasta den gående motorn mera. Landning lika säker som med båda motorerna igång. Så ner kommer man kanske med lite mera passning av höjder och farter.
 
Toppen