• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så var årets första tur med husbilen avklarad. Underbart att fylla på vatten mm och sedan rulla iväg.

Allt funkar helt ok, varmt o gott med sköna bäddar dessutom härliga dagar.
Dock störs jag av avsaknaden av riktiga krägningshämmare åtminstone bak och kanske även fram.
Körde hem idag på em med riktigt mycket vind och mestadels sidvind. Jobbigt att köra och parera alla spårförändringar som blåsten orsakar.
Någon i klubben som har kläm på om det finns krägningshämmare till Fiat/Peugeot/Citroen till o med årsmodell 1994?
Om inte så måste jag börja experimentera med olika lösningar, typ hårdhet, infästningar mm. Finns ju på nyare bilar så på. På något sätt kan och skall det fixas.
Har ju en liten racerhusbil men den kränger för mycket:D

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Skall du leta på skroten som man gjorde på raggarbilstiden (inte så länge sedan 12-15 år sedan :)) så bör du ha en fram k-hämmare från en bil som är ungefär lika tung i fram.
En del tog från framvagnen på en lättare bil och satte i bak.

Att ta en från en nissan micra och sätta i fram på din bil blir inte så bra.:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatt renovering ja, undrar när alla dessa renoveringar är över....naturligtvis aldrig.

Köket utbytt i lägenheten jaja någon list saknas enligt min bättre hälft,so what.

Idag var det dags för mitt riktigt gamla genuina intresse. Flygplanet. Som skam att säga inte haft luft under vingarna på två år!!!! Men har man haft en grej i 25 år så kanske man kan glömma bort saker o ting. Kom ju en husbil emellan.
Hur skall man hinna andas få lite mat i magen o.s.v
Denna årsbesiktning blir ganska omfattande, bl.a skall propellerna bort för översyn och det sker i Tyskland, årlig besiktning, bort med två cylindrar på varje motor för korrosionskontroll, byte av minst ett däck, kontroll och kalibrering av höjd och fartmätare, bort med en massa luckor i vingarna för inspektion och lite smörjning, kontroll oljemängd och tryck i landningsstället, byte batteri mm mm.
Tur att denna vecka är kort så man inte arbetar ihjäl sig.

Onsdag Saab till Grundsund över veckoslutet så fortsättning följer.

Var rädda om varandra och kör försiktigt
Hälsningar Bror

PS bilden föreställer en dammig rackare gömd bakom stora svarta plåtdörrar
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    91,6 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Berätta lite om besiktningen av dig själv under två år och hur du har luftats. Jag vet ju vad som gäller men det kanske inte alla gör.

Ha det bra!

Alve


Hej Alve,
ja vad säger man....
två år är ju en ganska lång tid då man når mogen ålder och bäst före datumet passerats för länge sedan. Men som många säger lukta och smaka och bestäm utifrån detta. Det gäller då att ha ett högklassigt rakvatten...
Eller en regäl åktur på mc i rusningstrafik håller hjärtat igång eller ett ordentligt avancepass med en häftig aerobatikmaskin och många positiva och negativa G'n det tömmer hjärnan på gammalt blod och tillför färskt blod i planflykt.:D:D
Försöker få tid hos flygläkaren nästa vecka och jag är INTE orolig!!??
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
ja vad säger man....
två år är ju en ganska lång tid då man når mogen ålder och bäst före datumet passerats för länge sedan. Men som många säger lukta och smaka och bestäm utifrån detta. Det gäller då att ha ett högklassigt rakvatten...
Eller en regäl åktur på mc i rusningstrafik håller hjärtat igång eller ett ordentligt avancepass med en häftig aerobatikmaskin och många positiva och negativa G'n det tömmer hjärnan på gammalt blod och tillför färskt blod i planflykt.:D:D
Försöker få tid hos flygläkaren nästa vecka och jag är INTE orolig!!??
Ha det gott
Hälsningar Bror

Låter som om du har kollats kanske 4 ggr under tiden vad gäller din förmåga att spaka.

