• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Sista dagen som gräsänkling......
Rotat i godislådorna med nykromade delar till Hudson'en. Inventerat och kontrollerat att all kromning är klar vilket den verkar vara. Åtskilliga delar minsann.
Hittade också ett par nyrenoverade - dock inte av mig - klockor, tidstypiska för Hudson och 20 talet ock 30 talets början. Tyvärr finns ingen klocka märkt Hudson Eight eller 8 så det fick bli Hudson six, det är ju egentligen bara ett ord som är fel och vem bryr sig.
Denna klocka sitter i en speciell hållare på instrumentbrädan och man ser knappast skarven mellan klocka och hållare
Köpte dessa klockor från usa en för rep och en för reservdelar. Urmakaren ansåg att båda skulle repareras med hjälp av handgjorda kugghjul, axlar mm. Det skall nog vara den gamla stammens urmakare som fixar detta och denna urmakare är nu snart nittio år. Inte blev det särskilt dyrt heller och tiden klockorna var borta var ca sex månader.
Fantastiska gamla stolta hantverkare. Finns de fortfarande...tveksamt ibland.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    500,8 KB · Visningar: 20

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Oljestickan sitter i bakkanten på växellådan och nära torpedväggen. Man ser den tydligast om man är under bilen. Om nu inte någon tagit bort den och ersatt med någon plugg.
Är nu i Norrbotten men har handboken hemma och kan ta en bild och lägga ut på torsdag efter hemkomst.:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, så bra, då stämmer bilden med ommärkningen av min sticka som jag för länge sedan läste på ett Engelskt forum om, och flera gånger lagt ut här när oljemängd har varit på tapeten.
Det blåa frågetecknet var en nivå som också föreslogs som absolut maxnivå. Den vet jag inte så mycket om tyvärr, mer än att det blir nog knappt 2 Liter olja, och jag ligger nog i närheten av den nivån nu.

Ommärkningen på min sticka har ju inget min. sträck som visar måttet på din bild, utan bara max.
Men 5m.m. över min. nivå på 71m.m. blir ju 66 så även England har fått samma info som ditt papper ger.
PICT0177-3.JPG

Affezell :p: den finns om ingen har tagit bort den och pluggat hålet.
Om man skall se den enklast så får man krypa in mitt under bilen.
När man krypit förbi höger drivaxel och tittar upp åt vänster så sitter stickan där.
På den här bilden så saknas drivaxeln och packboxen i lådan. Men pilen visar oljestickan, och den svarta ca. 8m.m. "slangen" en liten bit till höger om stickan är hastighetsmätarvajern som man rätt lätt kan se även framifrån en öppen motorhuv, om man behöver lite utgångspunkt.

PICT0166.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, så bra, då stämmer bilden med ommärkningen av min sticka som jag för länge sedan läste på ett Engelskt forum om, och flera gånger lagt ut här när oljemängd har varit på tapeten.
Det blåa frågetecknet var en nivå som också föreslogs som absolut maxnivå. Den vet jag inte så mycket om tyvärr, mer än att det blir nog knappt 2 Liter olja, och jag ligger nog i närheten av den nivån nu.

Ommärkningen på min sticka har ju inget min. sträck som visar måttet på din bild, utan bara max.
Men 5m.m. över min på 71m.m. blir ju 66 så även England har fått samma info.
Visa bilaga 92616

Affezell :p: den finns om ingen har tagit bort den och pluggat hålet.
Om man skall se den enklast så får man krypa in mitt under bilen.
När man krypit förbi höger drivaxel och tittar upp åt vänster så sitter stickan där.
På den här bilden så saknas drivaxeln och packboxen i lådan. Men pilen visar oljestickan, och den svarta ca. 8m.m. "slangen" en liten bit till höger om stickan är hastighetsmätarvajern som man rätt lätt kan se även framifrån en öppen motorhuv, om man behöver lite utgångspunkt.

Visa bilaga 92617

M.v.h. JANKRO.


Oljenivån på min bil är ungefär där du har det blå frågetecknet och då har jag fyllt 1,8 liter?
Hälsn Bror
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, så bra, då stämmer bilden med ommärkningen av min sticka som jag för länge sedan läste på ett Engelskt forum om, och flera gånger lagt ut här när oljemängd har varit på tapeten.
Det blåa frågetecknet var en nivå som också föreslogs som absolut maxnivå. Den vet jag inte så mycket om tyvärr, mer än att det blir nog knappt 2 Liter olja, och jag ligger nog i närheten av den nivån nu.

Ommärkningen på min sticka har ju inget min. sträck som visar måttet på din bild, utan bara max.
Men 5m.m. över min på 71m.m. blir ju 66 så även England har fått samma info.
Visa bilaga 92616

Affezell :p: den finns om ingen har tagit bort den och pluggat hålet.
Om man skall se den enklast så får man krypa in mitt under bilen.
När man krypit förbi höger drivaxel och tittar upp åt vänster så sitter stickan där.
På den här bilden så saknas drivaxeln och packboxen i lådan. Men pilen visar oljestickan, och den svarta ca. 8m.m. "slangen" en liten bit till höger om stickan är hastighetsmätarvajern som man rätt lätt kan se även framifrån en öppen motorhuv, om man behöver lite utgångspunkt.

Visa bilaga 92617

M.v.h. JANKRO.

Då är det höger drivaxel som saknas ?
Det svarta som syns längst till höger är det där växelspaken går in i lådan ?
Nu måste jag finna den :):)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Då är det höger drivaxel som saknas ?
Det svarta som syns längst till höger är det där växelspaken går in i lådan ?
Nu måste jag finna den :):)
-------------------------------
Yes, höger drivaxel är borta i bild (även vänster, fast inte i bild :p:).

