• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fredag igen och dags att åka till hangaren för lite husbilsmek.
Jobbar med styrväxelbyte till servo och där blir det improvisering då det mesta skiljer mellan vanlig och servostyrväxel. Andra styrstag, annan styrstång som är kortare, annan golvplåt med gummitätning, trångt för servoroljerör och behållare. Flyttar om en del så fixar det sig nog.
Golvplåten med gummitätning har jag inte lyckats hitta varesig ny eller beg, så det blir jobb med svets mm.
Avgassystemet på plats utom främre röret pga nytillverkning av främre klammor mellan turbo och röret. Röret mot turbon blev lite grövre än orginal och då passar inte klamman. Nu är det 2,5 tums system på med två ljuddämpare. Tror att jag klarat mig med enbart en dämpare då turbomotorn går tystare än en sugmotor. Vi får se...
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Trevlig helg önskar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    784,1 KB · Visningar: 11

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Finns inte ett enda ord i och utanför ordlistan som jag inte använt idag. Tre blödande knogar, trångt och allmänt besvärligt men nu sitter styrväxeln på plats med dragna rör men utan rattaxel som måste kortas om jag inte kan hitta en beg snabbt. Vet inte vad besiktningen säger om de ser att rattaxeln kortats ner.
Nu tar vi helg
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Trevlig helg
Hälsningar Bror

PS skall försöka ta ett par bilder på måndag för att visa hur trångt det är DS
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Du får gärna förnöja oss med några av de ord som inte finns i ordlistan.
Några hinner nog läsa innan webbarna hinner radera:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

AjaBaja Bror!

Du har väl inte åkallat han där nere? F i H! Tror att det är bortkastat. Finns han verkligen där? Om man tvivlar neråt kanske man skall pröva uppåt. Kan han sitta där på en molnkant med strålande sol och med rymdraketer svischande kring örona?

Fan vet?

Försök vårda ditt språk och trevlig helg Bror!

:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

AjaBaja Bror!

Du har väl inte åkallat han där nere? F i H! Tror att det är bortkastat. Finns han verkligen där? Om man tvivlar neråt kanske man skall pröva uppåt. Kan han sitta där på en molnkant med strålande sol och med rymdraketer svischande kring örona?

Fan vet?

Försök vårda ditt språk och trevlig helg Bror!

:mcride:


Vete katten Alve om jag fick hjälp uppifrån eller nerifrån.....men grejen kom ju på plats.....
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så gick det inte att använda den styrväxel som inhandlades i Tyskland! De har skickat en styrväxel till en 1995 års modell och den är 10 cm bredare. Går inte att korta ner styrstagen till passande längd så vad återstår? Köpa en helt ny!! Firman i Tyskland tar denna i retur och betalar även returfrakt---toppen.
Även den fabriksnya kommer från Tyskland och till ett pris bättre än för en sämre beg styrväxel inköpt hos någon skrot.
Skall levereras enligt besked från DHL på onsdag.
Sorgset att ånyo riskera att trasa sönder några knogar men vad att göra. Demonterar den senaste monterade imorgon i väntan på DHL:s leverans. Kan snart byta styrväxel i sömnen om det nu är någon merit.
Min lilla mek.verkstad tillverkar just nu också en distans att placeras mellan själva axeln och axeltappen bak på båda sidor. Ytökar spårvidden bak med 60 mm och ger mera frigång mellan hjul,bladfjäder och gummibälgen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    5 KB · Visningar: 2.184

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Två och en halv vecka i Metropolen Murjek med en vecka ensam med Ture 5 år..tuff liten kille som tappert åkte med morfar norröver. Gillade verkligen att fara fram med skotern, gärna i god fart. Undrar var han fått den känslan ifrån? Morfar??. Neäää
Tillbaka i verkigheten och vardagen i min lilla hangar. Under min bortavaro så kom då rätt styrväxel. Nytt är ju alltid nytt. Sitter nu på plats och jobbar nu med kortning av styrstången. Ca 8 cm skall bort. Materialet är en massiv stång så kapning och svetsning måste till. Förstärker svetsen med en rörstump svetsad över skarven. Vill ju veta att det går att styra när man behöver,
Fått nytillverkade avgasklammer mot turbon och skall slutföra tillverkningen av avgassystemet. Framvagnsinställning - toe-in skall utföras, nya däck och fälgar monteras, montering av distans på bakaxeln för breddning 30 mm per sida mm,mm. Ingen hejd på måsten.
Besiktning direkt efter månadsskiftet.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    129,1 KB · Visningar: 10