Tänker ibland på hur det skulle vara om det ställdes liknande krav på innehavare av körkort som man ställer på innehavare av flygcert. Undrar om inte våra vägar skulle bli ganska öde då. Men det är ju så att körkort måste man ha. Om man skulle kräva av bilister att man har både teorikunskaper, körkunskaper och hälsa så skulle mängder av våra beslutsfattare och lagstiftare också få åka kommunalt. Vore nåt för MP att jobba för.

Hälsningar Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Låter som om du har kollats kanske 4 ggr under tiden vad gäller din förmåga att spaka.

Tänker ibland på hur det skulle vara om det ställdes liknande krav på innehavare av körkort som man ställer på innehavare av flygcert. Undrar om inte våra vägar skulle bli ganska öde då. Men det är ju så att körkort måste man ha. Om man skulle kräva av bilister att man har både teorikunskaper, körkunskaper och hälsa så skulle mängder av våra beslutsfattare och lagstiftare också få åka kommunalt. Vore nåt för MP att jobba för.

Hälsningar Alve

Det har ju talats om olika kontroller och ev prov för körkortsinnehavare.för att ha flygcert skall man ju bevisa sig vara frisk via årliga läkarkontroller. Certet ryker omedelbart om man har fått diabetes likaså vid ojämn hjärtverksamhet. Högt och även lågt blodtryck kan man och får man ta medicin för. Även syn och hörsel kollas. Övervikt är inte heller bra och man vägs vid varje läkarkontroll.
Hårt kanske men egentligen bra med dessa undersökningar då det kanske kan upptäckas andra mindre bra sjukdomar i god tid, för handen på hjärtat hur många hälsoundersöker sig regelbundet?
Vi kör vidare men den dagen kommer sannolikt då man får ta taxi och färdtjänst hoppas bara att det dröjer länge än för jag har inte tid...

Hälsningar Bror
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det har ju talats om olika kontroller och ev prov för körkortsinnehavare.för att ha flygcert skall man ju bevisa sig vara frisk via årliga läkarkontroller. Certet ryker omedelbart om man har fått diabetes likaså vid ojämn hjärtverksamhet. Högt och även lågt blodtryck kan man och får man ta medicin för. Även syn och hörsel kollas. Övervikt är inte heller bra och man vägs vid varje läkarkontroll.
Hårt kanske men egentligen bra med dessa undersökningar då det kanske kan upptäckas andra mindre bra sjukdomar i god tid, för handen på hjärtat hur många hälsoundersöker sig regelbundet?
Vi kör vidare men den dagen kommer sannolikt då man får ta taxi och färdtjänst hoppas bara att det dröjer länge än för jag har inte tid...

Hälsningar Bror

Liknande hälsokontroll är det på oss med yrkeskörkort,
från 45år --> vart 5:e år

Vid min senaste i vintras upptäcktes högt blodtryck, som skrevs in i pappirena (till kan de va Transportstyrelsen), men de va bra att få reda på så jag fick medikamenter :)

Jag tycker alla körkortsklasser borde ha hälsokrav från t.ex 50år.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har också fullt körkort och går till läkare för detta intyg vart femte år, körkortet har ju också begränsad giltighetstid, fem år om jag inte tar fel. Flyger man yrkesmässigt så läkarkontrolleras man var sjätte månad, som privat pilot så sker det varje år vilket också innefattar för såväl yrkespilot som privat förare en s.k. Pc - periodisk check- att praktiskt visa sina färdigheter i luften eller simulator.
Efter godkänt test praktiskt som medicinskt förnyas certifikatet för ytterligare en 6 månaders period för yrkespiloter och ett år för privat. Gäller då att hålla sig i hygglig form om man nu vill fortsätta.
Tänk om detta skulle införas på bilismen......många skulle falla fritt på gott och ont.
Tror dock att det kan bli tal om tätare kontroller i framtiden men borde också omfattas av någon form av teoritest. Är säker på att det där ute finns ett antal som inte riktigt vet vad som sker, kan man lätt konstatera om man är ute och åker.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Om bilisterna här i Ödeshög blev regelbundet testade vad gäller trafikreglerna så kanske man skulle: Sluta med att parkera mot körriktningen, parkera på trottoaren, parkera i vändplatser, lära sig högerregeln och kanske också lära sig meningen med blinker.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu är vi på banan igen min flygmaskin o jag...
Avplåtat som det heter båda motorerna för inspektion och besiktning av bl.a alla slangar kopplingar stag och wires dessutom skall varje cylinder täthetsprovas och detta görs en gång per år eller efter hundra timmars gångtid.
Propparnas tur att demonteras. Alla plåtar skall rengöras från olja smuts och vara utan sprickor. Spinnerna på propellrarna har också oxiderat en hel del så dessa skall poleras och vaxas. Oljan skall tappas av och filter och silar skall rengöras.