Nej inte till höger, växelaxeln syns dåligt, men den syns mycket svagt mellan den veckade grova slangen och en svagt blåfärgad tunn slang som skymtas mitt i bildens övre kant.

Den här bilden har jag lånat :oops: från en annan medlem (Tack).
Svepet mot motorn, växellaxeln ser du uppe i mitten. Oljestickan är den lilla runda öglan uppe till vänster i bild, och sitter alltså uppe på slutväxelhuset där drivaxlarna kommer ut.
_2151292_redigerad-1.jpg

Här ligger mina renoverade drivaxlar som saknas på övre bilden :). (Två år sedan tror jag)
PICT0194.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nyss hemkommen från en helt otrolig nyårshelg.
De första dagarna var det mellan -25 och -29 grader. Bra, bara stanna inomhus och slappa. De andra dagarna har varit underbara med enbart runt -10 grader vilket är riktigt uppfriskande och inbjuder till utomhusvistelse, promenader eller skoteråkande. Tror inte jag minns någon annan nyårshelg på de 43 år jag varit i Norrbotten som har haft så behaglig temperatur.
Få se om det består till Jokkmokks vintermarknad första helgen i februari. Strunt samma egentligen för jag skall dit oavsett temperatur. Har gott om varma kläder typ skoteroverall mm. Tycker kanske att marknaden förknippas med minst minus 25 grader eller mer.
Usch säger säker en del av er som ju gärna åker söderut till värmen. Det är svårt att ta en härlig tur med snöskotern i Spanien typ...vill man bada så går man till byns bastu där man värms upp regält och efter detta en härlig dusch. Snacka strunt någon timma och pressa ner en eller ett par rumstempererade pilsner... Detta är livet.
Återkommer med lite uppdatering på stölleprovet framledes, finns snart inte mycket mera att ändra på och eller förbättra. Hyggligt modern motor nu med bra prestanda och rimliga avgasutsläpp, går dom ett troll egentligen utan omdrevning av växellådan mm.
Är dessutom riktigt nöjd med bilens ålder vilket gör den skattebefriad och besiktning vart annat år. Kan kanske bli en hyggligt bra sparbössa framledes:D
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
God fortsättning till er alla
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Se där ja, nu är inte våren så långt borta. Dags att börja se om härken lite inför sommarens åkturer. Det är ju nu en tre fyra år sedan bilen blev klar så det kan ju vara dags att kolla och eventuellt efterdra skruvar mm i skåpen. Kolla att gasolen är tät, byta gasolslang är ju en billig kostnad och skall ju göras med jämna mellanrum.

Rent mekaniskt krävs inte så stora jobb. Montera en separat startknapp då tändningslåset behagar vara mindre pålitligt. Var inne på att byta ut detta men det är enklare att montera en knapp. Varvräknare har också monterats plus några mera smådetaljer. Typ varningslampa för utfällt fotsteg när tändningen är tillslagen mm.

Jobbar ju på att hitta en automatlåda vilket inte är det enklaste men det finns. Har varit på skrotar och kollat och måttat. Finns ett partre stycken som skulle kunna funka. Kan kräva en adapterplatta mellan motor och låda, ändrade och anpassade drivaxlar pga andra infästningar och längder. En tänkbar låda är från VW transporter av lite nyare modell tyvärr så finns det elektronik på nyare lådor och jobbar nu på att kolla lite om detta. Toyota och Hyundaj är också alternativ, dock lite längre och kan kräva jackning i ramen med efterföljande förstärkning. Har varit i kontakt med Bilprovningen som inte ser några problem med byte av växellåda men de har en del synpunkter på ingrepp i ramen men dock inte omöjligt. Tur att bilen är gammal och inte omfattas av alla nymodigheter i form av en massa intyg mm. Dock krävs en reg.besiktning tyvärr.
Om det är komplicerat med elstyrningen av växellådan så kan det vara intressant att byta topp till elektronisk insprutning men det är ju en del pyssel om man säger. Har dock de flesta delar för ett sådant byte meen är lite lat....:D

Dessutom skattebefriad numera och besiktning vart annat år. Bra med en gammal bil med det mesta utbytt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja så är den sköna våren här.
Lämnat Metropolen Murjek och snön samt tyvärr ställt undan snöskotern, kommer att sakna den ett tag.
Började igår ordningställa hb'n för att användas i helgen.
Har av och till haft problem med att inte startmotorn slagit till sannolikt beroende på att eldelen i tändningslåset är slitet eller oxiderat. Monterade en extra startknapp för att slippa rota under huven då det händer.
Monterat varvräknare och mätare för turbotryck samt varning för glömt utfällt insteg. Har lyckats glömma detta vid några tillfällen och det är ju både amatörmässigt och pinsamt....eller hur?
En annan pinsamhet var att jag missade utvändig tvätt så det skall göras imorgon innan årets första resa. Städat invändigt, kollat funktioner typ belysning spis mm. Värmen fungerar och har varit i drift under hela vintern, inställd på 8 grader. Allt fungerar.
Bilen ställs på imorgon numera skattebefriad till allas glädje, kan veteranbilsförsäkra men avstår från detta pga många begränsningar i användandet.
Motorn och övrig drivlina kollad, lufttryck i däck och fjädring justerad så nu jäsingen :D:D
Trevlig Helg till er alla. Kör försiktigt, kan ju blivit lite rattrostigt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Har av och till haft problem med att inte startmotorn slagit till sannolikt beroende på att eldelen i tändningslåset är slitet eller oxiderat. Monterade en extra startknapp för att slippa rota under huven då det händer.

Bror! Välkommen i startknappsklubben. Har en också av exakt samma anledning.

:)
 
Toppen