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Veckan nästan slut men tack vare min hustrus önskan om shoppingtur imorgon lördag så kommer jag att jobba vidare.
Avgassystemet svetsat och allt utom främre rör monterat då dess passform krävde viss modifikation och svets. Stryning komplett och täthetsprovad, styrstång svetsad och förstärkt med en rörstump. Sitter också på plats.
Återstår nu slutförande av avgassystemet och justering av upphägningar då det nu är 2,5 tums rör och två runda dämpare. Trångt men kommer att funka.
En vecka kvar till besiktning och det som återstår är främre röret, luftfjädringen bak och hjulinställning fram. Tudiluuu:D:D
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Trevlig helg, hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Normalt borde ju en lördag vara arbetsfri...och det är den ju också när man pysslar med husbilen. Fingrar tyvärr på lite andra roliga saker runt omkring som tar tid och är intressant.
Idag har avgasystemet monterats. Bilden den nytillverkade anslutningsklamma avgasgrenrör-avgasrör. Iof en lite klumpig sak men behövs då motorn rör sig.
Faktiskt också tätt.
Har inte hittat original tätning för rattstång genom golvet till styrväxeln så det får bli något special. Använde den gamla genomföringen som skars ner och limmades på plats. Nedre knuten saknar nu skyddskåpa men tror inte att det betyder något.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:.....
Sköt om er därute
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    542,3 KB · Visningar: 12

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Om du på äldre dar (förlåt, på mindre unga dar) skulle få för dig att flytta så kan jag rekommendera Ödeshög. Där är finns fastigheter med utmärkta biutrymmen för våra intressen. Priserna är otroligt låga. Rollatoravstånd till butik, vårdcentral, apotek 1 och apotek 2.

Trevlig helg!
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ahh nu är jag less på val och snack runt detta.
Har haft ett tre veckors uppehåll pga sjukdomsfall hos vår dotters familj i England och varit där och bistått med någon hand här o där.

Bifogar en bild av framstegen med mitt stölleprov och det är monterade luftbälgar med fördigdragna luftledningar framåt. Återupptar jobbet med bilen i morgon bitti för komplettering mm. Återstår också provkörning och utvärdering av vintern jobb som egentligen varit ganska omfattande.
Skall besikta på fredag är det tänkt.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    58,8 KB · Visningar: 30

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Luftfjädringen på plats och tät, vilket var lite av ett problem. Smygläckor i varje koppling. Plaströret- måste vara absolut oskadat och kapningen måste vara 90 grader. Var och köpte ett verktyg som enkelt klippte röret utan grader. Blåste in exakt två kilo i systemet igår eftermiddag och idag vid tio tiden hade inget luft läckt ut.
Jobbar nu med nivåregleringen bak som består av BMW:s kompressorenhet från X5 tillsammans med dess nivåreglerare vid varje bakhjul. Meningen är att dessa regulatorer skall hålla karossen horisontell. Kan inte använda BMW:s kopplingsschema så det jobbas nu på en egen lösning. Original på BMW så sköter också dessa givare även xenonstrålkastarnas inställning. Kabelhärvan består nu av många kablar som går till en stor databox. Ingången med en färg på kablarna och ut kommer en annan färg. Klurigt att lista ut vad som är vad.
Har fått igång kompressorn och luftströmningen till respektive luftbälg. Kompressorn skall vid stoppandet öppna en ventil och göra kompressorn trycklös. Också löst men nu återstår det att finna ut hur man släpper ut luften ur systemet. Nivåreglering består ju av tryckhöjning och trycksänkning vid behov och sköts av sensorerna vid bakhjulen.
Detta är vad dom nu återstår tillsammans med provkörning och utvärdering innan besiktningen som flyttats till den 10:e juni. Tar lite semester en vecka i Side, Turkiet under nästa vecka.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar och Trevlig Helg
Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Om ett par dagar så är det fulladdade batterier igen.
Renoverad? Tror nog att det åtgår mer än en vecka i Turkiet för att varva upp en gammal farbror men man vet ju aldrig.....:D:D:D
Är i alla fall nyrakad med kniv och utfört av en äkta turk, lever och mår bra kan meddelas:D:D:D
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det roligt att se du så aktiv med något som är intressant ,det finns ju inte mycket som är sågivande som dina inlägg,det finns en del läsbara inlägg av andra också ,men jag blir glad när jag läser dina tack för att du finns

Sommar hälsningar Yngve
 
Toppen