Ohh det är kontroller mm mm i all oändlighet verkar det som. Helt klart är ju att det känns gott att provflyga sedan.
Tur är ju också att husbilen är användbar.
Försöker lägga ut flera bilder men min Ipad vägrar detta och bara byter bild till den senast valda. Vad gör jag för fel?
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    110,4 KB · Visningar: 28

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

I väntan på att få propellerna tillbaka från Tyskland och injectorerna från usa så blir det lite pillande på husbilen.
Använt den under midsommarhelgen, fungerar perfekt men jobbar med finjustering av insprutningspumpen. Vill ha mera acceleration toppfarten räcker till ::spinny::D
Skall också montera lite mätare i bodelen. Som det är idag så behöver man trycka på en knapp för att se bl.a volt och ampere så nu blir det mera synligt närsom.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    61,8 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha, gräsänkling igen, frun på Gotland, och då gäller det att hitta på något viktigt och busigt att göra i väntan på flygplansdelar.
En tur till Returbilen i Kungsåra satte griller i huvudet, hittade en husbil Fiat 1992 vilket ju är en nästan ny bil för mig. Rotade och kom på att byta ratt vore toppen, svårt att hitta rattnav till min Nardiratt till så gammal bil och dessutom transportbil.
Demonterade rattenhet men kom på att ljuset sätt på av en spak på ratten som inte finns på min bil där är det en knapp på brädan att slå till. Huum varför inte köpa hela instrumentpanelen med värmepaket och allt. Så fick det bli.
Kollat lite på kopplingscheman och inte en enda färg på kablarna stämmer med min bil så nu blir det att jobba. Får nog anstå tills sommartidens slut.
Monterar rattenheten och använder de gamla spakarna, får ju en lite nyare mindre sliten ratt dock tyvärr inte med mindre diameter.
Ja så det kan bli.....:D:D
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    98,4 KB · Visningar: 13

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

NU är det semester---för min fru---, jag har ju ständig semester.
Bilen packad för ett antal mil. Börjar till min frus otroliga förtjusning till en bilskrot utanför Töcksfors, en skrot som jag velat besöka under många år. Att kompensera min fru för denna uppoffring blir nog svårt. Därefter ner emot Grundsund via Bengtsfors och Håverud plus kanske något mera däromkring. Hade gärna sett resterna av den gamla racerbanan som "Smokey" jobbade så hårt för att få till stånd. Vore också kul att besöka Bengtsfors MC. Får kanske inte fresta lyckan för hårt!......:D

Husbilen har gått en översyn dels via bytet av styrenhet, vilket också gjorde att ratten kom upp lite med bättre körställning som bonus. Bytt bort alla ledlampor i utvändig belysning, bytt olja i växellådan till Red Line och förväntar mig en tyst växellåda då den gärna ylade en aning. Sliten slutväxel kanske. Ny växellådsventilation, ytterligare påställd insprutningspump, dragning av turboslangar där särskilt en slang som hoppat av ett åar gånger.....för högt tryck? Neeej.
Städad nybäddad och klar att dra iväg imorgon fm.
Trevlig semester till er alla var ni än är. Kör försiktigt!
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror

image.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Om det er Dalsland ring du syftar på så er det ikke mye igjen. Om du vet eksakt hvor den var så kan du ane spor i terrenget og muligens finne asfaltrester. Bodde et par km fra og lette litt et par ganger men med magert resultatet. Men utgangspunktet er rett over veien fra Laxsjön camping, innenfor byggevaren. Deler av området er nå dyrket, deler tilvokst med krattskog.
 
Toppen