• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, lite bilder på Hudson vore kul se här.

Kommer lite bilder efterhand, de bilder jag har och som är färska är tagna med telefonen. Tyvärr så lyckas jag inte få med mer än en bild åt gången.

Så här skall bilen komma att se ut, färgsättning oklar just nu. Hjulen är träekrade och inte som på bilden.
Chassiet är helt klart tillsammans med dörrar och skärmar och det som återstår är karossen. Den är kraftigt rostskadad och mycke måste tillverkas. Överväger att borra isär hela karossen i bitar - merparten av alla förband är nitade etter skruvade, mycket få delar är svetsade.
Många, många timmar blir det men det är kul.
Min fru påstår att jag behöver bli över hundra år.....undrar hur hon tänker??
Återkommer:music-icon::mcride:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    699,6 KB · Visningar: 24
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ser fram mot att få följa även detta stolleprov!
Säger en med två vänstertummar i var hand.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är en fantastiskt fin bil. Rak åtta cylindrar och treväxlad helt osynkad växellåda.
På chassiet/mekaniken ligger ett antal års fritidssysselsättning och ca 1600 timmar.
Varenda del har renoverars, handskavda vevlager nytillverkade ventiler, fjädrar samt alla bussningar i såvär chassi som motor,låda och bakaxel. Nytillverkade bromsar, fjäderpaket, fälgar samt många timmar på tillverkning av träekerhjulen. Alla kromade detaljer är omkromade, nya däck och slangar.....

Bild nu på karossen där det kommer att gå åt många timmar....

Återkommer:music-icon::mcride:
Hälsn. Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    83,7 KB · Visningar: 13
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Fantastiskt att såna som du finns, många "vrak" skulle annars möta ett helt annat öde, du gör ett otroligt jobb. Stor eloge till dej Bror. Vackra hjul.
Ser fram emot fler bilder.... vi är alla bildnarkomaner här...som du vet.:twitcy:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Snickerboa idag...i hangaren.
Hudson'ens framsoffa var i så dåligt skick att den inte bara kunde ställas undan. Tyvärr var den så dålig att det krävs nytillverkning av hela soffan.
Virke införskaffades, dock inte ask vilket jag nog borde valt. Ask är ett hårt träslag men som jag tycker lite jobbigt att arbeta med trots att jag har knivskarpa verktyg. Fick bli vanlig furu, ruttnar den bort under min livstid så får jag ju ett backjobb...få se hur det kan fungera.
Fjäderpaketet som håller stoppningen är också i bedrövligt skick. Rostigt och trasiga fjädrar. Var man nu hittar nya sådana i rätt längd. Klädsel tyg har jag en rulle i ljus gyllenbeige plysch men vete katten om jag vill ha denna färg. Nåja det har jag tid till att fundera på.
Återkommer:music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilden föreställer sittdelen nylimmad
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    565,4 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ahh men vad hundan.....flera dagar för att tillverka ett framsäte. Ser ut som en liten brädgård just nu. Tillsågning och inpassning av bitarna är klart. Skall tas isär imorgon för lite slipning, putsning och slutligen grundfärg för utomhusbruk.
Kanske gör en liten tavla som inte använt askträ. Nu är jag ju ingen tungviktare och inte vräker jag mig särskilt mycket heller så det håller nog med furuvirke.
Sätes underdel är klar och beslagen monterade så det finns hopp:spinny:

Återkommer:music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    630,2 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja Calle, det borde varit något lövträ. Ångrar mig kanske lite...furu är ju inte orginal.
Rötan är jag inte så rädd för. Om rötan tar över trävirket i framsoffan så är det nog en ordentligt otät kaross och då finns det nog allvarliga problem. Tänkte kanske i första hand på hållfastheten men tror inte att det blir något problem med furu, finns ju bl.a stolar i detta träslag.
Orginal i soffan var sannolikt ask. Ordentligt ruttet under en trasig klädsel/stoppning. Har ju ändå hållt sedan bilen lämnade fabriken i april 1930.

Återkommer:music-icon::p
Hälsningar Bror

Bilden föreställer framsoffans baksida
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    690 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så var då ytterligare en pryl klar och satts år sidan.
Fantastiskt mycket jobb med framsoffan, passning limning skruv o spik, till detta ett par besvärliga hörnplåtar. Svårt att lista ut hur de ser ut då det bara återstod fragment av de gamla plåtarna. Skam den som ger sig.
Soffan står nu ganska bra på ramen och väntar på klädsel. Tyvärr så är det också mycket jobb med fjädrarna. Hittat fjädrar efter tips här på forumet men lister och hållare till dessa fjädrar behöver också nytillverkas. Får fundera lite på detta ett tag.
Motorhuv nu på gång. Gångjärn mitt på huven rostigt och kärvar ordentligt. Försöker ta isär detta med svetsens hjälp. Värme brukar göra underverk.
Nästa besvärliga grej är att bilen är lackerad med cellulosafärg. Vanlig färgborttagning funkar inte så det blir slipning. Många slippapper blir det då färgen kladdar igen slippapperna. Roligt är dock att huven är ganska slät och fin.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    752,7 KB · Visningar: 16

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Har du provat kaustiksoda utblandad i tapetklister? Man blandar vanligt tapetklister i pulverform som är cellulosabaserat med lika mycket kaustiksoda & tillsätter vatten. Pensla på flödigt & låt det sitta på tills färgen släpper. Sedan är det bara att skrapa av med en fönsterskrapa & torka bort ev. rester med varmt vatten.

Bennie
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Grottar på med att få bort snart 85 årig fastbränd smörja på motorhuvens insida. Slipning inte att tänka på så stålspackel gäller. Försöker också få bort färgen ut och invändigt som är målat med cellulosafärg. Använder kaustiksoda/tapetslister och cellulosathinner. Sitter som berg. Kul att se att bilens motorhuv åtminstone inte varit omlackerad någon gång. Otroligt egentligen.
Samtidigt jobbar jag med min gamla Victoria moped och skall lämna ram mm på blästring på tisdag.
Åker till Metropolen Murjek på onsdag för en veckas rast vila...
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    622,9 KB · Visningar: 13
Toppen